Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mengambil Gambar Yang Baik Pada Telefon Kamera

Ketahui cara mengambil gambar hebat dengan kamera telefon


Cara Mengambil Gambar Yang Baik Pada Telefon Kamera


Pada masa kini, semua telefon, termasuk telefon bajet kegemaran anda, mempunyai kamera berkebolehan dan ciri penuh. Jarang untuk melihat sesiapa selain jurugambar yang gemar dengan kamera yang berasingan daripada telefon pintar mereka. Walaupun semua orang mempunyai kamera hanya di hujung jari sahaja, walaupun begitu tidak semua orang tahu cara untuk memanfaatkan sepenuhnya. Artikel ini membincangkan tips dan teknik untuk membantu meningkatkan kemahiran fotografi telefon pintar anda ke peringkat seterusnya. Semak juga di πŸ‘‰ Samsung.


Ingin mendapatkan foto yang lebih baik daripada telefon kamera anda? Tidak kira kualiti kamera Android atau iPhone anda, anda boleh mengambil gambar yang bagus jika anda tahu cara menyediakan foto anda. Sebelum anda mula mengambil gambar, disini ada  beberapa tips untuk memanfaatkan sepenuhnya fungsi kamera dalam telefon anda. Selalunya, gambar yang paling memberi inspirasi berlaku dalam kehidupan seharian apabila anda tidak mempunyai kamera standard dengan anda. Artikel ini akan mengajar anda cara menggunakan telefon anda untuk menangkap foto yang bagus. Semak juga di πŸ‘‰ Apple support.


Cara Mengambil Gambar Yang Baik Pada Telefon Kamera

Pencahayaan adalah kunci

Apabila mengambil foto menggunakan telefon pintar anda, mengetahui di mana sumber cahaya adalah relatif kepada subjek anda adalah penting. Memandangkan kamera telefon pintar mesti dimuatkan pada bahagian belakang telefon, ia hanya boleh mengambil jumlah cahaya yang terhad kerana saiznya. Terlalu banyak cahaya boleh mengatasi penderia atau menghilangkan dedahan, terutamanya jika ia adalah adegan atau aksi yang mencabar. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Perkara yang Anda Perlu Tahu:

1. Tetapkan kualiti foto Android atau iPhone anda kepada resolusi tertinggi dan lumpuhkan semua kesan terbina dalam.

2. Eksperimen dengan ciri imbangan putih untuk mencari tetapan pemandangan terbaik.

3. Peraturan pertiga berguna untuk mengarang foto dengan mahir.


Perkara yang perlu dilakukan sebelum mengambil gambar


1. Bersihkan kanta

Lama kelamaan kanta kamera boleh mengumpul serabut dan mencipta imej kabur. Hanya berikan lap yang baik dengan kain bersih.


2. Tetapkan telefon anda kepada kualiti dan resolusi gambar tertinggi

Anda mungkin akhirnya mengambil gambar yang cukup baik sehingga anda ingin mencetaknya; anda tidak akan dapat melakukan ini jika anda hanya mempunyai versi resolusi rendah foto.


3. Matikan frame gambar (Turn off the picture frame)

Perkara yang biasanya hebat mungkin akan rosak jika frame atau latar belakang yang tak sesuai, jika anda benar-benar mempunyai satu atau tambahkan frame selepas anda mengambil gambar.


4. Matikan sebarang kesan lain

Ini termasuk hitam-putih, ton sepia, warna terbalik dan sebagainya. Ini tidak semestinya kelihatan murahan seperti bingkai dan mempunyai tempatnya; walau bagaimanapun, perkara ini lebih baik dilakukan dalam perisian penyuntingan foto kemudian daripada menggunakan telefon. Anda mungkin mendapati, sebagai contoh, apabila anda melihat foto anda pada skrin besar bahawa warna dalam pemandangan anda terlalu bagus untuk hilang kepada hitam-putih.


5. Tetapkan imbangan putih 

Mata manusia biasanya menyesuaikan untuk pencahayaan, jadi putih kelihatan putih dalam sebarang jenis pencahayaan. Walau bagaimanapun, kamera akan melihat bahawa subjek tertentu lebih merah daripada biasa di bawah pencahayaan rumah pijar biasa. Telefon kamera yang lebih baik, termasuk kebanyakan Android dan iPhone, akan memberi anda pilihan untuk melaraskan kamera untuk ini. Jika anda mempunyai pilihan sedemikian, gunakannya. Jika anda tidak pasti tetapan yang hendak digunakan, cubalah.


6. Jika gelap, letakkan telefon di atas permukaan rata

Dalam keadaan gelap, kadangkala anda boleh mendapatkan goncangan kamera, yang membawa kepada hasil yang kabur. Kamera juga akan menolak ISO yang akan membawa kepada hingar dalam gambar anda. Untuk mengurangkan ini hanya sandarkan telefon anda pada permukaan rata seperti dinding, meja, langkan. Ini adalah nasihat yang bagus jika anda ingin mengambil gambar di konsert, tempat muzik, bar atau di mana-mana yang mempunyai keadaan gelap.


7. Adakah anda memerlukan Telefon yang Lebih Baik?

Kedengarannya jelas, tetapi kadangkala cara terbaik untuk mengambil foto yang lebih baik adalah dengan hanya mendapatkan telefon yang lebih baik. Anda boleh membaca semua petua fotografi yang anda suka, tetapi hakikatnya kualiti kamera telefon pintar sangat berbeza-beza, jadi pastikan anda mendapatkan satu yang mampu mengambil gambar yang anda inginkan.


Telefon apa yang mempunyai kamera terbaik pada tahun 2023? Berikut adalah beberapa yang telah kami pilih.


1. Google Pixel 7 dan 7 Pro


2. Apple iPhone 14 dan 14 Pro


3. Samsung Galaxy S22/S23 Ultra


4. Sony Xperia 1III


5. Samsung Galaxy Z Fold 5

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram