Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Membuat Table dan Figures dalam Microsoft Word

 Bagaimana Membuat Senarai Rajah dan / atau Senarai Jadual

Cara Membuat Senarai Jadual dan Angka dalam Microsoft Word


Senarai Gambar dan / atau Senarai Jadual akan menunjukkan semua grafik, persamaan, dan jadual di dokumen. Namun, untuk elemen dikenali, ia mesti mempunyai kapsyen. (CATATAN: mana-mana gambar rajah, lukisan, grafik, peta, peta, gambar atau jenis ilustrasi lain dalam tesis atau disertasi disajikan sebagai "angka.") Tambahkan Kapsyen atau gambar. Sila semak juga di Microsoft Support.

Cara Membuat Senarai Jadual dan Angka dalam Microsoft Word

Apabila anda menambahkan beberapa jadual dan angka atau objek lain dalam laporan anda, adalah amalan terbaik untuk membuat senarai jadual dan angka atau senarai objek lain dalam kata pengantar laporan. Dalam penulisan akademik, ini adalah bahagian wajib dalam laporan anda. Seperti jadual dalam kandungan, anda juga boleh menghasilkan senarai jadual dan angka atau objek lain dalam Microsoft Word.

Cara Membuat Senarai Jadual dan Angka dalam Microsoft Word

Senarai jadual dan angka atau senarai objek lain dihasilkan dari kapsyen yang anda tambahkan untuk objek tersebut dalam laporan anda. Sekiranya anda belum menambahkan kapsyen, anda boleh belajar bagaimana menambahkan kapsyen dalam Microsoft Word dari siaran berikut.


Cara menambah Kapsyen di Microsoft Word

Cara Membuat Senarai Jadual dan Angka dalam Microsoft Word


Selepas anda menambah cara membuat beberapa kapsyen pada jadual atau angka dalam dokumen anda seperti tesis, assignments dan juga kertas kerja (Paper Work) anda untuk menghasilkan beberapa senarai objek (perkara) yang terbaik dan kemas serta mudah.


Untuk menghasilkan senarai jadual dan angka atau objek lain

1. Letakkan kursor di tempat anda ingin menambahkan senarai.

2. Pergi ke tab Rujukan

3. Klik Masukkan Jadual Gambar dalam kumpulan Kapsyen

4. Dalam kotak dialog Jadual Angka pilih label keterangan yang berkaitan (Jadual, Gambar, & Persamaan dll ...)

5. Lakukan formasi yang diperlukan menggunakan pilihan yang ada di kotak dialog Table of Figures,

6. Klik OK.

Animasi berikut menunjukkan langkah-langkah di atas untuk membuat senarai jadual dan angka.



Mengemas kini senarai

Anda perlu mengemas kini senarai ini untuk memasukkan jadual dan angka atau objek lain yang anda tambahkan kemudian dalam laporan. Untuk mengemas kini senarai ini:

1. Klik di mana sahaja di tengah-tengah senarai untuk dikemas kini

2. Pergi ke tab Rujukan

3. Dalam kumpulan Kapsyen, klik Kemas kini Jadual

4. Dalam kotak dialog Update Table of Figures pilih pilihan Update Seluruh Jadual

5. Klik OK.


Jadual Kandungan Automatik

Jadual Kandungan automatik menggunakan Gaya untuk menjejaki nombor halaman dan tajuk bahagian untuk anda secara automatik. Microsoft Word dapat mengimbas dokumen anda dan mencari segala-galanya dalam gaya Tajuk 1 dan meletakkannya di tingkat pertama senarai isi anda, meletakkan Tajuk 2 di tingkat kedua senarai isi anda, dan seterusnya.


Sekiranya anda mahukan senarai isi automatik, anda perlu menerapkan gaya Tajuk 1 untuk semua tajuk bab anda dan tajuk utama (mis. "Dedikasi" dan "Ucapan Terima Kasih"). Semua tajuk utama dalam bab anda harus menggunakan gaya Tajuk 2. Semua tajuk kecil harus menggunakan Tajuk 3, dan seterusnya.


Sekiranya anda telah menggunakan gaya Tajuk dalam dokumen anda, membuat jadual kandungan automatik adalah mudah.


Letakkan kursor anda di tempat yang anda inginkan.

Pada Pita Rujukan, dalam Kumpulan Daftar Isi, klik pada anak panah di sebelah ikon Jadual Isi, dan pilih Jadual Isi Tersuai.

Sekiranya anda ingin mengubah gaya senarai kandungan anda. Anda mahukan lebih banyak ruang antara item pada tahap 1 dan tahap 2 dari isi kandungan anda, atau anda mahu semua item tahap 1 anda menjadi tebal), klik pada Ubah suai butang, pilih tahap TOC yang ingin anda ubah, kemudian klik butang Ubah suai untuk melakukannya.

Sekiranya anda ingin mengubah tajuk mana yang muncul dalam daftar kandungan anda, anda boleh melakukannya dengan menukar nombor di Show level: pulldown.


Klik OK untuk memasukkan senarai kandungan anda.

 

Nota: Jadual kandungan adalah gambaran tajuk dan nombor halaman dalam dokumen anda, dan tidak akan diperbaharui secara automatik semasa anda membuat perubahan. Pada bila-bila masa, anda boleh mengemas kini dengan mengklik kanan padanya dan memilih medan Kemas kini. Perhatikan bahawa setelah daftar kandungan ada di dalam dokumen anda, ia akan menjadi kelabu jika anda mengkliknya. Ini menunjukkan bahawa ia mendapat maklumat dari tempat lain.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram