Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apa Harus Dilakukan Email Kena Godam?

Email Gmail Kena Hacked... Apa Nak Buat???

Apa Harus Dilakukan Email Kena Godam?


Alamakkk❗ akaun email Google Gmail digodam, Shocked, terkejut...bagaimana akaun email anda telah digodam, apakah yang anda perlu lakukan? apakah anda sebelum ini telah membuat atau mendaftar menggunakan kata laluan (password) dengan tidak cukup baik (kata laluan yang lemah). Anda juga perlu memastikan penggodam tidak menggunakan akaun anda sekali lagi, sebab jangan sesekali membiarkannya datang kembali kerana berpotensi untuk mengekspos spam, walaupun selepas akaun anda terkunci (Locked). Inilah yang perlu anda lakukan untuk menjaga keselamatan akaun email anda agar segala-galanya kembali dan memastikan penggodam keluar dari akaun anda.


Apa Harus Dilakukan Email Kena Godam?
belajarblogging.com/ Aku Pakar Blogger

Langkah # 1: Tukar kata laluan anda
Perkara pertama yang perlu anda lakukan adalah memastikan penggodam tidak dapat kembali ke akaun e-mel anda. Tukar kata laluan anda kepada kata laluan yang kuat yang tidak berkaitan dengan kata laluan sebelumnya; contonya jika kata laluan terakhir anda adalah ahmad1, jangan pula pilih ahmad2 dan jika nama anda sebenarnya Ahmad, anda seharusnya tidak boleh menggunakan semula nama tersebut sebagai kata laluan.



Apa Harus Dilakukan Email Kena Godam?
belajarblogging.com/ Aku Pakar Blogger

Cuba gunakan satu perkataan yang ada makna atau kata rahsia anda sebagai asas kata laluan baru anda. Sebagai contoh, "Saya pergi ke gym pada waktu pagi" bertukar menjadi "Ig2tGYMitm" menggunakan huruf pertama setiap perkataan dalam kalimat, mencampurkan huruf besar dan huruf kecil dan menggantikan perkataan "to" dengan "2."

Langkah # 2: Kembalikan semula akaun anda
Jika anda bernasib baik, penggodam hanya masuk ke akaun anda untuk menghantar email masa ke semua kenalan anda.

Jika anda tidak bernasib baik, penggodam mengubah kata laluan anda juga, mengunci anda keluar dari akaun anda. Jika demikian, anda perlu menuntut semula akaun anda, yang biasanya merupakan masalah menggunakan pautan "lupa kata laluan anda" dan menjawab soalan keselamatan anda atau menggunakan alamat e-mel sandaran anda.

Lihat cadangan khusus untuk mendapatkan semula akaun anda contohnya seperti: Gmail.com, Outlook.com, Hotmail.com, dan AOL.

Langkah # 3: Dayakan pengesahan dua faktor
Tetapkan akaun e-mel anda untuk menghendaki pengesahan yang kedua selain kata laluan anda setiap kali anda log masuk ke akaun e-mel anda dari peranti baru. Apabila anda log masuk, anda juga perlu memasuki kod penggunaan khas sekali sahaja tapak akan menghantar teks ke telefon anda atau dijana melalui aplikasi.


Sila lihat arahan persediaan untuk pengesahan dua langkah untuk Gmail. Semak Disini.


Langkah # 4: Semak tetapan e-mel anda
Kadang-kadang penggodam mungkin menukar tetapan anda untuk memajukan salinan setiap e-mel yang anda terima kepada diri mereka sendiri supaya mereka dapat melihat mana-mana e-mel yang mengandungi maklumat login untuk laman web lain. Semak tetapan penghantaran mel anda untuk memastikan tiada alamat e-mel yang lain tidak dijangka juga telah ditambah.

Selanjutnya, semak tandatangan e-mel anda untuk melihat sama ada penggodam menambah tandatangan spam yang akan terus menjual barangan yang diragui mereka walaupun mereka telah dikunci.

Semak alamat "balasan kepada" anda. Kadang-kadang penggodam akan menukar alamat e-mel "balasan kepada" anda kepada salah satu yang mereka buat yang kelihatan serupa dengan anda. Jadi, apabila seseorang membalas e-mail anda, ia pergi ke akaun penggodam, bukan milik anda.

Akhir sekali, periksa untuk memastikan penggodam tidak mengaktifkan auto-responder, mengubah pemberitahuan maklumat anda ke mesin spam.

Langkah # 5: Imbas komputer anda untuk perisian hasad
Jalankan imbasan penuh dengan program anti-malware anda. Adakah anda telah mempunyai  (install) program anti-malware pada komputer anda, Jika tidak, muat turun versi percuma dari Malwarebytes dan jalankan imbasan (Scan) penuh menggunakannya. Saya cadangkan untuk menjalankan Malwarebytes walaupun anda sudah mempunyai program anti-malware yang lain; jika masalahnya adalah perisian hasad, program asal anda sudah jelas tidak boleh menghentikannya, dan Malwarebytes telah pun menyelesaikan masalah ini dan bagi saya bahawa perisian anti-malware lain tidak dapat menyelesaikannya. Imbas komputer lain yang anda log masuk menggunakannya, seperti komputer, Laptop atau Smartphone anda juga.

Jika mana-mana imbasan anda mengesan perisian hasad, aturnya dan kemudian kembali dan ubah kata laluan e-mel anda sekali lagi (kerana apabila anda menukarnya dalam langkah # 1, malware itu masih berada dalam komputer anda).

Langkah # 6: Ketahui apa lagi yang telah dikompromi
Ibu mertua saya juga pernah mengikuti amalan yang tidak disarankan ini untuk menyimpan nama pengguna (ID) dan kata laluan (Password) untuk pelbagai akaunnya dalam folder e-mel yang dipanggil "Sign Up." Sebaik sahaja Hacker tersebut masuk ke akaun e-melnya, dia dengan mudah menemui banyak lagi maklumat log masuk yang lain.

Kebanyakan dikalangan kita juga ada mempunyai e-mel yang tersimpan di suatu tempat yang mengandungi berbagai jenis maklumat. Cari kata "kata laluan" dalam peti e-mel anda untuk mengetahui apa akaun lain mungkin telah dikompromi juga. Ubah kata laluan ini dengan serta-merta, jika ianya termasuk akaun kritikal seperti akaun bank atau kad kredit, periksa kenyataan anda untuk memastikan tidak ada urus niaga yang mencurigakan.

Adalah juga idea untuk menukar mana-mana akaun lain yang menggunakan nama pengguna dan kata laluan yang sama seperti e-mel yang dikompromi anda. Spammer cukup pandai untuk mengetahui bahawa kebanyakan orang menggunakan semula kata laluan untuk berbilang akaun, jadi mereka boleh mencuba maklumat log masuk anda dalam aplikasi emaill lain contohnya seperti di PayPal dan tapak umum yang lain.

Langkah # 7: Dengan rendah hati anda perlu memaklumkan pada rakan-rakan anda
Biarkan orang-orang dalam senarai kenalan anda mengetahui bahawa e-mel anda telah digodam/ diretas dan mereka tidak seharusnya membuka e-mel tersebut atau membuat maklum balas/ menjawab e-mel yang mencurigakan atau klik pada sebarang pautan (link) dalam mana-mana e-mel yang baru mereka terima.

"Apa yang telah saya pelajari kat sini ialah kita jangan mudah terpedaya dengan bermacam-macam email promosi atau peraduan atau apa-apa saja bentuk program yang meminta alamat email dan password kerana dikhuatiri akan digunakan untuk tujuan yang salah seperti mencuri data peribadi selepas menggodam email anda".

Email Gmail anda kena godam alamakkk! itulah perkataan yang terpacul dari mulut saya pada masa tu, itu pun selepas buka email pendua. Apa yang anda lihat pada gambar kat atas mengatakan seseorang telah menggunakan password anda untuk access Account *******@gmail.com pada 19 April 2014, hari Sabtu lokasi: Zagan, Poland. 

Cuba semak bantuan Google Gmail klik Sini.


"Pada masa tu saya menarik nafas panjang dan tenangkan diri... saya kata pada diri sendiri jangan panik!, apa yang anda kena lakukan ialah Reset Password dan Tukar Kata Laluan Baru (New Password) akaun berkenaan seperti yang ditunjukkan pada gambar diatasπŸ‘†, untuk langkah-langkah keselamatan dengan kadar segera..."


Sila rujuk pautan Google Account Help (Gmail) Klik Sini

Moral of the story...jangan mendaftar guna email untuk mendaftar maklumat yang anda tidak tahu kesahihannya atau membuat usul periksa terlebih dahulu dan jangan mudah terpedaya.

Baca juga artikel: Ketahui Phone Kena Hack

Semoga maklumat perkongsian ini dapat memberi peringatan dan pengajaran kepada kita semua....

Comments

  1. Salam bang saya nk minta tolong boleh tk abng dptkan balik akaun saya

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram