Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah Itu Teknologi - Maklumat Teknologi dan Fungsi Penggunaannya

Teknologi Maklumat dan Sains Komputer 

Apakah Itu Teknologi - Maklumat Teknologi dan Fungsi Penggunaannya


Apa itu Teknologi?  

Teknologi adalah badan ilmu yang ditumpukan untuk mencipta alat, tindakan pemprosesan dan pengekstrakan bahan. Istilah 'Teknologi' adalah luas, dan setiap orang mempunyai cara untuk memahami maksudnya. Kita menggunakan teknologi untuk mencapai pelbagai tugas dalam kehidupan seharian, secara ringkas; kita boleh menerangkan teknologi sebagai produk dan proses yang digunakan untuk mempermudahkan kehidupan seharian kita. Kita menggunakan teknologi untuk memperluaskan kebolehan, menjadikan orang-orang dalam bahagian paling penting dalam mana-mana sistem teknologi.

Teknologi juga merupakan aplikasi sains yang digunakan untuk menyelesaikan masalah. Tetapi penting untuk mengetahui bahawa teknologi dan sains adalah subjek yang berbeza yang bekerja secara manual untuk menyelesaikan tugas-tugas tertentu atau menyelesaikan masalah.

Kami menggunakan teknologi dalam hampir semua perkara yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita; kami menggunakan teknologi di tempat kerja, kami menggunakan teknologi untuk komunikasi, pengangkutan, pembelajaran, pembuatan, mendapatkan data, mengembangkan perniagaan dan banyak lagi. Teknologi adalah pengetahuan manusia yang melibatkan alat, bahan, dan sistem. Penerapan teknologi biasanya menghasilkan produk. Jika teknologi diterapkan dengan baik, ia memberi manfaat kepada manusia, tetapi jika sebaliknya, kerana digunakan untuk alasan dan untuk tujuan kejahatan dan kerosakan.

Banyak perniagaan yang menggunakan teknologi untuk terus berdaya saing, mereka membuat produk dan perkhidmatan baru menggunakan teknologi, dan mereka juga menggunakan teknologi untuk menyampaikan produk dan perkhidmatan kepada pelanggan mereka tepat pada waktunya dan dalam anggaran. Satu contoh yang baik ialah syarikat telefon mudah alih seperti Apple & Samsung, empayar mudah alih ini, menggunakan teknologi mewah untuk mencipta telefon pintar baru dan peranti elektronik lain untuk terus berdaya saing. Kelebihan daya saing ini diperoleh melalui penggunaan teknologi canggih.

Memajukan Teknologi
Teknologi dinamik; ia terus bertambah baik kerana keperluan dan permintaan kita untuk teknologi terus berubah. Kami telah berpindah dari zaman perindustrian (revolusi perindustrian) ke zaman maklumat. Semasa zaman perindustrian, syarikat yang mempunyai jumlah modal besar mempunyai potensi menggunakan alat teknologi mahal untuk mendapatkan kelebihan daya saing; perniagaan kecil mempunyai potensi yang kurang kerana mereka tidak mampu menghasilkan alat teknologi pembuatan atau pemprosesan mahal. Walau bagaimanapun, kemajuan dalam teknologi telah mewujudkan persekitaran ekonomi baru yang bergantung kepada maklumat, dan itulah yang kita panggil '' UMUM MAKLUMAT ''. Umur maklumat menyediakan persekitaran kerja yang berbeza, dan ini telah membantu perniagaan kecil mendapat kedudukan dalam pasaran yang sangat kompetitif.

Jenis dan Contoh Teknologi
Kami menggunakan teknologi untuk mencapai pelbagai tugas, jadi teknologi datang dalam bentuk yang berbeza. Di bawah ini saya telah menyenaraikan beberapa jenis teknologi yang kami gunakan pada setiap hari dan dalam setiap jenis teknologi yang saya telah memasukkan contoh teknologi tertentu itu.


Teknologi komunikasi
Ini adalah sistem yang menggunakan cara teknikal untuk menghantar maklumat atau data dari satu tempat ke tempat lain atau dari satu orang ke satu sama lain. Komunikasi adalah penting untuk setiap hari; ia digunakan untuk menyampaikan idea, pertukaran maklumat, dan mengekspresikan emosi. Manusia menggunakan alat teknologi komunikasi seperti telefon, komputer, e-mel, faks atau alat pesanan untuk berhubung dengan rakan dan keluarga. Perniagaan menggunakan alat teknologi komunikasi untuk memudahkan aliran maklumat di tempat kerja, untuk membantu dalam membuat keputusan, untuk memenuhi keperluan dan permintaan pelanggan, untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan baru kepada pengguna yang disasarkan dan lebih banyak lagi.


Teknologi Pembinaan
Ini adalah kajian kaedah dan peralatan lanjutan yang digunakan untuk membina struktur asas dan maju. Satu jenis termasuk bangunan dan struktur kejuruteraan berat seperti jambatan. Kaedah pembinaan menggunakan pelbagai produk teknologi untuk mendirikan struktur. Penggunaan alat teknologi pembinaan seperti traktor berat untuk menyediakan tanah, perisian reka bentuk komputer untuk menghasilkan reka bentuk digital untuk struktur dalam format 2D dan 3D. Alat ini bersama dengan banyak orang lain membantu pembina untuk menyelesaikan projek dengan tepat pada masanya, dalam anggaran dan dengan kemalangan minimum.

Teknologi maklumat
Teknologi Maklumat adalah satu set alat perkakasan dan perisian yang digunakan untuk menyimpan, memindahkan dan memproses maklumat. Alat teknologi maklumat membantu dalam memberi orang yang tepat dengan maklumat yang tepat pada masa yang tepat. Pekerja pengetahuan dalam organisasi menggunakan teknologi maklumat untuk menyelesaikan pelbagai tugas, dan ini boleh termasuk; memindahkan maklumat yang memudahkan membuat keputusan dalam organisasi, meningkatkan perkhidmatan pelanggan, dan banyak lagi. Dalam era maklumat ini, adalah penting untuk menguruskan sistem maklumat untuk memastikan ketepatan dan kecekapan. Sistem maklumat pengurusan (MIS) melibatkan perancangan, pembangunan, pengurusan dan penggunaan alat teknologi maklumat untuk membantu pekerja pengetahuan dan orang melaksanakan semua tugas yang berkaitan dengan pemprosesan dan pengurusan maklumat. Institusi kewangan besar seperti bank menggunakan teknologi maklumat untuk mengendalikan seluruh perniagaan mereka serta melayani pelanggan mereka.

 

Apakah Teknologi Maklumat? 

Teknologi maklumat (IT) ialah penggunaan mana-mana komputer, storan, rangkaian dan peranti fizikal lain, infrastruktur dan proses untuk mencipta, memproses, menyimpan, mengamankan dan menukar semua bentuk data elektronik. Biasanya, IT digunakan dalam konteks operasi perniagaan, berbanding teknologi yang digunakan untuk tujuan peribadi atau hiburan. Penggunaan komersil IT merangkumi kedua-dua teknologi komputer dan telekomunikasi.

Harvard Business Review mencipta istilah teknologi maklumat untuk membezakan antara mesin yang dibina khas yang direka untuk melaksanakan skop fungsi yang terhad, dan mesin pengkomputeran tujuan am yang boleh diprogramkan untuk pelbagai tugas. Apabila industri IT berkembang dari pertengahan abad ke-20, keupayaan pengkomputeran meningkat, manakala kos peranti dan penggunaan tenaga menurun, kitaran yang berterusan hari ini apabila teknologi baharu muncul.


Apakah yang terkandung dalam teknologi maklumat?

Jabatan IT memastikan sistem, rangkaian, data dan aplikasi organisasi bersambung dan berfungsi dengan baik. Pasukan IT mengendalikan tiga bidang utama:

 menggunakan dan menyelenggara aplikasi perniagaan, perkhidmatan dan infrastruktur (pelayan, rangkaian, storan);
 memantau, mengoptimumkan dan menyelesaikan masalah prestasi aplikasi, perkhidmatan dan infrastruktur; dan menyelia keselamatan dan tadbir urus aplikasi, perkhidmatan dan infrastruktur.

Kebanyakan kakitangan IT mempunyai tanggungjawab yang berbeza dalam pasukan yang memecahkan beberapa bidang utama termasuk:  

Pentadbiran. Pentadbir mengendalikan penggunaan sehari-hari, operasi dan pemantauan persekitaran IT, termasuk sistem, rangkaian dan aplikasi. Pentadbir sering melaksanakan pelbagai tugas lain seperti peningkatan perisian, latihan pengguna, pengurusan lesen perisian, perolehan, keselamatan, pengurusan data dan memerhatikan pematuhan kepada proses perniagaan dan keperluan pematuhan. 

Sokongan. Kakitangan meja bantuan pakar dalam menjawab soalan, mengumpul maklumat dan mengarahkan usaha penyelesaian masalah untuk perkakasan dan perisian. Sokongan IT selalunya termasuk aset IT dan pengurusan perubahan, membantu pentadbir dengan perolehan, mengendalikan sandaran dan pemulihan data dan aplikasi, memantau dan menganalisis log dan alat pemantauan prestasi lain serta mengikuti aliran kerja dan proses sokongan yang ditetapkan.  

Aplikasi. Perniagaan bergantung pada perisian untuk melaksanakan kerja. Sesetengah aplikasi diperoleh dan digunakan daripada pihak ketiga, seperti aplikasi pelayan e-mel. Tetapi banyak organisasi mengekalkan kakitangan pembangun mahir yang mencipta aplikasi dan antara muka -- seperti API -- yang diperlukan untuk menyampaikan keupayaan dan perkhidmatan perniagaan yang kritikal. Aplikasi mungkin dikodkan dalam pelbagai bahasa popular dan disepadukan dengan aplikasi lain untuk mencipta interaksi yang lancar dan lancar antara aplikasi yang berbeza. Pembangun juga mungkin ditugaskan untuk mencipta tapak web perniagaan interaktif dan membina aplikasi mudah alih. Trend ke arah paradigma pembangunan tangkas atau berterusan memerlukan pembangun untuk semakin terlibat dengan operasi IT, seperti menggunakan dan memantau aplikasi.  

Pematuhan. Perniagaan bertanggungjawab untuk mematuhi pelbagai keperluan peraturan yang didorong oleh kerajaan dan industri. Kakitangan IT memainkan peranan utama dalam menjamin dan memantau akses kepada data dan aplikasi perniagaan untuk memastikan sumber tersebut digunakan mengikut dasar tadbir urus perniagaan yang ditetapkan yang memenuhi keperluan kawal selia. Kakitangan sedemikian terlibat secara mendalam dengan tugas keselamatan dan berinteraksi secara rutin dengan pasukan undang-undang dan perniagaan untuk mencegah, mengesan, menyiasat dan melaporkan kemungkinan pelanggaran.


Mengapa teknologi maklumat penting?

Telah dikatakan bahawa data adalah kuasa industri di seluruh dunia. Itu mungkin hiperbola, tetapi beberapa perniagaan -- besar atau kecil -- boleh kekal berdaya saing tanpa keupayaan untuk mengumpul data dan mengubahnya menjadi maklumat yang berguna. IT menyediakan cara untuk membangunkan, memproses, menganalisis, bertukar, menyimpan dan melindungi maklumat.
 

Pemprosesan data memainkan peranan penting dalam amalan perniagaan teras ini, antara lain, termasuk:

  •      pembangunan dan reka bentuk produk;
  •      pemasaran dan penyelidikan pasaran;
  •      jualan dan invois;
  •      pembangunan dan pengekalan pelanggan;
  •      perakaunan dan cukai;
  •      sumber manusia dan gaji; dan
  •      pematuhan peraturan. 

 Pengkomputeran telah menembusi hampir setiap bahagian perniagaan dan kebanyakan kehidupan peribadi kita. Keseluruhan pengkomputeran -- juga dirujuk sebagai pengkomputeran meresap -- adalah satu lagi sebab mengapa IT adalah kritikal. Peranti pengkomputeran telah berkembang jauh melebihi komputer peribadi dan pelayan. Hari ini, semua perniagaan dan kebanyakan individu mempunyai dan menggunakan berbilang peranti pengkomputeran, termasuk telefon, tablet, komputer riba, konsol permainan dan juga loceng pintu, termostat, vakum dan banyak lagi. 

Hampir semua peranti ini, kebanyakannya adalah sebahagian daripada IoT, memanfaatkan internet, yang menghubungkan berbilion-bilion peranti di seluruh dunia. Ia adalah persekitaran yang kompleks dan, berpotensi, berbahaya yang memerlukan kepakaran IT untuk pengurusan, keselamatan, penyelenggaraan dan kebolehpercayaan.
Contoh teknologi maklumat

Jadi bagaimana sebenarnya IT terlibat dalam perniagaan seharian? Pertimbangkan lima contoh biasa IT dan pasukan di tempat kerja:
 

Naik taraf pelayan. Satu atau lebih pelayan pusat data hampir penghujung kitaran hayat operasi dan penyelenggaraan mereka. Kakitangan IT akan memilih dan mendapatkan pelayan gantian, mengkonfigurasi dan menggunakan pelayan baharu, aplikasi sandaran dan data pada pelayan sedia ada, memindahkan data dan aplikasi tersebut ke pelayan baharu, mengesahkan bahawa pelayan baharu berfungsi dengan betul dan kemudian menggunakan semula atau menyahtauliah dan melupuskan pelayan lama.

Pemantauan keselamatan. Perniagaan secara rutin menggunakan alatan untuk memantau dan mengelog aktiviti dalam aplikasi, rangkaian dan kakitangan IT sistem menerima makluman tentang potensi ancaman atau tingkah laku tidak patuh -- seperti pengguna yang cuba mengakses fail terhad -- menyemak log dan alatan pelaporan lain untuk menyiasat dan menentukan punca amaran dan mengambil tindakan segera untuk menangani dan memulihkan ancaman, sering mendorong perubahan dan penambahbaikan pada postur keselamatan yang boleh menghalang kejadian serupa pada masa hadapan.

Perisian baharu. Perniagaan menentukan keperluan untuk aplikasi mudah alih baharu yang boleh membenarkan pelanggan log masuk dan mengakses maklumat akaun atau menjalankan transaksi lain daripada telefon pintar dan tablet. Pembangun berusaha untuk mencipta dan memperhalusi aplikasi yang sesuai mengikut peta jalan yang dirancang. Kakitangan operasi menyiarkan setiap lelaran aplikasi mudah alih baharu untuk dimuat turun dan menggunakan komponen bahagian belakang apl ke infrastruktur organisasi.

Peningkatan perniagaan. Perniagaan memerlukan lebih banyak ketersediaan daripada aplikasi kritikal untuk membantu hasil atau strategi penerusan perniagaan. Kakitangan IT mungkin diminta untuk mengarkitek kluster ketersediaan tinggi untuk memberikan prestasi dan daya tahan yang lebih baik untuk aplikasi bagi memastikan aplikasi boleh terus berfungsi dalam menghadapi gangguan tunggal. Ini boleh dipadankan dengan peningkatan kepada perlindungan dan pemulihan storan data.

Sokongan pengguna. Pembangun sedang membina peningkatan besar untuk aplikasi perniagaan yang penting. Pembangun dan pentadbir akan bekerjasama untuk membuat dokumentasi baharu untuk peningkatan. Kakitangan IT mungkin menggunakan peningkatan untuk ujian beta terhad -- membenarkan kumpulan pengguna terpilih untuk mencuba versi baharu -- sambil turut membangunkan dan menyampaikan latihan komprehensif yang menyediakan semua pengguna untuk keluaran versi baharu itu.


Pemprosesan data memainkan peranan penting dalam amalan perniagaan teras ini, antara lain, termasuk:

  •      pembangunan dan reka bentuk produk;
  •      pemasaran dan penyelidikan pasaran;
  •      jualan dan invois;
  •      pembangunan dan pengekalan pelanggan;
  •      perakaunan dan cukai;
  •      sumber manusia dan gaji; dan
  •      pematuhan peraturan.


Pengkomputeran telah menembusi hampir setiap bahagian perniagaan dan kebanyakan kehidupan peribadi kita. Keseluruhan pengkomputeran -- juga dirujuk sebagai pengkomputeran meresap -- adalah satu lagi sebab mengapa IT adalah kritikal. Peranti pengkomputeran telah berkembang jauh melebihi komputer peribadi dan pelayan. Hari ini, semua perniagaan dan kebanyakan individu mempunyai dan menggunakan berbilang peranti pengkomputeran, termasuk telefon, tablet, komputer riba, konsol permainan dan juga loceng pintu, termostat, vakum dan banyak peralatan dapur.

Hampir semua peranti ini, kebanyakannya adalah sebahagian daripada IoT, memanfaatkan internet, yang menghubungkan berbilion-bilion peranti di seluruh dunia. Ia adalah persekitaran yang kompleks dan, berpotensi, berbahaya yang memerlukan kepakaran IT untuk pengurusan, keselamatan, penyelenggaraan dan kebolehpercayaan.
Contoh teknologi maklumat

Jadi bagaimana sebenarnya IT terlibat dalam perniagaan seharian? Pertimbangkan lima contoh biasa IT dan pasukan di tempat kerja: 

Naik taraf pelayan. Satu atau lebih pelayan pusat data hampir penghujung kitaran hayat operasi dan penyelenggaraan mereka. Kakitangan IT akan memilih dan mendapatkan pelayan gantian, mengkonfigurasi dan menggunakan pelayan baharu, aplikasi sandaran dan data pada pelayan sedia ada, memindahkan data dan aplikasi tersebut ke pelayan baharu, mengesahkan bahawa pelayan baharu berfungsi dengan betul dan kemudian menggunakan semula atau menyahtauliah dan melupuskan pelayan lama.

Pemantauan keselamatan. Perniagaan secara rutin menggunakan alatan untuk memantau dan mengelog aktiviti dalam aplikasi, rangkaian dan kakitangan IT sistem menerima makluman tentang potensi ancaman atau tingkah laku tidak patuh -- seperti pengguna yang cuba mengakses fail terhad -- menyemak log dan alatan pelaporan lain untuk menyiasat dan menentukan punca amaran dan mengambil tindakan segera untuk menangani dan memulihkan ancaman, sering mendorong perubahan dan penambahbaikan pada postur keselamatan yang boleh menghalang kejadian serupa pada masa hadapan.

Perisian baharu. Perniagaan menentukan keperluan untuk aplikasi mudah alih baharu yang boleh membenarkan pelanggan log masuk dan mengakses maklumat akaun atau menjalankan transaksi lain daripada telefon pintar dan tablet. Pembangun berusaha untuk mencipta dan memperhalusi aplikasi yang sesuai mengikut peta jalan yang dirancang. Kakitangan operasi menyiarkan setiap lelaran aplikasi mudah alih baharu untuk dimuat turun dan menggunakan komponen bahagian belakang apl ke infrastruktur organisasi.

Peningkatan perniagaan. Perniagaan memerlukan lebih banyak ketersediaan daripada aplikasi kritikal untuk membantu hasil atau strategi penerusan perniagaan. Kakitangan IT mungkin diminta untuk mengarkitek kluster ketersediaan tinggi untuk memberikan prestasi dan daya tahan yang lebih baik untuk aplikasi bagi memastikan aplikasi boleh terus berfungsi dalam menghadapi gangguan tunggal. Ini boleh dipadankan dengan peningkatan kepada perlindungan dan pemulihan storan data.

Sokongan pengguna. Pembangun sedang membina peningkatan besar untuk aplikasi perniagaan yang penting. Pembangun dan pentadbir akan bekerjasama untuk membuat dokumentasi baharu untuk peningkatan. Kakitangan IT mungkin menggunakan peningkatan untuk ujian beta terhad -- membenarkan kumpulan pengguna terpilih untuk mencuba versi baharu -- sambil turut membangunkan dan menyampaikan latihan komprehensif yang menyediakan semua pengguna untuk keluaran versi baharu itu.


Perkakasan (Hardware)

Terdapat pelbagai jenis perkakasan komputer. Pelayan komputer menjalankan aplikasi perniagaan. Pelayan berinteraksi dengan peranti klien dalam model pelayan pelanggan. Mereka juga berkomunikasi dengan pelayan lain merentasi rangkaian komputer, yang biasanya memaut ke internet.

Storan ialah jenis perkakasan lain. Ia adalah mana-mana teknologi yang memegang maklumat sebagai data. Storan mungkin setempat pada pelayan tertentu atau dikongsi di antara banyak pelayan, dan ia mungkin dipasang di premis atau diakses melalui perkhidmatan awan. Maklumat yang disimpan boleh dalam pelbagai bentuk, termasuk fail, multimedia, telefon dan data web dan penderia. Perkakasan storan termasuk memori capaian rawak (RAM) yang tidak menentu serta pita tidak meruap, pemacu cakera keras dan pemacu keadaan pepejal.

Peralatan telekomunikasi, yang terdiri daripada kad antara muka rangkaian (NIC), kabel, komunikasi wayarles dan peranti pensuisan, menyambungkan elemen perkakasan bersama-sama dan ke rangkaian luaran.


Abstrak perkakasan dan perisian

Seni bina IT telah berkembang untuk memasukkan virtualisasi dan pengkomputeran awan, di mana sumber fizikal diabstrak dan dikumpulkan dalam konfigurasi yang berbeza untuk memenuhi keperluan aplikasi. Awan mungkin diedarkan merentasi lokasi dan dikongsi dengan pengguna IT lain, atau ia boleh terkandung dalam pusat data korporat, atau beberapa gabungan kedua-dua penggunaan.

Kemeruapan ialah ciri sumber maya, membolehkannya berkembang dan mengecut mengikut keperluan. Awan berasaskan langganan atau sumber yang dipasang secara setempat, seperti storan atau seni bina boleh gubah, boleh memutarkan sumber, seperti pelayan, OS dan perisian aplikasi, seperti yang diperlukan dan kemudian melepaskannya apabila pemprosesan selesai.


Teknologi Maklumat vs Sains Komputer

Apabila menyelidik kerjaya dalam IT, anda mungkin akan menemui istilah sains komputer. Walaupun terdapat pertindihan antara IT dan sains komputer, kedua-duanya adalah disiplin yang berbeza dengan kursus pengajian yang berbeza untuk menyediakan kerjaya dalam mana-mana bidang.


Teknologi maklumat

IT biasanya dikaitkan dengan aplikasi teknologi untuk menangani isu perniagaan. Oleh itu, tenaga kerja IT berorientasikan kepada teknologi yang dibangunkan seperti sistem perkakasan, OS dan perisian aplikasi. Kemahiran dalam IT diperlukan untuk mengenal pasti komponen perkakasan dan perisian yang harus digunakan untuk meningkatkan proses perniagaan tertentu. Pakar IT bekerja dengan pelbagai teknologi, seperti OS pelayan, peranti dan perisian komunikasi serta aplikasi.

Persediaan untuk kerjaya IT memerlukan kursus asas dalam sistem perkakasan dan perisian. Program ijazah IT mungkin termasuk subjek seperti:

  •      analisis bisnes
  •      pengurusan projek
  •      telekomunikasi
  •      pentadbiran rangkaian
  •      reka bentuk pangkalan data
  •      pengurusan pangkalan data

  

Sains Komputer

Sains komputer menumpukan pada logik dan reka bentuk asas komponen yang digunakan oleh pakar IT untuk memasang sistem perniagaan. Latar belakang matematik yang kukuh diperlukan untuk meneruskan kerjaya sains komputer. Kebanyakan kerja dalam sains komputer melibatkan pembangunan algoritma dan logik dan menulis kod peringkat rendah yang membolehkan sistem komputer menangani masalah perniagaan.

Saintis komputer boleh mengambil bahagian dalam kerja kejuruteraan perkakasan dan perisian yang diperlukan untuk membangunkan produk. Mereka juga berkemungkinan mendalami teknologi yang lebih abstrak, seperti kecerdasan buatan (AI) dan pembelajaran mesin (ML).

Kursus pengajian dalam sains komputer memerlukan asas dalam konsep komputer dan matematik lanjutan. Ia boleh dilengkapkan dengan mata pelajaran seperti:

  •      AI dan ML
  •      rangkaian saraf
  •      sistem keselamatan
  •      analisis data
  •      pengalaman pengguna


Kerjaya dalam teknologi maklumat

Pasukan pentadbir dan kakitangan teknikal lain mengerahkan dan mengurus infrastruktur dan aset IT syarikat. Pasukan IT bergantung pada pelbagai kemahiran dan pengetahuan maklumat dan teknologi khusus untuk menyokong peralatan, aplikasi dan aktiviti. Kontraktor pihak ketiga dan kakitangan sokongan vendor IT menambah pasukan IT.

Profesion teknologi maklumat sangat pelbagai. Pekerja IT boleh pakar dalam bidang seperti pembangunan perisian; pengurusan aplikasi; komponen perkakasan; pelayan, storan atau pentadbiran rangkaian; seni bina rangkaian; dan banyak lagi. Banyak perniagaan mencari profesional IT dengan set kemahiran bercampur atau bertindih.

Terdapat pelbagai jenis kerjaya IT, masing-masing dengan keperluan teknologi dan pengurusan yang berbeza-beza. Antara tajuk pekerjaan IT yang paling biasa ialah yang berikut:
 

Ketua pegawai maklumat (CIO). Orang ini bertanggungjawab untuk IT dan sistem komputer yang menyokong matlamat perniagaan.

Ketua pegawai teknologi (CTO). Orang ini menetapkan matlamat dan dasar teknologi dalam organisasi.

pengarah IT. Orang ini bertanggungjawab untuk fungsi alat dan proses teknologi perniagaan. Peranan ini juga boleh dipanggil pengurus IT atau pemimpin IT.

Pentadbir sistem (pentadbir sys). Orang ini mengkonfigurasi, mengurus, menyokong dan menyelesaikan masalah persekitaran pengkomputeran berbilang pengguna. Dalam perniagaan, peranan ini boleh dibahagikan mengikut teknologi, memerlukan pentadbir atau pasukan khusus untuk pelayan, desktop, pentadbiran rangkaian, virtualisasi atau komponen dan teknologi lain.

Pengurus aplikasi. Peranan orang ini tertumpu pada penyediaan dan pengurusan aplikasi perniagaan bernilai tinggi, seperti Exchange.

Pembangun atau jurutera perisian. Orang atau pasukan ini menulis, mengemas kini dan menguji kod untuk program komputer untuk memenuhi objektif perniagaan dalaman atau yang dihadapi pelanggan.

Ketua arkitek IT atau arkitek IT. Orang ini memeriksa dan menukar fungsi IT untuk menyokong perniagaan dengan terbaik.

Kemahiran dan pensijilan IT

Kerjaya IT yang berjaya akan melibatkan pembangunan beberapa kemahiran teknikal. Untuk pasaran kerja IT semasa, 10 kemahiran ini adalah antara yang paling diminati:

  •      keselamatan siber
  •      pengkomputeran awan
  •      pengkomputeran tepi dan IoT
  •      automasi IT
  •      pembangunan perisian
  •      pengurusan data besar dan analisis data
  •      DevOps
  •      AI
  •      ML
  •      pembangunan aplikasi mudah alih


Dalam mengejar disiplin IT ini, adalah berfaedah untuk memperoleh pensijilan untuk menunjukkan kecekapan dalam teknologi dan bidang kepakaran tertentu. Beberapa pensijilan yang paling dihormati termasuk yang berikut:

  •      Arkitek Penyelesaian Bertauliah AWS -- Profesional
  •      Penggodam Etika Bertauliah (CEH)
  •      Diperakui dalam Kawalan Risiko dan Sistem Maklumat (CRISC)
  •      Pengurus Keselamatan Maklumat Bertauliah (CISM)
  •      Profesional Keselamatan Sistem Maklumat Bertauliah (CISSP)
  •      Cisco Certified Network Associate (CCNA)
  •      Arkitek Awan Profesional Bertauliah Google (GCP)
  •      Pensijilan berasaskan peranan Microsoft
  •      Profesional Pengurusan Projek (PMP)
  •      VMware Certified Professional (VCP)

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram