Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Perbezaan Penulisan Teknikal dan Blogging Teknikal

Apa itu Blog Teknikal Vs Blogger Teknologi

Perbezaan Penulisan Teknikal dan Blogging Teknikal

Apabila saya memulakan blog saya pada tahun 2018, saya fikir saya hanya perlu tahu cara menulis dan mengedit artikel saya untuk menjadi blogger teknologi. Semak juga di Apa Itu Teknologi Maklumat.

Lapan bulan kemudian, saya menyedari bahawa saya memerlukan lebih banyak kemahiran daripada hanya mengetahui cara menulis dalam blog "Aku Pakar Blogger" contohnya (sebahagian besar daripada konten blog).

Artikel ini akan membincangkan semua kemahiran berbeza yang anda perlukan untuk menjadi blogger teknologi.


Perkara yang Anda Perlu Tahu Tentang Penulisan Teknikal vs Blogging Teknikal
Mencari kerjaya dalam penulisan teknikal/blogging? Mari kita terokai perbezaan utama antara mereka. Baca juga tentang Apa Maksud dan Konsep Pengurusan Teknologi.


Dalam komuniti teknologi, terdapat 2 perkataan yang saya perhatikan sering digunakan secara bergantian: blog teknikal dan penulisan teknikal. Saya telah menerima beberapa soalan daripada pembaca saya tentang bagaimana mereka boleh menjadi blogger/penulis teknikal, dan ketika itulah saya menyedari bahawa ini adalah 2 perkataan yang tersilap difahami oleh ramai orang (termasuk saya suatu ketika dahulu).

Jadi dalam artikel ini, mari kita bincangkan perbezaan antara blog teknikal dan penulisan teknikal. Semak juga senarai blog teknologi dunia.


Persamaan

Kerana kedua-dua perkataan terdiri daripada perkataan 'teknikal', kebanyakan orang menganggap ia bermaksud perkara yang sama. Dari segi kandungan, kedua-duanya adalah pekerjaan yang menulis mengenai topik yang lebih teknikal, memenuhi keperluan orang yang mempunyai tahap pengetahuan latar belakang tertentu dalam bidang tertentu.

Dari segi set kemahiran yang diperlukan, blog dan penulisan teknikal juga sangat serupa. Kedua-dua pekerjaan memerlukan kemahiran komunikasi, pengurusan masa dan kemahiran penyelidikan yang baik.

Tidak hairanlah mengapa ramai orang mencampurkan 2 ini dengan kerap. Walaupun blog dan penulisan teknikal mempunyai proses kerja dan kemahiran yang serupa, mereka adalah kerjaya yang berbeza. Mari kita lihat perbezaan diantaranya:


1. Fokus 

Penulisan teknikal adalah kerja yang berfokuskan produk. Peranan utama penulis teknikal adalah untuk menyampaikan maklumat, arahan, idea dan fungsi yang kompleks ke dalam perkataan yang mudah difahami untuk penonton. Biasanya, itu melibatkan pemahaman mendalam tentang produk tertentu dan dapat menerangkannya dengan mudah untuk pengguna menggunakannya.

Sebaliknya, blog teknikal lebih tertumpu kepada pembaca. Blogger teknikal ialah penulis kandungan yang menumpukan pada menyampaikan artikel berkualiti tinggi yang melibatkan penonton/ khalayak/ pembaca mereka dan membawa lebih banyak trafik ke tapak web perniagaan mereka. Mereka sering menulis tentang topik yang diminati khalayak sasaran mereka dan memberikan nilai daripada pengetahuan teknikal latar belakang mereka atau dengan sedikit penyelidikan.


2. Kandungan & Gaya

Oleh kerana penulisan teknikal adalah tertumpu kepada produk, ia kebanyakannya melibatkan manual atau arahan khusus tentang cara menggunakan produk. Kandungan yang mereka tulis mestilah jelas, padat, objektif dan tegar. Gaya dan nada adalah seperti neutral, formal dan profesional. Sebarang imej yang anda lihat dalam penulisan teknikal akan menjadi gambarajah, jadual, carta yang memberikan maklumat berguna tentang sesuatu produk.

Beberapa jenis dokumen yang ditulis oleh penulis teknikal ialah:

  •      Manual pengguna
  •      Manual proses
  •      Laporan teknikal
  •      Arahan
  •      Dokumentasi


Blogger teknikal menulis kandungan untuk menarik pembaca blog mereka. Oleh itu, kandungan mereka tidak semestinya objektif dan tegar, tetapi topik tersebut perlu terkini, relevan dan dioptimumkan SEO. Tidak seperti penulisan teknikal, kebanyakan blog teknikal mengandungi banyak kata kunci, gambar yang menarik secara visual, infografik dan mempunyai gaya penulisan yang lebih santai, seolah-olah penulis bercakap dengan anda.


3. Julat

Penulis teknikal selalunya hanya menumpukan pada topik khusus, yang berkaitan dengan produk yang mereka tulis. Jika syarikat yang mereka tulis membangunkan perisian, kemungkinan besar mereka akan menulis dokumentasi dan laporan teknikal mengenai perisian tersebut. Mereka perlu menulis pada tahap pemahaman yang lebih mendalam daripada blogger teknikal. Akhirnya, mereka menjadi pakar dalam bidang sendiri masing-masing, mempunyai kedalaman terhadap keluasan pengetahuan teknikal.

Blogger teknikal biasanya merangkumi pelbagai topik. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna mereka tidak mempunyai pemahaman yang mendalam tentang produk. Ia tidak begitu khusus seperti tahap penulisan teknikal. Mereka boleh menulis kandungan berkualiti tinggi dan mendalam untuk blog syarikat, ulasan, siaran media sosial dan hampir semua kandungan pemasaran yang boleh menarik banyak minat penonton. Akhirnya, keutamaan mereka adalah untuk memanfaatkan julat luas topik yang mereka tulis untuk menjangkau penonton/pembaca yang lebih luas dalam industri sasaran mereka.


4. Matlamat

Pada penghujung hari, penulis teknikal menulis untuk membina kepercayaan dan kredibiliti di sekitar produk. Matlamat mereka adalah untuk membantu pembaca mencapai matlamat individu mereka dengan produk dengan memberi mereka maklumat yang mereka perlukan secara ringkas dan jelas. Contohnya, jika mereka menulis dokumentasi API, matlamat mereka adalah untuk membantu pembaca dapat menggunakan API.

Blogger teknikal bertujuan untuk membina jenama di sekeliling penulis. Dengan berinteraksi dan terlibat dengan pembaca mereka, matlamat mereka adalah untuk memberikan nilai dan mempengaruhi penonton untuk melakukan sesuatu selepas membaca artikel mereka, seperti mencuba API yang mereka tulis, melanggan surat berita atau membaca artikel berguna yang lain.


Kesimpulan

Kedua-dua penulis blog teknikal dan penulis adalah peranan penting dalam ekosistem teknologi. Contohnya, blogger teknikal boleh bekerjasama dengan perniagaan untuk menulis kandungan yang dioptimumkan SEO yang menarik tentang produk mereka. Tetapi tidak seperti penulis teknikal yang akan menulis dokumentasi yang mendalam tentang produk, blogger teknikal hanya menulis gambaran keseluruhan produk yang menarik kemudian menggalakkan pembaca untuk membuat susulan dengan membaca dokumentasi rasmi, yang ditulis oleh penulis teknikal.

Terima kasih kerana membaca artikel ini. Saya harap ia telah menjadi bacaan yang berguna. jika suka, kongsi kepada rakan-rakan yang lain dan jangan ragu untuk berkongsi pendapat anda dalam komen di bawah.

Comments

  1. Baguslah jika dapat memberi fokus Dan semestinya menjadi seorang penulis teknikal yang sukses πŸ˜ƒ❣️

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram