Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10

Cara Mengambil Tangkapan Screenshot di Windows 10

Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10

Kaedah Satu: Skrin Pantas dengan Skrin Cetak (PrtScn)
Tekan butang PrtScn untuk menyalin skrin ke papan klip
Tekan butang Windows + PrtScn pada keyboard anda untuk menyimpan skrin pada fail.
Gunakan alat Snipping.
Gunakan Game Bar dalam Windows 10.


Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10

Butang Cetak Skrin pada papan kekunci anda boleh mengambil tangkapan skrin dan menyimpannya sebagai fail, mengambil tangkapan skrin tanpa menyimpannya sebagai fail, atau mengambil tangkapan skrin hanya satu tetingkap (bukan seluruh skrin). Butang skrin cetak mungkin dilabelkan sebagai "PrtScn," "PrntScrn," "Print Scr," atau sesuatu yang serupa. Pada kebanyakan papan kekunci, butang biasanya dijumpai di antara F12 dan Tatal Kunci. Pada papan kekunci komputer riba, anda mungkin perlu menekan kekunci "Fungsi" atau "Fn" untuk mengakses ciri Skrin Cetak. Apabila anda menekan kekunci, ia akan kelihatan seperti tiada apa yang berlaku, tetapi tangkapan skrin telah disimpan ke clipboard anda.

Untuk Simpan Screenshot Anda sebagai Fail
Tekan kekunci logo Windows + PrtScn. Jika anda menggunakan tablet, tekan butang "butang logo Windows + butang bawah." Pada beberapa komputer riba dan peranti lain, anda mungkin perlu menekan butang "Windows logo + Ctrl + PrtScn "atau" kekunci logo Windows + Fn + PrtScn "sebaliknya. Periksa manual komputer riba anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Skrin akan rosak seketika, dan anda akan melihat tangkapan skrin muncul sebagai fail dalam folder bertajuk "Skrin", di dalam folder "Gambar" anda. Tangkapan skrin secara automatik dilabelkan dengan nombor.

Untuk Ambil Skrin mudah dan cepat
Tekan kekunci "PrtScn". Tangkapan skrin paparan anda kini disalin ke papan keratan. Buka editor imej kegemaran anda, pemproses kata, atau program lain yang anda mahu gunakan imej masuk. Pilih Edit> Paste untuk tampal tangkapan skrin di mana sahaja anda suka. Dimensi imej akan sama dengan resolusi desktop anda. Nota: Pada beberapa komputer riba dan peranti lain, anda mungkin perlu menekan kekunci "Alt + Fn + PrtScn" sebaliknya. Periksa manual komputer riba anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Untuk Ambil Tangkapan Skrin Hanya Satu Tetingkap
Klik pada bar tajuk tetingkap yang anda mahu tangkapan. Tekan "Alt + PrtScn". Tangkapan skrin semasa anda yang aktif akan disalin ke papan keratan, sama seperti pada bahagian terakhir. Tampalkannya ke editor imej kegemaran anda atau editor dokumen. Nota: Pada beberapa komputer riba dan peranti lain, anda mungkin perlu menekan kekunci "Alt + Fn + PrtScn" sebaliknya. Periksa manual komputer riba anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Untuk Ambil Skrin Tapak Bahagian Skrin Anda
Tekan "Windows + Shift + S". Skrin anda akan kelihatan kelabu dan kursor tetikus anda akan berubah. Klik dan seret pada skrin anda untuk memilih bahagian skrin anda yang anda mahu tangkapan. Tangkapan skrin di kawasan skrin yang anda pilih akan disalin ke clipboard anda. Anda boleh menampalnya dalam mana-mana aplikasi dengan memilih Edit> Tampal atau menekan Ctrl + V, seperti yang anda akan masukkan pintasan skrin penuh yang diambil dengan kunci Skrin Cetak.

Ini hanya berfungsi dalam Kemas Kini Pencipta Windows 10. Pada versi lama Windows, pintasan ini adalah sebahagian daripada aplikasi OneNote Microsoft. Dengan Kemas Kini Pencipta, Microsoft mengintegrasikan pintasan ini ke dalam Windows 10 itu sendiri.

Kaedah Dua: Ambil Skrin Lebih Fleksibel dengan Tools
Alat Snipping Tools telah menjadi sebahagian daripada Windows untuk masa yang lama. Alat ini mula-mula disertakan dalam Windows Vista, dan tidak pernah mendapat sebarang ciri baru selain beberapa perbaikan bug. Alat percetakan boleh mengambil tangkapan skrin tingkap terbuka, kawasan segi empat tepat, kawasan bebas bentuk, atau keseluruhan skrin. Anda boleh memberi annotate snip anda dengan pen berwarna berwarna atau penyerlah, simpan sebagai gambar atau fail MHTML, atau kirimkannya kepada rakan.


Alat Perkakas dalam Windows Vista, 7, dan 8 mempunyai satu batasan: ia tidak dapat menangkap tangkapan skrin yang melibatkan pergerakan tetikus. Untuk menangkap sesuatu yang melibatkan pergerakan tetikus, seperti menu pop timbul, anda perlu menggunakan kaedah Print Skrin.
Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10Di Windows 10, Alat Snipping mempunyai pilihan "Delay", yang akan membolehkan anda snap tangkapan skrin menu dan alat tangkapan skrin. Buka aplikasi Alat tersebut dan klik Delay. Dari senarai bawah, klik pada bilangan saat yang anda ingin tunggu sehingga tangkapan skrin anda diambil.


Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10

Sekarang pilih jenis snip yang anda ingin buat dengan mengklik anak panah di sebelah "Baru." Anda boleh memilih dari satu daripada empat jenis snip: bentuk bebas, segi empat tepat, tetingkap, dan skrin penuh.

Tidak seperti snip yang biasa, skrin tidak akan menjadi segera blur. Sebaliknya, anda akan mempunyai antara 1-5 saat, bergantung kepada kelewatan yang anda pilih, untuk menyediakan tangkapan skrin anda. Anda boleh menggunakan masa ini untuk membuka menu pop timbul dan pilih bahagian image mana dalam screen komputer anda yang ingin discreenshot. Sebaik sahaja detik masa berjalan, skrin akan menjadi perlahan pudar sehingga anda boleh membuat snip anda. Jika anda memilih tetingkap atau skrin penuh, ia akan menangkap snip dengan serta-merta.

Kaedah Tiga: Gunakan Pintasan Papan Kekunci dengan Bar Permainan dalam Windows 10
Windows 10 kapal dengan kemampuan DVR permainan untuk merakam rakaman permainan dan mengambil tangkapan permainan Windows PC. Permainan Bar menjana screenshot dalam format PNG, dan menyimpannya dalam "C: \ Users \ [nama pengguna anda] \ Videos \ Captures." Sebelum anda mula menggunakan Bar Game, melancarkan aplikasi Xbox yang datang dengan Windows 10 ketika membuka tetapannya. 


Bagaimana Untuk Mengambil Screenshot Pada Windows 10

Di bawah "Game DVR", tools "Ambil screenshot menggunakan DVR Game," dan anda boleh buat apa-apa pintasan pada papan kekunci yang anda mahu.

Comments

  1. saya guna cara 1 dan cara 2 je. cara ke-3 tiada pada laptop. Terima kasih atas perkongsian.

    Jemput singgah www.hellokerja.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram