Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah AI Chatbot Dan Bagaimana Ia Berfungsi?

 Apa Itu Chatbot? Maksud, Kerja, Jenis, dan Contoh

Apakah AI Chatbot Dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Cara AI chatbots berfungsi. Chatbot ialah AI perbualan automatik yang berpura-pura menjadi manusia dan menjalankan tugas yang diprogramkan berdasarkan pencetus tertentu, bertindak balas melalui web atau aplikasi mudah alih. Sama seperti pembantu maya, bot ini menyediakan sokongan untuk pengguna dengan cara yang sama seperti seseorang bercakap dengan orang lain. Semak juga di πŸ‘‰ Wikipedia.


Chatbot AI memberikan respons segera supaya pengguna berasa "didengari", mereka boleh mengurangkan masa menunggu secara mendadak, dan mereka memanfaatkan keutamaan pengguna untuk berbual dalam talian berbanding menghubungi 1-800 nombor dan menunggu. Mereka juga memberikan kadar penukaran yang lebih tinggi, selalunya dalam kalangan pelanggan yang telah meninggalkan troli beli-belah mereka. Semak juga di πŸ‘‰ Microsoft Power Virtual Agent.

Apakah AI Chatbot Dan Bagaimana Ia Berfungsi?

 Selain itu, chatbot AI membantu syarikat e-dagang membuat pengesyoran produk berdasarkan aktiviti penyemakan imbas pengguna, pembelian sebelumnya dan/atau data demografi, dan mereka membenarkan perniagaan menyediakan sokongan pelanggan 24/7 secara murah. Lagipun, chatbots tidak memerlukan rehat, percutian atau cuti, dan mereka juga boleh mengambil alih tugas biasa ("Anda bertanya di mana pakej anda"), meninggalkan permintaan perkhidmatan pelanggan yang lebih menarik untuk ejen langsung, yang kemudiannya lebih cenderung untuk bertunang sendiri. Semak juga di πŸ‘‰ Google Cloud.


Selain itu, bot sembang yang baik, ditambah oleh orang sebenar, boleh membantu mana-mana perniagaan menangani lonjakan permintaan (fikirkan membeli-belah semasa percutian) atau kerugian mendadak dalam ketersediaan wakil khidmat pelanggan, seperti ketika kakitangan pusat panggilan sakit semasa wabak. Semak juga di πŸ‘‰ Quora.

Apakah AI Chatbot Dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Akhirnya, chatbots boleh menjadi win-win untuk perniagaan dan pengguna kerana ia secara mendadak mengurangkan masa berhenti perkhidmatan pelanggan dan boleh menjadi kunci kepada strategi kesinambungan perniagaan anda. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

AI chatbots: Bagaimana ia berfungsi

Chatbot ialah program komputer yang berkomunikasi dengan manusia dengan menjana jawapan kepada soalan mereka atau melakukan tindakan mengikut permintaan mereka. Ia boleh diprogramkan untuk melaksanakan tugas rutin berdasarkan pencetus dan algoritma tertentu, sambil mensimulasikan perbualan manusia.


Bot direka bentuk untuk berinteraksi dengan manusia melalui antara muka sembang atau pemesejan suara dalam web atau aplikasi mudah alih, dengan cara yang sama pengguna akan berkomunikasi dengan orang lain. Seperti pembantu maya, chatbots ialah satu bentuk AI perbualan.


Jenis chatbot yang paling mudah ialah bot jawapan soalan bot berasaskan peraturan yang mengikut aliran seperti pokok untuk mendapatkan jawapan. Chatbots ini menggunakan pangkalan pengetahuan dan padanan corak untuk memberikan jawapan yang dipratentukan kepada set soalan tertentu — dan mereka bukan, secara tegasnya, AI.


Tetapi apabila pengaturcaraan kecerdasan buatan ditambahkan pada perisian sembang, bot menjadi lebih canggih dan seperti manusia. Chatbots dikuasakan AI menggunakan pangkalan data maklumat dan padanan corak bersama-sama dengan pembelajaran mendalam, pembelajaran mesin dan pemprosesan bahasa semula jadi (NLP).


Program bot sembang biasa melihat perbualan dan dokumentasi sebelumnya daripada wakil sokongan pelanggan dalam pangkalan pengetahuan untuk mencari kumpulan teks serupa yang sepadan dengan pertanyaan asal. Ia kemudian membentangkan jawapan yang paling sesuai mengikut algoritma chatbot AI tertentu.


Siri Apple, Alexa Amazon dan Google Assistant ialah contoh chatbot berasaskan algoritma generatif yang dilatih menggunakan kaedah berbilang langkah. Bot ini menjana respons lanjutan berdasarkan perbualan dan algoritma sebelumnya yang membolehkan mereka menggunakan corak unik untuk membalas pertanyaan.


ChatGPT viral OpenAI (“Generative Pretrained Transformer”), satu bentuk AI generatif, juga merupakan chatbot. Respons yang boleh difahami (malah agak canggih) yang dijana oleh ChatGPT sebagai tindak balas kepada permintaan pengguna adalah semua hasil daripada model pemprosesan bahasa lanjutan dan latihan pada set data yang besar. Penjelmaan terbaru bot, GPT-4, boleh menelan kedua-dua teks dan imej. Seperti yang dijelaskan oleh Kajian Teknologi MIT, versi terbaru ini mampu menjelaskan humor di sebalik meme atau bahkan mencipta resipi berdasarkan gambar makanan.


Algoritma AI chatbot: pembelajaran mesin, pembelajaran mendalam dan pemprosesan bahasa semula jadi


Algoritma chatbot popular termasuk yang berikut:

  • Padanan corak
  • NaΓ―ve Bayes
  • Model Sequence to Sequence (seq2seq).
  • Rangkaian saraf berulang (RNN)
  • Ingatan Jangka Pendek Panjang (LSTM)
  • Pemprosesan Bahasa Semulajadi (NLP)


Memandangkan siaran ini tertumpu pada algoritma AI chatbot, ianya akan menumpukan pada ciri pembelajaran mesin, pembelajaran mendalam dan NLP sebagai teknik yang paling banyak digunakan untuk membina chatbot berasaskan AI.


Istilah "pembelajaran mesin" digunakan untuk cara komputer boleh menerima, menganalisis dan mentafsir data untuk mengenal pasti corak tertentu, dan kemudian membuat keputusan logik tanpa input daripada pengendali manusia.


Chatbot pembelajaran mesin yang pintar mengenali corak berulang semasa perbualan dengan manusia, digabungkan dengan skrip sembang yang telah ditentukan dan pangkalan data jawapan yang digunakan untuk respons. Lebih banyak program beroperasi, lebih banyak chatbot "belajar" daripada pangkalan data — dan ia menjadi lebih canggih. Contohnya, chatbot pembelajaran mesin boleh membantu pelanggan mencari produk dan perkhidmatan di tapak web, menjawab pertanyaan dalam masa nyata atau menghantar kemas kini dan pemberitahuan disasarkan.


Chatbot pembelajaran mendalam dicipta menggunakan algoritma pembelajaran mesin tetapi memerlukan kurang campur tangan manusia dan boleh meniru perbualan seperti manusia. Dengan mencipta berbilang lapisan algoritma, yang dikenali sebagai rangkaian saraf tiruan, chatbot pembelajaran mendalam membuat keputusan pintar menggunakan data berstruktur berdasarkan dialog manusia dengan manusia. Sebagai contoh, rangkaian neural jenis yang dipanggil transformer terletak pada teras algoritma ChatGPT.


Elemen penting algoritma chatbot AI ialah lapisan NLP, yang membolehkan program komputer menterjemah dan meniru perbualan manusia melalui analisis ramalan dan analisis sentimen bersama-sama dengan klasifikasi teks.


Analitis ramalan menggabungkan data besar, pemodelan, kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin untuk membuat ramalan yang lebih tepat tentang peristiwa masa hadapan. Analisis sentimen meneroka konteks situasi untuk membuat penentuan subjektif. Dalam konteks teknologi chatbot, analisis sentimen boleh menentukan apa yang "sebenarnya maksudkan" pengguna apabila mereka menaip frasa tertentu atau mungkin membuat kesilapan ejaan atau tatabahasa yang biasa.

Dengan memecahkan pertanyaan kepada entiti dan niat, chatbot mengenal pasti kata kunci dan tindakan tertentu yang perlu diambil untuk membalas input pengguna. Contohnya, pertanyaan seperti "Saya ingin memesan beg." dan "Awak jual beg? Saya nak beli satu." akan difahami oleh algoritma chatbot dengan cara yang sama supaya pengguna akan melihat pilihan beg yang ditawarkan di tapak web.


Klasifikasi teks membolehkan NLP memahami bahasa manusia (mis., frasa, niat dan bahasa sehari-hari) dan bertindak balas secara konsisten melalui sembang, teks atau mesej suara. Multinational NaΓ―ve Bayes ialah contoh klasik klasifikasi teks dan NLP: Ia memadankan istilah daripada ayat input dan memberikan skor kepada setiap klasifikasi untuk menentukan kelas skor tertinggi yang dikaitkan dengan input. Contohnya, jika set latihan bot mengandungi "Apa khabar?" dan ayat "Selamat pagi" dalam kelas "Salam", pertanyaan "Hello, selamat pagi" akan mendapat dua padanan: "Selamat pagi" dan "pagi" dalam klasifikasi dengan skor=2.


Semua teknologi ini berfungsi di belakang tabir dalam chatbot supaya perbualan pemesejan terasa semula jadi, sehingga pengguna tidak akan berasa seperti bercakap dengan mesin, walaupun mereka bercakap.


Apakah bahasa pengaturcaraan terbaik untuk AI chatbot?

Tiada satu bahasa pengaturcaraan terbaik untuk chatbots, tetapi terdapat keadaan teknikal yang menjadikan satu lebih sesuai daripada yang lain. Ia juga bergantung pada alat yang paling selesa digunakan oleh pembangun anda.


Python merupakan bahasa yang paling popular pada masa ini untuk mencipta chatbot AI, dan ia merupakan pilihan terbaik untuk pemprosesan bahasa semula jadi, kerana Kit Alat Bahasa Asli ditulis dalam Python.


Memandangkan pengaturcaraan AI adalah berdasarkan penggunaan algoritma, Java juga merupakan pilihan yang baik untuk pembangunan chatbot. Java menampilkan kit alat Widget standard yang menjadikannya lebih pantas dan lebih mudah untuk membina dan menguji aplikasi bot.


Disebabkan oleh pelbagai jenis perpustakaan yang boleh dipercayai, Ruby dianggap sebagai pilihan yang baik untuk membina chatbot. Bahasa pengaturcaraan ini mempunyai sistem jenis dinamik dan menyokong pengurusan memori automatik, menjadikannya alat yang cekap untuk reka bentuk chatbots.


Lisp, Clojure dan CSML juga boleh digunakan untuk membina chatbots. Lisp pada mulanya telah dicipta sebagai bahasa untuk projek AI dan telah berkembang menjadi lebih cekap. Ia adalah bahasa yang dinamik dan sangat adaptif yang membantu menyelesaikan masalah khusus dalam pembinaan bot sembang. Clojure ialah dialek Lisp yang membolehkan pengguna membuat chatbots dengan kod bersih, memproses berbilang permintaan serentak dan kefungsian yang mudah diuji. CSML ialah bahasa khusus domain yang asalnya direka untuk pembangunan chatbot. Bahasa sumber terbuka berasaskan Rust ini mudah digunakan dan sangat boleh diakses pada mana-mana saluran, membolehkan membina chatbot berskala yang boleh disepadukan dengan apl lain.


Chatbots ialah pautan "hubungi kami" baharu untuk halaman perniagaan, sehingga ramai pelanggan memilih untuk berkomunikasi dengan syarikat melalui chatbot; Lagipun, kepuasan segera ialah mata wang kongsi dan pendorong dunia digital, dan pengguna mengharapkan pengalaman membeli-belah dan menyemak imbas yang lebih pantas dan diperibadikan di web.


Jika anda belum lagi menuju ke laluan chatbot, sudah tiba masanya untuk menyingsingkan lengan anda. Kami juga orang yang benar-benar beriman: Jika anda sudah bersedia untuk meneruskan perbualan, pergi ke halaman utama kami dan klik pada ikon di bahagian bawah sebelah kanan. Chatbot kami yang mesra dan berpengetahuan akan terus menghubungi anda.


Jenis Chatbot AI

Pertama sekali, kami mempunyai chatbot berasaskan peraturan asas. Bot-bot ni macam pelajar rajin dunia chatbot. Mereka bekerja mengikut satu set peraturan yang ketat untuk memikirkan apa yang perlu dikatakan, dan mereka berpegang teguh padanya. Jenis chatbot ini berfungsi dengan baik untuk tugasan mudah dan boleh mengendalikan soalan tertentu, tetapi ia terhad dalam cara mereka bertindak balas.


Sebaliknya, kami mempunyai chatbot AI pembelajaran kendiri, yang seperti kanak-kanak yang bijak di sekolah yang sentiasa selangkah di hadapan. Mereka menggunakan AI untuk meningkatkan respons mereka dari semasa ke semasa dan mereka boleh belajar daripada perbualan lalu dan menyesuaikan diri dengan situasi baharu, yang meletakkan mereka dalam kelas di atas chatbot berasaskan peraturan. Mereka boleh memahami konteks, niat dan juga menjawab soalan umum yang tidak sesuai dengan laluan pepohon keputusan bagi bot yang lebih mudah.


Seni bina chatbot ialah struktur dan reka bentuk asas chatbot, yang mentakrifkan cara chatbot memproses teks. Terdapat beberapa jenis, tetapi beberapa yang paling biasa termasuk:


Chatbot berasaskan peraturan yang berpegang pada had laluan logik yang ditakrifkan secara sempit.


Chatbot berasaskan pengambilan adalah seperti ensiklopedia dunia chatbot. Mereka mempunyai pangkalan data respons pratulis yang menunggu untuk digunakan. Apabila seseorang bercakap dengan mereka, mereka mencari jawapan sepadan yang paling hampir untuk diberikan, tetapi jika sesuatu yang benar-benar baharu muncul, mereka mungkin tidak tahu apa yang hendak dikatakan.


Chatbot generatif, adalah seperti penulis kreatif. Mereka menggunakan rangkaian saraf untuk menghasilkan respons mereka sendiri dengan cepat. Mereka dilatih tentang set data yang sangat besar yang membolehkan mereka menghasilkan jawapan baharu, tetapi kadangkala jawapan itu boleh menjadi agak mengarut jika mereka tidak dilatih dengan betul.


Chatbot hibrid, adalah seperti jack-of-all-trade dunia chatbot. Mereka menggunakan gabungan peraturan yang telah ditetapkan, tindak balas yang telah ditetapkan dan rangkaian saraf untuk menghasilkan tindak balas yang terbaik. Ia adalah gabungan kedua-dua dunia: struktur berasaskan peraturan dan kreativiti generatif.


Mengintegrasikan dengan saluran pemesejan

Chatbot AI boleh disepadukan dengan pelbagai saluran pemesejan supaya mereka boleh berinteraksi secara digital dengan pelanggan pada saluran yang mereka gunakan setiap hari, mis. WhatsApp, SMS dan Messenger. Penyepaduan biasanya melibatkan penyambungan chatbot ke API platform pemesejan, yang membolehkannya menerima dan menghantar mesej melalui saluran ini. Penggunaan chatbots AI ini mengambil alih perkhidmatan pelanggan, terutamanya di pusat hubungan.


Kelebihan dan batasan AI chatbots

Kelebihan:

  • Ketersediaan 24/7
  • Kos efektif
  • Pemperibadian
  • Boleh mengendalikan berbilang pertanyaan pada masa yang sama
  • Boleh mengendalikan pelbagai soalan
  • Automatikkan tugasan berulang
  • Perbualan yang terdengar semula jadi
  • Had
  • Keupayaan terhad untuk memahami emosi
  • Kesukaran dalam mengendalikan permintaan yang kompleks
  • Pergantungan pada data yang tepat

Pada sisi negatifnya, chatbots AI kadangkala boleh mengalami masalah. Mereka hanya sebaik data dan algoritma yang mereka latih, jadi jika data itu cacat, respons chatbot akan begitu juga. Mereka juga tidak boleh menjawab setiap soalan atau mengendalikan setiap situasi, jadi masih ada had untuk perkara yang boleh mereka lakukan.


Kesimpulan

Chatbot AI semakin pintar dan lebih berguna sepanjang masa. Apabila teknologi bertambah baik, chatbots ini lebih mampu memahami bahasa manusia dan bertindak balas dengan cara yang benar-benar membantu. Pada masa ini, mereka digunakan dengan berkesan dalam perkhidmatan pelanggan, sebagai pembantu digital peribadi dan e-dagang. Tetapi pada masa hadapan, mereka akan menjadi lebih berkuasa dan akan memainkan peranan yang lebih besar dalam automasi, supaya orang ramai boleh menumpukan pada aktiviti yang lebih penting. Semua perkara dipertimbangkan, masa depan chatbots kelihatan cerah.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram