Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?

Bagaimana Membuat Video TikTok

Jika anda berhasrat ingin membuat video di TikTok. Anda tak perlu pening kepala bagaimana cara nak memulakannya? Walaupun terdapat lebih satu bilion pengguna TikTok di seluruh dunia, dan ada sebahagian lagi daripada mereka masih tidak mempunyai akaun TikTok.

Itu mungkin kerana anda masih belum terbiasa dengan TikTok, kerana anda belum faham dan mahir menggunakannya. Di sini admin akan memberitahu anda bahawa membuat video TikTok lebih mudah daripada yang kelihatan. Dan ini mungkin akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Semak juga di TikTok Help Center.

Cara terbaik untuk memahami TikTok (dan cara ia boleh memberi manfaat kepada perniagaan anda) ialah dengan mencuba (try n error)  terus dan membuat video sendiri. Baca juga cara daftar akaun TikTok.


1. Cara membuat akaun TikTok

  πŸ‘‰Muat turun TikTok daripada App Store atau Google Play ke telefon pintar anda.
    
2. Buka apl TikTok dan pilih cara untuk mendaftar. Daftar akaun sila klik Buat Akaun TikTok.


3. Masukkan hari lahir anda. TikTok memerlukan pengguna berumur sekurang-kurangnya 13 tahun untuk membuat akaun dan ia mempunyai sekatan berkaitan umur lain (dibawah umur) pada platform untuk memastikan keselamatan komuniti.

Jika anda menggunakan nombor telefon atau alamat e-mel untuk membuat akaun TikTok, anda akan diminta untuk memasukkannya dan membuat kata laluan. Pilih nama pengguna anda yang unik dan mudah diingat. Jika anda seorang ahli perniagaan, adalah idea yang baik untuk menggunakan nama pengguna yang sama pada keseluruhan akaun media sosial untuk membantu pelanggan mencari anda. Apa sahaja nama pengguna yang anda pilih, pastikan ia mudah diingati. Anda boleh menukarnya pada bila-bila masa kemudian.

Dari situ, anda boleh menyegerakkan diantara kenalan anda untuk mencari rakan-rakan lain pada apl. TikTok juga akan meminta anda untuk melengkapkan profil dengan tiga langkah tindakan:

  •      Tambahkan foto profil.
  •      Tambah bio anda.
  •      Tambah nama anda.


Anda juga boleh menambah kata ganti nama anda dan memautkan akaun Instagram dan YouTube anda dengan klik Edit profil.



12 Langkah dan Cara membuat video TikTok

1. klik tanda + di bahagian bawah skrin anda. Anda juga boleh klik Cipta video pada halaman profil anda.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?


2. Gunakan video sedia ada daripada Gulungan Kamera anda atau mulakan penggambaran dengan klik butang Rakam warna merah.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?


3. Jika anda merakam, anda boleh memilih sama ada untuk membuat video 15 saat, 60 saat atau 3 minit.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?

4. TikTok kini membenarkan anda memuat naik video sehingga 10 minit.

 

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?


5. Potong panjang klip anda dengan mengklik Laraskan Klip pada menu sebelah kanan.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?



6. Tambah muzik dengan klik butang di bahagian atas skrin.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?

7. TikTok akan mengesyorkan trek berdasarkan kandungan video anda, gunakan bar carian untuk mencari lagu lain atau kesan bunyi.

Cara Membuat Video TikTok: Apa yang Anda Perlu Tahu?




8. Tambahkan kesan, pelekat atau teks pada video anda dengan klik pilihan pada menu sebelah kanan.

9. Jika video anda mengandungi pertuturan, tambahkan kapsyen untuk meningkatkan kebolehaksesan.

10. Setelah anda selesai mengedit video anda, klik butang Next merah di bahagian bawah skrin.

11. Tambah hashteg, tag pengguna lain dan laraskan tetapan seperti Benarkan Duet (yang membenarkan pengguna lain membuat TikTok split skrin menggunakan video anda) atau Allow Stitch (yang membolehkan mereka mengedit klip video ke dalam klip video anda sendiri).

12. Anda juga boleh klik Pilih penutup untuk melaraskan dengan kaedah pegun video yang muncul dalam suapan (Feed). Kemudian tekan butang post.



Cara membuat video TikTok dengan muzik

Muzik yang bagus adalah salah satu keperluan TikTok! Landasan sandaran yang hebat boleh membuat semua perbezaan dalam menentukan kualiti dan populariti kandungan anda. Menambah muzik membolehkan anda menghasilkan klip yang menarik dan mudah ditonton.

Langkah 1: Menggunakan alat penciptaan TikTok, buat atau muat naik kandungan TikTok baharu anda.

Langkah 2: Navigasi ke bar Tambah bunyi di bahagian atas skrin penggambaran.

Langkah 3: Cari untuk mencari lagu atau bunyi audio yang anda inginkan. Anda boleh menggunakan tab Disyorkan atau anda boleh melihat audio anda yang disimpan di bawah Kegemaran (Favourite).

Pilih sesuatu yang sepadan dengan getaran nada video anda.


Langkah 4: Gunakan alat pemangkasan (Trim), yang ditunjukkan oleh ikon gunting, untuk trim dan mengedit audio TikTok anda dan menyelaraskannya dengan video anda.

Langkah 5: Setelah anda berpuas hati dengan kandungan anda, tulis kapsyen dan tekan bahagian.


Cara membuat TikTok dengan berbilang video

Anda juga boleh membuat video TikTok menggunakan berbilang klip. Dalam penyuntingan, anda boleh menyatukan kandungan (konten) untuk menghasilkan satu video yang panjang. Anda boleh merakam semua video dalam apl atau mengimportnya daripada kamera peranti.

Langkah 1: Buka TikTok dan klik pada butang tambah untuk mencipta video baharu.

Langkah 2: Pilih alat Muat Naik untuk mengimport video daripada peranti anda. Pilih (Next) Seterusnya apabila anda telah membuat pilihan.

Langkah 3: Potong video dengan alat laraskan klip sehingga mencapai panjang durasi dan komposisi video yang anda inginkan.

Di sini anda juga boleh menekan lama (tempoh masa) pada klip untuk menyusun semula urutan dalam video anda.

Langkah 4: Tambahkan sebarang bunyi atau kesan audio yang diperlukan, kemudian tekan (Next) Seterusnya untuk menulis kapsyen dan kemudian tekan butang Post.

 

 πŸ˜Ž Akhir kata, selamat mencuba dan semoga bermanfaat...


Comments

  1. Haaa..tahu cara dah..edit edit tapi kadang malas πŸ˜† Idea untuk content pun blur blur..dok pikir mana yg FYP agaknya πŸ˜‚

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram