Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mengenalpasti Scammer (Penipu): 8 Tips yang Perlu Diperhatikan

Scammer: Penipuan Dalam Talian dan Cara Menghalangnya

Cara Mengenalpasti Scammer (Penipu): 8 Tips yang Perlu Diperhatikan

Dengan kejadian penipuan digital yang semakin meningkat, mempelajari cara mengenal pasti penipu menjadi kemahiran hidup yang semakin penting dalam dunia perhubungan yang semakin berkembang. Semak juga di πŸ‘‰ McAfee.

Sama ada anda membeli-belah dalam talian atau mencari cinta pada aplikasi temu janji, ia perlu diingat: Penipuan dalam talian, daripada penipuan bank kepada penipuan percintaan kepada penipuan crypto, semakin meningkat. Lebih 5,228 kes telah dilaporkan di Malaysia menjadi mangsa penipuan pada 2021, mengakibatkan gabungan kerugian mencecah puluhan juta ringgit, menurut sumber Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC). Semak juga di πŸ‘‰ APB

Belajar untuk mengamalkan langkah keselamatan dalam talian yang lebih baik, termasuk mempelajari cara mengenal pasti penipu, akan menjadi lebih penting pada tahun-tahun akan datang. Semak juga di πŸ‘‰ Harian Metro.

Itulah sebabnya penting untuk mengetahui cara mengenal pasti penipu. Terdapat beberapa bendera merah dan tema biasa yang dikaitkan dengan sebahagian besar skim penipuan, dan anda boleh mengawasi penipu yang ingin melakukannya. Semak juga di πŸ‘‰ Kaspersky.

Cara Mengenalpasti Scammer (Penipu): 8 Tips yang Perlu Diperhatikan

Berikut ada 8 langkah-langkah keutamaan yang perlu diberi perhatian:



1. Kewibawaan

Penipu dalam talian sering mendakwa menghubungi anda bagi pihak perniagaan, jenama atau organisasi yang anda kenali dan percayai. Adalah penting untuk kekal curiga terhadap sesiapa sahaja yang menghubungi anda yang mendakwa berasal dari syarikat ini, terutamanya mana-mana yang dikatakan berasal dari Pentadbiran Keselamatan Sosial atau Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri.


2. Panggilan secara tiba-tiba

Jika syarikat atau agensi kerajaan secara tiba-tiba menghubungi anda melalui telefon, itu adalah makluman bahawa penipu mungkin berada di hujung talian yang lain. Tutup telefon dan hubungi agensi berklaitan secara terus untuk mengetahui sama ada panggilan itu sah.

3. Rasa seperti mendesak

Tuntutan penipu selalunya layu di bawah penelitian yang berterusan, yang bermaksud bahawa adalah demi kepentingan terbaik mereka untuk menekan anda supaya mengambil tindakan sebelum anda boleh berfikir dua kali. Berhati-hati dengan sesiapa sahaja yang cuba tergesa-gesa atau mendesak anda membuat keputusan tanpa memberi anda masa terlebih dahulu untuk mengesahkan dan mempertimbangkan permintaan mereka dengan teliti.

4. Tersalah eja perkataan atau kesalahan tatabahasa

Imbas sebarang e-mel, mesej atau sembang dalam talian yang anda terima untuk kesilapan ejaan, ralat tatabahasa, baris subjek pelik atau percanggahan lain. Pastikan anda menyemak domain alamat e-mel juga sebagai contoh, bukannya Amazon.com, e-mel mungkin daripada Amazon.net, hadiah mati bahawa komunikasi itu bukan daripada gergasi peruncitan dalam talian. Seterusnya, baca tentang penipuan Skuad Geek dan cara mengelakkan bentuk penipuan dalam talian ini.

5. Tidak akan muncul pada kamera atau bertemu anda secara peribadi

Penipu bukan main dengan emosi anda, itulah sebabnya penipuan percintaan, malah penipuan percintaan tentera, semakin meningkat. Penjenayah membina profil palsu pada apl temu janji untuk memikat anda dengan janji cinta, kadangkala menggunakan pengeboman cinta dan kemudian cuba memaksa anda memberi hadiah atau wang tunai. Untuk menutup mereka, mempelajari cara mengenal pasti penipu adalah penting. Baca cerita penipu percintaan ini untuk mengetahui cara mengenal pasti penipu dan mengelakkannya.

Berwaspada terhadap bendera merah seperti keengganan untuk muncul pada kamera untuk sembang video, bertemu secara peribadi atau bersembang di telefon. Jika anda mengesyaki bahawa minat cinta anda mungkin menyamar sebagai pihak lain, anda boleh melakukan carian imej terbalik bagi gambar profil mereka di Google. Jika anda mendapati nama lain dilampirkan pada foto, atau ia muncul pada tapak imej stok, loceng penggera harus berbunyi.

Pada dasarnya, pertahanan terbaik anda di sini adalah kesalahan yang baik: Tanya banyak soalan, dan jangan berasa tertekan untuk bertindak dengan cepat lagi pun, hubungan yang normal dan sihat dibina atas kepercayaan dan dua pihak bersedia untuk berkongsi secara terbuka.

6. Harga yang tak masuk akal

Dengan penipuan Facebook Marketplace, eBay, Amazon dan penipuan Instagram yang semakin meningkat, adalah penting untuk membeli-belah dengan lebih bijak dan melindungi buku poket anda. Pada rangkaian sosial dan peruncit dalam talian palsu yang dicipta khusus untuk kelihatan seperti yang sebenar, adalah perkara biasa untuk mencari barangan dengan diskaun yang tinggi. Percayalah naluri anda dan ketahui bahawa jika harga terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, ia berkemungkinan satu penipuan. Walaupun anda menerima resit, anda mungkin tidak akan menerima item yang anda bayar, atau jika anda menerimanya, ia mungkin sangat berbeza dalam bentuk atau keadaan daripada apa yang anda fikir anda telah bayar. Ketahui cara melindungi diri anda daripada iklan palsu di media sosial.

Satu cara untuk memerangi penipu ini adalah dengan menyemak ulasan pelanggan yang disahkan dan berpuas hati. Anda juga perlu menyelidik harga penjual lain untuk melihat sama ada tawaran vendor selaras dengan kadar pasaran, atau setakat ini di bawah piawaian pasaran sehingga harganya tidak sesuai (kemungkinan bendera merah).

7. Janji wang mudah

Ingat: Tiada peluang pelaburan kewangan yang sah pasti akan membuahkan hasil 100% sepanjang masa dan tidak boleh diiklankan secara sah sebagai pendapatan "terjamin"—jadi jangan ragu-ragu terhadap sesiapa yang menjanjikan sedemikian. Jangan beli perniagaan, francais atau sistem jualan yang meminta anda melabur dalam latihan atau peralatan mahal terlebih dahulu.

Turut meningkat ialah penipuan pekerjaan yang sering menjanjikan peluang kerja dari rumah yang memerlukan masa dan usaha yang minimum, seperti jualan produk atau kedudukan pembeli misteri, tetapi memerlukan anda membeli latihan yang mahal, pensijilan atau kit permulaan terlebih dahulu. Selepas anda menyerahkan wang itu, kemungkinan besar anda tidak akan mendengar lagi daripada syarikat itu.

Begitu juga, ingat bahawa helah kegemaran penipu loteri dan loteri adalah untuk memberitahu anda bahawa anda telah memenangi hadiah tetapi ada faedahnya: anda perlu membayar yuran (tidak sah) terlebih dahulu untuk mengutipnya.

8. Meminta pilihan pembayaran yang luar biasa

Bukan perkara biasa bagi penipu percintaan atau seseorang yang menggodam akaun media sosial rakan meminta anda menghantar wang menggunakan sistem pembayaran rakan ke rakan (PayPal, Apl Tunai, dll.), kad hadiah, Western Union, pindahan kawat atau token mata wang kripto. Sudah tentu, tangkapannya ialah pembayaran ini selalunya mencabar untuk memantau, menjejaki dan memulihkan, dan jumlah yang dihantar dengan cara ini boleh hilang dengan cepat daripada akaun yang telah dimajukan. Pertahanan terbaik anda, jika anda percaya permintaan itu sah, adalah menggunakan platform runcit atau pembayaran yang menawarkan perlindungan kukuh untuk pengguna, atau laluan pembayaran melalui kad kredit dengan perlindungan yang serupa. Perkara yang perlu dilakukan jika anda fikir anda telah ditipu.

Kesimpulan

Jika anda tidak pasti sama ada permintaan pihak lain adalah sah, hubungi atau e-mel terus syarikat itu di nombor telefon rasminya atau e-mel untuk mengesahkan. Jika anda menjadi mangsa penipu, dan terus membuat laporan kepada pihak berwajip jika ada berlaku perkara yang meragukan. Anda boleh semak seperti yang ditunjukkan oleh statistik, ia berlaku terlalu kerap. Perkara yang paling penting untuk dilakukan ialah melaporkannya kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan polis berdekatan anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram