Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Tiada sambungan Internet? Cara Mengatasi Masalah Capaian Internet/Wifi

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet/ Wifi

Tiada sambungan Internet? Cara Mengatasi Masalah Capaian Internet/Wifi

Sangat mengecewakan apabila rangkaian Wi-Fi anda disambungkan tetapi internet anda tidak berfungsi. Rangkaian muncul di menu Wi-Fi, anda telah memasukkan kata laluan yang betul, tetapi kemudian anda membuka penyemak imbas anda, dan anda tidak mendapati tiada sambungan internet. Aaaaarrrghhh... tension nya... 


Mengapa Wi-Fi anda tidak berfungsi? Pelbagai perkara boleh menjadi penyebabnya. Kadang-kadang penyelesaiannya mudah — mungkin penghala anda sudah usang atau mungkin memerlukan reboot semula. Tetapi kadang-kadang masalah ini agak rumit sedikit. Oleh itu, disini ada panduan untuk membantu anda menyelesaikan masalah rangkaian anda dan menjadikan Wi-Fi anda berfungsi dengan baik semula. Sila semak di Google Nexus Help.


Disini ada beberapa tips mudah di bahagian bawah dalam panduan ini, sila baca lebih lanjut lagi untuk mengetahui bagaimana menyelesaikan masalah rangkaian yang lebih rumit. Mari kita lihat lebih lanjut. Sila semak juga di Cara Mempercepatkan kelajuan Internet dan di laman web Wiser.my

Tiada sambungan Internet? Cara Mengatasi Masalah Capaian Internet/Wifi


 Adakah masalah dengan isyarat internet anda atau Wi-Fi anda?

Anda boleh memberitahu isu isyarat Internet daripada isu Wi-Fi dengan beberapa langkah penyelesaian masalah utama. Isu isyarat Internet mempunyai pembetulan yang berbeza daripada isu Wi-Fi—jadi, adalah penting untuk mengetahui perkara yang anda hadapi untuk kembali dalam talian ASAP. Baca juga di Cara Semak Kelajuan Internet/ Wifi.


Periksa lampu pada peralatan anda

Hampir semua modem dan penghala mempunyai lampu status LED. Anda juga mungkin mempunyai unit kombo yang merupakan modem/penghala semua-dalam-satu (juga dipanggil get laluan). Sama ada cara, lampu status LED pada peralatan anda sangat membantu untuk mendiagnosis masalah rangkaian dengan cepat.

Periksa lampu isyarat internet

Lampu untuk sambungan Internet berada pada modem anda dan biasanya dilabelkan WAN, Internet atau dengan ikon glob, dan anda boleh memberitahu Internet dihidupkan jika lampu (biasanya putih atau hijau) adalah pepejal.

Jika lampu merah atau tidak menyala langsung, anda menghadapi masalah isyarat Internet kerana modem anda tidak berjaya disambungkan ke Internet. Jika ini anda, langkau ke hadapan ke bahagian penyelesaian masalah isyarat internet kami.

Periksa lampu Wi-Fi

Lampu WiFi akan berada pada penghala anda atau di suatu tempat di bawah lampu sambungan Internet jika anda mempunyai unit kombo modem/penghala. Label untuk lampu Wi-Fi berbeza-beza tetapi biasanya akan berbunyi "2.4G" dan "5G," "WLAN" atau "Wayarles". Lampu ini sepatutnya menyala dan biasanya berkelip. Jika lampu Wi-Fi mati atau merah, penghala anda tidak menyiarkan isyarat. Langkau ke bahagian penyelesaian masalah Wi-Fi untuk memulakan penyelesaian masalah.


Penyelesaian masalah Wi-Fi

Anda telah mengetahui sesuatu yang tidak kena dengan Wi-Fi anda. Wi-Fi menjadi rumit. Ia adalah gelombang radio yang disiarkan oleh penghala anda dan beberapa perkara boleh mengganggu gelombang tersebut. Cuba pembaikan biasa ini dahulu.


Mulakan semula penghala anda

Pembetulan ini berfungsi dengan kerap sehingga sentiasa berbaloi untuk dicuba terlebih dahulu. Prosesnya adalah sama seperti memulakan semula modem: cabut palam penghala atau get laluan, tunggu 60 saat, dan palamkannya semula. Ia akan mengambil masa beberapa minit untuk but semula.
Tukar jalur Wi-Fi (2.4 GHz dan 5 GHz)

Penghala anda berkemungkinan menghantar Wi-Fi melalui dua jalur frekuensi: 2.4 GHz dan 5 GHz. Cuba beralih daripada jalur frekuensi yang anda gunakan kepada jalur yang lain. Ini membantu anda mengelakkan gangguan sementara sambil menetapkan semula sambungan antara peranti dan penghala anda. Ia adalah konvensyen biasa untuk rangkaian 5 GHz untuk mempunyai label "5G" mengikut nama rangkaian (iaitu, "Wi-Fi Jane [5G]). Jalur 2.4 GHz biasanya dilabelkan dengan nama rangkaian anda (iaitu "Wi-Fi Jane) tanpa label frekuensi.

Setiap jalur frekuensi mempunyai kekuatan dan kelemahannya. Pada asasnya, Wi-Fi 5 GHz lebih pantas tetapi tidak bergerak sejauh ini. Wi-Fi 2.4 GHz bergerak lebih jauh tetapi lebih perlahan daripada 5 GHz dan lebih terdedah kepada gangguan radio. Jadi, jika anda jauh dari penghala cuba 2.4 GHz, dan jika anda memerlukan lebih kelajuan dan berada dalam julat, cuba 5 GHz.


Uji Wi-Fi anda pada peranti yang berbeza

Jika anda menggunakan komputer riba anda, gunakan telefon atau tablet anda untuk melihat sama ada anda boleh masuk dalam talian melalui sambungan Wi-Fi yang sama. Jika ia bersambung pada satu peranti tetapi tidak pada peranti yang lain, maka anda tahu bahawa Wi-Fi internet anda baik dan peranti yang terputus sambungan yang menghadapi masalah.

Cuba kabel Ethernet yang berbeza

Jika anda mempunyai kabel Ethernet ganti, tukarkannya dengan kabel yang sedang dipalamkan ke modem dan penghala anda dan lihat jika ia membuat perbezaan. Kabel tidak kekal selama-lamanya, dan mungkin kabel Ethernet semasa anda telah menendang baldi dan perlu diganti.


Tingkatkan kedudukan peranti atau router (penghala)

Untuk penempatan penghala, faktor utama yang perlu dipertimbangkan ialah jarak, ketinggian dan halangan. Jadi, apabila memilih tempat untuk penghala anda, pilih tempat berpusat dan tinggi berbanding peranti anda. Selain itu, lakukan yang terbaik untuk mengelak daripada meletakkan penghala berhampiran mana-mana peranti elektronik (terutamanya gelombang mikro) atau sebarang permukaan yang mengganggu.

Gelombang radio Wi-Fi semakin jauh semakin lemah isyaratnya. Anda mahu peranti anda berada dalam julat siaran penghala anda. Meter isyarat Wi-Fi pada peranti anda membantu anda menilai kekuatan isyarat Wi-Fi semasa.

Ia juga penting untuk meletakkan penghala setinggi mungkin. Siaran isyarat penghala bukan garis lurus ke peranti anda. Isyarat bersinar seperti cahaya dari mentol, mencipta kubah Wi-Fi. Penghala yang lebih tinggi bermakna penyiaran yang lebih luas dan liputan rumah anda yang lebih baik.

Halangan dan peranti tertentu juga boleh mengganggu isyarat Wi-Fi. Wi-Fi boleh dengan mudah melalui kayu dan dinding kering, tetapi jubin, logam, konkrit, dan terutamanya air diketahui mengganggu isyarat Wi-Fi. Ketuhar gelombang mikro, monitor bayi dan telefon tanpa wayar juga merupakan pembunuh Wi-Fi apabila ia berjalan.

 

Pembaikan mudah untuk internet anda

Anda tidak perlu keluar dari kerusi anda untuk mencuba penyelesaian ini. Inilah harapan agar salah satu daripada pendekatan ini berjaya.


Mulakan semula peranti anda

Ini mungkin terdengar terlalu jelas, tetapi perkara pertama yang harus anda lakukan ialah menghidupkan semula peranti anda. Ia tidak akan berfungsi setiap masa, tetapi memberi peluang kepada sistem operasi untuk menyelesaikan masalah dan mencuba lagi, sekiranya tidak mengenali rangkaian, atau ada masalah lain.


Lihat sama ada terdapat gangguan internet

Mungkin bukan anda satu-satunya yang internetnya tidak aktif. Jalankan carian pantas di Twitter atau Google untuk melihat sama ada orang lain di kawasan anda melaporkan gangguan internet atau masalah sambungan dari pembekal anda. Anda juga boleh mendapatkan maklumat mengenai penutupan internet di laman web Down Detector, atau anda boleh menghubungi penyedia perkhidmatan internet (ISP) anda untuk menyiasatnya.


Penyelesaian masalah router dan modem

Oleh itu, anda telah mencuba perkara yang jelas, dan masih tidak berfungsi. Ini bermakna sudah tiba masanya untuk bangun dari kerusi anda dan melihat peralatan anda. Huhuhu...


Jangan bimbang - masalah akan selesai dalam masa yang singkat.


Uji Wi-Fi anda pada peranti yang berbeza

Sekiranya anda menggunakan komputer riba, tarik telefon atau tablet anda untuk melihat apakah anda boleh mendapatkan internet melalui sambungan Wi-Fi yang sama. Sekiranya ia tersambung pada satu peranti tetapi bukan yang lain, maka anda tahu bahawa sambungan internet anda baik dan peranti yang terputus itu menghadapi masalah.


Jika Wi-Fi anda tidak berfungsi pada perangkat apa pun, maka router, modem, atau ISP anda yang menyebabkan masalah. Ia juga boleh menjadi kabel Ethernet yang salah, yang menghubungkan modem anda ke router.


Kami akan menawarkan beberapa petua untuk peranti yang terputus lebih jauh di bahagian ini, tetapi mari kita mulakan dengan modem dan penghala kerana ini adalah penyebab paling biasa dalam masalah Wi-Fi seperti ini.


Restart modem dan router anda

Modem dan router adalah umpama seperti jantung dan paru-paru rangkaian internet di rumah anda. Ianya adalah sangat penting untuk memastikan sambungan internet anda tetap berjalan dan Wi-Fi terus berfungsi ke seluruh rumah anda. Tetapi jika ianya mengalami masalah, kadang-kadang yang diperlukan hanyalah reboot semula dan dengan cara itu maka sambungan internet akan berfungsi semula.

Tiada sambungan Internet? Cara Mengatasi Masalah Capaian Internet/Wifi


Cabut plag modem dan penghala (router) dan biarkan mereka dicabut selama satu minit atau lebih. Kemudian pasang kembali dan lihat apakah mereka dapat menyambung semula. Mencabut modem dan penghala anda memberi peluang kepada peralatan untuk membersihkan bank memori dan memulakan semula tugas.


Ini adalah muslihat yang benar-benar dicuba oleh setiap kedai kopi dan pengurus McDonald's yang menjalankan rangkaian Wi-Fi awam percuma. Sekiranya anda berada di rangkaian yang disekat oleh banyak peranti dan pengguna, maka reboot mudah memberi peluang untuk membersihkan baki dan mulai baru.


Anda boleh memeriksa untuk mengetahui sama ada anda mendapat isyarat dengan melihat lampu LED di bahagian depan peralatan anda. Lampu untuk sambungan internet biasanya dilabel WAN, Internet, atau dengan ikon dunia, dan anda dapat memberitahu bahawa internet menyala jika lampu (biasanya putih atau hijau) padat atau berkelip.


Sekiranya lampu berwarna merah atau tidak sama sekali, itu bermakna ia masih tidak berfungsi dengan baik.


Cuba kabel Ethernet yang lain

Sekiranya anda mempunyai kabel Ethernet, tukar dengan kabel yang sedang dipasang ke modem dan penghala anda dan lihat apakah ia memberi perbezaan. Kabel tidak tahan selamanya, dan mungkin kabel Ethernet anda sekarang telah menendang baldi dan perlu diganti.


Kabel juga boleh rosak disebabkan haiwan peliharaan atau perosak, jadi pastikan kucing anda tidak menggigitnya kerana dikhuatiri wayar kabel akan terluka/terputus.


Tingkatkan peralatan anda (Upgrade Equipment)

Anda mungkin mengalami masalah sambungan sekiranya anda mempunyai peralatan yang sudah lama yang tidak sesuai dengan standard wayarles terkini.


Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik (IEEE) mengembangkan/membangunkan satu siri piawaian yang membolehkan peranti Wi-Fi seperti komputer riba menyambung ke internet. Terdapat lima standard pada masa ini. Berikut adalah pesanan dari yang terdahulu hingga yang terbaru:

  • 11b / Wi-Fi 1
  • 11a / Wi-Fi 2
  • 11g / Wi-Fi 3
  • 11n / Wi-Fi 4
  • 11ac / Wi-Fi 5
  • 11ax / Wi-Fi 6


Piawaian tanpa wayar komputer anda akan serasi dengan piawaian sebelumnya, tetapi anda mungkin menghadapi masalah sekiranya ia merupakan perkakasan yang lebih lama dan tidak mematuhi piawaian wayarles yang lebih baru. Sekiranya demikian, anda mungkin mahu melabur dalam penyesuai wayarles baru untuk komputer anda yang sesuai dengan kemampuan router anda.


Inilah cara untuk memeriksa standard wayarles komputer anda:


Mac

Tahan Option sambil mengklik menu Apple di kiri atas skrin, kemudian pilih Maklumat Sistem. Skrol ke Rangkaian, klik Wi-Fi di menu drop down, dan cari bacaan untuk Mod PHY yang Disokong. Ini akan memberitahu anda apa standard wayarles komputer anda.


Windows

Pergi ke menu Mula atau klik butang Mutiara untuk mengakses Pengurus Peranti. Setelah anda berada di Pengurus Peranti, klik pada menu yang bertajuk Penyesuai rangkaian dan cari senarai penyesuai wayarles anda dan standard wayarles yang ditetapkan.


Hubungi penyedia perkhidmatan internet anda

Kadang kala terdapat miskomunikasi antara modem dan penghala anda dan rangkaian ISP anda — terutama jika anda memiliki peralatan dan bukannya menyewanya dari syarikat internet. Penyelesaian terbaik dalam hal ini adalah dengan menghubungi penyedia internet anda dan bertanya apa masalahnya.


Kemungkinan jabatan sokongan teknikal ISP akan memberi anda jawapan yang jelas sama ada perkhidmatan mereka tergendala atau tidak. Sekiranya terdapat bug di mana modem tidak berkomunikasi dengan betul dengan rangkaian, ISP dapat menetapkan semula sistem di hujungnya dan memaksa rangkaian mengenali modem yang anda miliki.


Tetapkan semula penghala (Router) anda ke tetapan default

Sekiranya anda telah mencuba segala yang lain tanpa hasil, mungkin sudah waktunya untuk menetapkan semula penghala anda ke tetapan kilang. Ini adalah langkah yang cukup besar untuk dilakukan kerana ia akan mengembalikan penghala seperti dulu ketika anda pertama kali mengeluarkannya dari kotak, sambil membersihkan papan tulis dengan bersih.


Menetapkan semula penghala akan menghapus kata laluan anda dan mengeluarkan kata laluan lalai (yang kemudian anda ingin ubah untuk alasan keselamatan). Ini juga akan menghapus semua memori ciri khas atau jaringan tetamu yang telah anda siapkan melalui penghala, dan akan memasuki semua device yang masuk ke jaringan.


Memulakan dan menjalankan semuanya semula pasti akan menghabiskan sedikit masa dari hari anda, jadi ini hanya perlu dicuba jika anda tidak mempunyai pilihan lain.


Bagaimanapun, inilah cara anda melakukannya: Cabut penghala dan kemudian gunakan pin keselamatan atau penyepit kertas untuk menekan butang yang tersembunyi di lubang kecil di bahagian belakang penghala. Tahan sebentar dan pasang kembali penghala. Selepas itu, anda boleh menyiapkan penghala semula seperti baru.


Menyelesaikan masalah desktop, komputer riba dan peranti mudah alih

Sekiranya anda telah menentukan peranti Wi-Fi anda sebagai sumber masalah pemutusan hubungan anda, berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda cuba untuk menghidupkan dan menjalankan semula Wi-Fi.


Jalankan penyelesai masalah internet (untuk Windows)

Sekiranya anda menggunakan Windows, jalankan program pemecah masalah terbina dalam untuk melihat apakah mesin anda dapat menjalankan diagnostik dan menyelesaikan masalah untuk anda. Untuk Windows 10, Start > Settings > Update & Security. Masalah dan kemudian pilih penyelesai masalah untuk Sambungan Internet.


Sekiranya anda masih menghadapi masalah atau menggunakan Windows versi lama, anda boleh mendapatkan petua berguna lain di halaman Microsoft untuk menyelesaikan masalah sambungan Wi-Fi.


Jalankan Ujian Diagnostik Apple atau Perkakasan Apple (untuk macOS)

Sebilangan besar komputer Mac mempunyai program diagnostik bawaan yang akan mengimbas masalah komputer anda, termasuk masalah dengan Wi-Fi. Ia dipanggil Diagnostik Apple pada model dari tahun 2013 dan kemudian dan Uji Perkakasan Apple pada model dari tahun 2012 dengan sekurang-kurangnya OS X 10.8.4.


Untuk menjalankan Diagnostik Apple, cabut kabel Ethernet atau DVD luaran atau cakera keras, tekan mulakan semula, dan tahan kekunci D semasa komputer dihidupkan semula. Pilih bahasa dan diagnostik akan dilancarkan secara automatik.


Anda boleh melancarkan Ujian Perkakasan Apple dengan cara yang sama. Satu-satunya perbezaan ialah apabila skrin untuk ujian muncul ketika komputer anda dimulakan semula dan anda diberi arahan untuk memilih bahasa, anda ingin menekan tombol Return atau anak panah kanan.


Kosongkan cache DNS anda

Mengosongkan cache DNS anda dapat menyelesaikan masalah dengan sambungan Wi-Fi anda.


Cache DNS adalah log digital dari semua laman web yang anda lawati, yang menawarkan jalan pintas penyemak imbas anda untuk memuatkan halaman web yang anda lawati dengan cepat pada masa lalu. Tetapi cache anda boleh menimbulkan masalah teknikal jika ada masalah di fail simpanan atau jika iklan pop timbul atau malware dalam talian telah memasukkan URL ke dalam cache anda tanpa diundang.


Inilah cara mengosongkan cache anda pada pelbagai peranti:


Windows

Pergi ke Prompt command dengan klik cmd di bar carian, cari jalan pintas Prompt Command di folder Sistem Windows, atau klik cmd ke dalam windows.


Sebaik sahaja anda berada di Command Prompt, ketik ipconfig / flushdns dan tekan Enter. Kemudian semak semula ketika cache dibersihkan.


Mac

Jalankan aplikasi Terminal dengan membukanya di folder Utiliti atau mencarinya di Spotlight.


Di aplikasi Terminal, masukkan command untuk membuang cache anda. Ia sedikit berbeza bergantung pada sistem operasi Mac anda:


Mamat 2001 dan selepas: sudo killall -HUP mDNSResponder

Mamat 2001 10.10–10.10.3: sudo discoveryutil mdnsflushcache

Bpink: sudo killall -HUP mDNSResponder

Ssodo1: sudo dscacheutil -flushcache

Anda akan diminta memasukkan kata laluan admin untuk akaun anda. Kemudian cache anda berlalu - dan diharapkan tiada sebarang gangguan sepanjang proses tersebut.


Telefon pintar

Pada peranti iPhone atau Apple, yang perlu anda lakukan ialah hidupkan dan kemudian matikan Mod Pesawat atau but semula peranti anda untuk membersihkan cache DNS anda. Untuk peranti Android, ketik chrome: // net-internals / # dns ke bar URL di Chrome, klik ke menu DNS, kemudian klik Kosongkan Host Cache.


Tips profesional:

Setelah mengosongkan cache, uji Wi-Fi anda untuk melihat apakah ia disandarkan. Anda juga boleh mengikuti ujian kelajuan kami untuk melihat apakah kelajuan internet anda sepadan dengan kelajuan yang ditawarkan dalam rancangan internet bulanan anda.


Matikan perisian antivirus anda

Cuba matikan perisian antivirus atau firewall anda. Perlindungan antivirus yang salah dikonfigurasi kadang-kadang boleh mengganggu sambungan Wi-Fi anda.


Sekiranya mungkin, jalankan imbasan untuk melihat apakah ada malware yang masuk ke komputer anda. Mungkin ada virus yang masuk ke dalam sistem anda dan ia berantakan dengan rangkaian.


Pastikan anda mempunyai alamat IP yang berfungsi

Ada kemungkinan komputer anda menghadapi masalah dalam mengkonfigurasi alamat IP yang sah. Komputer anda memerlukan IP yang unik untuk masuk ke internet, tetapi anda tidak akan dapat sekiranya banyak peranti diberikan IP yang sama atau sesuatu yang menghalang komputer anda untuk memberikannya. Ini bukan masalah yang sangat biasa, tetapi boleh berlaku — terutamanya jika anda mempunyai banyak penghala di rangkaian rumah yang sama.


Untuk memastikan anda mempunyai alamat IP yang sah, gunakan arahan berikut:


Windows

Klik kanan pada ikon internet di sudut kanan bawah skrin dan klik Buka Rangkaian dan Pusat Perkongsian. Klik melalui Change adapter settings> Ethernet> Properties> Internet Protocol Version 4.


Setelah memasukkan Protokol Internet Versi 4, pilih pilihan untuk Mendapatkan alamat IP secara automatik dan Mendapatkan alamat pelayan DNS secara automatik. Ini akan memastikan bahawa anda mendapat alamat IP yang tidak bertentangan dengan orang lain atau angka yang tidak sah. (Arahan ini adalah untuk Windows 10. Semak di halaman Sokongan Microsoft untuk mendapatkan maklumat mengenai sistem operasi sebelumnya.)


Mac

Klik menu Apple di sudut kiri atas skrin, kemudian klik Keutamaan Sistem> Rangkaian. Klik pada sambungan rangkaian yang anda mahukan (iaitu Ethernet atau Wi-Fi) dan pilih Konfigurasikan IPv4.


Pilih pilihan untuk menyiapkan alamat IP. Untuk menghasilkan alamat IP secara automatik, pilih Menggunakan DHCP. Ini adalah kaedah termudah untuk melakukannya.


Cara lain (sedikit lebih rumit) untuk melakukan ini pada Mac adalah dengan bertanya kepada penyedia perkhidmatan internet anda jika ada alamat IP kepada anda. Anda kemudian boleh memilih pilihan untuk melakukannya secara manual dan taipkan alamat IP dari penyedia internet anda. Anda juga dapat memasukkan maklumat lain dari penyedia anda, untuk subnet mask, router, dan server DNS.


Tetapkan semula tetapan rangkaian anda

Sekiranya semuanya gagal, sudah tiba masanya untuk menetapkan semula rangkaian anda sepenuhnya. Ini mengubah semuanya kembali ke tetapan lalai. Ini bukan pilihan yang paling mudah, tetapi mungkin merupakan penyelesaian yang perlu anda mulakan dari awal dan hapus pepijat Wi-Fi sekali dan untuk semua.


Perlu diingat bahawa ini tidak seperti mematikan komputer dan menghidupkannya semula. Dengan cara yang sama bahawa menetapkan semula penghala anda mengembalikannya ke tetapan kilang, memulihkan rangkaian anda sepenuhnya menghapus tetapan Wi-Fi anda, membawanya kembali ke keadaannya ketika anda baru sahaja menyiapkan internet rumah anda untuk pertama kalinya.


Komputer anda akan melupakan nama, kata laluan, tetapan VPN Wi-Fi anda - semuanya. Lakukan ini hanya sebagai langkah terakhir dan pastikan anda menyimpan kata laluan dan maklumat lain yang diperlukan sebelum melakukan tetapan semula.


Sedia? Baiklah, inilah cara untuk melakukannya:


Cara menetapkan semula rangkaian Wi-Fi anda di Mac

Klik Apple menu > System Preferences > Network. Klik Wi-Fi di menu lungsur di sebelah kiri skrin dan tekan butang tolak (-) untuk menghapusnya. Kemudian tambahkan lagi dengan mengklik butang tambah (+) dan memilih Wi-Fi dalam pilihan interface. Tekan Terapkan dan tutup dari tetapan Rangkaian.


Cara menetapkan semula rangkaian Wi-Fi anda di Windows

Klik ke Windows Settings > Network & Internet > Status. Tekan butang Tetapkan semula rangkaian. Tekan Reset sekarang untuk mengesahkan, kemudian tekan Ya untuk mengesahkan sekali lagi. (Ini hanya untuk Windows 10. Untuk sistem operasi Windows sebelumnya, sila semak di halaman πŸ‘‰ Sokongan Microsoft.)


Setelah selesai, restart semula komputer anda dan ikuti arahan Windows melalui proses penyediaan rangkaian yang baru. 


Selamat membaca dan semoga berjaya...

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram