Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website

Cara Mendapatkan Pautan Tapak Google untuk Website


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Kedudukan carian ialah bahagian penting dalam mana-mana strategi pemasaran digital, tetapi adakah anda tahu pautan tapak Google boleh menjadi cara terbaik untuk membawa trafik tambahan. Semak juga di πŸ‘‰ Google Search Central.


Mari kita berundur setapak ke belakang. Kedudukan yang baik untuk kata kunci utama anda membolehkan anda membawa masuk trafik yang konsisten dan relevan untuk membantu tapak web anda berjaya (dan berkembang). Walau bagaimanapun, walaupun bagus untuk mendapat kedudukan yang baik, ini tidak bermakna jika orang sebenarnya tidak mengklik ke tapak anda daripada SERP. Semak juga di πŸ‘‰ Google Ads Help.


Di situlah pautan tapak carian Google masuk. Ia mengambil lebih banyak "hartanah" di Google dan menarik lebih ramai orang mengklik tapak web anda dalam hasil carian. Pautan tapak Google ialah cara terbaik untuk meningkatkan kadar klikan (CTR) anda, yang akan membantu anda membawa lebih banyak trafik, serta mengukuhkan SEO anda. Jadi apakah sebenarnya pautan tapak dan bagaimana anda mendapatkannya. Semak juga di πŸ‘‰ Ahrefs.


Apakah Pautan Tapak Google?

Pautan tapak Google muncul di bawah hasil carian pertama pada halaman hasil enjin carian (SERP). Ia adalah pautan dalaman ke laman web, dibentangkan dengan penerangan ringkas. Pautan tapak sering ditemui semasa melakukan carian jenama dan ia membantu pengguna menavigasi sekitar tapak web anda. Semak juga di πŸ‘‰ Google Sites.


Anda mungkin telah melihat hasil teratas untuk carian Google dengan dua, empat atau enam pautan dalaman dipaparkan di bawah. Ini ialah pautan tapak Google dan ia kelihatan seperti ini:

Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Apabila mencari jenama, halaman utama mungkin bukan halaman yang paling relevan untuk keperluan pengguna. Pengguna yang mencari "Tips dan Petua SEO" mungkin mengklik pautan tapak "Cara Buat Blog SEO" untuk terus ke halaman ini dan bukannya halaman utama. Semak juga di πŸ‘‰ Google Search Central.


Ini memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik dan membolehkan pengguna menuju terus ke halaman pilihan mereka tanpa klik tambahan. Semak juga di πŸ‘‰ Google Search Console Help.


4 Sebab Mengapa Pautan Tapak Google Penting

Terdapat banyak sebab mengapa pautan tapak boleh memberi manfaat kepada tapak web anda dan pelawat anda.


Berikut ialah empat sebab mengapa pautan tapak Google penting untuk tapak web anda:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


1. Pautan Tapak Google Meningkatkan Kadar Klik Lalu (CTR)

CTR yang baik adalah mengenai sejauh mana popular pautan, yang berkaitan secara langsung dengan sejauh mana ia berkaitan dengan pertanyaan carian tertentu. Walaupun seseorang mungkin melakukan carian jenama yang mudah, pautan tapak menawarkan halaman yang lebih berkaitan yang mungkin membawa mereka terus ke produk atau perkhidmatan yang mereka inginkan. Semak juga di πŸ‘‰ Google Ads Help.


Tetapi mengapa anda perlu mengambil berat tentang CTR? Secara purata, tiga hasil pertama dalam Google mendapat majoriti klik. Ia kemudian jatuh dengan cepat dari sana.


Memberi pencari akses segera ke halaman paling popular anda akan membantu menarik mereka untuk mengklik melalui enjin carian. Lebih ramai orang mengklik tapak anda dalam SERP, lebih konsisten kedudukan anda untuk istilah carian itu, seterusnya meningkatkan trafik organik anda.


Malah, pautan tapak carian Google telah ditunjukkan meningkatkan CTR sebanyak 64%, jadi usaha untuk mengoptimumkan tapak web anda untuk pautan tapak adalah berbaloi dengan pelaburan.


2. Pautan Tapak Google Membina Kepercayaan dan Kredibiliti

Pautan tapak tidak ditunjukkan untuk semua tapak web. Tapak yang kurang terkenal atau kurang dioptimumkan tidak mungkin mempunyai pautan tapak dipaparkan dalam SERP. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


✅Google berkata:

“Kami hanya menunjukkan pautan tapak untuk hasil apabila kami fikir ia berguna kepada pengguna. Jika struktur tapak anda tidak membenarkan algoritma kami mencari pautan tapak yang baik, atau kami tidak fikir pautan tapak untuk tapak anda adalah berkaitan untuk pertanyaan pengguna, kami tidak akan menunjukkannya."


Jika pautan tapak dipaparkan untuk tapak web, ia menunjukkan bahawa ia berstruktur dengan baik dan pautan tapak tersebut berkaitan dengan pertanyaan pengguna.


Lagipun, Google mahu memberikan jawapan terbaik kepada pertanyaan pencari. Dan dengan pautan tapak menggunakan begitu banyak ruang pada hasil Google, mereka tidak akan memberikan ruang sebanyak ini kepada tapak yang kurang dioptimumkan atau tidak boleh dipercayai.


Pautan tapak menggunakan banyak "hartanah" di Google, cuma lihat berapa banyak ruang di atas lipatan pautan tapak digunakan pada desktop:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Dan pautan tapak yang sama pada mudah alih (mengambil sebahagian besar skrin):


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website

Ini adalah kedua-dua faktor yang membantu mempromosikan tapak web sebagai boleh dipercayai, dan hakikat bahawa tidak semua hasil mempunyainya memberikan rasa eksklusif.


Sesetengah tapak web juga mendapat manfaat daripada kotak carian dalam pautan tapak:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website

Ini membolehkan pengguna mencari dalam laman web luaran terus dari SERP. Kemasukan kotak carian sekali lagi akan meningkatkan CTR dan pengalaman pengguna, memberikan mereka pendapat yang lebih baik tentang tapak web anda secara keseluruhan.


3. Pautan Tapak Google Tingkatkan Kesedaran Jenama dan Produk Anda

Tujuan pautan tapak Google adalah untuk membentangkan beberapa halaman tapak web yang paling penting kepada pencari untuk meningkatkan pengalaman carian mereka. Ini ialah halaman yang Google fikirkan paling relevan berdasarkan struktur tapak web anda, kandungan dan istilah carian yang dipersoalkan.


Halaman yang Google pilih untuk pautan tapak selalunya ialah halaman produk, halaman harga, tentang halaman atau blog, yang membantu pengguna mengetahui lebih lanjut tentang tapak web atau syarikat.


Pautan tapak yang dipaparkan untuk Nestle berfungsi dengan baik dalam menyerlahkan halaman utama tentang syarikat (tentang kami), halaman produk yang berguna (integrasi, lawatan produk, dll.) serta maklumat penting seperti halaman harga dan blog.


Apabila melakukan carian jenama, pautan tapak mungkin dipaparkan untuk produk atau julat tertentu seperti contoh untuk TikTok ini.

Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


4. Pautan Tapak Google Membenarkan Pengguna Melayari Halaman Lebih Dalam

Majoriti pelawat tidak akan meneroka tapak web anda dengan mendalam. Selalunya, orang akan menyemak imbas halaman utama anda, halaman produk dan halaman perkhidmatan tanpa menyelidiki kandungan anda dengan lebih lanjut.


Pautan tapak carian Google memaparkan halaman paling popular di tapak web, yang bermaksud bahawa catatan blog teratas anda, produk terlaris atau panduan cara yang kerap dimuat turun boleh muncul sebagai pautan tapak.


Contoh yang baik dalam tindakan ini adalah untuk pereka web yang bertukar menjadi AirAsia, yang mempunyai artikel dan halaman produk teratas yang semuanya ditarik ke dalam pautan tapak:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Ia juga berfungsi dengan baik untuk alat perisian. Sebagai contoh, pautan tapak untuk Ahrefs menarik halaman alat tertentu:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website

Ini mendorong trafik ke halaman paling penting anda, membantu menyampaikan petunjuk seperti pertanyaan dan langganan, dan bukannya menghantar semua orang ke halaman utama. Jadi, bersama-sama dengan SEO dan CTR yang dipertingkatkan, pautan tapak boleh membantu anda mendapat manfaat daripada peningkatan penukaran.

Pautan Tapak Google 101:

Pautan tapak Google bukanlah sesuatu yang anda boleh dayakan, aktifkan atau ikut serta. Terpulang kepada Google untuk membolehkan mereka membuat tapak web yang mereka fikir berwibawa untuk pertanyaan tertentu.


Walaupun pautan tapak bukan sesuatu yang boleh anda sediakan, mengikuti amalan terbaik SEO boleh meningkatkan peluang anda untuk memiliki pautan tapak secara mendadak.



Cara Mendapatkan Pautan Tapak Google untuk Tapak Web

 

Sama ada ia muncul, dan pautan mana yang dipilih, bergantung sepenuhnya kepada algoritma Google. Walau bagaimanapun, sama seperti aspek SEO yang lain, terdapat amalan terbaik tertentu yang boleh anda ikuti untuk meningkatkan peluang anda mendapatkan pautan tapak. Mari kita terokai mereka dengan lebih terperinci. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


1. Mempunyai Nama Laman Web yang Unik

Pautan tapak carian Google kebanyakannya ditemui untuk carian jenama, jadi mempunyai nama jenama yang unik akan membantu anda mendapat kedudukan di kedudukan pertama.


Nama generik seperti "Agensi Digital" akan bergelut untuk mendapat kedudukan, kerana sukar untuk Google mengetahui sama ada pengguna sedang mencari agensi digital secara umum atau syarikat khusus ini.


Nama syarikat yang tidak jelas kadangkala boleh mendapat kedudukan yang baik dalam keadaan yang betul. Sebagai contoh, carian untuk "epal" akan memaparkan hasil untuk gergasi teknologi dan bukannya buah, kerana Google memahami niat pengguna.


Walau bagaimanapun, tanpa kehadiran jenama yang sangat kukuh, sukar untuk menentukan kedudukan untuk nama yang agak generik.


Jika syarikat anda sudah bertapak, jangan hanya menukar nama untuk menyasarkan SEO dengan lebih baik, kerana ini adalah tugas yang sangat rumit yang menimbulkan banyak risiko dan kesukarannya sendiri.


Jika anda berada dalam fasa pra-permulaan, pilih nama syarikat yang unik kerana ini akan membantu anda mencapai prestasi yang baik dalam carian jenama. 


2. Kedudukan Pada Kedudukan #1 Untuk Nama Jenama

Pautan tapak Google hanya diperuntukkan kepada hasil carian pertama, jadi anda perlu berada di kedudukan #1 jika anda ingin berpeluang mendapatkan pautan tapak tersebut.


Bersama-sama dengan memastikan bahawa tapak web atau nama syarikat anda adalah unik, lakukan sebanyak mungkin untuk mengukuhkan kehadiran dalam talian jenama anda.


Audit pautan balik anda dan semak bahawa semua petikan dalam talian menggunakan nama, alamat, nombor telefon dan URL yang betul. Pastikan profil media sosial anda aktif dan gunakan kaedah pemasaran kandungan seperti blog untuk menyebarkan jenama anda lebih jauh ke seluruh web.


3. Gunakan Data Berstruktur

Juga dikenali sebagai coretan atau skema kaya, data berstruktur membantu Google dan enjin carian lain untuk lebih memahami tapak web anda.


Terdapat banyak cara data berstruktur boleh membantu memperbaik penampilan tapak web anda dalam SERP, seperti dengan memaparkan ulasan atau coretan peristiwa, tetapi data berstruktur juga boleh membantu anda dalam hal pautan tapak.


Anda boleh memberitahu Google menu yang perlu dipertimbangkan untuk pautan tapak, nyatakan tentang atau halaman kenalan anda dan dayakan serbuk roti atau kotak carian pautan tapak.

Walaupun menggunakan skema tidak menjamin bahawa Google akan memaparkan pautan tapak atau pautan tapak akan sentiasa menjadi yang anda tentukan, ini adalah cara yang baik untuk mendorong sesuatu ke arah yang betul.


4. Gunakan Struktur dan Navigasi Laman Web yang Jelas

Tapak web dengan struktur yang rumit atau tidak jelas adalah lebih sukar untuk enjin carian seperti Google merangkak, serta sukar untuk dinavigasi pengguna.


Jika Google tidak dapat mencari semua halaman anda atau memahami cara ia berkaitan antara satu sama lain, Google tidak akan dapat menetapkan pautan tapak. Pertimbangkan contoh seni bina tapak ini:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Pastikan halaman utama ialah halaman utama tapak web anda dan semua halaman lain mudah bercabang dari sana. Gunakan tajuk yang jelas dan struktur intuitif untuk menyusun halaman anda, dan bahagikan semuanya kepada subkategori yang berkaitan jika boleh.


Adalah baik untuk mempunyai halaman web "standard" dilindungi, seperti Perihal, Hubungan dan Produk/Perkhidmatan. Ini sangat mudah difahami oleh Google dan pengguna, dan membuat halaman pendaratan yang hebat daripada SERP.


5. Tambahkan Peta Laman XML pada Konsol Carian Google

Peta laman membantu enjin carian untuk memahami dan merangkak tapak web anda, dan untuk menentukan halaman yang paling penting.


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Jika anda mempunyai struktur tapak web yang jelas dan anda telah memautkan peta tapak ke akaun Konsol Carian Google anda, Google akan mempunyai kelebihan dalam crawl dan menganalisis tapak anda.

Apabila memilih halaman untuk ditampilkan sebagai pautan tapak dalam SERP, Google melihat keutamaan dan trafik setiap halaman untuk menilai kegunaannya kepada pencari. Dengan menambahkan peta laman pada Konsol Carian Google anda, anda akan membantu Google memilih pautan tapak yang paling berkaitan.


Anda juga boleh memantau siaran anda yang layak untuk kotak carian pautan tapak.


6. Bina Pautan Dalaman

Pautan dalaman adalah bahagian penting (dan kadangkala terlepas pandang) dalam SEO. Lebih banyak anda memaut ke halaman dalaman di tapak web anda, lebih penting halaman itu dipaparkan kepada Google.πŸ”—


Jika halaman anda kerap memaut ke produk tertentu, halaman hubungan atau halaman tentang anda, ini akan menjadi calon yang baik untuk pautan tapak Google.


Dalam kandungan, anda harus menambah pautan dalaman ke artikel lain yang berkaitan dengan topik itu. Ini bukan sahaja membantu perangkak Google menavigasi tapak dengan lebih baik, tetapi ia juga membantu pengguna bergerak melalui tapak sambil melibatkan diri dengan kandungan.


Jika anda mahukan gambaran keseluruhan pautan dalaman tapak anda, anda boleh menjejaki pautan tersebut dalam Konsol Carian Google untuk melihat kekerapan tapak web anda memaut ke halaman tertentu. Jika ada satu yang anda sangat berminat untuk memilikinya dalam pautan tapak, pastikan anda memautkannya di seluruh tapak web yang lain.


7. Gunakan Tajuk Halaman Berkaitan

Ini adalah SEO 101. Tajuk halaman adalah salah satu elemen SEO yang paling penting di laman web anda.


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Dengan memastikan setiap halaman mempunyai tajuk yang paling berkesan, anda boleh membantu meningkatkan SEO keseluruhan anda dan membantu Google memilih pautan tapak yang berkaitan.


Pautan tapak Google dijana daripada tajuk halaman anda, jadi pastikan ia sejajar dengan kandungan halaman tersebut. AirAsia melakukan tugas ini dengan baik:


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Setiap tajuk halaman hendaklah merupakan huraian ringkas dan logik tentang kandungan halaman tersebut. Tajuk yang tiada kaitan dengan kandungan halaman akan mengelirukan Google, bermakna mereka akan bergelut untuk mendapat kedudukan—dan anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada pautan tapak.


​Teruja untuk menggunakan tajuk yang menarik atau luar biasa untuk halaman anda, tetapi ambil perhatian bahawa ini mungkin menjejaskan SEO anda dan penetapan pautan tapak. Sebagai contoh, halaman tentang bertajuk "Ketahui perkara yang membuatkan anda terdetik", tidak begitu jelas untuk algoritma carian Google.


8. Tingkatkan Kesedaran Jenama

Meningkatkan kesedaran jenama anda bukan kerja sekali sahaja. Ia adalah satu proses yang berterusan.


Menyebarkan nama jenama anda lebih jauh dalam talian akan membantu meningkatkan kewibawaan dan populariti tapak anda, yang merupakan kedua-dua faktor yang digunakan oleh Google untuk menentukan kedudukan.


Bina reputasi positif untuk syarikat anda dan pastikan orang ramai telah mendengar tentang anda. Berikut ialah beberapa cara anda boleh memperkenalkan jenama anda di sana:


Blogging tetamu di tapak industri popular.

Memberi temu bual.

Menjangkau saluran berita dalam talian.

Mendapat ulasan dan testimoni positif.

Mengambil bahagian dalam perbincangan komuniti dalam talian.

Lebih ramai orang mengenali syarikat anda dengan nama, lebih banyak carian berjenama yang anda akan terima dan lebih baik peluang anda untuk mendapatkan pautan tapak.


Nota sisi: Pautan Tapak Google AdWords

Perlu diingat bahawa pautan tapak Google AdWords tidak sama dengan pautan tapak carian Google.


Cara Mendapatkan Google SiteLinks Untuk Website


Ringkasan

Sekarang setelah anda tahu cara mendapatkan pautan tapak…Keluar dan dapatkannya!


Saya tidak dapat menjamin anda akan mendapat pautan tapak atau pautan tersebut akan muncul setiap kali. Tetapi faedahnya sangat berbaloi jika anda dapat meluangkan masa dan melakukan apa yang sepatutnya.


Dengan mengikuti langkah ini, anda boleh meningkatkan peluang anda untuk mendapatkan pautan tapak, yang akan membawa kepada peningkatan dalam trafik organik, petunjuk dan kesedaran tentang jenama.


Seperti mana-mana elemen SEO, mendapatkan pautan tapak tidak berlaku dalam sekelip mata. Apa yang boleh anda lakukan ialah mengikut garis panduan amalan terbaik dan mengekalkan usaha SEO berterusan anda untuk memberi diri anda peluang terbaik untuk memperoleh pautan tapak tersebut. Anda hanya perlu bersabar.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram