Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights

 PageSpeed Insights ialah Alat Untuk Mengukur Kelajuan Halaman Web

Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights

Adakah halaman web anda yang perlahan menjadi punca tidak menarik trafik yang mencukupi? 

Bagaimana anda mengetahui sebabnya? Google mengambil perhatian tentang halaman web yang perlahan dan halaman yang lebih pantas serta memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik. Lebih baik pengalaman pengguna, lebih banyak trafik yang Google benarkan ke tapak web anda. Dari sudut pandangan kedua-dua pengguna dan kedudukan kata kunci, jawapan bagi dua soalan pertama ialah PSI. Sila semak dan rujuk di πŸ‘‰ Google PageSpeed Insights.

Apakah Google PageSpeed Insights?

Google PageSpeed Insights, merupakan ujian Halaman Web dan Ujian Kelajuan Laman Web yang sentiasa menjadi alat pilihan untuk menjalankan ujian kelajuan. Perkara yang menjadikan PageSpeed Insights berbeza daripada yang lain ialah ia memperkasakan anda untuk membuat keputusan untuk meningkatkan prestasi tapak web anda. Pengesyoran oleh ujian kelajuan halaman Google adalah berdasarkan amalan terbaik industri terkini untuk prestasi web mudah alih dan desktop. Semak juga di πŸ‘‰ PageSpeedInsights  About Page. Baca juga di πŸ‘‰ APB Page.

Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights


Visualisasi data lanjutan, penapisan, penandaan dan teknologi syot kilat dalam Google PageSpeed Insights membantu dalam menyediakan penyelesaian komprehensif untuk meningkatkan kedudukan enjin carian tapak web, meningkatkan prestasinya dan meningkatkan pengalaman pemerangan pengguna. Semak juga di πŸ‘‰ Google PSI Release.



Metrik Ujian Kelajuan Halaman Google - Cerapan dan Kedudukan

Skor yang disediakan oleh ujian kelajuan halaman Google bukanlah faktor kedudukan rasmi kerana ia hanyalah alat yang membantu anda dengan isu halaman web. Ia bertujuan untuk menjadi metrik prestasi yang menonjol. Ia hanyalah alat untuk membantu pengguna mencari isu yang markahnya berdasarkan sebahagian daripada algoritma kedudukan Google, iaitu, Core Web Vitals. Baca juga di πŸ‘‰ Google PageSpeedInsights (PSI).
Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights



Skor PSI menunjukkan sama ada halaman anda memenuhi piawaian prestasi dan kelajuan Google atau tidak. Semakin tinggi skor, semakin baik kedudukan kata kunci. Jika anda tidak menemui penyelesaian untuk kelajuan perlahan halaman web, sebarang strategi SEO tidak akan berfungsi untuk meningkatkan prestasi halaman web.


Bagaimana untuk Menggunakan Google PageSpeed?

1. Untuk melakukan ujian kelajuan halaman Google, masukkan URL yang dikehendaki pada tapak web PageSpeed Insights.

2. Tekan Analyze dan biarkan PageSpeedInsights (PSI) melakukan analisisnya.

3. Semasa laporan dijana, alat ini melakukan dua perkara:
 

Pertama, ia mengumpulkan 'data medan' halaman web dalam CrUX, iaitu, laporan Pengalaman Pengguna Chrome.

Kemudian ia mengukur prestasi halaman menggunakan API Light House. Ia mengira kadar pemuatan dalam persekitaran terkawal dan simulasi: peranti peringkat pertengahan dan rangkaian mudah alih. Ianya dirujuk sebagai 'Data Makmal.'

4. Selepas menyemak laporan, hapuskan pembolehubah yang menghalang kelajuan dan turunkan kedudukan.


Pecahan Laporan Ujian PageSpeed Insight Google

Laporan PSI terperinci mengandungi data makmal, data medan, peluang, diagnostik dan audit yang diluluskan. Pengekodan berwarna di seluruh laporan memudahkan untuk mengesan kawasan yang berprestasi baik di tapak web, tempat ia memerlukan penambahbaikan dan tempat ia berprestasi rendah.

Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights

  •      Merah menunjukkan prestasi yang lemah
  •      Hijau bermaksud prestasi yang baik/boleh diterima
  •      Kuning menunjukkan berapa banyak peningkatan yang diperlukan



Data Medan (Field)

Laporan 28 hari sebelumnya ditunjukkan dalam data medan Google PageSpeed Insights. Ia sentiasa diwakili dengan bar pengedaran yang disertakan kerana ia terdiri daripada data agregat daripada laporan CrUX dan tiada halaman web yang melakukan perkara yang sama untuk pengguna.

Empat metrik data medan menangkap aspek masa beban dan kelajuan yang berbeza. Setiap daripadanya diukur dalam milisaat atau saat, kecuali CLS.
 

FCP: First Contentful Paint ialah masa yang diambil untuk imej atau teks pertama dimuatkan.

LCP: Cat Kandungan Terbesar ialah masa yang diambil untuk imej atau teks terbesar dimuatkan.

FID: Kelewatan Input Pertama ialah masa yang diambil untuk penyemak imbas menjawab interaksi pertama pengguna.

CLS: Sebarang pergerakan halaman dalam viewport diukur dengan Anjakan Reka Letak Kumulatif; Skor CLS di bawah 0.1 adalah baik, dan di atas 0.25 adalah lemah.



Data Makmal   (Lab Data)

Ia termasuk data dan maklumat daripada API Rumah Api, yang mengukur FCP, CLS, LCP, masa ke interaktif, indeks kelajuan dan jumlah masa menyekat. Indeks kelajuan ialah masa untuk imej/teks muncul semasa pemuatan halaman secara visual. Jumlah masa menyekat ialah jumlah masa antara interaktiviti penuh dan FCP. Masa untuk interaktif ialah masa untuk halaman menjadi interaktif sepenuhnya.


Peluang dan Diagnostik

Bahagian peluang laporan ujian kelajuan halaman Google menyediakan pengesyoran khusus untuk membesarkan kelajuan halaman web. Selepas laporan peluang dijana, alat ini akan memberikan maklumat untuk penyesuaian sistem pengurusan kandungan anda sebaik sahaja anda mengklik menu lungsur untuk melihat cerapan terperinci tentang langkah seterusnya.

Dengan cara yang lebih sama, bahagian diagnostik mempamerkan amalan terbaik untuk prestasi aplikasi. Selepas mengklik pada menu lungsur setiap amalan, anda akan mengetahui punca isu tersebut.
Lulus Audit

Jika anda ingin menyemak perkara yang dilakukan oleh halaman itu, sama ada ia berfungsi dengan betul atau tidak, kemudian cari laporan audit yang diluluskan. Jika anda mendapat senarai yang panjang, maka bergembiralah. Audit telah melalui halaman web anda, menunjukkan hasil yang baik.



100/100 dalam Ujian Kelajuan Halaman Google

Skor memberi anda gambaran tentang kedudukan tapak web anda. Walaupun ramai pembuat/pemilik laman web terobsesi untuk mendapatkan skor 100/100 dalam Google PageSpeed Insight; namun, ia tidaklah begitu penting. Menjaringkan 100/100 tidak menjamin bahawa tapak web anda akan mendapat kedudukan dalam SERP.

Cara Menguji Kelajuan Halaman Web Guna Google PageSpeed Insights

Jangan terlepas pandang aspek terpenting dalam keputusan ujian - Cadangan. Lebih daripada markah, pengesyoran adalah penting. Memberi tumpuan pada yang terakhir akan memperkayakan trafik tapak web anda.
 

Optimumkan imej dengan mengubah saiz/memampatkannya. Masukkan ketinggian dan lebar tertentu untuknya. Untuk menghantar imej anda, gunakan rangkaian penghantaran kandungan.

Benamkan video daripada memuat naiknya terus ke tapak web, yang cenderung menjadikannya perlahan.

Ubah hala boleh meningkatkan masa untuk memuatkan bait pertama; elakkan menggunakannya.

Pilih tema tapak web yang lebih pantas, yang ringan. Gunakan GZIP, reka bentuk pantas, untuk meningkatkan skor PSI.

Jangan lupa untuk mendayakan cache penyemak imbas. Ia akan memuatkan halaman web dengan lebih pantas apabila pengguna melawat tapak web seterusnya.

 

😎 Kesimpulan

1. Sejauh manakah tepat Google PageSpeed Insights?

Perkara yang mengejutkan ialah skor ujian kelajuan halaman Google tidak benar-benar tepat. Mereka tidak boleh menilai pengalaman tapak web sebenar pengguna. Walau bagaimanapun, ia menjejaskan SEO. Menurut Google, pengalaman halaman memainkan peranan penting dalam ranking. Dan kelajuan halaman memainkan peranan penting dalam membina pengalaman pengguna yang baik.


2. Apakah skor ujian kelajuan halaman Google yang baik?

Skor ujian kelajuan halaman Google berjulat dari 0 hingga 100. Semakin tinggi skor, semakin baik prestasi tapak web tersebut. Skor lebih daripada 85 menunjukkan laman web yang mesra pengguna dan meningkatkan kemungkinan kedudukan lebih tinggi dalam SERP.

 

Selamat membaca, semoga bermanfaat...

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram