Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Mengetahui HP, SmartPhone Telah Hacked. Digodam, Diretas, Diceroboh

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked


Dari e-mel ke perbankan, telefon pintar adalah menjadi hab utama dalam alat penghubung dan komunikasi kita seharian. Tidak hairanlah bahawa telefon pintar selain daripada komputer sebagai sasaran biasa penggodam dalam talian. Sila semak juga di πŸ‘‰ Google Support (Pixel Phone Help).

Penyelidik keselamatan baru-baru ini mendedahkan satu kempen serangan yang mengeluarkan sejenis aplikasi Android yang mempunyai unsur niat jahat yang hampir sama dengan program pemesejan yang selamat dari sesuatu entiti yang sah, termasuk juga isyarat WhatsApp, telah mengesan ribuan orang pengguna hampir 20 buah negara supaya untuk memasangnya. Aplikasi ini dimuat turun melalui laman web yang dipanggil Secure Android, dengan hanya sekali dipasang, maka ia boleh memberikan akses hacker ke foto, maklumat lokasi, penangkapan audio, dan kandungan text mesej. Menurut Kakitangan Teknologi EFF Quentin, dalam pemerhatian mereka bahawa perisian hasad ini tidak hanya melibatkan eksploitasi perisian canggih, tetapi sebaliknya hanya memerlukan "izin permohonan oleh pengguna sendiri yang telah diberikan ketika mereka muat turun aplikasi berkenaan, dan mereka tidak menyedari ianya ada mengandungi malware. Semak juga di πŸ‘‰ Android Help.


"Cara Mencegah Telefon Selular anda daripada digodam". Semak di laman web Wikihow.com



Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Malware sering dimuat turun dari sumber bukan rasmi, termasuk pautan phishing (perangkap) yang dihantar melalui e-mel atau mesej, serta laman web yang berniat jahat seperti tapak Android Secure yang disebutkan di atas. (Walaupun pakar keselamatan mengesyorkan sentiasa memuat turun dari kedai aplikasi rasmi sahaja - seperti Apple App Store atau Google Play - sesetengah negara tidak dapat mengakses aplikasi tertentu dari sumber-sumber ini, sebagai contoh, aplikasi pemesejan yang selamat yang membolehkan orang untuk berkomunikasi secara rahsia.) Semak juga di πŸ‘‰ Android Security.

Pada keseluruhan, malware mudah alih telah meningkat sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan taktik spy (mengintip) yang cuba memecah masuk ke peranti orang yang berpotensi menjadi sasaran. Setelah malware ini berada dalam talian, penjenayah lain dapat mengeksploitasi peranti yang dikompromi juga. Malware boleh memasukui perisian pengintip yang memantau kandungan peranti, program yang memanfaatkan jalur lebar internet peranti untuk digunakan dalam botnet untuk menghantar spam, atau skrin pancingan data (Phishing) yang mencuri log masuk pengguna ketika masuk ke aplikasi yang sah dan kompromi. Semak juga di πŸ‘‰ Wikihow.

Kemudian terdapat aplikasi pengintip komersial yang memerlukan akses fizikal untuk dimuat turun ke telefon - sering dilakukan oleh mereka yang terkenal kepada mangsa seperti pasangan atau ibu bapa - dan yang boleh memantau segala sesuatu yang berlaku pada peranti.

Tidak pasti jika anda mungkin telah digodam? Menurut Josh Galindo, pengarah latihan di UBreakiFix, tentang bagaimana memberitahu bagaimana telefon pintar anda mungkin telah dikompromi. Dan, mereka meneroka tujuh cara telefon anda boleh diretas atau diceroboh dan langkah-langkah yang anda boleh ambil untuk melindungi diri anda. Semak juga cara melindungi Telefon daripada kena hack.

Nota: πŸ‘‰6 Tanda-tanda telefon anda mungkin telah di hack, godam, direntas, dibobol atau dicerobohi

1. Pengurangan ketara dalam hayat bateri (Battery Drain So Fast)
Walaupun hayat bateri telefon tidak dapat dielakkan berkurangan dari masa ke masa, telefon pintar yang telah dikompromi oleh perisian hasad mungkin mula memaparkan jangka hayat yang berkurangan dengan ketara. Ini kerana aplikasi malware - atau aplikasi perisik - mungkin menggunakan sumber telefon untuk mengimbas peranti dan menghantar maklumat itu kembali ke pelayan penggodam.

(Yang mengatakan, penggunaan sehari-hari yang mudah boleh sama-sama habiskan jangka hayat telefon. Periksa apakah itu berlaku dengan berjalan melalui langkah-langkah ini untuk meningkatkan umur bateri Android atau iPhone anda.)

2. Prestasi (Performance)
Adakah anda mendapati telefon anda kerap hang, atau aplikasi tertentu selalu bermasalah? Ini mungkin disebabkan malware yang melampaui sumber-sumber telefon atau menyerang aplikasi lain.

Anda juga mungkin mengalami sambungan aplikasi yang berterusan walaupun usaha menutupnya, atau bahkan membuat telefon itu sendiri dimulakan semula berulang kali.

(Seperti dengan hayat bateri yang dikurangkan, banyak faktor boleh menyumbang kepada telefon yang lebih perlahan - pada asasnya, penggunaannya setiap hari, jadi cuba terlebih dahulu membersihkan Android atau iPhone anda.)

3. Penggunaan data yang tinggi
Satu lagi tanda telefon yang dikompromi adalah bil data yang luar biasa pada akhir bulan, yang boleh datang dari perisian hasad atau aplikasi pengintip yang berjalan di latar belakang, menghantar maklumat kembali ke pelayannya.

4. Panggilan atau teks keluar yang tidak dihantar
Sekiranya anda melihat senarai panggilan atau teks ke nombor yang tidak anda ketahui, berhati-hati - ini boleh menjadi nombor kadar premium yang malware memaksa telefon anda dihubungi; hasil tanah di dompet siber-krim. Dalam kes ini, periksa bil telefon anda untuk apa-apa kos yang anda tidak kenali.

5. Misteri pop-up
Walaupun tidak semua pop timbul bermakna telefon anda telah digodam, peringatan pop timbul berterusan dapat menunjukkan bahawa telefon anda telah dijangkiti dengan adware, suatu bentuk malware yang memaksa peranti untuk melihat halaman tertentu yang memacu hasil melalui klik. Walaupun pop timbul bukan hasil daripada telefon yang terjejas, banyak mungkin pautan phishing yang cuba untuk mendapatkan pengguna menaip maklumat sensitif, atau memuat turun lebih banyak perisian hasad. Sebilangan besar pop timbul seperti ini boleh dinetralkan hanya dengan menutup tetingkap - walaupun pastikan anda mengklik kanan X, kerana banyak yang dirancang untuk menghantarkan pengguna ke arah mengklik kawasan yang sebaliknya membuka sasaran, kadang-kadang berniat jahat.

6. Aktiviti luar biasa pada mana-mana akaun yang dikaitkan dengan peranti
Sekiranya penggodam mempunyai akses ke telefon anda, mereka juga mempunyai akses ke akaunnya - dari media sosial untuk menghantar e-mel ke pelbagai gaya hidup atau aplikasi produktiviti. Ini boleh mendedahkan dirinya dalam aktiviti pada akaun anda, seperti menetapkan semula kata laluan, menghantar e-mel, menandakan e-mel yang belum dibaca yang anda tidak ingat membaca, atau mendaftar untuk akaun baru yang e-mel pengesahannya masuk dalam peti masuk anda.

Dalam kes ini, anda mungkin berisiko untuk penipuan identiti, di mana penjenayah membuka akaun baru atau kad kredit dalam nama anda, menggunakan maklumat yang diambil dari akaun yang dilanggar anda. Adalah idea yang baik untuk menukar kata laluan anda - tanpa mengemas kininya pada telefon anda - sebelum menjalankan sapuan keselamatan pada telefon anda sendiri.

Langkah SOS
Jika anda mengalami sebarang gejala telefon pintar yang digodam, langkah pertama yang terbaik adalah untuk memuat turun aplikasi keselamatan mudah alih.

Untuk Android, kami suka Avast, yang bukan sahaja mengimbas malware tetapi menawarkan penyekat panggilan, firewall, VPN, dan ciri untuk meminta PIN setiap kali aplikasi tertentu digunakan - mencegah malware daripada membuka aplikasi sensitif seperti perbankan dalam talian anda.

iPhones mungkin kurang terdedah kepada hacks, tetapi mereka tidak benar-benar kebal. Tinjau aplikasi bendera iOS yang bertindak secara berniat jahat, rangkaian Wi-Fi yang berpotensi berbahaya, dan jika iPhone telah dipecah (yang meningkatkan risiko untuk penggodaman). Ia percuma, dengan $ 9.99 / bulan untuk perlindungan identiti, termasuk peringatan log masuk yang terdedah.

Siapa yang akan menggodam telefon anda?
Sekarang ini, mengintip kerajaan adalah satu perkara biasa yang kita mungkin telah menjadi ketakutan kepada tanggapan bahawa NSA mengetepikan panggilan telefon kami atau FBI boleh menggodam komputer kita bila-bila masa ia mahu. Namun ada cara teknologi lain - dan motif - untuk penggodam, penjenayah dan juga orang yang kami kenal, seperti pasangan atau majikan, untuk menggodam telefon kami dan menyerang privasi kami.

6 cara telefon anda boleh digodam
Dari pelanggaran yang ditargetkan dan percubaan yang ditimbulkan oleh vendetta ke pengambilan tanah oportunis untuk data yang tidak curiga, berikut adalah tujuh cara seseorang dapat mengintip telefon bimbit anda - dan apa yang boleh anda lakukan mengenainya.

1. Perisik aplikasi

Terdapat aplikasi pemantauan telefon pintar yang dirancang untuk melacak lokasi seseorang dan mengenal pasti komunikasi mereka. Ramai yang diiklankan kepada rakan-rakan yang mencurigakan atau majikan yang tidak percaya, tetapi masih banyak yang dipasarkan sebagai alat yang sah untuk ibu bapa yang selamat untuk menjaga anak-anak mereka. Aplikasi sedemikian boleh digunakan untuk melihat mesej teks, e-mel, sejarah internet dan foto jauh dari jauh; log panggilan telefon dan lokasi GPS; sesetengah mungkin merampas mikrofon telefon untuk merakam perbualan yang dibuat secara peribadi. Pada asasnya, hampir apa pun yang mungkin dilakukan penggodam dengan telefon anda, aplikasi ini akan dibenarkan.

Dan ini bukan retorik kosong sahaja. Apabila kami mengkaji aplikasi mengintip telefon bimbit pada tahun 2013, kami mendapati mereka boleh melakukan segala yang dijanjikan. Lebih buruk lagi, mereka mudah bagi sesiapa untuk memasang, dan orang yang sedang diperiksakan akan menjadi tidak bijak lagi bahawa setiap langkah sedang dikesan.

"Tidak ada terlalu banyak indikator aplikasi spy yang tersembunyi - anda mungkin melihat lebih banyak lalu lintas internet pada tagihan anda, atau hayat bateri anda mungkin lebih pendek daripada biasanya kerana aplikasi melaporkan kembali kepada pihak ketiga," kata Chester Wisniewski, saintis penyelidikan utama di firma keselamatan Sophos.

Kemungkinan

Aplikasi perisik tersedia di Google Play, serta kedai bukan rasmi untuk apl iOS dan Android, menjadikannya mudah untuk sesiapa sahaja yang mempunyai akses ke telefon anda (dan motif) untuk memuat turunnya.

Bagaimana untuk melindungi phone anda
Sejak memasang aplikasi mata-mata memerlukan akses fizikal ke peranti anda, meletakkan kod laluan pada telefon anda sangat mengurangkan peluang seseorang dapat mengakses telefon anda di tempat pertama. Dan sejak aplikasi pengintip sering dipasang oleh seseorang yang dekat dengan anda (berfikir pasangan atau yang lain penting), pilih kod yang tidak akan ditebak oleh orang lain.
Pergi ke senarai apl anda untuk orang yang tidak dikenali.
Jangan jailbreak iPhone anda. "Jika peranti tidak dipecah, semua aplikasi dipaparkan," kata Wisniewski. "Jika ia dipenjarakan, aplikasi mata-mata (spy) mampu menyembunyikan jauh dalam peranti, dan sama ada perisian keselamatan boleh menangguhkannya bergantung kepada kecanggihan aplikasi mata-mata [kerana perisian keselamatan mengimbas malware yang diketahui]."

Untuk iPhone, memastikan telefon anda tidak dipecah juga menghalang sesiapa daripada memuat turun aplikasi mata-mata ke telefon anda, kerana perisian tersebut - yang merosakkan dengan fungsi peringkat sistem - tidak menjadikannya di App Store.
Muat turun aplikasi keselamatan mudah alih. Untuk Android, kami suka Avast dan untuk iOS, kami mengesyorkan Lookout untuk iOS.

2. Phishing melalui mesej
Sama ada teks yang mendakwa berasal dari institusi kewangan anda, atau seorang kawan yang menggalakkan anda untuk memeriksa foto anda malam tadi, SMS yang mengandungi pautan menipu yang bertujuan untuk mengikis maklumat sensitif (atau dikenali sebagai phishing atau "smishing") terus membuat pusingan.

Telefon Android juga mungkin menjadi mangsa mesej dengan pautan untuk memuat turun aplikasi berniat jahat. (Penipuan yang sama tidak lazim untuk iPhone, yang biasanya tidak dipecah dan oleh itu tidak dapat memuat turun aplikasi dari mana-mana sahaja kecuali App Store.)

Aplikasi berniat jahat itu boleh mendedahkan data telefon pengguna, atau mengandungi lapisan phishing yang direka untuk mencuri maklumat log masuk dari aplikasi yang disasarkan - sebagai contoh, aplikasi bank atau e-mel pengguna.

Kemungkinan
Cukup mungkin. Walaupun orang telah belajar menjadi skeptis terhadap e-mel yang meminta mereka untuk "klik untuk melihat video lucu ini!", Makmal keselamatan Kaspersky menyatakan bahawa mereka cenderung kurang waspada terhadap telefon mereka.

Bagaimana untuk melindungi diri anda
Perlu diingat bagaimana anda biasanya mengesahkan identiti anda dengan pelbagai akaun - contohnya, bank anda tidak akan meminta anda memasukkan kata laluan penuh atau PIN anda.
Elakkan mengklik pautan dari nombor yang anda tidak tahu, atau dengan mesej yang tidak jelas dari teman, terutama jika anda tidak dapat melihat URL penuh.
Jika anda mengklik pautan dan akhirnya memuat turun aplikasi, telefon Android anda harus memberitahu anda. Padam aplikasi dan / atau jalankan imbasan keselamatan mudah alih.

3. SS7 kelemahan rangkaian telefon global
Satu protokol komunikasi untuk rangkaian mudah alih di seluruh dunia, Sistem Isyarat No 7 (SS7), mempunyai kelemahan yang membolehkan penggodam mengintip mesej teks, panggilan telefon dan lokasi, bersenjata hanya dengan nombor telefon bimbit seseorang. Kebimbangan tambahan ialah mesej teks adalah cara yang biasa untuk menerima kod pengesahan dua faktor dari, katakan, perkhidmatan e-mel atau institusi kewangan - jika ini dipintas, penggodam yang giat dapat mengakses akaun yang dilindungi, menghancurkan malapetaka kewangan dan peribadi.

Menurut penyelidik keselamatan, Karsten Nohl, penguatkuasa undang-undang dan agensi-agensi perisikan menggunakan eksploit untuk memintas data telefon bimbit, dan oleh itu tidak semestinya mempunyai insentif yang hebat untuk melihat bahawa ia akan ditambal.

Kemungkinan
Sangat tidak mungkin, melainkan jika anda seorang pemimpin politik, CEO atau orang lain yang komunikasinya boleh bernilai tinggi untuk penjenayah. Wartawan atau pembangkang yang berkeliaran di negara-negara yang kurang resah politik mungkin menghadapi risiko tinggi untuk mengetuk telefon.

Bagaimana untuk melindungi diri anda
Gunakan perkhidmatan mesej yang disulitkan dari hujung ke hujung yang berfungsi melalui internet (dengan itu melangkaui protokol SS7), kata Wisniewski. WhatsApp (percuma, iOS / Android), Isyarat (percuma, iOS / Android) dan Wickr Me (percuma, iOS / Android) semua mesej dan panggilan tersulik, menghalang sesiapa daripada memintas atau mengganggu komunikasi anda.
Perlu diketahui bahawa jika anda berada dalam kumpulan sasaran yang berpotensi, perbualan telefon anda dapat dipantau dan bertindak sesuai.

4. Mengintip melalui rangkaian Wi-Fi terbuka (Open Wifi)
Menganggap bahawa rangkaian Wi-Fi tanpa kata laluan dengan bar isyarat penuh terlalu baik untuk menjadi kenyataan? Ia mungkin saja. Penyemak pendengaran pada rangkaian Wi-Fi tidak boleh melihat semua lalu lintas yang tidak disahkan. Dan hotspot awam yang jahat boleh mengarahkan anda ke laman web perbankan atau e-mel yang kelihatan direka untuk menangkap nama pengguna dan kata laluan anda. Dan itu tidak semestinya pengurus yang beralih dari pertubuhan yang anda kerap. Sebagai contoh, seseorang secara fizikal di seberang jalan dari rantaian kedai kopi yang popular boleh menyediakan rangkaian Wi-Fi tanpa log masuk yang dinamakan sebagai kafe, dengan harapan untuk mendapatkan maklumat log masuk pengguna atau orang ramai yang akan digunakan ataupun dijual kepada sindiket pencurian identiti.

Kemungkinan
Mana-mana orang yang berteknologi tinggi boleh memuat turun perisian yang diperlukan untuk memintas dan menganalisis trafik Wi-Fi - termasuk tetangga anda tertawa dengan perbelanjaan anda (anda tidak melayari laman web NSFW lagi, adakah anda?).

Bagaimana untuk melindungi diri anda
Hanya gunakan rangkaian selamat di mana semua lalu lintas disulitkan secara lalai semasa penghantaran untuk menghalang orang lain daripada mengintai pada isyarat Wi-Fi anda.
Muat turun apl VPN untuk menyulitkan lalu lintas telefon pintar anda. ExpressVPN (Android / iOS, dari $ 6.67 / month) adalah pilihan serba hebat yang menawarkan perlindungan berbilang peranti, untuk tablet dan komputer riba anda sebagai contoh.

Jika anda mesti menyambung ke rangkaian awam dan tidak mempunyai aplikasi VPN, elakkan masuk dalam butiran masuk untuk tapak perbankan atau e-mel. Jika anda tidak dapat mengelakkannya, pastikan URL dalam bar alamat penyemak imbas anda adalah yang betul. Dan jangan masukkan maklumat peribadi melainkan anda mempunyai sambungan selamat ke tapak lain (cari "https" dalam URL dan ikon kunci hijau dalam bar alamat).

5. Akses tanpa kebenaran ke akaun iCloud atau Google
Akaun iCloud dan Google yang dicetuskan menawarkan kepada maklumat yang menakjubkan yang disokong dari telefon pintar anda - foto, buku telefon, lokasi semasa, mesej, log panggilan dan dalam kes Keychain iCloud, kata laluan yang disimpan ke akaun e-mel, pelayar dan aplikasi lain. Dan ada penjual spyware di luar sana yang secara khusus memasarkan produk mereka terhadap kelemahan ini.

Penjenayah dalam talian mungkin tidak mendapat banyak nilai dalam gambar orang biasa - tidak seperti gambar-gambar bogel selebriti yang bocor dengan cepat - tetapi mereka tahu pemilik gambar itu, kata Wisniewski, yang boleh menyebabkan akaun dan kandungannya diadakan tebusan digital melainkan mangsa membayar tebusan.

Di samping itu, akaun Google retak bermaksud Gmail retak, e-mel utama untuk banyak pengguna.

Mempunyai akses kepada e-mel utama boleh menyebabkan penggelutan kesan domino semua akaun yang dihubungkan dengan e-mel - dari akaun Facebook anda ke akaun pembawa mudah alih anda, membuka jalan untuk kedalaman kecurian identiti yang serius akan menjejaskan kredit anda.

Kemungkinan
"Ini adalah risiko yang besar. Semua keperluan penyerang adalah alamat e-mel; bukannya akses ke telefon, ataupun nombor telefon, "kata Wisniewski. Sekiranya anda menggunakan nama anda dalam alamat e-mel anda, alamat e-mel utama anda untuk mendaftar untuk iCloud / Google, dan kata laluan yang lemah yang menggabungkan maklumat yang dapat dikenal pasti secara peribadi, tidak sukar bagi penggodam yang dapat dengan mudah mengumpulkan maklumat tersebut daripada rangkaian sosial atau enjin carian.

Bagaimana untuk melindungi diri anda
Buat kata laluan yang kuat untuk akaun utama ini (dan seperti biasa, e-mel anda).
Dayakan pemberitahuan log masuk supaya anda menyedari log masuk dari komputer atau lokasi baharu.

Dayakan pengesahan dua faktor supaya walaupun seseorang mendapati kata laluan anda, mereka tidak boleh mengakses akaun anda tanpa akses ke telefon anda.
Untuk mengelakkan seseorang menetapkan semula kata laluan anda, cara menipu ketika menyediakan soalan keselamatan kata laluan. Anda akan kagum berapa banyak soalan keselamatan yang bergantung kepada maklumat yang mudah didapati di Internet atau diketahui oleh keluarga dan rakan anda.

6. Stesen tempat pengecasan yang berniat jahat
Sama-sama dipilih untuk masa apabila telefon pintar nyaris hari terakhir dan Google adalah cara utama untuk tidak tersesat, hack ini memanfaatkan keperluan untuk mengekalkan bateri telefon, malware dan lain-lain. Stesen yang berniat jahat - termasuk komputer yang dimuatkan dengan perisian malware - mengambil kesempatan daripada fakta bahawa data kabel USB standard memindahkan serta mengecas bateri. Telefon Android yang lebih tua bahkan mungkin secara automatik melancarkan cakera keras apabila sambungan ke mana-mana komputer, mendedahkan datanya kepada pemilik yang tidak bertanggungjawab.

Penyelidik keselamatan juga telah menunjukkan kemungkinan untuk merampas ciri video keluar pada telefon yang paling baru-baru ini supaya apabila dipasang ke hab cas yang berniat jahat, penggodam boleh memantau setiap cakera keras, termasuk kata laluan dan data sensitif.

Kemungkinan:
Rendah. Tidak terdapat banyak contoh penggodam yang mengeksploitasi fungsi video, sementara telefon Android yang lebih baru meminta izin untuk memuatkan cakera keras mereka apabila dipasang ke komputer baru; iPhone meminta PIN. Walau bagaimanapun, kelemahan baru mungkin ditemui.

Bagaimana untuk melindungi telefon anda
Jangan pasang ke peranti yang tidak dikenali; membawa pengecas dinding. Anda mungkin mahu melabur dalam kabel USB.

Jika komputer awam adalah satu-satunya pilihan anda untuk menghidupkan semula bateri yang mati, pilih pilihan "Cajkan sahaja" (telefon Android) jika anda mendapat pop timbul apabila anda memasuki, atau menafikan akses dari komputer lain (iPhone). Semak juga cara melindungi Smartphone daripada kena hack.

Comments

  1. kwn sya dh kena hacker tapi x boleh buat apa dia dari bangladesh tu teruk dh pasang apl lain untuk jga telpon tapi tk jdi jugak
    boleh x bagi apa apa tindakan untuk menghalang dia kwn sya kata dh bloc pstu ade lagi dh buat mcm 2 jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba guna Antivirus Remover ini πŸ‘‰ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comodo.cisme.antivirus

      Delete
  2. Wsapp sy 0196289265 Alaun sy kena hack

    ReplyDelete
  3. Hanpon saya keluar bunyi pelik lepas tersearch dark w e b . Macam mane ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 😎😎😎 Cuba try πŸ‘‰ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.android.mobilesecurity&hl=en&gl=US

      Delete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. ada yg hack talegram instargram πŸ₯ΊπŸ˜…

    ReplyDelete
  6. sim kad saya tlh di hack,ada caralgi tk untuk halang supaya tidak dihack sim kad

    ReplyDelete
  7. sim kad saya tlh di hack,ada caralgi tk untuk halang supaya tidak dihack sim kad

    ReplyDelete
  8. phone saya imei kene hack..mcm mana nak atasinya tuan

    ReplyDelete
  9. Hfon sy tidak boleh memasuki@ mncapai halaman urusan kerajaan seperti eoperasi, splkpm, eprestasi...dikatakan KEMENTERIAN PENDIDIKAN TELAH menyekat ke halaman tersebut dan minta sy hubungi Isd@moe.gov.my dgn memberi sy no.rujukan yg berbeza2...pelik..sedangkn capaian ke halaman tersebut berjaya dibuat melalui komputer@ laptop

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, nak tanya.. apa masalah sebenarnya yg terjadi jika setting fon kita terubah sendiri, mcm ter-on wifi sndiri, setting berubah2.. adakah fon itu di hack atau di link dgn org lain? Sudah bertahun2 kwn sy menghadapi mslh ini.. sy buntu bagaimana ingin membantunya.. di mana kah pihak yang sy boleh rujuk? Encik boleh bantu saya? 0182543217 ini no. Fon saya. Terima kasih ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. saya juga mempunyai masalah yg sama seperti Encik diatas..fon seolah2 dikontrol oleh org lain.. hrp dpt membantu.

      Delete
  11. Hi... Saya khairul... Saya pakai nset realme 7 5g... Yg pelik pasal cloud ,, saya tak aktif backup tapi sentiasa ada backup ... Saya cuba login dan tukar password tapi selang beberapa saat password sudah berubah yg lain bukan itu saja ,bole dikatakan apa yg ada flm fon saya dari fb,google,wassup dikendalinkan org lain.....apa perlu saya lakukan

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram