Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

6 Perkara Yang Anda Perlu Lakukan untuk Mengelak Digodam

Cara Menghalang Akaun Sosial Media Anda di Hack

6 Perkara Yang Anda Perlu Lakukan untuk Mengelak Digodam


TERDAPAT DUA sebab besar mengapa orang digodam πŸ“². Kepincangan dalam perisian dan kepincangan dalam tingkah laku manusia. Walaupun tidak banyak yang boleh anda lakukan tentang kelemahan pengekodan, anda boleh mengubah tingkah laku dan bagaimana menangani perkara ini sendiri. Semak juga di πŸ‘‰ Quora.


Risiko adalah sama nyata untuk orang biasa-walaupun pertaruhannya tidak begitu tinggi. Jika akaun anda tidak dilindungi dengan betul, kad kredit anda mungkin terjejas atau mesej peribadi dan gambar anda dicuri dan dikongsi untuk tatapan semua. Mengatasi jika akaun anda telah digodam adalah proses yang memakan masa dan berkemungkinan mengecewakan. Anda lebih baik mengambil beberapa langkah untuk mengurangkan risiko digodam di tempat pertama. Berikut ialah perkara yang boleh anda lakukan untuk melindungi diri anda. Semak juga di πŸ‘‰ Wikihow.


6 Perkara Yang Anda Perlu Lakukan untuk Mengelak Digodam


1. Gunakan Pengesahan Berbilang Faktor

Boleh dikatakan perkara paling berkesan yang boleh anda lakukan untuk melindungi akaun dalam talian anda ialah menghidupkan pengesahan berbilang faktor, atau dua faktor, untuk sebanyak mungkin akaun anda. Kaedah ini menggunakan maklumat sekunder—selalunya kod yang dijana oleh aplikasi atau dihantar melalui SMS—bersama kata laluan. Semak juga di πŸ‘‰ MakeUseOf.


Maklumat ini membantu untuk membuktikan bahawa anda benar-benar cuba log masuk, kerana kod tersebut sering diakses pada telefon di dalam poket anda. Walaupun anda mempunyai kata laluan yang mudah diteka (kami akan melakukannya sebentar lagi), penyerang tidak mungkin mendapat akses kepada akaun dengan pengesahan berbilang faktor dihidupkan melainkan mereka mempunyai telefon anda. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Terdapat panduan untuk semua akaun yang menyokong kaedah ini di sini, tetapi pada mulanya anda harus menghidupkannya untuk semua akaun yang menyimpan maklumat peribadi yang boleh disalahgunakan. Seperti aplikasi pemesejan seperti WhatsApp, media sosial termasuk Facebook, Instagram, dan Twitter, dan akaun e-mel anda. Semak juga di πŸ‘‰ FreeCodeChamp.


Tidak semua bentuk pengesahan berbilang faktor adalah sama. Apl penjanaan kod dianggap lebih selamat daripada mendapatkan kod melalui SMS, dan lebih daripada itu, kunci keselamatan fizikal memberikan lapisan perlindungan yang lebih mantap.


2. Dapatkan Pengurus Kata Laluan (Password Manager)


6 Perkara Yang Anda Perlu Lakukan untuk Mengelak Digodam

Mari kita bincangkan tentang kata laluan (Password). Sekarang sudah masuk tahun 2024. Anda tidak sepatutnya menggunakan "kata laluan" atau "12345" untuk mana-mana kata laluan anda di semua platform walaupun ia adalah akaun sementara. Semak juga di πŸ‘‰ LogMeOnce πŸ”.


Semua kata laluan yang anda gunakan untuk akaun dalam talian anda hendaklah kukuh dan unik. Maksud sebenarnya ialah ia mestilah panjang, termasuk campuran jenis aksara yang berbeza dan tidak digunakan merentas berbilang tapak web. Kata laluan Facebook, Instagram, TikTok atau Twitter anda tidak sepatutnya sama dengan kata laluan perbankan dalam talian anda; rangkaian Wi-Fi rumah anda juga tidak seharusnya menggunakan kata laluan yang sama seperti akaun Shopee, Lazada, Zalora, Carousell dll.


Cara terbaik untuk melakukan ini adalah dengan menggunakan pengurus kata laluan (Password Manager). Pengurus kata laluan mencipta kata laluan yang kukuh untuk anda dan menyimpannya dengan selamat. Jika fakta bahawa mereka boleh menghalang anda daripada digodam tidak mencukupi untuk membuat anda mempertimbangkan untuk menggunakannya, pengurus kata laluan juga bermakna anda tidak perlu bersusah payah mengingati kata laluan yang terlupa lagi.


3. Ketahui Cara Mengesan Serangan Phishing (Pancingan Data)

6 Perkara Yang Anda Perlu Lakukan untuk Mengelak Digodam

Mengklik dengan pantas tanpa usul periksa boleh menjadikan anda mengalami kerugian paling teruk. Apabila e-mel atau mesej teks baharu tiba, dan ia termasuk sesuatu yang boleh diklik atau mengklik, naluri kita sering mendorong kita untuk melakukannya terus. anda jangan mudah terpedaya!!!


Penggodam telah menggunakan taktik itu sebagai perlindungan untuk melancarkan gelombang demi gelombang serangan pancingan data dan penipuan dengan menggunakan Google Drive.

Sesiapa sahaja boleh terjerat dengan penipuan jenis ini. Perkara utama yang perlu dilakukan ialah berfikir sebelum anda mengklik sebarang pautan (link) yang tidak diketahui kesahihannya. Mesej penipuan cuba memperdaya orang dengan licik dengan cara yang tidak diketahui oleh mangsa, ya katakan, mereka berpura-pura membuat permintaan segera daripada bos atau mesej yang mengatakan respons diperlukan dengan kadar segera.


Tiada cara yang mudah untuk mengenal pasti setiap jenis usaha pancingan data atau penipuan—penipu sentiasa meningkatkan permainan mereka—tetapi menyedari ancaman itu boleh membantu mengurangkan keberkesanannya. Berhati-hati, fikir sebelum anda mengklik, dan muat turun fail hanya daripada orang dan sumber yang anda kenali dan percayai.


4. Kemas kini Semuanya

Setiap teknologi yang anda gunakan—dari apl Facebook pada telefon anda kepada sistem pengendalian yang mengawal mentol lampu pintar anda—terbuka untuk diserang. Syukurlah, syarikat sentiasa mencari pepijat baharu dan membetulkannya. Itulah sebabnya penting anda memuat turun dan mengemas kini versi terkini apl dan perisian yang anda gunakan.


Mulakan dengan telefon anda. Navigasi ke tetapan peranti anda dan ketahui sistem pengendalian yang anda gunakan, dan kemas kininya jika anda tidak menggunakan versi terkini (iOS 14 adalah yang terbaharu untuk iPhone; Android 11 adalah yang terbaharu daripada Google). Untuk apl dan permainan, iOS 13 dan ke atas Apple memuat turun kemas kini secara automatik, walaupun tetapan ini boleh disesuaikan. Pada Android, kemas kini automatik juga boleh dihidupkan dengan melawati halaman tetapan di Gedung Google Play.


Setelah anda mengemas kini telefon anda, anda perlu memikirkan peranti yang perlu dikemas kini seterusnya. Secara amnya ini harus dilakukan mengikut urutan potensi kesan. Mana-mana komputer riba dan komputer yang anda miliki harus berada dalam senarai teratas, dan kemudian berfungsi semula melalui peranti lain yang disambungkan dalam hidup anda. Ingat: Segala-galanya terdedah, termasuk tali pinggang kesucian anda yang disambungkan ke internet.


5. Sulitkan Kesemua Platform

Melindungi komunikasi anda tidak pernah semudah ini. Sepanjang setengah dekad yang lalu, syarikat yang mengendalikan data peribadi anda—termasuk mesej yang anda hantar dan fail yang anda muat naik ke awan —adakah anda telah menyedari bahawa penyulitan boleh membantu mereka serta pelanggan mereka. Menggunakan perkhidmatan yang disulitkan bermakna perkara yang anda hantar lebih terlindung daripada pengawasan dan tidak akan dapat diakses jika peranti anda hilang atau dicuri.


Terdapat dua perkhidmatan pemesejan disulitkan hujung ke hujung utama, Signal dan WhatsApp. Mesej (termasuk foto dan video) serta panggilan suara dan panggilan video disulitkan secara lalai dalam kedua-dua apl. Kedua-duanya juga membenarkan anda menggunakan mesej yang hilang, yang mengalih keluar mesej yang telah anda hantar selepas tempoh masa yang ditetapkan. Amalan ini boleh membantu mengekalkan sembang anda secara peribadi, walaupun daripada sembang yang mempunyai akses kepada peranti anda. Nasihat kami ialah menggunakan Signal jika boleh, kerana ia mengumpul kurang metadata daripada WhatsApp dan tidak dimiliki oleh Facebook. Tetapi jika anda tidak dapat meminta rakan anda berpindah ke Signal, WhatsApp menawarkan lebih banyak perlindungan daripada apl yang tidak menggunakan penyulitan hujung ke hujung secara lalai (Default).


Untuk e-mel anda, pembekal yang disulitkan ProtonMail boleh melindungi mesej anda, dan terdapat juga pilihan untuk menggunakan akaun e-mel pembakar untuk senarai mel dan pembelian yang anda tidak mahu menyerahkan data peribadi anda.


Di luar mesej anda, penyulitan fail pada peranti anda boleh membantu mengurangkan kemungkinan data anda terjejas jika anda digodam atau kehilangan peranti anda. Kedua-dua iPhone dan iOS menyulitkan pemacu keras anda secara lalai. Cuma pastikan anda menggunakan kata laluan atau PIN yang kukuh untuk peranti anda. Sedikit lagi usaha diperlukan untuk menyulitkan cakera keras pada komputer riba atau komputer anda. Hidupkan FileVault Apple untuk menyulitkan cakera permulaan anda, dan pada Windows anda boleh menghidupkan penyulitan melalui menu Tetapan atau menggunakan penyulitan BitLocker.


6. Padam Jejak Digital Anda

Masa lalu boleh kembali menghantui anda. Akaun dalam talian lama yang anda tidak gunakan lagi dan butiran log masuk yang dimiliki oleh mereka boleh dipersenjatai terhadap anda jika anda tidak melakukan apa-apa mengenainya. Penggodam kerap menggunakan butiran daripada pelanggaran data sebelumnya untuk mengakses akaun yang digunakan oleh orang pada masa ini.


😎Mengurangkan jumlah maklumat yang tersedia tentang kehidupan dalam talian anda boleh membantu mengurangkan risiko anda digodam. Langkah yang sangat mudah ialah dengan kerap memadamkan sejarah carian Google anda, tetapi anda juga boleh menggunakan alternatif Google yang mengutamakan privasi.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram