Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Siaran Langsung di youtube

Bagaimana untuk Live Streaming di Youtube


Cara Buat Siaran Langsung di youtube

YouTube ialah platform yang luar biasa untuk membina penonton/ audience/ followers yang sentiasa setia dan terlibat juga berasa berhubung secara peribadi dengan anda. Jika anda ingin meningkatkan interaksi peribadi anda dengan penonton, anda harus juga untuk mempertimbangkan menambahkan penstriman langsung pada strategi YouTube anda. Semak juga di Youtube Help.


Apabila anda melakukan strim langsung di YouTube, anda boleh berinteraksi dengan khalayak anda dalam masa nyata, membalas soalan dan ulasan mereka secara langsung dan membenarkan mereka berinteraksi dengan anda dengan cara yang tidak diedit. Lebih daripada ini, ini adalah cara yang bagus untuk mengembangkan khalayak anda di YouTube dan membina kepercayaan dengan pelanggan anda. Baca juga di Bantuan Youtube.


Cara Buat Siaran Langsung di youtube

 

Dalam artikel ini, akan membawa anda melalui cara menstrim langsung di YouTube, cara mempromosikan strim langsung anda dan banyak lagi. Semak juga di Cara Present di Google Meet.


Langkah 1: Dayakan penstriman langsung di YouTube

Langkah 2: Rancang & sediakan untuk strim langsung anda

Langkah 3: Promosikan strim langsung anda sebelum ia disiarkan secara langsung

Langkah 4: Senarai semak pra-strim langsung

Langkah 5: Pilih platform anda

Langkah 6: Libatkan khalayak anda

Langkah 7: Analisis prestasi


Langkah 1: Dayakan penstriman langsung di YouTube

Anda mungkin tidak sabar-sabar untuk menyediakan dan menyiarkan strim langsung anda tetapi sebelum mengklik butang 'siarkan secara langsung', anda perlu memastikan saluran anda memenuhi keperluan strim langsung YouTube. Mula-mula anda perlu mengesahkan saluran anda (ini boleh mengambil masa sehingga 24 jam) dan pastikan ia tidak melanggar sebarang sekatan strim langsung. Anda juga perlu memastikan bahawa kandungan strim langsung anda sejajar dengan garis panduan komuniti. Baca juga Cara Rakam Google Meet.


Cara Buat Siaran Langsung di Youtube


Jika anda merancang untuk melakukan strim langsung anda melalui peranti mudah alih, anda memerlukan sekurang-kurangnya 1,000 pelanggan (Subscriber). 


Langkah 2: Rancang & sediakan untuk strim langsung anda

Apabila bercakap tentang strim langsung, ada sesuatu yang boleh dikatakan sebagai improvisasi, membolehkan penonton mengenali diri anda yang sebenar. Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna anda tidak boleh melakukan beberapa persediaan untuk strim langsung untuk memastikan anda dan penonton mendapat nilai terbaik daripadanya. Baca juga cara guna Zoom.


Cara Buat Siaran Langsung di youtube


Rancang format strim langsung anda - biasanya format tersebut akan berada di bawah salah satu jenis berikut:


  • Persembahan / Demo
  • Kelas langsung (interaktif)
  • Perbincangan soal jawab
  • Temu bual dengan tetamu
  • Acara langsung
  • Strim langsung permainan


Bagaimanakah anda akan memberikan nilai untuk saluran dan khalayak anda? – untuk menyelesaikannya jawab soalan berikut:


  • Apakah matlamat anda untuk strim langsung?
  • Apa yang penonton anda dapat daripada menontonnya?
  • Bagaimanakah mempunyai strim langsung meningkatkan topik ini?
  • Adakah penonton yang terlepas strim langsung akan menikmati menonton rakaman itu nanti?
  • Rancang perkara penting anda – catatkan kawasan utama yang ingin anda bincangkan semasa strim langsung.


SEO Video – sama seperti video YouTube biasa, pastikan anda mengoptimumkan video untuk SEO. Ini bermakna anda perlu membuat beberapa penyelidikan dan perancangan untuk perkara berikut:


  • Tajuk video (Menyasarkan kata kunci/topik tertentu)
  • Penerangan video
  • Tag video


Pilih masa terbaik untuk bersiaran langsung – untuk mengetahui masa terbaik untuk bersiaran langsung, anda harus menyemak Analitis YouTube anda untuk melihat apabila kebanyakan pelanggan anda berada dalam talian. Jika boleh, anda juga boleh menjalankan tinjauan pendapat dengan khalayak anda untuk melihat masa yang mereka suka (ini juga peluang yang baik untuk mengetahui topik yang mereka mahu anda sampaikan).


Cara Buat Siaran Langsung di youtube


Perlukan syarikat? – anda mungkin mempertimbangkan untuk menjemput hos bersama ke strim langsung anda untuk membantu mengekalkan tahap tenaga dan interaksi yang tinggi sepanjang strim langsung atau sekurang-kurangnya seseorang untuk membantu menyederhanakan dan membalas ulasan dan soalan yang akan datang. Ia boleh menjadi satu cabaran untuk melakukan semua itu sendiri.


Cara Buat Siaran Langsung di youtube


Langkah 3: Promosikan strim langsung anda sebelum ia disiarkan secara langsung

Anda kini telah merancang strim langsung anda. Langkah seterusnya ialah mempromosikannya lebih awal untuk menarik minat orang ramai untuk hadir. Berikut adalah beberapa taktik untuk melakukannya.


Jadualkan strim langsung anda lebih awal – melakukan ini membolehkan orang ramai menetapkan peringatan dan memastikan mereka mendapat tempat dalam kalendar mereka untuk menonton strim langsung anda.


Serlahkan strim langsung anda dalam aset penjenamaan anda – seperti yang telah kami nyatakan, anda boleh menyerlahkan jadual strim langsung anda dalam seni saluran YouTube anda. Anda juga boleh melakukan perkara yang sama merentas profil sosial anda yang lain seperti di Facebook, Twitter, Twitch, dsb.


Buat treler - anda boleh membuat treler pantas untuk strim langsung anda dan letakkan video itu dalam slot 'Welcome Video' untuk saluran YouTube anda.


Galakkan pelanggan anda menghidupkan pemberitahuan – ini bermakna apabila anda menyiarkan secara langsung di YouTube, mereka akan menerima pemberitahuan (dan diharapkan akan menghadiri strim langsung anda).


Promosikannya merentasi saluran anda yang lain – pastikan untuk menyebarkan berita itu ke seluruh saluran sosial anda yang lain dan melalui senarai e-mel anda untuk menarik minat. Anda boleh membuat siaran dan cerita dengan mudah untuk profil sosial anda.


Langkah 4: Senarai semak pra-strim langsung

Tidak kira apa platform yang anda gunakan untuk strim langsung anda, sama ada daripada peranti mudah alih, komputer atau melalui perisian penstriman langsung anda harus sentiasa menyemak perkara berikut sebelum anda mengklik 'siarkan secara langsung':


Ruang bingkai – pastikan tiada gangguan atau apa-apa yang sulit di latar belakang.

Pencahayaan – sediakan pencahayaan anda dengan betul supaya semuanya terang. Berikut adalah beberapa petua untuk itu.

Audio – Lakukan pemeriksaan mikrofon untuk memastikan semuanya berbunyi sebagaimana mestinya.

Bateri – Periksa bateri kamera dan mikrofon anda untuk memastikan anda kekal berhubung sepanjang masa.

Sambungan – semak kelajuan internet anda dengan alat seperti speedtest.com

Gangguan – pastikan anda mengelakkan sebarang gangguan yang mungkin berlaku pada strim langsung anda cth. letakkan telefon bimbit anda pada senyap.

Kebolehaksesan – adakah strim langsung anda boleh diakses? Jika anda mempunyai 10k+ pelanggan, anda boleh menghidupkan kapsyen automatik secara langsung.

Pengewangan – jika anda ingin menjana wang di YouTube, anda pasti mahu memastikan pengewangan (seperti memaparkan iklan) dihidupkan untuk strim langsung anda.


Langkah 5: Pilih platform anda

Tiga cara paling popular untuk penstriman langsung di YouTube adalah melalui peranti mudah alih, PC dan perisian penstriman langsung. Pilihan yang anda pilih akan bergantung pada matlamat anda, kualiti pengeluaran yang anda cari dan tahap interaktiviti yang anda perlukan dengan khalayak anda.


Bagi kebanyakan penstriman sosial, pilihan mudah alih dan web (PC) adalah lebih daripada mencukupi, tetapi penstriman yang lebih maju berkemungkinan besar mahu pergi ke laluan perisian penstriman.


Dalam bahagian ini kita akan membincangkan cara menstrim melalui ketiga-tiga pilihan ini.


Mudah alih (Mobile)

Seperti yang dinyatakan sebelum ini untuk strim langsung daripada peranti mudah alih, anda perlu mempunyai sekurang-kurangnya 1,000+ pelanggan YouTube terlebih dahulu.


Buka apl YouTube.

Klik pada butang ‘Buat video’ (ikon kamera) .

Klik "Langsung".

Berikan strim anda tajuk dan pilih tetapan privasi.

Jika anda ingin menjadualkan strim langsung anda, tandai kotak dan masukkan tarikh dan masa.

Pilih sama ada kandungan disasarkan kepada kanak-kanak atau tidak.

Tambah sekatan umur jika perlu.

Klik pada lebih banyak pilihan untuk menambah penerangan, pilih kategori topik dan pilihan kamera serta bunyi anda.

Di bawah 'tetapan lanjutan' anda boleh mendayakan atau melumpuhkan sembang langsung, pengewangan, promosi dan banyak lagi.

YouTube kemudiannya akan mengambil foto dengan kamera web anda untuk digunakan sebagai imej lakaran kecil video – anda boleh sama ada menggunakan ini, buat semula atau memuat naik lakaran kecil tersuai.

Jika anda mengklik kongsi, anda boleh mendapatkan pautan pendek kepada strim anda untuk berkongsi merentas profil sosial anda yang lain untuk memberitahu mereka bahawa anda akan menyiarkan secara langsung.

Jika anda bersedia untuk menyiarkan secara langsung, klik 'Siaran langsung".

Klik "Selesai" untuk menghentikan penstriman.


PC (Komputer/ Laptop)

Pergi ke youtube.com.

Klik pada butang 'Buat video dan banyak lagi' (ikon kamera).

Klik pada "Go Live".

Pilih sama ada untuk disiarkan secara langsung sekarang atau pada tarikh yang akan datang.

Pilih 'Built-in camera'.

Berikan strim anda tajuk dan pilih tetapan privasi.

Jika anda ingin menjadualkan strim langsung anda, tandai kotak dan masukkan tarikh dan masa.

Pilih sama ada kandungan disasarkan kepada kanak-kanak atau tidak.

Tambah sekatan umur jika perlu.

Klik pada lebih banyak pilihan untuk menambah penerangan, pilih kategori topik dan pilihan kamera serta bunyi anda.

Di bawah 'tetapan lanjutan' anda boleh mendayakan atau melumpuhkan sembang langsung, pengewangan, promosi dan banyak lagi.

YouTube kemudiannya akan mengambil foto dengan kamera web anda untuk digunakan sebagai imej lakaran kecil video - anda boleh sama ada menggunakan ini, buat semula atau memuat naik lakaran kecil tersuai.

Jika anda mengklik kongsi, anda boleh mendapatkan pautan pendek kepada strim anda untuk berkongsi merentas profil sosial anda yang lain untuk memberitahu mereka bahawa anda akan menyiarkan secara langsung.

Jika anda bersedia untuk menyiarkan secara langsung, klik 'Siaran langsung'.

Di sebelah kanan anda akan mempunyai sembang di mana anda boleh berinteraksi dengan penonton anda.

Apabila anda selesai klik "Tamatkan strim".


Langkah 6: Libatkan khalayak anda

Kejayaan mana-mana strim langsung adalah disebabkan oleh gabungan perkara termasuk penyediaan dan topik tetapi yang paling penting adalah cara anda melibatkan khalayak anda semasa dan selepas strim langsung.


Berikut ialah beberapa cara terbaik untuk memastikan khalayak anda terlibat dalam strim langsung anda:


Imbas kembali – buat imbasan pantas sekali-sekala untuk penonton yang menyertai strim langsung anda sebagai sebahagian daripada laluan.

Insentif – berikan penonton alasan untuk bertahan, cth. mereka akan diberi ganjaran dengan beberapa cerapan penting sehingga akhir, atau tawaran istimewa, atau peluang untuk menjawab soalan mereka secara langsung.

Beri laungan – tunjukkan penonton anda yang menghargai sokongan dan penontonan mereka dengan memberikan laungan sekali-sekala kepada ahli penonton tertentu

Ceramah – pastikan anda mendayakan sembang langsung dan terlibat dalam perbincangan (atau dapatkan penyederhana untuk membantu dengan itu). Anda juga boleh menggunakan perkara yang berlaku dalam sembang untuk memacu topik wap langsung anda untuk membuat semua orang berasa terlibat. Juga, ingat anda boleh menggunakan alat penyederhana.

Promosikan - Promosikan rakaman strim langsung YouTube anda seperti yang anda lakukan untuk mana-mana video YouTube anda yang lain untuk menjangkau penonton baharu (dan bakal pelanggan)

Selami ulasan – sebaik sahaja anda berkongsi rakaman strim langsung, libatkan diri dalam ulasan untuk memastikan perbincangan diteruskan dan penglibatan khalayak anda tinggi. Ini juga merupakan tempat yang bagus untuk menemui topik yang berpotensi untuk strim langsung anda yang seterusnya.


Langkah 7: Analisis prestasi

Langkah terakhir ialah menganalisis prestasi strim langsung anda untuk melihat sama ada ia berjaya atau tidak. Untuk memahaminya, anda harus melihat analitis YouTube anda dan menjawab soalan berikut:


Adakah topik strim langsung mendorong penonton?

Berapa lama orang bertahan? (berapakah purata tempoh tontonan?)

Apakah bahagian strim langsung yang mendapat paling banyak respons? (soalan, komen, dsb.)

Adakah strim langsung mendorong pelanggan baharu?

Apakah demografi penonton anda?

Jejaki semua cerapan dan ini akan membantu anda meningkatkan strim langsung anda secara berterusan. Analisis video adalah bahagian penting dalam mencipta saluran YouTube yang berjaya.


Untuk mendapatkan lebih banyak cerapan kualitatif, anda boleh mengulas pada video anda meminta maklum balas pada strim langsung anda (dan untuk topik lain yang penonton anda ingin lihat dilindungi) dan sematkannya pada bahagian atas ulasan.


Mulakan Live Streaming hari ini

Jika anda sedang mencari cara untuk memperdalam hubungan anda dengan khalayak anda, bina penonton anda di YouTube atau letakkan diri anda sebagai pakar dalam niche anda kemudian penstriman langsung di YouTube boleh menjadi pilihan yang bagus untuk anda. Dengan mengikuti langkah-langkah dalam artikel ini, anda akan berjaya mencipta strim langsung yang menarik dan membina pengikut setia untuk saluran anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram