Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Semak dan Uji Kelajuan Internet Serta Wifi di Malaysia

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

 

Berapakah Purata Kelajuan Internet di Malaysia?

 
Di samping pakej harga, "kelajuan internet" dan "kelajuan wifi" sesaat juga adalah salah satu penyumbang utama untuk pelanggan membuat keputusan apabila mereka ingin melanggan sesuatu servis dan perkhidmatan internet atau jalur lebar yang disediakan oleh sesebuah syarikat Telekomunikasi (Telco) seperti Celcom, Maxis, Digi, Umobile dan lain-lain. Jika anda telah pun menggunakan perkhidmatan internet tersebut sila semak atau cek kelajuan internet tersebut dan menilai sendiri berapakah kelajuan perkhidmatan internet yang Syarikat Telekomunikasi (Telekom) tersebut berikan. Ok, sila semak dan uji sekarang kepantasan internet atau wifi tersebut, sila klikπŸ‘‰ SINI. Tetapi, tidak seperti harga di mana anda dengan mudah melihat kos yang sesuai dengan anggaran kos bajet bulanan anda atau itu adalah hanya pembayaran baru - kelajuan internet boleh menjadi sedikit lebih rumit untuk dibandingkan. semak juga di πŸ‘‰ APB.

Jika anda ingin semak kelajuan internet adalah seperti berikut:

"Kelajuan internet seperti Gigabyte dan Megabyte jika dibuat perkiraan bersamaan: 
1 Gigabyte=1024 Megabyte
1024 Megabyte / 4= 256 sec
256 sec / 60 sec= 4.2666 minit". 

Adakah kelajuan internet "pantas" 100 Mbps? atau adakah 10 Mbps itu "perlahan"? untuk itu cuba test kelajuan download dan kelajuan upload internet anda sendiri dengan πŸ‘‰ Klik Disini. Ok, ini adalah semua persoalan berkaitan mengenai perbandingan kelajuan internet, So, ini adalah merupakan panduan ringkas untuk menjelaskannya.

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Melihat sejauh mana kelajuan internet di Malaysia diukur, dan apa yang dianggap kelajuan internet yang bagus, juga apa yang boleh menyebabkan line internet menjadi lembap dan banyak lagi untuk membantu anda menjawab persoalan sebenar. Apakah kelajuan internet yang baik? Sila test kelajuan internet, klik Sini.

Bagaimanakah kelajuan internet diukur?
Kelajuan internet diukur dengan berapa data sambungan boleh memuat turun (kelajuan muat turun) atau memuat naik (kelajuan muat naik) sesaat. (3 mbps, 6 mbps, 10 mbps, 20 mbps, 30 mbps, 40 mbps, 50 mbps, 60 mbps, 70 mbps, 80 mbps, 90 mbps, 100 mbps). Baca juga di πŸ‘‰ APB.

Bagi kebanyakan isi rumah, mempunyai kelajuan muat turun yang cepat adalah perkara penting. Itu yang kita gunakan untuk aktiviti umum seperti streaming TV, memuat turun muzik dan melayari media sosial.

Muat naik kelajuan dimainkan dengan perkara seperti persidangan video dan memuat naik fail yang besar ke pelayan atau awan. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai memuat turun dan memuat naik kelajuan internet.

Dalam kedua-dua jenis kelajuan, kelajuan ditunjukkan sebagai bit sesaat (bps). Oleh kerana sambungan internet memindahkan ribuan bit sesaat, dengan menggunakan awalan k, M dan G untuk menunjukkan berapa ribuan bit yang diperkatakan. Jika anda biasa dengan sistem metrik, anda tahu "k" = 1,000, "M" = 1,000k (1,000,000), dan "G" = 1,000M (1,000,000,000).

Apabila merentasi kelajuan internet, anda mungkin akan melihat Mbps lebih daripada kbps atau Gbps. Ini kerana kelajuan Mbps lebih sesuai dengan apa yang kita gunakan di internet.

Kelajuan yang menurun dalam kisaran kbps secara amnya ialah apa yang dipanggil internet "perlahan", dan kelajuan Gbps, yang jarang tetapi lebih biasa, berada dalam jarak yang sangat pantas.

Fikirkan "jalur lebar" sebagai had kelajuan internet kebangsaan (nasional)
Mengikut Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan (MCMC), sambungan internet jalur lebar mempunyai kelajuan muat turun minimum 25 Mbps dan kelajuan muat naik minimum 3 Mbps. Ini memberikan kita garis asas untuk menentukan kelajuan internet yang pantas dan perlahan.

Kelajuan lebih cepat daripada sambungan jalur lebar standard secara umumnya dianggap sebagai "pantas" internet. Walaupun semua kelajuan di bawah itu tidak semestinya lambat, mereka terlalu perlahan untuk dianggap sebagai internet jalur lebar.

Perlu diingatkan terdapat banyak perkara yang boleh menjejaskan kelajuan dan prestasi internet sebenar. Menambah peranti yang disambungkan dan menggunakan internet untuk menjalankan aktiviti seperti streaming dalam 4K atau memuat turun filem HD boleh menghalang prestasi dan membuat kelajuan "pantas" kelihatan lambat.

Apakah kelajuan internet yang baik?
Kelajuan internet yang baik adalah pada atau lebih dari 25 Mbps. Kelajuan ini akan menyokong kebanyakan aktiviti dalam talian, seperti penstriman HD, permainan dalam talian, pelayaran web dan memuat turun muzik.

Kelajuan internet yang cepat, mereka dalam julat 100+ Mbps, sering lebih baik, terutamanya jika anda mahu sambungan internet anda untuk menyokong pelbagai peranti dan pengguna sekaligus.

Apa yang dianggap sebagai internet pantas?
Kelajuan muat turun Internet sebanyak 100 Mbps atau lebih tinggi sering dianggap sebagai internet pantas kerana mereka boleh mengendalikan pelbagai aktiviti dalam talian untuk berbilang pengguna sekaligus tanpa gangguan utama dalam perkhidmatan. Jika anda memerlukan sedikit bantuan untuk menentukan kelajuan yang anda perlukan untuk kegunaan internet anda. Tahap kelajuan internet yang biasa termasuk:
  • 100 Mbps
  • 200 Mbps
  • 250 Mbps
  • 300 Mbps
  • 400 Mbps
  • 500 Mbps
  • 1,000 Mbps
  • 2,000 Mbps
Penyedia internet kabel atau serat optik antarabangsa yang popular termasuk AT & T, CenturyLink, Cox, Frontier FiOS, Optimum, Spektrum, Suddenlink, Verizon Fios, Xfinity dan Windstream. Kebanyakan penyedia ini menawarkan kelajuan sehingga 940-1000 Mbps di kawasan tertentu, tetapi Xfinity kini merupakan satu-satunya pembekal dengan kelajuan sehingga 2,000 Mbps.

Perkhidmatan internet kabel dan fiber optik adalah pertaruhan terbaik untuk kelajuan internet yang cepat. Internet gentian optik juga merupakan pilihan yang tepat untuk konsistensi kepantasan, kerana ia kurang terdedah daripada kabel kepada kelajuan yang lebih perlahan pada masa kegunaan puncak. 

Apabila menyambungkan berbilang peranti, penstriman dalam HD atau menggunakan sambungan Wi-Fi, tahap kelajuan yang boleh dianggap perlahan seperti termasuk (apa-apa yang kurang dari 1 Mbps:
  • 3 Mbps
  • 5 Mbps
  • 6 Mbps
  • 10 Mbps
  • 15 Mbps
  • 18 Mbps
  • 20 Mbps
  • 25 Mbps

Apa yang dianggap sebagai internet lambat

Apabila menyambungkan kelajuan muat naik internet yang cepat? Muat naik kelajuan 10 Mbps atau lebih tinggi secara amnya dianggap sebagai kelajuan internet yang pantas untuk dimuat naik kerana mereka dapat dengan mudah mengendalikan aktiviti muat naik biasa pengguna rata-rata. Sebagai contoh, Skype mencadangkan kelajuan muat naik sebanyak 1.2 Mbps atau lebih tinggi untuk panggilan video HD. Memuat naik fail besar, seperti fail 700 MB (kira-kira saiz CD-ROM) sepatutnya mengambil masa kurang dari 10 minit dengan sambungan upload 10 Mbps.

Muat turun kelajuan kurang dari 25 Mbps terlalu perlahan untuk dipertimbangkan sebagai jalur lebar. Dengan kelajuan ini, pengguna mungkin mengalami kelembapan internet apabila video tengah streaming, kesukaran menyambungkan pelbagai peranti dan isu sambungan internet yang lain.

😎 Nota: Sekiranya anda ingin melanggan sesuatu pakej langganan internet cuba selidik terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk melanggan.

Comments

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram