Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Page dan Cover Page di Word

Cara Buat Muka Surat dan Cover Page di Word

cara buat muka surat di word

Halaman muka depan menarik pembaca. Sekiranya anda menggunakan Microsoft Word, anda bernasib baik, kerana Word telah siap menggunakan halaman depan. Tetapi tahukah anda bahawa Word juga membolehkan anda membuat muka depan tersuai? Inilah cara menggunakan kedua-duanya. Sila semak di Microsoft Support.


Cara Menambah Halaman Sampul (Cover Page) yang Sedia Digunakan ke Dokumen Word

Word merangkumi beberapa templat muka depan yang boleh anda masukkan dan kemudian sesuaikan sedikit jika anda memerlukan halaman muka depan yang cepat untuk dokumen anda.


Untuk mencarinya, beralih ke tab "Insert" di Word's Ribbon dan kemudian klik butang "Cover Page". (Jika tetingkap anda tidak dimaksimumkan, Anda mungkin melihat butang "Page". Klik untuk menunjukkan butang "Cover Page".)

Cara Buat Muka Surat di Word

Pada menu drop down, klik muka depan yang ingin anda gunakan.

Cara Buat Muka Surat di Word

Anda kini boleh menambahkan tajuk dokumen, sari kata, tarikh, dan maklumat lain, serta mengubah reka bentuk sedikit jika anda mahu.

Cara Buat Muka Surat di Word

Cara Membuat Halaman Sampul Khusus (Cover Page) di Microsoft Word

Membuat muka depan dari templat cukup mudah, tetapi jika anda tidak menyukai reka bentuk bawaan, anda boleh membuatnya sendiri. Anda boleh melakukan ini pada dokumen yang ada, tetapi paling mudah untuk memulakannya dengan dokumen kosong. Kita akan menyimpan halaman sampul khusus tersebut sehingga anda dapat memasukkannya dengan mudah dan cepat ke dalam dokumen yang lain pula.


Anda boleh membuat muka depan dengan menggunakan hampir semua dalam Word. Anda boleh menambahkan warna latar belakang, gambar, atau tekstur. Anda juga boleh meletakkan elemen tersebut mengikut kehendak anda dan bahkan menggunakan alat wrapper teks Word. Mudah untuk jadikannya seperti yang anda mahukan.


Untuk kandungan, anda mempunyai beberapa pilihan. Anda hanya boleh mengklik teks yang anda mahukan, tetapi itu tidak akan menjadi templat melainkan anda mahu teks yang sama di muka depan setiap kali menggunakannya.


Sebagai gantinya, anda boleh menggunakan ciri Bahagian Pantas (Quick Parts) Word untuk menambahkan sifat dokumen ke dalam dokumen. Untuk melakukan itu, beralih ke tab "Insert" dan kemudian klik butang "Quick Parts".

Cara Buat Muka Surat di Word

Pada menu drop down, arahkan ke submenu "Document Property", dan anda akan melihat banyak sifat yang boleh anda masukkan ke dalam dokumen anda: pengarang, tajuk, syarikat, tarikh penerbitan, dan sebagainya. Teruskan dan masukkan mana sahaja sifat yang anda mahu tampilkan di halaman tajuk anda.

Cara Buat Muka Surat di Word

Setelah selesai, anda akan mempunyai beberapa medan di halaman anda. Apabila anda memasukkan Cover Page anda ke dalam dokumen di kemudian hari, bidang tersebut diisi dengan sifat sebenar dari dokumen (dan anda juga boleh mengeditnya dengan cepat jika anda mahu).

Cara Buat Muka Surat di Word
Permulaannya sangat sederhana, tetapi anda boleh memperlakukannya seperti teks lain di Word dengan menerapkan gaya dan format, memusatkannya di halaman tersebut — apa-apa sahaja. Di sini, kita akan memusatkannya pada halaman, menerapkan gaya Judul pada tajuk, mengubah sedikit perkara di halaman, dan memasukkan ilustrasi kerawang untuk sedikit penampilan yang menarik. Ini bukanlah halaman muka depan yang paling cantik, tetapi ini adalah merupakan contoh kerja yang baik.

Cara Buat Muka Surat di Word


Sekarang setelah kita mendapat halaman depan seperti yang kita mahukan, inilah masanya untuk membuat templat di muka depan.


Pertama, pilih semua yang ada dalam dokumen (sebab itulah kami mengesyorkan memulakannya dalam dokumen kosong) dengan menekan Ctrl + A. Seterusnya, kembali ke tab "Insert" dan kemudian klik butang "Cover Page" itu sekali lagi.

Cara Buat Muka Surat di Word

Kali ini, pilih order "Save Selection to Cover Page Gallery" dari menu drop-down.

Cara Buat Muka Surat di Word

Di tetingkap yang terbuka, beri nama halaman depan anda dan isikan penerangan ringkas jika anda mahu. Klik "OK" apabila anda selesai.

Cara Buat Muka Surat di Word

Sekarang apabila anda membuka menu drop-down "Cover Page" di masa depan, anda akan melihat templat cover page baru anda di bahagian "General". Klik untuk memasukkannya seperti yang anda lakukan di salah satu halaman muka depan Word.

Cara Buat Muka Surat di Word

Nota: Itu sahaja. Membuat halaman sampul khusus untuk dokumen anda cukup mudah setelah anda mengetahui di mana mencarinya.

Comments

  1. Waaa makaseh untuk info ini, nak cuba lee nanti, menariknyaaaa

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram