Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mengedit Video Dengan Video Langkah Demi Langkah

Cara Mengedit Video dan Tips Video Editor Terbaik Untuk Beginners

Cara Mengedit Video Dengan Video Langkah Demi Langkah

Mempelajari cara mengedit video juga adalah sangat penting serta bermanfaat, sama ada anda belajar mengedit video untuk YouTube dan sebagainya. Dalam proses pembuatan filem, membuat penyuntingan klip video adalah tugas yang sangat penting. Salah satu cara terakhir untuk mengedit sebuah klip video, filem, movie dll, ialah aplikasi video editor kerana software ini juga boleh membantu anda selain ia juga boleh membuat sumbangan yang sangat besar terhadap tempo dan irama klip video anda.


Tetapi seperti yang kita sedia maklum peranan idea yang kreatif juga sangat membantu, tetapi  anda perlu mengikuti peraturan dan juga sebaliknya. Mereka tidak memberitahu anda cara 'betul' dan 'salah' untuk mengedit karya visual, tetapi mereka mempunyai beberapa tips penting dan trik praktikal untuk membantu anda memulakannya. Selain itu mereka juga mempunyai banyak pilihan mengenai perisian penyuntingan video terbaik yang diperlukan untuk digunakan, dan komputer riba terbaik untuk penyuntingan video jika ingin menaik taraf komputer dan laptop anda.


Cuba semak dan ikuti video πŸ‘‰ "Panduan Video Langkah Demi Langkah" versi english 2 dibawah ini cara untuk mengedit video guna Windows 10:πŸ‘‡


Video Source: Techxon 

Sama ada anda membuat dokumentari, komersil, filem komedi atau video khas YouTube, tips penyuntingan video untuk beginner ini adalah cara bagaimana mengenai memulakannya dengan betul, mendapatkan alat yang anda perlukan untuk mengedit video, dan melakukan semua yang diperlukan untuk menghasilkan video yang hebat untuk produk baru anda, dan apa sahaja tahap kemahiran anda.


Video Source: Windows Community

01. Tetapkan pembikinan video yang realistik

Sebelum anda memulakan penggambaran, cuba pertimbangkan alat apa yang boleh anda gunakan, dan apa yang akhirnya anda ingin capai. Sebagai contoh, penggambaran dalam 4K akan menghasilkan rakaman kualiti yang luar biasa, tetapi ini mungkin mengorbankan perkara seperti frame, dan resolusi yang lebih tinggi memerlukan perkakasan untuk kerja-kerja penyuntingan anda, dan ini boleh menjadikan prosesnya lebih rumit  jika anda tidak mempunyai komputer yang terbaik untuk memenuhi cita-cita anda,cuba lihat dan semak harga komputer terbaik untuk penyuntingan video sekiranya anda merasa perlu untuk menaik taraf (upgrage).


Sebaliknya, jika anda mengabaikan perkara ini, banyak pelanggan tidak akan berpuas hati dengan produk hasil kreativiti 1080p anda, dan sepatutnya membuat rakaman resolusi tahap yang lebih rendah harus dielakkan. Oleh itu, tingkatkan kekuatan peralatan dan perisian anda yang sedia ada dan tetapkan keperluan khusus untuk mencipta hasil kreativiti sebelum anda memulakan merakam satu frame klip video.


02. Pastikan Video tersusun dan teratur

Ini bukan tips pengeditan kerana jika anda menyambung video yang diperbuat daripada banyak klip video kecil, dengan fail  diambil secara rawak. Sebelum anda memikirkan proses penyuntingan, baca semula rakaman dan labelkan semua fail dengan betul untuk menggambarkan sesuatu pemandangan dan masa pengambilannya, kemudian letakkan dalam folder yang diasingkan mengikut tema, dan aturkannya supaya anda dapat mencarinya dengan cepat.


Tips lain yang berguna ialah membuat folder untuk suara, muzik dan gambar juga, dan memasukkan fail projek ke dalam folder utama yang merangkumi kesemuanya. Ini mungkin bertentangan dengan naluri kreatif, untuk mengelak agar anda tidak membazir dengan apa-apa klip video dalam trash. 


03. Patuhi peraturan 321

Menyimpan projek anda dengan kerap (dan memformatnya, supaya anda dapat memperbaiki (edit) kesilapan penyuntingan) adalah sesuatu perkara yang harus dilakukan, tetapi apa yang berlaku jika hard disk dan rakaman klip video anda hilang.

Membuat sandaran dengan peraturan 321 - tiga salinan, di sekurang-kurangnya dua tempat yang berbeza, salah satunya di luar laman web - tetapi selagi rakaman baru anda terdapat sekurang-kurangnya dua pemacu fizikal, dan anda juga boleh menghantar projek ke lokasi sandaran, projek anda akan dilindungi di lokasi yang betul. Perkhidmatan dalam talian seperti Google Drive boleh menjadi pilihan terbaik untuk membuat sandaran dalam talian, walaupun anda mungkin perlu menghabiskan sedikit masa dalam setiap ukuran klip video.


04. Buat video yang menarik

Sekiranya peralihan antara video anda kurang tepat, cuba mainkan semula dan edit sehingga ianya berjaya. Sekiranya klip video tersebut masih kurang menarik, cuba  semak semula klip video anda satu persatu. Adakah sebab cara penyuntingan yang bagus dan bukan kerana tiada formula langsung yang boleh menjadikan video tersebut bagus kecuali anda membuatnya sendiri. 


05. Fikirkan bagaimana untuk menetapkan warna

Ada yang berpendapat bahawa penyuntingan terbaik tidak dapat dilihat secara mata kasar; sudah tentu mengujakan dan sangat mengejutkan apabila penonton melihat perbezaan warna kamera yang jelas. Tugas editor bukan hanya sekadar mengenai ketertiban, malah selain itu kecepatan juga sangat penting untuk mendapatkan warna yang sesuai.  


Untuk membetulkan warna setiap klip video yang konsistensi, dan kemudiannya menetapkan warna di akhir rakaman tersebut untuk memberikan video anda dengan lebih penampilan yang lebih menarik dengan kelas tersendiri. Anda tidak perlu menjadikan semuanya sebagai matrix-green, tetapi cuma membuat sedikit perbezaan menjadikan hasil kerja terakhir anda dan juga mengubah hasil kerja mengedit yang sederhana menjadi yang lebih nampak profesional.


06. Kesederhanaan tetapi berkualiti

Cuba lihat kesan dan peralihan menarik, bukan? Baiklah. Fikirkan penonton dan jenis filem yang anda cuba tunjukkan. Sekiranya anda menyemak di antara klip, biasanya tak perlu melakukan apa-apa untuk peralihan cukuplah sekadar menyunting video dalam keadaan yang sederhana tetapi hasil kerja yang baik dan berkualiti.


07. Gunakan B-roll

Anda boleh juga mengikuti formula yang digemari ramai editor moden, dengan setiap dua saat atau lebih, tetapi beralih ke kamera kedua dapat membantu mengubah rakaman seketika menjadi gambar yang akan digunakan dengan lebih sempurna.


08. Pendekkannya

Anda mungkin pernah melihat papan kekunci Avid, atau Macbook yang dipakai dalam pelekat pastel, yang sering digunakan oleh editor pro. Ini hanya wujud kerana pintasan papan kekunci sangat penting untuk proses penyuntingan dan jika hanya mengklik menggunakan mouse, semua kerja pengeditan akan mengambil masa lebih lama daripada apa yang diperlukan jika anda tidak tahu apa yang hendak diklik untuk melaksanakan fungsi penting sesuatu Software dan Aplikasi. 


Baca juga artikel cara membuat Video Montaj.


Selamat membaca dan semoga dapat membantu...

Comments

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram