Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah Google Analitis 4? Panduan Lengkap untuk Pemasar

Google Analitis 4 dan Kegunaannya Selepas Pemansuhan Google Analitis Universal
Apakah Google Analitis 4? Panduan Lengkap untuk Pemasar

KEMASKINI PENTING: Analitis Universal (versi standard Google Analitis) akan berhenti memproses data baharu pada 1 Julai 2023. Sifat Universal Analitis 360 akan mendapat manfaat daripada pemprosesan data tambahan selama tiga bulan, yang akan ditamatkan pada 1 Oktober 2023. Analitis Google 4 akan menjadi satu-satunya alat Google yang tersedia untuk menjejak aktiviti tapak web anda selepas tarikh tersebut. Semak juga di πŸ‘‰ Google Analytics.


Pada tahun 2020, Google mengumumkan rancangannya untuk mengeluarkan Google Analytics 4, versi terbaru Google Analytics. Pada 1 Julai 2023, versi semasa pengumpulan data syarikat dan alat analisis trafik web (Analitis Universal) akan berhenti memproses data baharu. Semak juga di πŸ‘‰ Analytics Help.

Apakah Google Analitis 4? Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenainya, baca terus. Dalam panduan berikut, akan membincangkan semua yang perlu diketahui oleh pemasar mengenainya. Baca juga di πŸ‘‰ Google Blog.

Pertama, disini akan menggariskan ciri dan faedahnya, serta menerangkan cara ia berbeza daripada Analitis Universal. Selepas itu, akan memberikan anda beberapa tips berguna untuk membuka kunci potensi pemasaran penuhnya.


Apakah Google Analitis 4?

Apakah Google Analitis 4? Panduan Lengkap untuk Pemasar


Analitis Google: Apakah itu GA4 dan mengapa kita perlu bersedia?

GA4 ialah keluaran utama keempat Google Analitis dan merupakan lelaran terbaru perisian penjejakan tapak web percuma. GA4 menjadi versi lalai Google Analitis dan akan menjadi pilihan tunggal untuk penjejakan analitis pada 1 Julai 2023. Semak juga di πŸ‘‰ Analytics Support.


Pengenalan kepada GA4

Apakah Google Analitis 4? Panduan Lengkap untuk Pemasar


Google Analitis ialah perkhidmatan percuma yang membolehkan anda menjejak sebarang trafik dan penglibatan yang berlaku di seluruh tapak web dan apl anda. GA4 ialah sifat baharu yang tersedia pada Analitis Google dan akan menggantikan jenis Analitis Universal yang dahulu. GA4 dibangunkan untuk memberi tumpuan yang lebih baik pada privasi pelanggan berikutan pelaksanaan undang-undang privasi baru-baru ini seperti Peraturan Perlindungan Data Umum (GDPR) dan Akta Privasi Pengguna California (CCPA). GA4 ialah harta paling maju di luar sana kerana ia membenarkan penjejakan yang mengutamakan privasi, analitik ramalan dipacu AI dan pengukuran data merentas saluran. Semak juga di πŸ‘‰ APB.



Analitis Google 4 lwn Analitis Universal

Universal Analytics (GA3) ialah keluaran utama ketiga Google Analitis dan telah menjadi versi ruang kerja lalai untuk bahagian yang lebih baik dalam sedekad sejak pelaksanaannya pada tahun 2012. Dengan pengenalan apl mudah alih, pembelajaran mesin dan perundangan baharu seperti GDPR, ini versi tidak direka untuk keperluan dan jangkaan analisis hari ini.

Apakah Google Analitis 4? Panduan Lengkap untuk Pemasar

Perbezaan utama antara kedua-dua versi ialah GA4 akan membolehkan anda menjejak analitis pada kedua-dua tapak web dan aplikasi, manakala Analitis Universal GA3 hanya membenarkan anda menjejaki di tapak web. Model pengukuran juga berbeza antara kedua-duanya, dengan GA4 menggunakan model baharu yang membolehkan pengukuran peristiwa dan parameter semuanya dengan tatasusunan metrik baharu.


Faedah GA4

GA4 dibina berdasarkan keperluan untuk penjejakan analitik kedua-dua tapak web dan aplikasi mudah alih. Terdapat banyak perbezaan antara Google Analitis 4 baharu dan sifat GA3 Analitis Universal yang disebutkan sebelumnya. Google berjanji bahawa GA4 telah direka bentuk dengan mengutamakan privasi, memastikan pematuhan GDPR bersama-sama dengan menangani isu yang tidak dapat diselesaikan oleh Analitis Universal GA3 sebelumnya.


Fokus pada Perjalanan Pengguna

Analitis Google 4 lebih memfokuskan pada perjalanan pengguna dan peristiwa yang dicetuskan sepanjang perjalanan itu. Model terdorong data baharu bermakna anda boleh menggunakan satu set metrik dan dimensi untuk melihat kedua-dua data web dan apl. Mempunyai keupayaan untuk menjejak pengguna yang melawat pada mudah alih mereka, kembali pada desktop dan kemudian memuat turun, membeli atau mendaftar melalui apl anda ialah ciri baharu yang dibawa masuk oleh GA4.

Fokus pada Penglibatan Pengguna

Salah satu ciri terbaik Google Analitis GA4 baharu ialah metrik dan dimensi pengguna baharu yang berkuasa yang menggunakan AI untuk meramalkan tindakan pelanggan. GA4 memberikan kami baldi pengguna baharu seperti 'Pemerolehan', 'Penglibatan', 'Pengewangan' dan 'Pengekalan'. GA4 juga menyediakan anda laporan 'Khalayak' yang berasingan di mana anda boleh mentakrifkan takrifan pengguna, seterusnya menyesuaikan platform dengan keperluan perniagaan anda.

Matlamat dan Peristiwa yang Dipermudahkan

Dengan Google Analitis GA4 anda dilengkapi dengan set tindakan dan acara pra-dibuat yang sebelum ini memerlukan persediaan manual pada Analitis Universal GA3. Tindakan dan acara pra-dibuat ini termasuk klik, gelagat tatal, urus niaga, muat turun fail dan lawatan pertama pengguna. Penyerahan borang dan matlamat e-dagang mungkin tidak disediakan secara automatik; walau bagaimanapun, proses itu telah dipermudahkan, kini memerlukan lebih sedikit masa untuk dilaksanakan daripada lelaran Google Analitis sebelumnya.


AI Insights untuk Metrik Ramalan

Google Analitis GA4 mempunyai metrik ramalan baharu yang membolehkan anda membuat keputusan terdorong data pada skala yang lebih besar, membantu anda memahami khalayak anda dengan lebih baik. Dengan metrik baharu ini, anda boleh membuat khalayak berdasarkan pada ramalan, membolehkan anda kemudiannya menyasarkan mereka dalam kempen Google Ads atau di media sosial. Metrik baharu ini membolehkan anda meningkatkan kempen penyasaran semula dan meningkatkan prestasi tapak web dengan membuat corong tersuai untuk khalayak berbeza berdasarkan gelagat dan keperluan.

Analitis Universal akan ditamatkan

Mulai 1 Julai 2023, Analitis Universal akan digantikan dengan GA4 sebagai penyelesaian pengukuran generasi akan datang baharu Google Analitis. Ini bermakna Analitis Universal tidak lagi akan menerima sebarang data daripada tapak web anda, menjadikannya keutamaan bagi perniagaan anda untuk beralih kepada GA4 baharu lebih awal daripada kemudian untuk memastikan kesinambungan dalam pelaporan. Kami mengesyorkan agar anda melengkapkan penukaran ini sebelum Julai 2022, kerana pendekatan ini akan membolehkan anda mempunyai data sejarah bernilai selama setahun yang telah dimuatkan ke GA4.

Apa yang sedang berlaku

Sehingga 1 Julai 2023, anda masih boleh menggunakan dan mengumpul data trafik baharu dalam sifat Universal Analitis GA3 anda yang sedia ada. Selepas 1 Julai 2023, selama enam bulan anda boleh mengakses data sejarah dalam sifat GA3 Analitis Universal anda. Anda disyorkan agar mengeksport laporan sejarah anda dalam tempoh ini kerana anda tidak akan dapat mengaksesnya selepas tempoh tangguh enam bulan.

Google masih belum mengumumkan bila sifat Analitis Universal sedia ada tidak lagi tersedia dan kami menunggu tarikh bila sokongan akan ditarik balik. Selepas tarikh ini, harta itu tidak lagi boleh diakses, bermakna anda tidak akan dapat melihat sebarang laporan dalam antara muka analitis.

Rekomendasi

Adalah amat disyorkan agar anda melaksanakan perubahan kepada GA4 secepat mungkin. Ini akan membolehkan anda membiasakan diri dengan papan pemuka dan semua pilihan yang tersedia untuk data penjejakan. Selain itu, lebih cepat anda bertukar, lebih banyak data yang akan anda simpan dalam harta GA4 baharu anda. Ini akan membolehkan anda mengumpulkan sebanyak mungkin data sejarah dan penggunaan dalam pengalaman baharu, menyediakan anda apabila Analitis Universal GA3 tidak lagi tersedia.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram