Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Duit di TikTok pada 2023

Bagaimana anda membuat wang di TikTok? 15 cara terbukti

Cara Buat Duit di TikTok pada 2023

Jika anda sudah menghabiskan masa berjam-jam sehari di TikTok, anda mungkin ingin mempertimbangkan cara anda boleh mengewangkan hobi anda. Dengan lebih 1 bilion pengguna global aktif, beroperasi di lebih 40 negara, TikTok telah menjadi salah satu platform sosial paling popular. Pada tahun 2020, TikTok ialah aplikasi yang paling banyak dimuat turun dan menjadi enjin carian baharu untuk "Gen Z". Semak juga di πŸ‘‰ TikTok Rewards.


TikTok membolehkan pengguna mencipta dan berkongsi video 15 saat. Terdapat nyanyian, tarian, komedi, dan banyak video kucing comel. Terdapat juga banyak peluang untuk mengewangkan TikTok, sama ada anda seorang pencipta kandungan atau pemilik perniagaan yang ingin mengembangkan pasaran anda. Semak juga di πŸ‘‰ Shopify.



1. Sertai Dana Pencipta TikTok

TikTok menggunakan Dana Penciptanya untuk menggalakkan TikTokers popular untuk terus mencipta kandungan yang menarik. Sebagai pencipta, sebaik sahaja anda mempunyai sekurang-kurangnya 10,000 pengikut dan sekurang-kurangnya 100,000 tontonan video sepanjang 30 hari yang lalu, anda berpotensi untuk mula memperoleh wang. Baca juga di πŸ‘‰APB.

16 Cara Buat Duit di TikTok pada 2023


Dana Pencipta menyediakan peluang untuk anda memperoleh wang dengan melakukan perkara yang anda suka. Jumlah yang anda peroleh adalah berdasarkan beberapa faktor, termasuk bilangan tontonan, ketulenan tontonan dan tahap penglibatan pada kandungan anda. Untuk mula menjana pendapatan dengan Dana Pencipta TikTok, anda perlu memohon melalui akaun pro/pencipta. Semak juga di TikTok πŸ‘‰ Eligibility.
 

2. Berkongsi dengan jenama yang anda percayai

Anda boleh menjana wang dalam talian dengan TikTok dengan bekerjasama dengan jenama yang anda percayai. Contohnya, jika anda seorang artis solek yang menyiarkan petua dan tutorial solek tentang cara mencapai pelapik bersayap yang sempurna, anda mungkin ingin mencuba dan bekerjasama dengan jenama solek kegemaran anda. Anda boleh menghubungi terus jenama ini dan melontarkan perkongsian.
 

3. Jual produk melalui TikTok Shopping

Kedai TikTok mempunyai penyelesaian e-dagang yang dibina terus ke dalam aplikasi TikTok: tidak perlu membuka penyemak imbas berasingan untuk membeli-belah produk kerana anda boleh membeli terus melalui TikTok. Pencipta boleh menggunakan TikTok Shop untuk menjangkau khalayak yang lebih luas dan mempromosikan jenama dan produk mereka. Pencipta juga boleh memaut dengan mudah kepada produk yang ditampilkan dalam video mereka. Di samping itu, terdapat peluang untuk menjana pendapatan melalui TikTok Affiliate. Anda boleh menggunakan Program Gabungan untuk mempromosikan jenama yang berkaitan dengan pengikut anda dan kemudian mendapat komisen untuk sebarang jualan yang anda buat.

 

4. Dorong Jualan dengan Iklan TikTok

Dengan Pengurus Iklan TikTok, anda boleh menjangkau khalayak baharu dengan meletakkan jenama anda di hadapan penonton yang betul. TikTok melaporkan bahawa 1 daripada 3 pengguna membeli produk kerana mereka melihatnya di TikTok. Pengurus Iklan boleh membantu anda menyasarkan dan mencari khalayak ideal anda. Ia menawarkan set alat kreatif untuk membantu anda membuat dan mengedit video anda dengan banyak templat video sedia untuk digunakan. Anda juga boleh mengukur prestasi iklan anda.

 

5. Mengambil bahagian dalam program gabungan

Sebagai pencipta, anda boleh mempromosikan dan menjual produk atau perkhidmatan syarikat lain melalui pemasaran gabungan. Jika penonton memutuskan untuk membeli produk atau perkhidmatan berdasarkan kandungan anda, anda memperoleh komisen. Fokus pada jenama yang anda suka dan percayai untuk memastikan video anda tulen.


6. Mempromosikan lagu

Anda boleh mendapatkan wang di TikTok dengan mempromosikan lagu dalam video anda. Label rekod akan membayar pengguna TikTok untuk menggunakan trek tertentu dalam video mereka dalam usaha untuk membuat lagu itu menjadi viral. Anda boleh memperoleh sehingga $250 setiap video dengan program PlaylistPush TikTok. Jumlah tepat yang anda peroleh pada video akan bergantung pada bilangan tontonan yang dijananya. Untuk menyertai program ini, anda boleh memohon sebagai Pencipta TikTok.
 

7. Terbitkan siaran tajaan

Jika anda seorang influencer TikTok, mikro atau nano-influencer (masing-masing antara 10,000 dan 1,000 pengikut), anda boleh bekerjasama dengan jenama untuk membuat siaran yang ditaja. Tugas anda untuk mencipta kandungan yang mempromosikan produk atau perkhidmatan jenama dan berkongsinya dengan pengikut anda. Sebagai pertukaran, penaja membayar anda.


8. Menjadi duta jenama

Duta jenama ialah orang yang mewakili syarikat dan mewujudkan kesedaran tentang produk dan perkhidmatan jenama dengan matlamat untuk memacu jualan. Duta jenama berbeza daripada pengaruh biasa kerana mereka biasanya diupah oleh syarikat untuk jangka masa panjang, dan berpendidikan tinggi tentang jenama. Mereka juga mungkin bersetuju dengan perkongsian eksklusif dengan jenama itu. Terdapat kaedah pampasan yang berbeza untuk duta jenama termasuk perjanjian berbayar jangka pendek dan panjang (serupa dengan pekerjaan biasa), pautan ahli gabungan dan produk percuma.

 

9. Bina dan jual akaun TikTok

Jika anda mempunyai keupayaan untuk mengembangkan pengikut TikTok secara organik, anda boleh mempertimbangkan untuk membina dan menjual akaun TikTok. Memandangkan memerlukan masa untuk membina pengikut di TikTok, sesetengah jenama akan membayar untuk membeli akaun yang telah ditetapkan. Untuk melakukan ini dengan jayanya, anda harus memberi tumpuan kepada pasaran khusus tertentu yang boleh anda serahkan dengan mudah kepada pembeli.


10. Bekerja dengan influencer

Jika anda mempunyai produk atau perkhidmatan yang ingin anda pasarkan kepada khalayak yang lebih besar, anda boleh mempertimbangkan untuk bekerja dengan pengaruh TikTok. Pengaruh yang betul boleh membantu anda mengembangkan jenama anda dan memacu lebih banyak jualan. Anda ingin mencari pengaruh yang mencipta kandungan yang berkaitan dengan industri anda dan mempunyai khalayak yang sesuai dengan jenama anda. Sebaik sahaja anda memutuskan pemberi pengaruh yang ingin anda hubungi, anda boleh menghubungi mereka secara langsung atau melalui agensi bakat mereka.


11. Terima sumbangan melalui pemberian secara langsung

Pencipta kandungan boleh mula mengumpul Berlian (mata wang digital TikTok) melalui Hadiah Langsung di TikTok. Apabila penonton menonton video LANGSUNG anda, mereka boleh menghantar Hadiah kepada anda. Sebaik sahaja anda mengumpul Berlian yang mencukupi, anda boleh menukarnya dengan bayaran ganjaran dalam bentuk wang atau barangan maya.

Untuk mula mengumpul Berlian, anda perlu memenuhi syarat kelayakan TikTok, termasuk berumur 18 tahun ke atas dan mempunyai sekurang-kurangnya 1,000 pengikut dengan akaun yang berumur sekurang-kurangnya 30 hari. Anda menyimpan 50 peratus daripada apa sahaja yang anda peroleh, dan TikTok mengambil 50 peratus lagi sebagai komisen.


12. Kumpul wang melalui crowdfunding

Jika anda cuba membiayai permulaan baharu atau melancarkan produk, anda mungkin mempertimbangkan untuk menggunakan TikTok untuk crowdfund. Crowdfunding ialah satu cara untuk memberitahu orang ramai tentang idea hebat yang anda miliki, menjual prapesanan dan kemudian menggunakan wang itu untuk membangunkan produk anda dan menghantarnya kepada orang yang membiayai anda. Anda boleh menggunakan TikTok untuk mempromosikan peluang crowdfunding anda.
 

13. Kumpul tip

Jika penonton anda menyukai apa yang anda lakukan, mereka boleh menghantar petua kepada anda terus melalui profil TikTok anda. Anda boleh menyimpan 100% daripada jumlah tip (tolak yuran pemprosesan Stripe). Sebelum anda boleh mula mengumpul petua, anda mesti memenuhi syarat kelayakan TikTok. Anda mesti berumur lebih dari 18 tahun, dengan sekurang-kurangnya 100,000 pengikut.
 

14. Tingkatkan perniagaan anda

Jika anda sudah mempunyai perniagaan yang mantap, anda boleh menggunakan TikTok untuk memasarkan perniagaan anda dan berpotensi membawa masuk pelanggan atau pelanggan baharu. Sama ada anda seorang pembangun web, ahli psikologi kanak-kanak atau pakar kecergasan, menyiarkan video pendek untuk mempromosikan kepakaran dan perkhidmatan anda boleh membantu mengembangkan jangkauan anda.
 

15. Ganjaran TikTok


TikTok akan membayar anda untuk mengesyorkan platform kepada rakan anda. Apabila anda membantu TikTok mengembangkan komunitinya, anda boleh memperoleh pendapatan melalui program rujukan TikTok Rewards. Untuk mula menjana pendapatan, anda menyalin pautan rujukan unik anda daripada profil TokTok anda. Kemudian anda berkongsi pautan anda dengan rakan atau ahli keluarga yang belum menggunakan TikTok. Jika mereka menyertai, anda mendapat ganjaran. Selepas mengumpul ganjaran yang mencukupi, anda boleh menebusnya.



16. Bagaimana untuk memilih cara terbaik untuk mendapat bayaran di TikTok

Dengan begitu banyak cara untuk membuat wang di TikTok, bagaimana anda memutuskan kaedah yang sesuai untuk anda? Untuk mengecilkan pilihan anda, pertimbangkan soalan berikut:


17. Apakah matlamat anda?

Adakah anda ingin dibayar untuk mempromosikan jenama, atau adakah anda ingin menggunakan platform untuk memasarkan perniagaan anda sendiri? Apabila cuba memilih cara terbaik untuk menjana wang di TikTok, anda perlu mempertimbangkan perkara yang akhirnya anda cuba lakukan.


18. Seberapa besar pengikut anda?

Tanpa beberapa jenis ikutan, pilihan menjana wang anda lebih terhad. Untuk menjana wang menggunakan Dana Pencipta TikTok, sebagai pengaruh atau duta jenama, anda memerlukan jumlah pengikut dan tontonan video yang banyak.


19. Apakah niche anda?

Apakah tumpuan anda pada TikTok? Adakah anda semua tentang kecantikan, komedi, tarian, kehidupan bersih atau kecergasan? Niche anda mungkin akan meminjamkan dirinya kepada peluang menjana wang tertentu lebih daripada yang lain. Contohnya, jika semua video anda menampilkan anda menari, promosi lagu mungkin sesuai.
Soalan lazim (Soalan Lazim)
Berapa ramai pengikut atau suka TikTok yang anda perlukan untuk menjana wang?

Ia bergantung pada cara anda merancang untuk membuat wang di TikTok. Jika anda ingin menjana wang melalui Dana Pencipta TikTok, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya 10,000 pengikut dan sekurang-kurangnya 100,000 tontonan video dalam tempoh 30 hari yang lalu.


20. Berapakah pendapatan TikTokers?

Jumlah yang TikToker buat boleh berbeza-beza berdasarkan bilangan pengikut dan tontonan video yang mereka miliki serta cara mereka mengewangkan TikTok mereka.
Berapa banyak tontonan yang anda perlukan di TikTok untuk menjana wang?

Untuk mula menjana wang melalui Dana Pencipta Tikok, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya 100,000 tontonan video dalam tempoh 30 hari yang lalu. Anda juga perlu mempunyai sekurang-kurangnya 10,000 pengikut. Anda mesti memohon kepada Dana Pencipta TikTok melalui akaun pro/pencipta.

21. Bagaimanakah pendapatan Dana Pencipta TikTok dikira?

Jumlah yang anda peroleh adalah berdasarkan beberapa faktor, termasuk bilangan tontonan, ketulenan tontonan dan tahap penglibatan pada kandungan anda. Jumlah yang anda boleh peroleh akan berubah-ubah bergantung mengenai apa yang disiarkan oleh komuniti TikTok pada hari tertentu.


FAQ

Adakah rakan saya perlu menerima pautan jemputan saya dengan segera untuk rujukan berfungsi?


Tidak, rakan anda yang dirujuk tidak perlu menerima jemputan serta-merta kerana pautan jemputan tidak akan tamat tempoh. Adalah dinasihatkan untuk pengguna baharu, yang telah mengklik pada pautan dan memuat turun aplikasi TikTok, untuk segera memasukkan kod rujukan dan memanfaatkan ‘Ganjaran Jemputan’ mereka. Semak lagi di πŸ‘‰ TikTok Rewards.


Pengguna baharu yang gagal memasukkan kod dalam masa 24 jam tidak akan layak mendapat ganjaran jemputan. Walau bagaimanapun, mereka masih boleh pergi ke halaman aktiviti melalui pautan rujukan yang dikongsi oleh pengguna sedia ada. Jika anda memenuhi kriteria kelayakan TikTok, mula merujuk dan dapatkan ganjaran yang menarik sekarang. 

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram