Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah Google AdSense? 5 Tips Untuk Menjana Pendapatan Dengan AdSense

Apakah Google AdSense? 5 Tips Untuk Menjana Pendapatan Dengan AdSense

Apakah Google AdSense? 5 Tips Untuk Menjana Pendapatan Dengan AdSense?

Google AdSense ialah program pengiklanan yang boleh anda gunakan untuk menjana wang pada kandungan seperti πŸ‘‰ blog, tapak πŸ‘‰ web atau video πŸ‘‰ YouTube. Pelanggan membayar untuk mengiklan melaluinya, dan anda mendapat sebahagian daripada hasil itu dengan mengehos iklan di tapak atau saluran anda. Mendaftar untuk πŸ‘‰ AdSense adalah percuma.


Jika anda mempunyai tapak web atau blog sama ada untuk berkongsi resipi terbaharu anda, petua perjalanan atau senaman anda boleh mengewangkan kandungan tersebut, terutamanya jika anda mempunyai pengikut yang boleh dipercayai. Pengiklan membayar untuk muncul di tapak web anda melalui Google AdSense dan anda akan dibayar apabila pembaca mengklik pada iklan. Semak juga di πŸ‘‰ APB.


Apakah Google AdSense?

Google AdSense ialah program pengiklanan percuma yang dijalankan oleh Google yang membolehkan anda memperoleh wang dengan memaparkan iklan di tapak anda. Pengiklan membayar untuk iklan Google muncul dalam ruang iklan di blog dan tapak web lain yang dilawati khalayak sasaran mereka. Apabila seseorang mengklik pada iklan, pemilik tapak menerima potongan. Baca juga cara memohon kelulusan akaun Google Adsense di πŸ‘‰ APB.

Apakah Google AdSense? 5 Tips Untuk Menjana Pendapatan Dengan AdSense


Google AdSense vs. Google Ads: Apakah perbezaannya?

Google AdSense membenarkan penerbit untuk mengewangkan tapak web atau blog mereka dengan iklan. Google Ads, sebaliknya, ialah program untuk pemasar—ia secara berkesan adalah separuh lagi daripada persamaan. Jenama menggunakan Google Ads untuk meletakkan iklan dalam carian Google dan di tapak web penerbit yang menggunakan Google AdSense. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

Jika anda menjalankan kedai e-dagang dan ingin mengembangkan usaha pemasaran anda dengan iklan digital, Google Ads boleh membantu anda melakukan perkara ini. Jika anda menjalankan blog yang didagangkan dengan baik yang ingin anda wangkan, anda mungkin menggunakan Google AdSense.


5 jenis iklan tersedia di Google AdSense

     Paparan
     Dalam suapan
     Dalam artikel
     Multipleks
     Enjin carian


Google AdSense menawarkan lima jenis iklan berbeza yang boleh anda paparkan di tapak web anda:


1. Paparan

Iklan paparan ialah iklan AdSense yang paling popular. Ia ialah iklan dipacu imej yang biasanya muncul di margin halaman web anda sebagai sepanduk mendatar merentas bahagian atas, iklan menegak atau iklan kotak di sepanjang sisi. Mereka responsif, bermakna mereka menyesuaikan dengan saiz skrin dan reka letak halaman yang berbeza.


 
2. Dalam suapan

Iklan dalam suapan ialah sejenis iklan asli, bermakna iklan tersebut sepadan dengan format kandungan di tapak web anda untuk pengalaman pengguna yang lebih lancar. Jika tapak anda menampilkan suapan catatan blog, contohnya, iklan dalam suapan akan muncul di antara dua daripadanya. Ia akan kelihatan serupa dari segi gaya tetapi menyertakan teg "Iklan" hijau untuk membezakannya daripada kandungan anda sendiri.

Anda juga mungkin memasukkan iklan dalam suapan pada halaman hasil carian dalaman tapak anda. Iklan dalam suapan boleh berbentuk teks sahaja atau ia boleh menyertakan gambar, bergantung pada reka bentuk halaman.


 
3. Dalam artikel

Iklan dalam artikel ialah sejenis iklan asli yang muncul antara perenggan dalam artikel. Mereka boleh memasukkan teks dan imej. Anda boleh menetapkan sendiri fon dan warna teks iklan untuk menjadikannya sepadan dengan kandungan anda. Sebagai alternatif, anda boleh memilih pilihan untuk "Gaya yang dioptimumkan oleh Google," yang secara automatik akan memilih warna dan fon yang direka bentuk untuk menjana paling banyak klik.



4. Multipleks

Iklan berganda ialah unit iklan gaya grid yang mengesyorkan kandungan dan produk berkaitan kepada pembaca. Adalah perkara biasa untuk meletakkan iklan berganda di bahagian bawah artikel. Daripada mengganggu tumpuan pengguna semasa mereka membaca, iklan multipleks menyediakan pilihan untuk interaksi berterusan selepas pengguna selesai dengan kandungan anda.



5. Enjin carian

Iklan carian Google dipaparkan di bahagian atas halaman hasil carian Google. Anda boleh menggunakannya untuk mendapatkan wang dengan memasukkan enjin carian berkuasa Google di tapak anda. Apabila pelawat tapak anda menggunakan bar carian anda, iklan Carian Google akan muncul dalam hasil carian.


Bagaimanakah Google AdSense berfungsi?

Penerbit mesti memohon untuk menjadi sebahagian daripada Program AdSense dengan mendaftar untuk akaun AdSense. Apabila Google meluluskan tapak web dan maklumat pembayaran anda, anda boleh mula memaparkan iklan di tapak anda. Anda menyediakan ruang dengan menampal kod HTML (disediakan oleh Google AdSense) ke dalam medan yang sesuai di tapak web anda. Dengan berbuat demikian, anda boleh memilih jenis iklan yang anda ingin paparkan dan tempat untuk meletakkannya.

Kemudian, pengiklan membida pada peletakan iklan tersebut berdasarkan kandungan tapak anda (yang dinilai oleh perangkak Google) dan kadar klik lalu. Google meletakkan iklan pembida tertinggi di tapak anda. Memandangkan Google Ads berjalan pada struktur pembayaran kos setiap klik, pengiklan hanya dicaj apabila seseorang mengklik pada iklan mereka. Apabila ini berlaku di tapak web anda, anda memperoleh wang.



Berapakah jumlah pendapatan yang boleh anda jangkakan dengan AdSense?

Tiada jaminan bahawa anda akan menjana wang dengan Google AdSense. Pendapatan anda akan bergantung pada pelbagai faktor, termasuk wilayah anda, jenis kandungan yang anda terbitkan, trafik tapak web anda, kadar klik lalu iklan anda dan bida kos setiap klik pengiklan. Untuk mendapatkan idea tentang perkara yang anda boleh buat, gunakan kalkulator hasil Google Adsense untuk mendapatkan anggaran.



5 tips untuk membuat wang dengan Google AdSense

  •      Bina laman web yang bereputasi
  •      Fokuskan kandungan anda
  •      Gunakan peletakan iklan strategik
  •      Pandu trafik ke tapak web anda
  •      Ikut garis panduan Google


Jika anda ingin menggunakan program Google AdSense untuk mendapatkan wang daripada tapak web anda, gunakan petunjuk berikut untuk membantu anda memaksimumkan hasil AdSense anda:


1. Bina laman web yang bereputasi

Walaupun Google tidak mendedahkan secara spesifik perkara yang diperlukan untuk diterima ke dalam program AdSense, jelas ia mengutamakan tapak web berkualiti tinggi dalam rangkaian pengiklanannya. Ini bermakna anda ingin membina tapak web bereputasi yang mudah dinavigasi, menerbitkan kandungan berharga dan menawarkan pengalaman pengguna yang positif.



2. Fokuskan kandungan anda

Memfokuskan kandungan anda pada subjek atau kategori tertentu akan memudahkan Google memadankan anda dengan pengiklan yang ingin menjangkau khalayak sasaran yang sama. Google menggunakan perangkak untuk menilai tapak web anda dan mengenal pasti isyarat, seperti kata kunci dan struktur halaman, yang menunjukkan jenis kandungan yang anda kongsi. Google menggunakan maklumat tersebut untuk menentukan iklan yang berkaitan dengan tapak anda. Iklan akan mempunyai kadar klikan yang lebih tinggi jika pembaca anda mempunyai minat terhadap iklan yang dipaparkan di tapak anda.


 
3. Gunakan peletakan iklan strategik

Pastikan peletakan iklan di tapak anda mudah dilihat untuk meningkatkan kemungkinan khalayak anda akan mengklik padanya. Tempat anda menyediakan ruang iklan juga bergantung pada jenis iklan. Letakkan iklan paparan berhampiran bahagian atas tapak anda, jadi pengguna tidak perlu menatal untuk mencarinya. Iklan dalam suapan dan dalam artikel juga merupakan cara terbaik untuk memaparkan iklan dengan jelas di mana pembaca anda akan melihat. Cuma pastikan tapak anda tidak begitu tepu dengan iklan sehingga memberikan pengalaman pengguna yang buruk.


 
4. Pandu trafik ke tapak web anda

Oleh kerana penerbit AdSense hanya dibayar jika pengguna mengklik pada iklan yang dipaparkan di tapak mereka, adalah penting untuk mendorong sebanyak mungkin trafik ke tapak web anda. Anda boleh meningkatkan trafik tapak web anda dengan menyiarkan secara kerap, mempromosikan kandungan anda di media sosial dan menggunakan teknik pengoptimuman enjin carian (SEO). SEO ialah alat yang amat berkuasa untuk membantu khalayak sasaran anda menemui tapak web anda melalui enjin carian.


 
5. Ikut garis panduan Google

Pastikan anda dapat terus memaparkan iklan dengan mengikuti dasar Program Google Adsense. Walaupun mungkin menggoda untuk meningkatkan kadar klikan anda dengan mengklik pada iklan anda sendiri atau menggalakkan orang lain berbuat demikian, Google mahu semua klik terhasil daripada minat pengguna yang tulen dan menghukum trafik tidak sah. Menggalakkan pengguna mengklik pada iklan, meletakkan iklan yang pengguna mungkin mengklik padanya secara tidak sengaja dan mengarahkan trafik bot ke pautan iklan boleh menyebabkan akaun AdSense anda dilumpuhkan.


Soalan Lazim Google AdSense
Apakah jenis iklan yang tersedia melalui Google AdSense?


Terdapat lima jenis iklan yang tersedia melalui Google AdSense: paparan, dalam suapan, dalam artikel, multipleks dan enjin carian. Iklan paparan, yang muncul sebagai sepanduk atau bar sisi pada margin halaman web, adalah yang paling biasa.


Bagaimanakah Google menentukan iklan yang ingin dipaparkan di tapak anda?


Google akan memadankan anda dengan pengiklan berdasarkan kandungan kedua-dua tapak anda dan iklan, serta kadar klik lalu tapak anda dan bida kos setiap klik pengiklan. Hanya iklan dengan bayaran tertinggi dipaparkan di tapak anda.
Bagaimanakah saya boleh menyesuaikan iklan yang dipaparkan di tapak saya?

Anda boleh memilih jenis, saiz dan peletakan iklan di tapak anda. Iklan khusus kemudiannya akan ditentukan oleh pengiklan yang membida paling tinggi untuk peletakan tersebut.

Adakah terdapat sebarang kesilapan biasa yang perlu dielakkan semasa menggunakan Google AdSense?

Satu kesilapan biasa yang perlu dielakkan ialah peletakan iklan yang lemah. Jika khalayak anda perlu menatal ke bahagian bawah halaman untuk melihat satu-satunya iklan di tapak anda, mereka mungkin lebih cenderung merinduinya. Sebaliknya, jangan membebankan tapak web anda dengan begitu banyak iklan AdSense sehingga menimbulkan pengalaman pengguna yang mengganggu.


Adakah anda perlu mempunyai jumlah trafik tapak web yang minimum untuk menggunakan Google AdSense?

Google tidak menetapkan minimum yang diperlukan untuk program AdSense, tetapi lebih banyak trafik yang diperoleh tapak anda, lebih besar kemungkinan anda diterima dan memperoleh wang.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram