Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu

 Bagaimana Menyediakan Penggunaan Google Drive?

Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Bersedia untuk beralih ke awan? Jom kita mulakan...


Google Drive ialah perkhidmatan storan awan yang sangat popular, dan salah satu alat percuma yang paling murah di pasaran. Ia berkuasa dan mudah untuk digunakan, tetapi mempelajari cara menggunakan Google Drive boleh menjadi sangat menggembirakan jika anda baru menggunakan storan awan dan tidak pernah menggunakan pesaing seperti Dropbox atau Box. Semak juga di πŸ‘‰ Google Drive.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Untuk membantu, kami menyusun panduan pemula ini tentang menggunakan Google Drive. Jangan ragu untuk menggunakan pautan lompat di bawah untuk melangkau ke bahagian yang paling relevan untuk anda. Jika anda belum memilikinya pada telefon anda, klik butang muat turun di bawah untuk memuat turun apl untuk Android atau iOS. Semak juga di πŸ‘‰ Google One.


Apakah Google Drive? Bagaimanakah ia berfungsi?


Kami tidak akan terlalu teknikal di sini, tetapi Google Drive ialah penyelesaian storan awan Google. Ia membolehkan anda menyimpan media dan dokumen anda pada pelayan Google untuk mengosongkan ruang pada pemacu keras tempatan anda. Setelah berada di Google Drive, anda boleh mengakses fail ini dari hampir mana-mana peranti dengan sambungan Internet. Semak juga di πŸ‘‰ TechTarget.


Sebelum kita menyelami semua ciri dan menunjukkan kepada anda cara menggunakan Google Drive, mari bercakap tentang beberapa perkara asas yang perlu anda ketahui. Yang pertama ialah anda memerlukan akaun Google untuk menggunakan perkhidmatan tersebut. Ia percuma dan boleh disediakan dalam beberapa minit. Akaun tersebut memberi anda akses kepada semua perkhidmatan Google, termasuk Drive, Gmail, Photos, YouTube, Play Store, dsb. Semak juga di πŸ‘‰ Google One (Plans).


Anda boleh mengakses Drive di web dengan menuju ke drive.google.com, atau anda boleh memuat turun apl Android percuma. Anda juga boleh melihat semua fail anda melalui folder Drive pada PC anda dengan Google Drive untuk Desktop, tetapi anda perlu memuat turun perisian terlebih dahulu. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Dapatkan perisian dengan melawati tapak web Drive. Dari sana, anda mengklik pada cog Tetapan di bahagian atas sebelah kanan, kemudian Dapatkan Drive untuk desktop. Ikut arahan pemasangan, kemudian lancarkan program dan lalui proses persediaan.


Muat turun alat desktop:


Pergi ke tapak web Google Drive.


Klik pada ikon roda bergigi Settings.


Pilih Dapatkan Drive untuk Desktop.


Ikuti proses pemasangan dan πŸ‘‰ log masuk ke akaun Google anda.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Mengenai storan, anda mendapat 15GB secara percuma, dikongsi antara Drive, Gmail dan Photos. Itu sudah cukup untuk kebanyakan orang, tetapi anda boleh menambah lagi untuk yuran langganan bulanan atau tahunan. Langganan ini adalah sebahagian daripada Google One dan memberikan faedah tambahan selain daripada storan, seperti rebat dalam Google Store dan perkongsian storan dengan ahli keluarga.


Kami hanya memfokuskan pada harga Google Drive di sini, jadi mari lihat storan mentah. Pelan 100GB akan menetapkan anda kembali $1.99 sebulan, pelan 200GB berjalan $2.99 setiap bulan, dan pelan 2TB yang paling luas berharga $9.99 setiap bulan. Perlu diingatkan juga bahawa anda boleh menjimatkan wang dengan membayar pelan ini setiap tahun. Penjimatan tersebut menghasilkan kira-kira dua bulan perkhidmatan percuma pada setiap pelan, berbanding dengan melanggan bulan ke bulan.


Google mempunyai had storan lain yang lebih tinggi, jika anda rasa 2TB sahaja tidak mencukupi. Ini tidak boleh dibeli dengan diskaun tahunan dan hanya tersedia dalam pelan bulanan. Anda boleh mendaftar untuk 5TB, 10TB, 20TB, atau bahkan 50TB. Ini berharga $24.99, $49.99, $99.99 dan $149.99, harga sewajarnya.


Sekali lagi, harus diingat bahawa berbilang perkhidmatan Google akan menggunakan storan Google One anda. Ini termasuk Google Drive, Gmail dan Google Photos.


Jenis fail yang disokong

Ruang storan ialah kebimbangan utama bagi kebanyakan penyelesaian storan awan, tetapi had jenis fail mungkin juga penting bagi kebanyakan pengguna. Syukurlah, Google Drive menyokong banyak jenis fail, termasuk .jpeg, .png, .gif, mpeg4, .mov dan .avi — lihat senarai penuh di sini.


Terdapat juga had saiz fail yang ditetapkan, tetapi ia tidak akan menyebabkan masalah kepada kebanyakan pengguna:


Dokumen: Sehingga 1.02 juta aksara. Jika anda menukar dokumen teks kepada format Google Docs, ia boleh mencapai sehingga 50 MB.

Hamparan: Sehingga sepuluh juta sel atau 18,278 lajur untuk hamparan yang dibuat dalam atau ditukar kepada Helaian Google. Had yang sama wujud untuk hamparan Excel.

Pembentangan: Sehingga 100MB untuk pembentangan yang ditukar kepada Slaid Google.

Tapak Google: Sehingga 15,000,000 aksara setiap halaman, 40,000,000 aksara setiap tapak, 10,000 halaman setiap tapak dan 15,000 imej setiap tapak.

Semua fail lain: Sehingga 5TB.

Selain itu, pengguna individu hanya boleh memuat naik 750GB sehari. Jika satu fail lebih besar daripada 750GB, pengguna tidak akan dapat memuat naik lebih banyak pada hari itu.


Bagaimana untuk memuat naik dan memuat turun fail


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Muat naik ke Google Drive menggunakan penyemak imbas

Cara paling mudah untuk memuat naik fail ke Drive ialah menggunakan kaedah seret dan lepas: pilih fail yang ingin anda muat naik daripada PC anda, seret ke Drive dalam tetingkap penyemak imbas dan lepaskannya. Ini berfungsi untuk kedua-dua fail individu dan juga folder. Tetingkap kecil di bahagian bawah sebelah kanan akan menunjukkan kemajuan muat naik.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu

Anda juga boleh memuat naik fail secara manual. Mari lihat langkah-langkahnya.


Cara memuat naik fail ke Google Drive pada penyemak imbas:

Menggunakan penyemak imbas, pergi ke tapak web Google Drive.

Klik pada butang Baharu di bahagian atas kiri.

Pilih Muat naik fail atau Muat naik folder.

Pilih perkara yang anda mahu muat naik.

Klik Buka atau Muat Naik.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Muat naik ke Google Drive menggunakan klien desktop

Kaedah yang lebih mudah untuk memuat naik ke pelayan awan Google adalah dengan memanfaatkan Google Drive untuk Desktop. Alat ini mencipta folder Google Drive yang disegerakkan pada komputer anda. Hanya seret dokumen yang ingin anda muat naik dan lepaskannya ke dalam folder Drive. Ia berfungsi sama seperti memindahkan fail dari satu folder ke folder lain pada komputer anda, walaupun mungkin mengambil sedikit masa untuk fail disegerakkan.


Mempunyai panduan khusus jika anda ingin mempelajari cara menggunakan Google Drive untuk desktop.


Muat naik ke Google Drive menggunakan telefon pintar anda

Memuat naik fail dari peranti mudah alih anda boleh diakses sama. Buka apl Drive, ketik ikon + di penjuru kanan sebelah bawah, kemudian klik Muat naik dan pilih fail yang ingin anda hantar ke awan. Anda juga boleh memuat naik fail dengan cepat dengan membukanya, mengklik butang Kongsi, kemudian 'Drive".


Cara memuat naik fail ke Google Drive pada telefon pintar:

Buka apl Drive pada telefon pintar anda.

Tekan ikon +.

Pilih Muat Naik.

Ketik pada fail yang ingin anda muat naik.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu

Memuat turun fail menggunakan penyemak imbas

Memuat turun fail daripada Google Drive juga pantas dan mudah pada mana-mana peranti dengan sambungan Internet. Jika anda menggunakan Google Drive untuk Desktop, apa sahaja yang anda muat naik boleh disalin ke mana-mana folder lain pada komputer anda, sama seperti mana-mana fail lain. Anda juga boleh memuat turun fail daripada klien web dengan mengklik kanan dan memilih Muat turun. Ini berfungsi untuk kedua-dua fail individu dan keseluruhan folder.

Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu

Memuat turun fail menggunakan aplikasi telefon pintar

Ia boleh menjadi lebih mudah pada peranti mudah alih untuk meninggalkan fail dalam awan dan membukanya apabila anda memerlukannya, tetapi terdapat beberapa situasi di mana anda perlu mencari butang muat turun Google Drive itu.


Cara memuat turun fail daripada apl Android Google Drive:

Buka apl Drive pada telefon pintar anda.

Cari fail yang ingin anda muat turun. Klik pada butang menu tiga titik di sebelahnya.

Pilih Muat Turun.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Jika anda menggunakan iPhone, prosesnya tidak begitu mudah. Mari tunjukkan kepada anda cara ia dilakukan.


Cara Menggunakan Google Drive: Semua yang Anda Perlu Tahu


Cara memuat turun fail daripada apl iPhone Google Drive:

Lancarkan apl Google Drive.

Cari fail yang ingin anda muat turun dan klik pada butang menu tiga titik di sebelahnya.

Klik pada Hantar salinan.

Jika anda boleh memuat turun fail, akan ada pilihan Simpan. Contohnya, Simpan Imej.


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram