Cara Menggunakan TikTok untuk Meningkatkan Perniagaan Kecil Anda
- Get link
- X
- Other Apps
Iklan dan Promosi Perniagaan di TikTok
TikTok For Business, platform media sosial yang sedang rancak dan semakin popular, telah wujud sejak 2018, tetapi mendapat tarikan arus perdana dengan pantas. Ramai daripada kalangan selebriti hingga remaja hingga golongan warga emas ada di TikTok – Bagaimanapun berapa banyak usahawan dapat daripada menggunakan TikTok untuk perniagaan? Di permukaan, platform kelihatan seperti tempat untuk video penyegerakan tingkah laku yang lucu, bukan tempat untuk mempamerkan produk dan perkhidmatan. Walau bagaimanapun, terdapat banyak potensi untuk perniagaan kecil menggunakan TikTok dan menjangkau khalayak mereka dengan cara yang menyeronokkan dan kreatif. Semak juga di π TikTok Business Center.
Apakah TikTok dan mengapa anda perlu mengambil berat?
TikTok menagih dirinya sebagai tempat untuk video mudah alih pendek. Bayangkan Instagram untuk video atau YouTube bentuk pendek, tetapi dengan banyak ciri baharu yang hebat. Video di TikTok boleh berdurasi antara lima saat hingga enam puluh saat. Anda boleh menambah penapis dan kesan khas dengan mudah. TikTok juga mempunyai perpustakaan muzik yang besar yang boleh anda akses untuk menambahkan lagu pada video anda. Semak juga di π TikTok Business Accounts.
Algoritma TikTok menggunakan AI untuk memberikan pengguna cadangan tentang video yang harus mereka tonton berdasarkan tontonan masa lalu mereka. Algoritma memudahkan pengguna menemui kandungan baharu, dan ini juga memudahkan untuk mencipta sesuatu yang banjir dan sensasi.
Aplikasi ini berkembang pesat dan kini merupakan rangkaian sosial keenam terbesar. Berikut adalah beberapa lagi nombor menakjubkan yang mungkin hanya meyakinkan anda untuk mencuba TikTok untuk perniagaan:
Aplikasi ini telah dimuat turun lebih daripada 1.65 bilion kali
Pada 2019, ia merupakan aplikasi kedua paling banyak dimuat turun (Tapi hanya ditewaskan oleh WhatsApp)
Rata-rata pengguna membuka aplikasi lebih daripada 8 kali sehari
Demografi terbesar TikTok ialah 18-24 tahun, diikuti oleh 13-17 tahun
Sekitar 60% pengguna TikTok adalah wanita, manakala kira-kira 40% adalah lelaki
Fahami Platform
Jika anda mempertimbangkan untuk menggunakan TikTok sebagai alat pemasaran perniagaan kecil, mulakan dengan membuat akaun perniagaan kecil dan terokai platform. Ini bukan jenis tempat di mana anda harus membuat jualan keras untuk perisian teknologi anda. Promosi semacam itu tidak akan berlaku terlalu jauh di TikTok. Itulah sebabnya lebih baik untuk melihat sekeliling dahulu dan melihat apa yang dilakukan oleh jenama lain. Anda juga perlu memastikan khalayak anda menggunakan TikTok sebelum anda pergi lebih jauh.
Apabila anda meneroka platform, berikut ialah beberapa perkara yang boleh anda cuba:
Tonton video: Buka apl dan anda akan melihat suapan dengan banyak video bodoh yang berbeza secara automatik. Klik dan tonton pasangan untuk merasai platform.
Cipta video anda sendiri: Anda tidak menyasarkan kualiti juruvideo profesional. Kebanyakan video yang disiarkan di TikTok dibuat oleh pengguna sendiri. Mula merakam dengan telefon anda, tambahkan penapis, gunakan kesan hebat seperti zum muka, taburkan pelekat dan banyak lagi.
Tambahkan dalam muzik: TikTok disepadukan dengan Apple Music, jadi anda boleh menambah lagu pada video anda, mengadun semula dan menambah kesan.
Ikuti akaun yang anda suka: Cari perniagaan kompetitif lain di TikTok dan suka akaun mereka supaya anda boleh mengikuti mereka dan melihat jenis kandungan yang mereka siarkan. Juga, pastikan anda mengikuti gergasi industri dan lihat kempen pemasaran mereka.
Beli syiling maya: TikTok membolehkan pengguna membeli syiling maya dengan wang tunai sebenar. Anda kemudian boleh menggunakan ini untuk memberi hadiah maya kepada orang lain.
TikTok untuk Perniagaan (TikTok For Business): Cuba Pelbagai Jenis Kandungan
Setelah anda meneliti pesaing anda dan mengetahui khalayak anda menggunakan TikTok, tiba masanya untuk mencipta kandungan untuk perniagaan anda. Walaupun anda pasti boleh melakukan video penyegerakan bibir yang lucu, terdapat banyak pilihan lain yang perlu anda gunakan untuk mempromosikan perniagaan anda:
Perkenalkan diri anda dan pasukan anda dengan lagu tema yang menyeronokkan yang menangkap intipati perniagaan anda.
Berikan pengikut lawatan ke tempat kerja anda supaya mereka dapat melihat di mana keajaiban itu berlaku.
TikTok ialah tempat yang bagus untuk berkongsi cerita inspirasi. Adakah anda mempunyai kisah kejayaan tentang bagaimana anda memulakan perniagaan anda?
Daripada memberitahu orang tentang betapa hebatnya produk atau perkhidmatan anda, lihat sama ada pelanggan yang dihargai ingin berkongsi beberapa perkataan tentangnya pada video.
Adakah perniagaan anda mempunyai nama yang unik? Buat video yang menerangkan sebab anda memilih nama itu dan cerita di sebaliknya.
Ramai perniagaan kecil menggunakan haiwan peliharaan untuk video. Pengguna TikTok suka video haiwan comel.
Adakah perniagaan anda menderma masa, wang atau produk dalam komuniti anda? Kongsi itu dan sebab ia penting untuk perniagaan anda.
Bagaimana produk anda dibuat? Tunjukkan kepada pengguna proses langkah demi langkah. Video selang masa sangat popular di TikTok.
Ingin memberi inspirasi kepada orang lain untuk memulakan perniagaan mereka sendiri? Sediakan tutorial tentang cara melakukannya.
Terdapat banyak cara berbeza untuk berkongsi maklumat tentang perniagaan anda di TikTok. Perkara yang perlu diingat ialah pengguna TikTok menyukai video yang menyeronokkan dan kreatif. Mereka tidak mahu melihat orang yang bercakap menerangkan cara menggunakan produk atau sebab produk anda adalah yang terbaik. Mereka mahu melihat cerita yang menarik tentang produk dengan beberapa muzik yang menarik di latar belakang.
Gunakan Hashtag Yang Betul
Jika anda ingin mendapatkan kandungan anda ditemui, anda perlu melakukan beberapa kajian hashtag. Apakah jenis hashteg yang sedang menjadi sohor kini, apakah yang anda sasarkan klik pada khalayak dan hashtag yang manakah berkaitan dengan perniagaan anda? Anda tidak boleh menggunakan mana-mana hashtag sahaja kerana ia popular – hashtag sebenarnya mempunyai kaitan dengan video anda. Jika tidak, pengguna yang mengklik padanya akan kecewa dan tidak mahu kembali ke akaun anda lagi.
Setiap kali anda menyiarkan video di TikTok, pastikan anda menambah hashtag yang relevan dan popular. Perlu diingat bahawa TikTok kebanyakannya untuk hiburan – bukan jualan keras. Mereka sedang mencari kandungan yang menyeronokkan yang akan menghiburkan mereka. Gunakan hashtag secara strategik untuk menarik perhatian khalayak anda. Berikut ialah beberapa hashtag paling popular di TikTok.
Susun Kandungan Dijana Pengguna
Walaupun mencipta video anda sendiri ialah cara yang baik untuk mempromosikan perniagaan anda dan membawa kesedaran jenama di TikTok, anda juga boleh memanfaatkan kandungan pelanggan anda. Di sinilah hashtag masuk lagi. Buat hashtag untuk perniagaan anda dan minta pelanggan anda menggunakannya apabila mereka menyiarkan sesuatu di TikTok tentang produk anda. Anda juga boleh menjalankan cabaran hashtag berbayar (lebih lanjut mengenainya di bawah!)
Dengan cara ini, prospek belajar tentang syarikat anda melalui kenderaan pemasaran terbaik: dari mulut ke mulut. Sebagai contoh: katakan prospek melihat video TikTok di mana pengguna memakai pakaian berjenama anda; mereka akan mahu mengikuti hashtag perniagaan anda untuk mengetahui lebih lanjut tentang pakaian tersebut. Ini akhirnya boleh menyebabkan mereka membuat pembelian melalui tapak web anda – semuanya kerana video TikTok.
Belum mempunyai laman web? Lihat perkhidmatan pengehosan kongsi kami, kami mempunyai Pilihan Selesai Untuk Anda yang akan membolehkan tapak web anda siap dan berjalan dalam masa yang singkat!
TikTok untuk Perniagaan: Temui Iklan Platform
Seperti rangkaian media sosial lain, perniagaan kini boleh mengiklan di TikTok. Itulah cara terbaik untuk menjadikan jenama anda dilihat oleh pengguna dan prospek baharu. Terdapat empat cara utama perniagaan anda boleh mengiklan di TikTok:
Pengambilalihan jenama: Apabila pengguna membuka TikTok, mereka melihat iklan pengambilalihan jenama sebelum kandungan pengguna lain. Anda boleh memautkan iklan ke halaman pendaratan jika anda membuat tawaran eksklusif untuk TikTok.
Iklan asli: Ini ialah sejenis iklan yang dimainkan di antara kandungan pengguna. Ingat bahawa pengguna boleh melangkau jenis iklan ini dengan mudah dengan hanya menatal melepasinya.
Cabaran hashtag yang ditaja: Perniagaan boleh menaja cabaran hashtag tertentu dan mengiklankan di halaman Discover. Ini adalah cara yang bagus untuk mendapatkan lebih banyak penglibatan untuk jenama dan hashteg anda.
Lensa berjenama: Ini ialah jenis penapis reka bentuk perniagaan anda untuk ditambahkan oleh pengguna pada video mereka. Adalah lebih baik untuk memilih sesuatu yang berkaitan dengan perniagaan anda dan yang sesuai dengan khalayak sasaran anda.
Mulakan dengan TikTok untuk Perniagaan Kecil
TikTok untuk Perniagaan Kecil ialah cara yang bagus untuk membolehkan jenama anda ditemui oleh prospek baharu. Pengguna di TikTok sangat terlibat, suka berkongsi kandungan dan membuka TikTok beberapa kali sehari. Perniagaan kecil boleh menunjukkan sisi kreatif mereka, menambah jenaka pada siaran mereka dan mencari muzik yang bergema dengan khalayak sasaran mereka. Ingat, platform ini adalah mengenai keseronokan dan kreativiti, bukan jualan tekanan tinggi yang serius.
TikTok untuk Perniagaan Kecil membantu anda menyediakan iklan, mempersembahkan jenama anda kepada orang yang betul dan memberikan petua untuk penglibatan dan meningkatkan bilangan pengikut anda. Pastikan anda menyemak Pusat Pembelajaran Perniagaan untuk menjawab soalan anda dan mempelajari cara untuk menyerlah di platform. TikTok berkembang setiap hari, jadi jangan tunggu untuk menyertai khalayak anda dan tunjukkan sisi anda yang suka berseronok.
π Selamat membaca dan semoga bermanfaat...
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).
sekarang ramai dah beralih ke tiktok. Bak kata netizen muda, acik fb dah mai dah
ReplyDeleteHaah...dah ramai yg bertiktok...hihihi...
DeleteMemang ramai dah meniaga guna TT ni.. ada yang okay, okay laa penerimaannya, ada yang terlalu menjual, tak kowser nak tengok hahahaha jd dosa mata jer..
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete