Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

11 Trik dan Tips Pengoptimuman Google AdSense

Bagaimana Meningkatkan atau Menaikkan Pendapatan Adsense

11 Trik dan Tips Pengoptimuman Google AdSense

AdSense ialah salah satu alat pengewangan paling popular pemilik tapak web. Ia mudah digunakan, agak murah dan memberi anda akses kepada pangkalan pengiklan yang luas. Walau bagaimanapun, ramai pengguna AdSense baharu biasanya melakukan kesilapan, tidak menyedari mereka tidak dapat memperolehi potensi yang maksimum. Semak juga di πŸ‘‰ Google Ads Help.


Di sini, πŸ‘‰ Aku Pakar Blogger akan berkongsi amalan terbaik, tip dan trik untuk mengoptimumkan prestasi AdSense anda.

11 Trik dan Tips Pengoptimuman Google AdSense



Bagaimanakah Google AdSense Mentakrifkan Paparan Halaman dan CTR?

Sebelum kita mula dengan pengoptimuman, kita perlu memahami apabila AdSense menganggap halaman telah dilihat. Untuk Adsense, bila-bila masa halaman memuatkan iklan. Ia dianggap sebagai paparan halaman. Iklan mendapat tera apabila iklan dimuatkan di kawasan berbeza tapak web penerbit semasa pelawat menyemak imbas halaman. Semak juga di πŸ‘‰ Google Ads Help.


Kadar klik ialah peratusan pengguna yang mengklik pada iklan mengikut jumlah tera. Penerbit kadangkala mempunyai banyak paparan halaman tetapi CTR yang sangat rendah, menunjukkan peratusan pelawat yang tinggi "melantun keluar" halaman. Semak juga di πŸ‘‰Google Ads.


Apakah paparan Google Active?

Paparan Aktif ialah teknologi yang tersedia dalam perkhidmatan Google, seperti YouTube dan tapak web Rangkaian Paparan lain, yang membolehkan Google Ads menyemak sama ada iklan anda boleh dilihat. Ia mengukur kebolehlihatan iklan diukur oleh piawaian Majlis Penarafan Media. Semak juga di πŸ‘‰ APB.

11 Trik dan Tips Pengoptimuman Google AdSense

Google Ads mengira iklan paparan sebagai boleh dilihat apabila sekurang-kurangnya 50% kawasan kelihatan pada skrin selama sekurang-kurangnya 1 saat. Iklan boleh dilihat untuk iklan paparan 242,500 piksel atau lebih apabila sekurang-kurangnya 30% daripada iklan tersebut sepatutnya boleh dilihat. Iklan video boleh dilihat apabila sekurang-kurangnya 50% daripada iklan itu kelihatan pada skrin. Video harus membayar sekurang-kurangnya 2 saat

 
Amalan Pengoptimuman Asas

 
1. Maksimumkan Penukaran Dengan Berbilang Unit Iklan

Mencampurkan unit iklan lebih daripada satu jenis dan saiz pada halaman anda ialah kaedah mudah untuk meningkatkan kadar klik anda.

Google Ads mengira iklan paparan sebagai boleh dilihat apabila sekurang-kurangnya 50% kawasan kelihatan pada skrin selama sekurang-kurangnya 1 saat. Iklan boleh dilihat untuk iklan paparan 242,500 piksel atau lebih apabila sekurang-kurangnya 30% daripada iklan tersebut sepatutnya boleh dilihat. Iklan video boleh dilihat apabila sekurang-kurangnya 50% daripada iklan itu kelihatan pada skrin. Video harus membayar sekurang-kurangnya 2 saat

Penempatan adalah kunci. Iklan dengan lokasi terbaik harus dipaparkan terlebih dahulu di halaman anda, jadi pembida tertinggi akan mendapat lokasi premium ini dan meningkatkan pendapatan anda.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa AdSense mempunyai dasar iklan maksimum. Anda boleh meletakkan sehingga tiga unit kandungan AdSense, sehingga tiga unit pautan dan sehingga dua unit carian pada setiap halaman.


2. Kurangkan Bilangan Iklan Di Atas Lipatan (Fold)

Di bahagian atas halaman adalah bahagian halaman web yang boleh dilihat oleh pengguna tanpa skrol ke bawah. Maklumlah, kedudukan ini lebih diingini dan lebih mahal daripada di bawah lipatan (Fold).

Ramai penerbit membuat kesilapan dengan meletakkan terlalu banyak iklan di atas halaman, menggangu ruang dan menjengkelkan pelawat. Google mengambil kira perkara ini, dan kini mereka akan mengenakan penalti kepada halaman dengan terlalu banyak iklan di bahagian atas.



3. Jangan Lupa A/B Uji Iklan Anda

Ini adalah langkah asas pengiklanan digital, namun sering kali pemasar mengabaikannya. Google AdSense membolehkan anda mencuba unit iklan, untuk memilih unit iklan yang berprestasi terbaik. Anda boleh menguji prestasi iklan anda dengan hanya teks, atau dengan teks dan imej, sebagai contoh. Atau analisis cara menukar warna latar belakang boleh meningkatkan bilangan klik.

Menyediakan ujian A/B memerlukan sedikit usaha, kerana anda perlu membuat sekurang-kurangnya dua versi iklan yang sama, menyediakan dan memantau percubaan anda, dan akhirnya menganalisis metrik untuk memilih pemenang. Walau bagaimanapun, platform pengewangan terkemuka boleh memudahkan kerja anda dengan menambahkan ciri ujian A/B lanjutan pada perisian. Alat ini mencipta pelbagai variasi unit iklan, menyediakan dan menjalankan ujian dan kemudian pilih pemenang.


4. Laksanakan Iklan Responsif

Reka bentuk web responsif bukan lagi trend tetapi mesti dimiliki, kerana ia menyumbang kepada pengalaman pengguna yang lebih baik. Pengguna hari ini mencari iklan pada berbilang peranti dengan berbilang saiz skrin. Oleh itu, iklan yang menyesuaikan dengan saiz skrin menarik lebih banyak perhatian pengguna. Iklan responsif mendapat kadar klikan (CTR) yang lebih tinggi daripada tidak responsif.

Anda boleh membuat iklan responsif dalam akaun Google Ads anda dengan mengikut langkah berikut:


1. Log masuk ke Akaun Google Ads anda.
2. Pada menu, klik "Semua Kempen".
3. Pilih “Kempen Paparan” – pilih kempen yang ingin anda buat responsif.
4. Klik pada "Iklan dan Sambungan", kemudian "Iklan".
5. Klik pada butang tambah “+”.
6. Pilih "Iklan paparan responsif".
7. Pilih "kumpulan iklan".
8. Tambah dan simpan imej atau video.
9. Tambahkan tajuk, perihalan, nama perniagaan dan pautan.
10. Pratonton dan simpan iklan.



5. Pautkan (Link) Akaun Analitis kepada Akaun AdSense Anda

Dengan memautkan akaun AdSense dan Google Analitis anda, anda boleh mempunyai akses kepada metrik AdSense. Anda boleh menjejak hasil, klik dan tera untuk lebih memahami cara tapak anda mengewangkan.


Gunakan data ini untuk melaraskan beban iklan dan mengoptimumkan kedudukan iklan dan kandungan anda. Anda juga boleh menggunakan cerapan daripada Google Analitis untuk memperhalusi unit iklan.


6. Fokus Pada Pengguna

Jangan lupa bahawa matlamat sebenar adalah untuk menyampaikan nilai kepada pengguna dan memperkaya pengalaman mereka. UX (Pengalaman pengguna) kemudiannya adalah kunci untuk memberi kepuasan kepada bakal pelanggan. Terlalu banyak iklan boleh memberi kesan negatif kepada pengguna.

Mencampurkan iklan dan kandungan dengan cara yang seimbang boleh memastikan pengalaman pengguna yang lancar dan kadar lantunan yang dikurangkan. Pertimbangkan kedudukan iklan, ia harus diletakkan untuk menyepadukan selancar mungkin dengan kandungan. Selain itu, kedua-dua iklan dan halaman harus memfokuskan pada kebolehgunaan.



7. Tingkatkan Kualiti Kandungan Anda

Apabila ia datang untuk meningkatkan hasil AdSense anda, kualiti kandungan adalah satu kemestian. Jika kandungan anda tidak mendorong trafik, anda tidak akan mendapat penghasilan wang. Untuk mengoptimumkan kandungan anda, terdapat beberapa tips yang datang daripada algoritma Google itu sendiri. Google memberi ganjaran kepada kandungan yang menarik kepada pengguna, diterbitkan secara tetap dan menunjukkan kepakaran dalam topik yang diminati pelawat anda.

Perlu diingat, walaupun pelawat mungkin berminat dengan iklan tersebut, mereka berada di tapak anda untuk kandungan tersebut. Walaupun iklan itu menarik dan relevan, jika kandungan anda menarik seperti yang sepatutnya, pelawat akan skrol ke bawah dan mungkin melupakan iklan tersebut.

Anda boleh menyelesaikannya dengan menambahkan iklan melayang, atau terapung, yang akan "mengikut" pengguna semasa mereka skrol ke bawah dengan konten.


8. Cipta dan Didik Penonton Anda

Sebelum menyediakan AdSense, pastikan anda membina audience yang terlibat dan boleh membawa hasil. Mengisi tapak web anda dengan iklan sebelum pelawat pasti akan membawa kepada kegagalan. Selain itu, dalam dunia tanpa kuki ini, adalah lebih penting daripada sebelumnya untuk mewujudkan audience pelanggan, pembaca dan pelawat tetap ke tapak anda, sebelum anda mula mengewangkan dengan iklan. Dengan melakukan ini, anda juga akan menjadikan tapak anda lebih menarik kepada pengiklan.


9. Sesuaikan Gaya dan Saiz Iklan

Mengoptimumkan saiz adalah lebih daripada menggunakan iklan responsif. Anda harus membuat reka letak yang berbeza untuk peranti yang berbeza untuk memastikan iklan dipaparkan di tempat yang betul. Menyampaikan teknologi responsif tanpa penyesuaian boleh mengakibatkan sepanduk mengambil terlalu banyak ruang skrin atau diletakkan di tempat yang salah pada skrin.



Jadi, apakah yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan masalah ini? Menilai prestasi iklan pada mudah alih seperti tablet dan telefon pintar dan tambahkan reka letak hanya untuk peranti mudah alih.

Satu lagi isu biasa ialah apabila gaya iklan tidak sepadan dengan estetika atau kandungan halaman. Semak sama ada iklan adalah konsisten dan sebati dengan reka letak dan kandungan halaman untuk pengalaman pengguna yang lancar. Menggunakan iklan kontekstual menyampaikan unit iklan yang paling sepadan dengan niat pengguna dan kandungan halaman.

 
10. Gunakan Penapis AdSense (Filter) untuk Kelebihan

Walaupun penapis tidak meningkatkan hasil secara langsung, ia boleh membantu anda menapis iklan yang mungkin bertembung dengan kandungan tapak anda. Walau bagaimanapun, jangan berlebihan, menapis terlalu banyak boleh memberi kesan negatif pada hasil anda.



11. Gunakan Ciri Penetapan Harga pintar AdSense untuk Mendapatkan CPC yang Lebih Tinggi

Algoritma penetapan harga pintar akan menjejak penukaran iklan untuk pengiklan, jadi tapak web dengan penukaran yang lebih tinggi mendapat bida CPC yang lebih tinggi.

Bagaimanakah anda boleh menjadikan Harga Pintar berfungsi untuk anda? Pertama, sekat kategori berprestasi rendah. Kemudian semak reka letak supaya anda tidak membawa trafik tidak menukar. Untuk mencapainya, nilai perjalanan pelanggan anda, menyediakan kandungan relevan yang direka untuk setiap bahagian perjalanan itu.


😎 Kata Akhir: Uji cara penapisan kategori iklan yang berbeza memberi kesan kepada pelawat, dengan menghidupkan penapis yang boleh meningkatkan pengalaman untuk pelawat anda, kemudian mengukur cara pelawat bertindak balas. Semak kadar lantunan, masa di tapak dan masa penglibatan. Kemudian bandingkan dengan data apabila penapis dimatikan. Dengan melakukan ini, anda akan mendapat data yang tepat tentang keberkesanan penapisan AdSense pada pelawat anda.


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram