Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Bagaimana Untuk Mengubah Saiz Imej dan Foto dengan Cepat dan Mudah

Cara Resize Imej dan Foto Paling Mudah

Bagaimana Untuk Mengubah Saiz Imej dan Foto dengan Cepat dan Mudah

Disini anda boleh mengubah saiz imej dalam kedua-dua Adobe Photoshop dan melalui editor foto percuma berasaskan web. Semak juga di πŸ‘‰ Adobe Help Center.


Saiz semula imej mungkin kelihatan mengelirukan, terutamanya jika anda perlu menyesuaikan dimensi yang tepat, hingga ke piksel. Program seperti Adobe Photoshop kelihatan agak sulit dalam talian selalunya kelihatan seperti samar. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Ini meliputi empat cara untuk menyelesaikan langkah kerja tersebut: dua yang menerangkan cara paling mudah untuk mengubah saiz imej dalam Photoshop yang berkuasa dan dua lagi yang menggunakan alat dalam talian percuma dan mudah diakses untuk membantu anda menyelesaikan tugas yang sama walaupun dari Chromebook. Semak juga di πŸ‘‰ Adobe Help Center.


Bagaimana untuk mengubah saiz imej anda dalam Photoshop
Bahan yang diperlukan: PC atau Mac yang mampu menjalankan Photoshop dan salinan Adobe Photoshop

     Anggaran masa: 2 hingga 5 minit

Bagaimana Untuk Mengubah Saiz Imej dan Foto dengan Cepat dan Mudah


Adobe Photoshop dianggap sebagai standard yang terbaik untuk perisian penyuntingan dan manipulasi imej selama beberapa dekad. Mungkin anda menganggap ia berlebihan untuk perkara seperti mengubah saiz imej, menggunakannya untuk proses ini adalah yang sangat mudah. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Lightroom ialah alat yang sangat berguna untuk semua orang daripada profesional kreatif kepada jurugambar digital amatur yang cuba mendapatkan hasil terbaik daripada kamera mereka.


Kaedah 1: Menggunakan menu saiz semula imej

Kaedah ini boleh dikatakan paling mudah kerana anda boleh menyesuaikan dimensi anda dengan cepat sebelum menyimpannya terus sebagai JPG atau PNG terus ke mesin anda.

Langkah 1. Buka imej

Buka Photoshop dan klik Fail > Buka... Kemudian cari imej anda pada PC atau Mac anda dan klik Buka.
 
Langkah 2. Ubah saiz imej

Klik Imej > Saiz Imej...


3. Tetapkan parameter saiz imej anda

Mengklik Saiz Imej akan membuka tetingkap baharu yang menyenaraikan lebar dan tinggi gambar, serta resolusinya dalam ppi (piksel per inci). Tentukan metrik yang anda mahu gunakan untuk mengubah saiz imej anda.
 

Piksel adalah yang terbaik untuk foto yang ditujukan untuk web dan media sosial.Inci biasanya terbaik untuk gambar yang akan dicetak.

Apabila anda telah memilih, klik kotak lungsur di sebelah kanan medan lebar dan ketinggian dan pilih ukuran pilihan anda.


Langkah 4. Selesaikan saiz semula

Selepas memilih Piksel atau Inci, Photoshop akan memaparkan saiz semasa imej anda menggunakan metrik tersebut. Anda kemudian boleh menukar medan lebar atau ketinggian kepada apa jua saiz sasaran anda dalam Inci atau Piksel.


Apabila anda menukar sama ada lebar atau tinggi, yang lain akan berubah secara automatik untuk mengekalkan nisbah bidang semasa. Setelah anda berpuas hati dengan saiz yang diubah, klik OK.

Nota: Jika anda ingin menukar Lebar dan Tinggi secara individu, anda boleh mengklik ikon pautan rantai kecil di sebelah kiri kedua-dua medan tersebut. Ini akan membolehkan anda mengubah setiap individu. Walau bagaimanapun, maklum bahawa ini akan memesongkan imej anda dan biasanya tidak digalakkan untuk kebanyakan gambar.


Langkah 5. Simpan imej anda

Simpan imej anda dengan mengklik Fail > Simpan Salinan. Di sana anda akan dapat memilih lokasi simpan, namakan fail anda dan pilih format anda dalam medan "Simpan sebagai jenis".

Dua jenis fail yang paling biasa ialah JPG dan PNG. Jika anda fikir anda mungkin mahu kembali ke imej anda dan mengeditnya semula kemudian, saya juga mengesyorkan anda menyimpan versi JPA (fail Photoshop) yang berasingan, juga.
Kaedah 2: Menggunakan Alat Tanaman

Walaupun kaedah ini sedikit lebih membosankan daripada kaedah Photoshop yang pertama, ia masih menyelesaikan tugas dan berfungsi dengan baik untuk mengubah saiz imej untuk reka bentuk web.

Langkah 1. Buka imej

Buka Photoshop dan klik Fail > Buka... Kemudian cari imej anda pada PC atau Mac anda dan klik Buka.


Langkah 2. Pilih Alat Pangkas

Klik pada alat Pangkas dalam bar alat, atau tekan C pada papan kekunci anda. Ini akan membuka menu di bahagian atas skrin anda di mana anda boleh menetapkan parameter yang akan digunakan oleh alat pemangkasan.


Langkah 3. Gunakan W x H x Resolution atau Nisbah menu untuk menetapkan parameter


Menggunakan Resolusi W x H X

Cari menu W x H x Resolution di bahagian atas skrin. Kemudian, klik pada drop-down kiri dan klik W x H x Resolution.

Mod ini adalah yang terbaik jika anda ingin menyasarkan piksel atau saiz cetakan tertentu. Masukkan lebar yang anda mahu, dalam piksel atau inci, ke dalam medan kiri.

Anda boleh menaip "px" atau "in" selepas nombor untuk memastikan metrik anda masing-masing ditetapkan kepada piksel atau inci. Lakukan perkara yang sama untuk ketinggian dalam medan kedua.

Akhir sekali, medan ketiga digunakan untuk memasukkan resolusi. Selalunya lebih baik untuk membiarkan ini kosong untuk kerja saiz semula imej asas.


Menggunakan Nisbah

Jika anda memilih Nisbah, anda boleh mengisi dua medan di sebelah kanan menu lungsur dengan nombor nisbah pilihan anda, 4 x 3 atau 16 x 9, sebagai contoh.

Letakkan lebar nisbah bidang dalam medan kiri, dan ketinggiannya di sebelah kanan.

Nisbah harus digunakan jika anda mahu imej anda sesuai dengan nisbah bidang tertentu untuk perkara seperti kertas dinding atau reka bentuk web.


Langkah 4. Tetapkan grid pemilihan

Setelah anda menetapkan parameter anda, klik mana-mana sahaja pada imej anda dan anda akan melihat grid pilihan muncul. Anda boleh mengambil dan mengubah saiz grid dan bingkai dengan menyeret mana-mana tepi atau sudutnya. Gunakan bingkai pemilihan dan grid untuk memilih bahagian imej yang anda ingin simpan.

Apa-apa sahaja di luar grid akan dipangkas, manakala apa-apa di dalam grid akan diubah saiznya. Tetapkan grid kepada saiz dan kedudukan yang anda mahu.

Ambil perhatian bahawa bentuk grid akan kekal konsisten dengan sama ada nisbah bidang yang anda pilih atau dengan tetapan Resolusi W x H x yang anda taip. Contoh Alat Tanaman Photoshop yang sedang digunakan.


Langkah 5. Trim dan ubah saiz

Sebaik sahaja anda berpuas hati dengan saiz yang dipilih, klik ikon Tanda Semak sehingga ke sebelah kanan menu atas, tempat anda menetapkan parameter anda lebih awal, atau hanya tekan Enter pada papan kekunci anda.

Photoshop akan memotong apa-apa yang bukan dalam pilihan, dan akan mengubah saiz apa yang ada di dalamnya kepada parameter pilihan anda.


Langkah 6. Simpan imej anda

Simpan imej anda dengan mengklik Fail > Simpan Salinan. Di sana anda akan dapat memilih lokasi simpan, namakan fail anda dan pilih format anda dalam medan "Simpan sebagai jenis". Dua jenis fail yang paling biasa di seluruh web ialah JPG dan PNG. Jika anda fikir anda mungkin mahu kembali ke imej anda dan mengeditnya semula kemudian, saya juga mengesyorkan anda menyimpan versi JPA (fail Photoshop) yang berasingan juga.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram