Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Anda juga boleh memainkan peranan penting dalam mengoptimumkan hasil carian untuk artikel anda – membantu orang mencari, membaca dan melihat hasil kerja anda. Semak juga di π Search Console Help.
Buat tajuk mesra enjin carian
Optimumkan abstrak anda
*(Lihat di bawah untuk contoh abstrak yang dioptimumkan dengan baik).
Gunakan kata kunci sepanjang artikel anda
Enjin carian tidak menyukai terlalu banyak pengulangan kata kunci, yang dikenali sebagai pemadat kata kunci, dan mungkin 'menyahindeks' artikel anda, dan menjadikannya sukar untuk mencari dalam Google dan enjin carian lain. Semak juga di π APB.
Selaras
Rujuk nama pengarang dan inisial dengan cara yang konsisten sepanjang kertas.
Ingatlah untuk konsisten dengan mana-mana penerbitan dalam talian sebelumnya.
Bina pautan
Pautkan ke artikel anda merentas media sosial, rangkaian dan tapak institusi anda.
Lebih banyak pautan masuk ke artikel anda, lebih banyak enjin carian seperti Google akan menghargai dan menyerlahkan kandungan anda. Semak di π Google Search Center.
Galakkan rakan sekerja untuk memaut ke artikel anda. Lebih banyak pautan daripada individu yang dihormati/tapak yang dipercayai semakin kuat kesannya. Jangan lupa lakukan perkara yang sama untuk mereka. Semak juga di π Keywords Planner (Google Ads Help).
Penulisan SEO:
Pengoptimuman enjin carian (SEO) adalah lebih daripada sekadar menulis. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mempunyai SEO tanpa menulis. Ia merupakan aspek penting yang membantu anda muncul dalam hasil carian. Semak juga di π Ahref.
Tetapi apakah penulisan SEO? Bagaimanakah anda menulis untuk enjin carian sementara masih menulis untuk orang yang menggunakannya? Adakah terdapat proses yang boleh diikuti oleh sesiapa sahaja untuk menjadi penulis SEO yang lebih baik?
Dalam panduan ini, saya akan menjawab semua soalan ini dan memberi anda pendekatan langkah demi langkah untuk mencipta kandungan yang dioptimumkan carian dengan sempurna yang akan disukai oleh pembaca anda (dan Google).
Apakah yang dimaksudkan dengan “menulis untuk SEO”?
Penulisan SEO ialah proses menulis kandungan dengan tujuan untuk meletakkan kedudukan pada halaman pertama enjin carian, contohnya, Google.
Untuk berbuat demikian, anda mesti memberi tumpuan kepada tiga perkara:
1. Ketahui perkara yang pencari perlukan apabila mereka mencari kata kunci sasaran anda (melalui niat carian).
2. Cipta jawapan terbaik untuk pertanyaan carian yang diberikan (iaitu, penyelidikan dan pengetahuan).
3. Kemukakan jawapan dengan cara yang mudah dibaca dan difahami (iaitu, mempunyai kemahiran menulis yang baik).
4. Anda juga perlu memahami asas elemen SEO pada halaman, seperti teg meta, teks alt imej, pautan dalaman, dsb. Tetapi kita akan membincangkannya kemudian.
5. Buat masa ini, mari kita terokai soalan ini: "Mengapa anda perlu mengambil berat?"
Mengapa penulisan SEO penting?
6. Penulisan SEO adalah penting kerana Google mendapat anggaran 3.5 bilion carian setiap hari. Ini bermakna pelanggan anda pastinya menggunakan Google untuk mencari maklumat.
7. Meletakkan kedudukan pada halaman pertama Google untuk kata kunci sasaran anda, anda akan mendapat trafik percuma, berulang dan sangat berkaitan ke tapak web anda.
Dalam erti kata lain, SEO = Khazanah yang tersembunyi
Apabila kos pengiklanan berbayar meningkat dan penglibatan media sosial menjadi semakin sukar diperoleh, trafik organik terus mendominasi sebagai salah satu saluran pemasaran terpenting yang boleh dilaburkan oleh mana-mana perniagaan moden.
Jadi bagaimana anda mendapatkan kedudukan halaman organik #1 yang diidamkan?
di bawah ada Tujuh langkah untuk mencipta kandungan yang dioptimumkan carian.
Sebaik sahaja menyelesaikan penyelidikan kata kunci dan mengetahui kata kunci yang saya sasarkan, setiap artikel yang saya terbitkan di blog akan melalui tujuh langkah penulisan SEO berikut:
1. Selidik SERP untuk kata kunci sasaran anda
Ingat saya kata menulis untuk SEO melibatkan pemahaman niat carian?
Niat carian ialah niat pencari apabila mereka menaip pertanyaan. Contohnya, jika seseorang mencari "restoran terbaik berhampiran saya", niat mereka adalah untuk mencari restoran yang bagus berhampiran lokasi semasa mereka.
Cara mudah untuk mengenal pasti pautan dalaman dengan cepat adalah dengan pengendali carian
Google, tapak:. Anda menggunakannya membuat carian dengan menaip dengan
cara ini π"site:yoursitehere.com [kata kunci berkaitan di sini]" ke
dalam Google. Semak contoh dibawah:π
Bunyinya mudah, tetapi ia boleh menjadi sangat mudah untuk tersilap. Dan jika anda tersilap, anda tidak mempunyai harapan untuk berada di halaman #1 Google—tidak kira betapa hebatnya kandungan anda.
Bagaimana anda boleh tersilap, anda bertanya?
Katakan anda menyasarkan kata kunci "Review Menu Makanan". Pada mulanya, anda mungkin fikir kata kunci ini akan mengembalikan hasil dengan idea tentang cara menyimpan "RMM" apabila anda tidak menggunakannya.
Tetapi jika itu yang anda sedang fikirkan, anda silap. Sekurang-kurangnya, pada pandangan mata Google.
Berikut adalah keputusan sebenar:
3. Tulis dan buat draf anda
Setiap halaman di tapak anda memerlukan pengoptimuman ini semasa proses penulisan. Adakah anda secara peribadi menggunakan WordPress dan mempunyai alat yang dipanggil SEOPress yang membolehkan anda menetapkan perkara ini dengan mudah.
Walau bagaimanapun, kebanyakan sistem pengurusan kandungan (CMS) mempunyai alat plugin atau tetapan tempat anda boleh memuat naik data. Tetapi siaran ini bukan mengenai SEO pada halaman. Namun, anda boleh merujuk panduan ini jika anda ingin mengetahui lebih lanjut.
7. Kemas kini pautan dalaman (Internal Links)
Selepas siaran anda diterbitkan, anda hendaklah sentiasa menambah pautan dalaman daripada halaman lain di tapak anda pada artikel baharu untuk membantu enjin carian dan pengguna menavigasi ke siaran tersebut.
Ini bukan sahaja menjadikan tapak anda mesra pengguna, tetapi ia juga membantu Google crawl tapak anda dan menetapkan tentang halaman baharu anda (through anchor text) untuk mengindeksnya dengan betul.
πNota: Sebagai contoh, semasa mencari peluang pautan dalaman ke halaman "penulisan SEO" ini, saya mencari "penulisan SEO apa", dan ia mengembalikan lebih 1,000 halaman dengan teks yang berkaitan pada halaman tersebut.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).