Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah kelajuan internet yang baik untuk Rumah?

Kelajuan Internet di Rumah yang terbaik

Apakah kelajuan internet yang baik untuk Rumah?


Kelajuan muat turun yang baik ialah sekurang-kurangnya 100Mbps dan kelajuan muat naik yang baik ialah sekurang-kurangnya 10 Mbps. Dengan 100Mbps, anda boleh menonton Netflix atau YouTube, menghadiri mesyuarat Zoom dan bermain kebanyakan permainan dalam talian pada beberapa peranti pada masa yang sama. Semak juga di πŸ‘‰ Google Fiber.

Sesetengah orang boleh melarikan diri dengan kurang Mbps, dan yang lain memerlukan lebih banyak. Jika 100Mbps nampaknya tidak sesuai untuk anda, gunakan alat di atas untuk mendapatkan pengesyoran yang diperibadikan. Atau anda boleh mengira kelajuan internet yang anda perlukan menggunakan langkah-langkah di bawah. Semak juga di πŸ‘‰ Google Fiber Help.

Apakah kelajuan internet yang baik untuk Rumah?

Ikuti tips ini semasa anda menentukan kelajuan internet ideal anda:

  • Ambil ujian kelajuan untuk mengetahui kelajuan yang anda miliki sekarang.
  • Dapatkan sekurang-kurangnya 25Mbps kelajuan muat turun jika anda kerap menggunakan Netflix, Zoom dan apl popular yang lain.
  • Tingkatkan kepada kelajuan yang lebih pantas jika anda berkongsi Wi-Fi anda dengan ramai pengguna, menggunakan banyak peranti Wi-Fi dan/atau ingin mengelakkan kelembapan atau penimbalan yang berlebihan.
  • Jangan dapatkan internet gigabit melainkan anda benar-benar memerlukannya anda boleh menjimatkan kos dan masih mendapat kelajuan pantas dengan pelan yang lebih mampu milik.
  • Pastikan penghala anda dikemas kini untuk memastikan perkakasan anda memenuhi keupayaan kelajuan pelan yang anda bayar.
  • Melabur dalam sistem penghala mesh atau hanya letakkan penghala anda di kawasan tengah di rumah anda untuk memudahkan isyarat Wi-Fi anda mencapai peranti.

  • Apakah kelajuan internet yang baik untuk Rumah?

Perkara yang boleh anda lakukan dengan kelajuan internet yang berbeza:

-Kelajuan muat turun Internet Berfungsi untuk, Bilangan ideal pengguna Wi-Fi

-0–5Mbps -Menyemak e-mel

-Strim muzik pada satu peranti

-Mencari di Google 1–2 orang

5–40Mbps -Menstrim video pada satu peranti

-Persidangan video dengan Skype atau FaceTime

-Perjudian dalam talian untuk seorang pemain 3–4 orang

40–100Mbps -Menstrim video HD pada beberapa peranti

-Permainan dalam talian berbilang pemain

-Memuat turun fail besar 5–7 orang

100–500Mbps -Menstrim video dalam UHD pada berbilang skrin

-Memuat turun fail dengan cepat

-Permainan dalam talian untuk berbilang pemain 8–10 orang

500–1,000+Mbps -Melakukan hampir semua perkara pada pelbagai peranti serentak Lebih daripada 10 orang.


Apakah kelajuan internet yang pantas?

Internet pantas ialah sambungan dengan kelajuan 100Mbps dan ke atas. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Apakah kelajuan internet yang baik untuk Rumah?

Suruhanjaya Komunikasi (MCMC) mentakrifkan kelajuan internet jalur lebar sebagai 25Mbps untuk muat turun dan 3Mbps untuk kelajuan muat naik. Walaupun kelajuan itu cukup untuk penggunaan internet asas, ia sebenarnya agak perlahan mengikut piawaian hari ini, kerana banyak penyedia perkhidmatan internet menawarkan kelajuan 100Mbps sebagai pelan peringkat asas. Pengerusi MCMC telah menyokong untuk meningkatkan takrifan asas kelajuan jalur lebar kepada 100Mbps. Semak juga di πŸ‘‰ Utusan Malaysia.


Pada peringkat tinggi, kelajuan internet kediaman boleh mencapai sehingga 1 gigabit sesaat (Gbps) kelajuan muat turun, atau 1,000Mbps. Beberapa penyedia selain TM termasuk Celcom, Maxis, Digi, U-Mobile dan RedOne yang menawarkan pelan multigigabit dengan kelajuan antara 2Gbps hingga 10Gbps.

 

Apakah penyedia internet terpantas?

Menurut laporan Penyedia Internet Terpantas antarabangsa, seperti Google Fiber secara konsisten mendapat kelajuan internet terpantas. Verizon, Xfinity, Cox dan Metronet juga berada dalam kedudukan lima penyedia terpantas teratas.


Menurut pelanggan πŸ‘‰ Google Fiber mendapat purata kelajuan muat turun 176.19Mbps dari April 2022 hingga April 2023. Anda boleh memesan pelan Internet dengan kelajuan sehingga 2,000Mbps. Dalam laporan ini, mereka memberikan penyedia skor kelajuan bersepadu 176.16.


Mengira keputusan ujian kelajuan setiap tiga bulan untuk menjana skor kelajuan bersepadu bagi penyedia internet berprestasi tinggi. Kami membuat ISS dengan menambahkan 90% daripada purata kelajuan muat turun pembekal kepada 10% daripada purata kelajuan muat naik penyedia, gabungan yang mencerminkan kepentingan relatif kelajuan berbeza ini kepada keperluan pengguna.


Kelajuan yang diuji berbanding kelajuan yang diiklankan

Walaupun anda mempunyai pelan internet yang sangat pantas, anda selalunya tidak mendapat kelajuan yang sama seperti yang diiklankan oleh penyedia internet pada pelan anda.

Pembekal Internet biasanya menjual pelan yang mampu mencapai kelajuan "sehingga" lebar jalur tertentu. Tetapi apabila anda benar-benar menguji kelajuan internet anda, anda mungkin berakhir dengan kelajuan yang lebih perlahan. Ini kerana faktor seperti jenis penghala yang anda miliki dan ketidakstabilan isyarat wayarles boleh memberi kesan pada kelajuan keseluruhan anda. Pembekal juga mempunyai masalah di sisi rangkaiannya yang boleh menurunkan kelajuan juga.

Seperti yang anda lihat di bawah, kelajuan purata pengguna selalunya lebih perlahan daripada kelajuan maks yang diiklankan. Lihat jadual di bawah untuk maklumat lanjut.


Bagaimana anda mengira kelajuan internet yang anda perlukan?

Anda boleh mengira keperluan kelajuan internet anda dengan mempertimbangkan jenis aktiviti biasa yang anda lakukan dalam talian, bilangan orang yang menggunakan Wi-Fi anda dan bilangan peranti Wi-Fi yang anda cenderung gunakan di rumah anda.


Berikut adalah beberapa prinsip utama yang perlu diingat:

  • Anda tidak memerlukan internet pantas untuk tugasan mudah (seperti menyemak e-mel dan penstriman muzik)
  • Anda memerlukan kelajuan yang lebih pantas untuk tugas yang rumit (terutamanya penstriman video dan memuat turun fail besar)
  • Anda mendapat manfaat daripada kelajuan yang lebih pantas apabila berbilang orang menggunakan Wi-Fi anda
  • Anda mendapat prestasi yang lebih baik dengan kelajuan yang lebih pantas jika anda mempunyai banyak peranti pintar Wi-Fi di rumah anda
  • Berapa banyak Mbps yang anda perlukan bagi setiap peranti untuk aktiviti internet biasa


Berapa banyak Mbps yang anda perlukan bagi setiap peranti untuk aktiviti internet biasa?

Minimum Disyorkan

  1. E-mel 1Mbps 1Mbps
  2. Semak imbas web 3Mbps 5Mbps
  3. Media sosial 3Mbps 10Mbps
  4. Menstrim video SD 3Mbps 10Mbps
  5. Menstrim video HD 5Mbps 25Mbps
  6. Menstrim video 4K 25Mbps 100Mbps
  7. Permainan dalam talian 5Mbps 100Mbps
  8. Menstrim muzik 1Mbps 5Mbps
  9. Panggilan video satu sama satu 1Mbps 25Mbps
  10. Panggilan persidangan video 2Mbps 50Mbps


Berapa ramai orang menggunakan sambungan internet anda?

Anda mahukan internet pantas meliputi jumlah orang dan peranti yang bersambung ke Wi-Fi anda. Jika anda tinggal bersama rakan sebilik, contohnya, anda memerlukan kelajuan yang mencukupi untuk menyokong setiap komputer riba, telefon pintar dan konsol permainan anda sendiri. 

Anda juga mahu lebar jalur menyokong peranti yang disambungkan di latar belakang, seperti teknologi rumah pintar. Sasaran yang baik untuk disasarkan ialah 25Mbps untuk setiap orang dalam isi rumah anda. Jadi jika anda tinggal dengan tiga orang, maka 100Mbps adalah sesuai untuk Wi-Fi rumah anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram