Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet

Masalah Sambungan Internet (Internet Connection Troubleshoot) 

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet

Masalah sambungan internet boleh menyebabkan anda jadi stress bila tak dapat. So...daripada bergelut menggunakan F5 dan berusaha keras untuk memuat semula laman web kegemaran anda apabila ianya tiba-tiba mengalami masalah. Sila semak juga di Wikihow.com


Berikut dibawah ada beberapa cara untuk menyelesaikan masalah dan mengenal pasti penyebabnya.


Nota: Pastikan anda memeriksa sambungan fizikal sebelum membuat penyelesaian masalah. Seseorang mungkin secara tidak sengaja menendang kabel kuasa router atau modem anda atau menarik kabel Ethernet dari soket, mungkin itu penyebab masalah tersebut.


Ping

Salah satu perkara pertama yang perlu dicuba apabila sambungan anda nampaknya tidak berfungsi dengan baik adalah perintah ping. Buka tetingkap Prompt command dari menu mula dan masukkan command seperti ping google.com


Command ini menghantar beberapa paket ke alamat yang anda tentukan. Pelayan web bertindak balas terhadap setiap paket yang diterimanya. Dalam perintah di bawah ini, kita dapat melihat bahawa semuanya berfungsi dengan baik - terdapat 0% kehilangan paket dan masa yang diambil oleh setiap paket agak rendah.

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet

Sekiranya anda melihat kehilangan paket (dengan kata lain, jika pelayan web tidak bertindak balas terhadap satu atau lebih paket yang anda hantar), ini dapat menunjukkan masalah rangkaian. Sekiranya pelayan web kadang-kadang memerlukan masa yang lebih lama untuk menjawab beberapa paket yang lain, ini juga boleh menunjukkan ada masalah dalam rangkaian. Masalah ini boleh terjadi pada laman web itu sendiri (tidak mungkin jika masalah yang sama berlaku di beberapa laman web), dengan penyedia perkhidmatan Internet anda, atau di rangkaian anda (misalnya, masalah dengan penghala anda).


Perhatikan bahawa beberapa laman web tidak pernah bertindak balas terhadap ping. Sebagai contoh, ping microsoft.com tidak akan menghasilkan sebarang respons.


Masalah Dengan Laman Web Khusus

Sekiranya anda mengalami masalah ketika mengakses laman web dan ping nampaknya berfungsi dengan baik, ada kemungkinan satu (atau lebih) laman web mengalami masalah pada pengakhirnya.


Untuk memeriksa sama ada laman web berfungsi dengan baik, anda boleh menggunakan Down For Everyone Atau Just For Me, alat yang cuba menyambung ke laman web dan menentukan sama ada laman web tersebut benar-benar tidak berfungsi atau tidak. Sekiranya alat ini memberitahu laman web tersebut tidak berfungsi untuk semua orang, masalahnya mungkin berkitan laman web tersebut.


Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet


Sekiranya alat ini mengatakan bahawa laman web tidak berfungsi untuk anda, itu boleh menunjukkan beberapa perkara. Ada kemungkinan ada masalah antara komputer anda dan laluan yang diperlukan untuk sampai ke pelayan laman web tersebut dalam rangkaian. Anda boleh menggunakan command traceroute (misalnya, tracert google.com) untuk menelusuri paket yang diambil untuk sampai ke alamat laman web dan melihat apakah ada masalah. 


Isu Modem & Router

Sekiranya anda mengalami masalah dengan pelbagai laman web, mereka mungkin disebabkan oleh modem atau penghala anda. Modem adalah peranti yang berkomunikasi dengan penyedia perkhidmatan Internet anda, sementara penghala berkongsi sambungan antara semua komputer dan peranti rangkaian lain di rumah anda. Dalam beberapa kes, modem dan penghala mungkin merupakan peranti yang sama.


Lihatlah penghala. Sekiranya lampu hijau menyala padanya, itu normal dan menunjukkan lalu lintas rangkaian. Sekiranya anda melihat cahaya oren yang berkedip dan stabil, itu secara amnya menunjukkan masalahnya. Perkara yang sama berlaku untuk modem - lampu oren yang berkedip biasanya menunjukkan masalah.

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet


Sekiranya lampu menunjukkan bahawa kedua-dua peranti mengalami masalah, cuba cabut dan pasangkan kembali. Ini seperti menghidupkan semula komputer anda. Anda mungkin juga ingin mencuba ini walaupun lampu berkedip normal - kami telah mengalami penghalang yang kadang-kadang perlu diset semula, seperti komputer Windows. So..Ingatlah bahawa modem tersebut memerlukan beberapa minit untuk menyambung semula ke penyedia perkhidmatan Internet anda.


Sekiranya anda masih mengalami masalah, anda mungkin perlu melakukan tetapan semula kilang pada penghala anda atau menaik taraf firmware-nya. Untuk menguji sama ada masalahnya dengan penghala anda atau tidak, anda boleh memasang kabel Ethernet komputer anda terus ke modem anda. Sekiranya sambungan sekarang berfungsi dengan baik, jelas bahawa penghala menyebabkan anda menghadapi masalah.


Masalah Dengan Satu Komputer

Sekiranya anda hanya mengalami masalah rangkaian pada satu komputer di rangkaian anda, kemungkinan ada masalah perisian dengan komputer. Masalahnya mungkin disebabkan oleh virus atau semacam perisian hasad atau masalah dengan penyemak imbas tertentu.


Lakukan imbasan antivirus di komputer dan cuba pasang penyemak imbas yang lain dan mengakses laman web tersebut di penyemak imbas lain. Terdapat banyak masalah perisian lain yang boleh menjadi penyebabnya, termasuk firewall yang salah dikonfigurasi.


Masalah Pelayan DNS

Semasa anda cuba mengakses Google.com, komputer anda menghubungi pelayan DNSnya dan meminta alamat IP Google.com. Pelayan DNS lalai yang digunakan oleh rangkaian anda disediakan oleh penyedia perkhidmatan Internet anda, dan kadangkala ianya mungkin mengalami masalah.


Anda boleh terus mengakses laman web di alamat IP-nya, yang memintas pelayan DNS. Contohnya, pasangkan alamat ini ke bar alamat penyemak imbas web anda untuk mengunjungi Google secara langsung:

Cara Menyelesaikan Masalah Sambungan Internet

Sekiranya kaedah alamat IP berfungsi tetapi anda masih tidak dapat mengakses google.com, itu adalah masalah dengan pelayan DNS anda. Daripada menunggu penyedia perkhidmatan Internet anda menyelesaikan masalah, anda boleh mencuba menggunakan pelayan DNS pihak ketiga seperti OpenDNS atau Google Public DNS. Semak juga untuk android devies di Google Help.


Pada akhirnya, kebanyakan masalah sambungan yang anda hadapi mungkin merupakan masalah orang lain - anda tidak semestinya dapat menyelesaikannya sendiri. Selalunya, satu-satunya perkara yang boleh anda lakukan ialah menunggu penyedia perkhidmatan Internet anda atau laman web tertentu untuk menyelesaikan masalah yang anda alami. (Walau bagaimanapun, memulakan semula penghala yang tidak stabil dapat menyelesaikan banyak masalah).


Nota: Sekiranya anda mengalami masalah, anda juga boleh menghubungi penyedia perkhidmatan Internet anda. Mereka juga akan memberitahu anda sama ada masalah yang dihadapi oleh pengguna lain atau sebaliknya..

Comments

  1. Dulu guna desktop selalu lee jadi masaalah macam ni, tapi dah guna laptop dan wireless, sonang dah keje heheheh terus tak usik memana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah...laptop dan wifi lagi mudah... tak pakai wayar...

      Delete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram