Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Tingkatkan Kelajuan Wi-Fi dalam 10 Langkah Mudah

Cara Menambah Kelajuan Internet atau Wifi

Tingkatkan Kelajuan Wi-Fi dalam 10 Langkah Mudah

Wi-Fi yang perlahan boleh mengganggu aktiviti online anda seperti panggilan video Google Meet, Zoom, Webex dll. Ini boleh menyebabkan huru-hara dalam dunia dalam talian dan selain menjeda strim video anda. Apabila aktiviti dalam talian anda bergantung pada sambungan yang pantas dan serta-merta, seringkali kesulitan kecil seperti ini berlaku dengan cepat dan menjadi halangan utama yang biasa berlaku seperti di tempat kerja, sekolah dan banyak lagi aktiviti dalam talian seharian secara umumnya. Semak juga di πŸ‘‰Yournetspeed dot com.

Disini ada sepuluh langkah mudah untuk mendapatkan sambungan Wi-Fi yang lebih pantas. Semak juga tentang πŸ‘‰ Kelajuan Internet.


Ketahui kelajuan internet anda

Sebelum anda bermula, jalankan ujian kelajuan internet terlebih dahulu. Ia bukan sebahagian daripada senarai rasmi sepuluh perkara, tetapi ia bagus untuk konteks. Gunakan keputusan ujian kelajuan pertama tersebut sebagai garis dasar dan bandingkan keputusan semasa melalui setiap langkah dengan cara itu, anda boleh menilai sama ada ia boleh membantu. Semak dan download di πŸ‘‰ Google Play Store.


Anda juga boleh membandingkan hasilnya, dengan kelajuan maksimum yang diiklankan dengan pelan internet yang anda langgan. Dengan cara itu, anda tahu sama ada kelajuan sebenarnya kurang berprestasi atau sudah tiba masanya untuk menaik taraf kepada pelan yang lebih pantas. Semak juga di πŸ‘‰ Telekom Malaysia (Unifi).

Perlu diingatkan, kebanyakan ISP menjamin kelajuan hanya melalui sambungan Ethernet berwayar. Ia boleh diterima, walaupun mempunyai perkiraan nombor yang lebih rendah daripada kelajuan maksimum yang diiklankan, terutamanya melalui Wi-Fi. Apa yang penting ialah anda sudah mempunyai pengalaman menggunakan penyemak imbas (browser) yang lancar. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

Jika kelajuan tersebut hampir seperti yang sepatutnya, tetapi anda telah mengalami sendiri pengalaman penggunaan internet yang lembap, ini mungkin boleh mengatasi sambungan sedia ada dan memerlukan pelan internet yang lebih pantas.


"Bagaimana untuk meningkatkan kelajuan internet anda?"

 


1. Matikan (Switch Off) dan hidupkan (Switch On) semula

Mula-mula,jom mari kita mulakan untuk melihat sama ada kelajuan Wi-Fi anda bertambah baik.Cuba restart semula modem anda.

Cabut penyambung modem atau get laluan wayarles tersebut, tunggu 30 saat, dan kemudian sambungkannya semula. Proses ini membolehkan modem tersebut (refresh) atau membersihkan jika terdapat sebarang permasalahan.

Modem akan menterjemah isyarat internet jaringan rangkaian (networks) rumah anda. Jika internet anda (active) bertindak, akan terdapat kitaran kuasa untuk memulakan proses penyelesaian masalah tersebut, kerana ia automatik akan membetulkan isu sambungan internet anda.Restart semula router anda.

Seterusnya, ulangi proses ini jika anda mempunyai penghala wayarles kendiri (standalone wireless router). Seperti modem, kitaran kuasa akan mengosongkan memory router dan memberikannya permulaan baharu semula pada router tersebut daripada gangguan internet sebelum ini.

Akhir sekali, matikan Wi-Fi pada semua peranti wayarles anda. Tunggu beberapa saat untuk memastikan isyarat Wi-Fi tersebut aktif semula . Benarkan (allow) peranti anda untuk membuat penyambungan semula dan lihat sama ada sambungan tersebut bertambah baik.


2. Alihkan penghala anda ke lokasi yang lebih baik

Isyarat Wi-Fi boleh terpancar sejauh mana dan boleh terganggu atau disekat oleh benda contohnya seperti dinding, lantai, siling, perabot, peralatan dan pada asasnya sebarang objek fizikal yang besar. Isyarat Wi-Fi ini juga boleh terganggu oleh gelombang radio daripada peranti lain, termasuk telefon tanpa wayar, monitor, gelombang mikro dan pembesar suara Bluetooth.

Jadi, jika anda meletakkan router wayarles di tepi ruang tamu rumah, anda mungkin menghadapi masalah dengan Wi-Fi di sudut yang lain. Tempat terbaik untuk router adalah di lokasi yang berpusat dan tinggi, dan berhampiran tempat anda paling kerap menggunakannya. Jangan letakkan router di ruang yang sempit dan terhalang seperti almari dan sebagainya.


3. Tukar Jalur Frekuensi Wi-Fi anda

Penghala wayarles moden berfungsi terutamanya pada dua jalur frekuensi radio: 2.4 GHz dan 5 GHz. Jalur yang anda gunakan untuk sambungan anda boleh menjejaskan kelajuan wayarles dan kekuatan isyarat Wi-Fi anda pada jarak yang berbeza dari router anda.

Walau apa pun jalur frekuensi Wi-Fi yang anda gunakan mungkin mengalami gangguan sementara, jadi cuba beralih kepada jalur lain. Ia akan dipaparkan sebagai rangkaian Wi-Fi yang berbeza pada peranti anda, biasanya dengan label dalam nama rangkaian yang mengenal pasti rangkaian itu sama ada 2.4 Ghz atau 5 Ghz.

Jalur 2.4 GHz ialah sambungan Wi-Fi yang paling biasa digunakan. Ia digunakan untuk banyak komunikasi wayarles lain selain Wi-Fi, sebab gelombang dalam frekuensi ini boleh menjadi sedikit sesak jika terdapat banyak gangguan. Kelajuan yang berjulat bermaksud ia lebih baik untuk melepasi dinding atau objek lain, manakala 5 GHz mempunyai kelajuan yang lebih baik tetapi julat yang lebih pendek.

Ketahui cara memilih jalur frekuensi Wi-Fi terbaik dengan panduan ringkas kami tentang Wi-Fi 2.4 GHz lwn. 5 GHz.


Sambungan terbaik untuk jalur 5 GHz:

  •      Konsol permainan
  •      PC
  •      Telefon pintar
  •      TV pintar


Sambungan terbaik untuk jalur 2.4 GHz:

  •      Pembesar suara pintar
  •      Peranti rumah pintar
  •      Kamera keselamatan


4. Laraskan antena router

Terdapat banyak router dan get laluan wayarles mempunyai antena dalaman. Bermaksud ia dipasang di dalam peranti dan anda tidak boleh melaraskannya. Jika itu yang berlaku, skip langkah ini.

Tetapi jika anda mempunyai antena boleh laras pada router, cuba konfigurasikannya semula. Antena router biasanya omnidirectional, yang bermaksud ia menghantar isyarat ke semua arah bertentangan dengan antena. Contohnya, antena menegak menghantar isyarat Wi-Fi secara mendatar dan sebaliknya.

Jadi, jika anda ingin menguatkan isyarat Wi-Fi ke beberapa tingkat, cuba laraskan antena supaya kedudukan secara mendatar untuk menyebarkan isyarat Wi-Fi ke atas dan ke bawah dengan cara ini boleh membantu menstabilkan isyarat Wi-Fi. Dan jika perlu anda hendaklah meletakkan antena secara menegak.


5. Panjangkan rangkaian Wi-Fi anda

Jika penghala anda berada di lokasi terbaik tetapi anda masih mengalami masalah kelajuan atau ketersambungan di kawasan tertentu di rumah anda, anda mungkin perlu memperluaskan julat rangkaian anda.

Terdapat beberapa peranti berbeza yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan jangkauan rangkaian anda:
 

  • Penggalak Wi-Fi terletak di antara penghala anda dan zon mati dan sama ada menguatkan atau mengagihkan semula isyarat Wi-Fi sedia ada ke kawasan baharu.
  • Titik akses berwayar bersambung ke penghala anda melalui kabel Ethernet dan boleh mengedarkan isyarat Wi-Fi dan LAN sebagai lanjutan penghala anda, serupa dengan penggalak Wi-Fi. Banyak peranti boleh digunakan sebagai pusat akses, termasuk router lama.
  • Kit pemanjang talian kuasa disertakan dengan dua peranti—anda menyambungkan satu peranti ke penghala anda melalui Ethernet dan palamkannya ke soket. Anda pasangkan yang kedua di tempat yang anda inginkan Wi-Fi yang lebih baik, dan isyarat internet bergerak melalui pendawaian elektrik anda.
  • Sistem Wi-Fi Mesh menggantikan penghala anda dengan satu atau lebih peranti yang berfungsi bersama-sama untuk mencipta satu web Wi-Fi yang menyelimuti seluruh rumah anda dari berbilang titik.


Walaupun semua ini berfungsi untuk mendorong Wi-Fi anda lebih jauh, yang terbaik untuk rangkaian anda bergantung pada pelan lantai rumah anda. Jika anda hanya mempunyai satu zon mati yang degil, penggalak mungkin sesuai. Sistem mesh lebih baik untuk liputan rumah penuh jika rumah anda sangat besar atau mempunyai susun atur yang rumit. Dengan menggunakan pusat akses adalah sesuai jika berwayar dengan Ethernet.


6. Nyahaktif sambungan yang tidak perlu

Jika anda kehabisan lebar jalur, anda harus memutuskan sambungan semua peranti yang tidak digunakan. Semua yang disambungkan ke rangkaian anda sepatutnya penting.

Cara paling cepat untuk memutuskan sambungan peranti yang tidak penting ialah menukar kata laluan Wi-Fi anda dan but semula router anda. Anda kemudiannya perlu log masuk semula ke rangkaian dengan kata laluan baharu pada setiap peranti yang anda gunakan pada masa ini.



7. Tukar saluran frekuensi Wi-Fi anda

Jalur 2.4 GHz dan 5 GHz terbahagi kepada saluran: 11 dalam yang pertama dan 45 dalam yang kedua. Kebanyakan penghala secara automatik memilih saluran terbaik untuk anda, tetapi kadangkala anda perlu menukarnya secara manual.

Saluran frekuensi boleh menjadi sesak, jadi jika anda dan semua jiran anda menggunakan saluran yang sama dalam jalur 2.4 GHz, itu boleh menjejaskan kelajuan Wi-Fi anda.

Untuk mencari saluran Wi-Fi terbaik, anda boleh menggunakan ciri Diagnostik Wayarles pada komputer Mac—hanya tahan kekunci Pilihan dan klik ikon Wi-Fi pada bar menu di penjuru kanan sebelah atas skrin anda. Tetingkap Imbas akan menyenaraikan saluran 2.4 GHz dan 5 GHz terbaik yang tersedia untuk anda.

Pada Windows, anda boleh menggunakan arahan dalam Windows PowerShell untuk melihat semua saluran yang tersedia atau memasang aplikasi seperti NetSpot. Kaedah ini tidak meringkaskan saluran terbaik untuk anda tetapi sebaliknya memerlukan anda untuk menentukan saluran terbaik dengan memeriksa keputusan imbasan.

Untuk menukar Wi-Fi anda kepada saluran terbaik, anda perlu log masuk ke antara muka dalam talian penghala anda. Anda boleh melakukan ini dengan menaip alamat IP penghala anda ke dalam penyemak imbas web dan log masuk. Setelah log masuk, cari tetapan Wi-Fi anda. Pilihan untuk menukar saluran band perlu ada.



8. Naik taraf kepada internet yang lebih pantas

Walaupun kami berharap petua ini akan membantu anda, kadangkala sambungan internet anda terlalu perlahan untuk mengekalkan penggunaan internet anda. Jika itu berlaku, anda perlu menaik taraf kepada pelan internet yang lebih pantas untuk mendapatkan kelajuan yang lebih baik.

Tidak pasti kelajuan internet yang anda perlukan untuk menyokong tabiat dalam talian anda? Lihat panduan kami untuk kelajuan internet untuk keperluan permainan dalam talian dan penstriman video.

Dan jika anda keliru kerana anda pasti anda telah membayar untuk kelajuan internet yang mencukupi tetapi sambungan anda masih tidak memutuskannya, itu mungkin kerana sambungan internet anda tidak sentiasa berfungsi pada 100%.

Pembekal Internet mengiklankan kelajuan sehingga kelajuan tertentu—mereka tidak menjanjikan bahawa anda akan sentiasa mendapat kelajuan tersebut. Jadi, walaupun anda mempunyai pelan 100 Mbps, anda mungkin tidak selalu mendapat lebar jalur sebanyak itu. Dalam kes itu, anda mungkin memerlukan sedikit penimbal atau pelan yang sebenarnya lebih pantas daripada yang anda fikirkan anda perlukan. Dengan cara itu, kelembapan rangkaian masih akan berlaku, tetapi anda mungkin akan kurang menyedarinya.


9. Gantikan peralatan anda

Penghala dan modem anda memproses semua data Internet anda—jika salah satu tidak memenuhi tugas itu, ia boleh melambatkan keseluruhan rangkaian anda. Jadi, jika anda berurusan dengan peralatan yang lebih lama dan lapuk, sudah tiba masanya untuk mendapatkan pengganti.

Jika anda menyewa peralatan daripada pembekal internet anda, anda boleh meminta unit baharu jika anda percaya ia sudah lapuk terutamanya jika ia menyebabkan prestasi rangkaian yang lemah. Pembekal Internet membekalkan sama ada gerbang wayarles tunggal atau memasangkan modem kendiri dengan penghala.

Membeli modem dan penghala anda sendiri boleh menjimatkan wang anda dari semasa ke semasa, terutamanya jika anda menyewa kedua-duanya. Penghala yang dibeli di kedai, contohnya, biasanya memberi anda lebih kawalan ke atas ciri, kelajuan dan keselamatan rangkaian rumah anda.

Jika anda berada di pasaran untuk membeli modem atau penghala baharu, kami mengesyorkan modem kabel DOCSIS 3.1 seperti ARRIS Surfboard SB8200. Ia menyediakan anda untuk internet kabel 10 Gbps apabila sambungan tersedia. Penghala Wi-Fi 5 atau Wi-Fi 6 seperti Google Nest Wifi atau ASUS RT-AX86U juga merupakan pilihan yang tepat.


10. Kemas kini perisian penghala (Router)

Jika anda mempunyai unit kombo modem/penghala (juga dipanggil get laluan), ISP anda mungkin mengemas kini perisian tegar unit untuk anda secara automatik. Tetapi jika anda mempunyai penghala berasingan anda sendiri, ia mungkin berbaloi untuk menyemak kemas kini.

Penghala anda ialah komputer kecil khusus untuk pengurusan rangkaian dan penghalaan trafik. Seperti mana-mana peranti pengkomputeran, ia memerlukan sistem pengendalia dalam kes ini, perisian tegar. Memandangkan tiada perisian yang sempurna sepenuhnya, pembangun mengeluarkan kemas kini yang mengoptimumkan kod, dan menghalang pepijat untuk mengisi ruang keselamatan.

😎Akhir kata: Mengekalkan perisian tegar semasa adalah keutamaan utama untuk prestasi dan keselamatan. Banyak penghala yang lebih baharu mempunyai kemas kini perisian tegar automatik, tetapi menyemak versi perisian tegar boleh memberi anda ketenangan fikiran yang lebih baik. Log masuk ke penghala anda dan sahkan bahawa kemas kini automatik dihidupkan. Jika tidak, kemas kini perisian router dengan segera dan kemudian hidupkan kemas kini automatik.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram