8 Cara Menghasilkan Kata Kunci Carian Google
- Get link
- X
- Other Apps
Bagaimana Menghasilkan Kata Kunci Dalam Carian Google
Bersaing dengan begitu banyak kandungan di web menyukarkan untuk mengatasi orang lain dalam pertempuran SERP (Halaman Hasil Enjin Carian), walaupun anda telah menghasilkan konten yang bagus. Tanpa kata kunci yang betul, enjin carian mungkin tidak menemui konten blog anda. Semak juga di π Google Keywords Planner.
Tetapi dengan menghasilkan kata kunci yang hebat akan membantu konten anda mendapat kedudukan yang baik, tetapi tidak semudah itu. Membuat konten seharusnya dengan kata kunci volum carian tinggi apabila melakukan penyelidikan kata kunci. Tetapi ianya mungkin sukar untuk mendapat kedudukan yang baik kerana biasanya kata kunci yang dalam persaingan tinggi dalam carian. Baca juga di π Google Trends.
Untuk mencari kata kunci yang lebih baik, anda perlu menggali lebih mendalam semasa melakukan penyelidikan kata kunci.
Berikut ialah lapan faktor yang perlu dipertimbangkan apabila melayakkan kata kunci:
Berkaitan: Penulisan SEO: 7 Langkah Untuk Mencipta Kandungan Dioptimumkan Carian
1. Hasil enjin carian tidak sepadan dengan niat carian
Google meletakkan kedudukan kandungan berdasarkan kaitannya dengan niat carian. Lebih rapat kata kunci anda sepadan dengan niat carian, lebih besar peluang Google menemuinya, dengan syarat kata kunci itu bukan kata kunci persaingan tinggi. Ingat, kata kunci volum carian rendah boleh sama berkesan jika ia sejajar dengan niat carian. Semak juga di π APB.
Apabila anda menjalankan carian Google menggunakan kata kunci anda, adakah hasil halaman satu sepadan dengan kata kunci? Semakin sedikit hasil yang sepadan dengan niat carian pengguna, semakin besar peluang artikel anda (yang sepadan dengan niat) untuk memperoleh kedudukan SERP yang lebih tinggi. Semak juga di π Keywords Tools.
Kata kunci ekor panjang cenderung berfungsi dengan baik kerana kata kunci tersebut lebih khusus. Katakan kata kunci anda ialah "apa itu chatbot dan bagaimana ia berfungsi," dan hasil carian menghasilkan artikel tentang "perisian chatbot terbaik", maka anda mungkin telah mendapat kata kunci emas.
kenapa? Kerana ini bermakna Google tidak menemui banyak artikel yang padanan tepat dengan kata kunci. Sebaliknya, ia memaparkan bahagian yang serupa dengan perkara yang dicari oleh pengguna.
2. Kuasa domain tapak web pada halaman satu adalah lebih rendah
Google cenderung untuk merujuk tapak web dengan lebih pengaruh dan populariti terlebih dahulu (iaitu, tapak dengan bilangan pautan balik dan kuasa yang lebih tinggi). Adalah lebih sukar untuk bersaing dengan tapak berkuasa tinggi jika tapak anda mempunyai skor kuasa domain (DA) yang rendah.
Itulah sebabnya saya mencadangkan anda menyemak skor DA tapak anda serta semua tapak pada halaman pertama Google. Pihak berkuasa domain ialah faktor utama untuk dipertimbangkan apabila anda mencari kata kunci yang sesuai untuk disasarkan. Jika tapak web lain di halaman pertama Google mempunyai DA yang lebih rendah daripada anda, itu berita baik — ini bermakna anda mempunyai peluang yang baik untuk mengatasi tapak tersebut kerana tapak web anda lebih popular.
Anda boleh melihat apa itu DA tapak dengan menambahkan alat audit tapak web pada penyemak imbas anda. Dengan menggunakan gabungan bar sambungan Moz dan Ahrefs untuk penyemak imbas.
3. Laman forum akan muncul di halaman pertama Google
Google cenderung untuk merujuk artikel terlebih dahulu. Katakan carian kata kunci anda menunjukkan tapak forum seperti Quora, Reddit, Twitter dan Kumpulan Facebook pada halaman pertama. Dalam kes ini, Google mungkin bergelut untuk mencari artikel yang berkaitan dan berkualiti baik mengenai topik tersebut. Ini adalah peluang keemasan untuk anda menghasilkan artikel mengenai topik yang berpotensi mendapat tempat utama di halaman satu.
Berkaitan: Mendapatkan Kedudukan Pertama Anda Satu Kedudukan dalam Google
4. Tapak e-dagang dipaparkan dalam hasil carian
Jika anda menulis kandungan bermaklumat, tetapi kata kunci anda memaparkan tapak e-dagang, terdapat dua sebab yang mungkin untuk perkara ini — salah satunya boleh anda manfaatkan untuk menjaringkan kedudukan yang lebih baik.
Sebab pertama ialah kata kunci anda mungkin tiada tanda pada niat carian. Cuba ubah suai kata kunci anda untuk melihat sama ada ia memaparkan hasil yang berbeza. Kedua, ini adalah satu lagi petunjuk bahawa Google tidak dapat mencari artikel yang berkaitan mengenai topik tersebut. Jika anda tahu kata kunci anda tidak berkaitan dengan niat komersial, maka Google kemungkinan besar akan meletakkan artikel bermaklumat anda di atas mana-mana kandungan komersial.
5. Rencana pendek dipaparkan pada halaman satu
Jika carian kata kunci anda memaparkan artikel yang lebih pendek daripada 800 perkataan atau kurang pada halaman pertama Google, anda boleh mengalahkannya dengan bahagian yang lebih panjang. Inilah sebabnya:
Lebih banyak teks memudahkan Google memahami kandungan dan mengindeksnya dengan sewajarnya. Itu meningkatkan peluang anda untuk perangkak Google mencari bahagian anda dan memadankannya dengan betul dengan pertanyaan carian.
Satu kajian baru-baru ini menganalisis 11.8 juta hasil carian dan mendapati purata artikel berada pada kedudukan tinggi dalam 10 kedudukan teratas mengandungi 1477 perkataan secara purata.
Google memberi ganjaran kepada kandungan yang menawarkan nilai. Artikel yang lebih panjang dan lebih mendalam yang kaya dengan data dan memetik penyelidikan dianggap lebih berharga kepada pembaca.
Anda boleh menyasarkan lebih banyak kata kunci dalam artikel yang lebih panjang, meningkatkan peluang enjin carian mencarinya.
Artikel yang diselidik dengan baik menarik lebih banyak pautan balik, dan lebih banyak pautan balik meningkatkan kuasa domain anda.
6. Kandungan yang dipaparkan sudah lapuk
Jika carian Google anda memaparkan banyak kandungan lama pada halaman pertama, kandungan baharu anda boleh mengatasi kandungan lama jika ia memberikan maklumat baharu atau perspektif baharu.
Tetapi apakah yang layak sebagai kandungan "lama"? Tiada jawapan yang ditetapkan, kerana terdapat banyak pembolehubah untuk dipertimbangkan. Artikel berita mungkin lama dalam masa seminggu, tetapi jenis kandungan lain mungkin mempunyai jangka hayat selama 6-12 bulan.
Sebaliknya, kandungan (Fresh content) boleh terus membuahkan hasil selama bertahun-tahun jika ia kekal relevan dan dioptimumkan dengan sewajarnya. Anda juga boleh mengemas kini kandungan lama anda dengan maklumat atau kata kunci baharu untuk memastikan kandungan itu segar dan menarik kepada Google.
Berkaitan: 5 Cara untuk Mengoptimumkan Kandungan Anda untuk Kedudukan Google yang Lebih Baik
7. Kualiti kandungan yang lemah dipaparkan dalam hasil carian
Algoritma Google telah menjadi lebih pintar. Kandungan berkualiti rendah yang cuba menarik enjin carian dengan pemadat kata kunci lebih membahayakan tapak web daripada kebaikan. Google ialah pengesan induk taktik manipulasi pangkat dan biasanya mengabaikan tapak web yang menggunakan taktik SEO topi hitam. Sebaliknya, Google menyukai kandungan yang berkualiti dan tersusun dengan baik yang merangkumi perkara berikut:
- Tajuk kukuh yang merangkumi kata kunci utama anda
- Tatabahasa yang baik
Banyak ruang putih. Teks yang dipecahkan mengikut subtajuk dan senarai bernombor memudahkan Google memahami perkara itu.
Walau bagaimanapun, sekiranya anda mendapati banyak artikel berkualiti rendah muncul dalam hasil carian anda, anda boleh mengatasinya dengan mudah dengan menghasilkan artikel yang dibina dengan baik.
8. Laman web dengan kelajuan halaman yang perlahan
Faktor kedudukan lain yang diambil kira oleh Google ialah kelajuan halaman. Semakin lama masa yang diperlukan untuk halaman dimuatkan, semakin besar kemungkinan pelawat akan melantun selepas beberapa saat. Dan jika pelawat tidak menghabiskan banyak masa di laman web, ia mula menurun dalam kedudukan.
Jika anda menganalisis tapak pesaing dan mendapati ia lambat memuatkan, halaman web anda yang lebih pantas boleh memberi anda kelebihan dalam perlumbaan kedudukan. Anda boleh menggunakan alat π PageSpeed Insights Google untuk menguji kelajuan halaman anda.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).