Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Web Browser 2020: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Opera, Safari dan Vivaldi

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Memilih browser (penyemak imbas) yang betul boleh memberi kesan besar pada bagaimana anda melalui pengalaman melayari internet, dan jika sudah beberapa tahun sejak kebelakangan ini anda telah mencuba sesuatu yang baru, anda mungkin akan terkejut dengan kesannya.

Kelajuan dan privasi adalah dua perkara terbesar yang perlu dipertimbangkan ketika memilih penyemak imbas (browser); ada yang menuntut lebih banyak sumber sistem dan sementara yang lain agak kurang, dan ada yang menawarkan rangkaian lengkap alat keselamatan untuk melindungi identiti anda dalam talian, sementara yang lain membenarkan kuki (Cookies) dan iklan berjalan tanpa halangan.

Ini adalah perkara yang sangat berkait rapat, tetapi adakah anda percaya bahawa Firefox adalah penyemak imbas terbaik yang boleh anda muat turun hari ini. Bukan kerana kekurangannya, tetapi developer Mozilla telah memberi komitmen untuk menyokong privasi penggunanya dan menambahbaik beberapa fungsi alat untuk menghentikan pihak ketiga menjejaki anda di seluruh web.

Edge yang berasaskan Chromium yang baru dilancarkan baru-baru ini. Ia menyokong semua pelanjutan penyemak imbas yang sama seperti Google Chrome, tetapi nampaknya masih kurang laju (kurang RAM), memungkinkannya untuk meningkatkan prestasi yang lebih pantas lagi.

Ini adalah satu-satunya pilihan, dan ada banyak alasan untuk melihat di sebalik nama terbesar untuk penyemak imbas yang lebih baik. Dibawah ada beberapa browser yang mungkin menjadi pilihan anda...

Penyemak imbas yang dimaksudkan seperti berikut:

πŸ‘‰Mozilla Firefox
πŸ‘‰Microsoft Edge
πŸ‘‰Google Chrome
πŸ‘‰Opera
πŸ‘‰Vivaldi
πŸ‘‰Safari

1. Mozilla Firefox
Penyemak imbas terbaik untuk pengguna kuasa dan perlindungan privasi.

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Firefox telah lama menjadi senjata internet yang berpangkalan di Switzerland dan merupakan browser pilihan ramai. Versi ke-72 sangat baik: ia dapat memberi amaran kepada anda jika alamat e-mel anda disertakan dalam pelanggaran data yang diketahui, ia menyekat kemunculan notifikasi, ia menyekat penjejakan penyemak imbas "cap jari" dan membawa gambarnya dalam mod video gambar ke versi Mac. Seperti sebelumnya, ia dapat disesuaikan tanpa henti dari segi penampilannya dan dalam rangkaian sambungan yang boleh anda gunakan. Penambahbaikan tahun lalu secara dramatik meningkatkan kepenggunaannya, yang mula ketinggalan seperti Chrome, dan lancar dan kukuh walaupun pada perkakasan yang sederhana.

Sebagaimana yang kita sayangi Firefox - sekarang ini masih penyemak imbas kegemaran kita - kita bimbang akan masa depannya. 2019 bukanlah tahun yang baik untuk Mozilla, dengan krisis tambahan pada bulan Mei yang dituntut oleh Peter Saint-Andre dan Matthew Miller "adalah hasil dari satu set sistem kompleks yang saling berkaitan yang tidak difahami dengan baik di seluruh pasukan yang berkaitan" . Kekurangan pasukan jaminan kualiti dalaman juga disoroti - sebahagian besar QA Mozilla disumberkan secara luar - dan pada awal tahun 2020 petunjuk QA dilaporkan dilepaskan dalam satu putaran. Mozilla berjuang untuk memperoleh dana, so... jika anda menghargai Firefox, anda boleh melayari dengan mengunjungi laman sesawang donate untuk Mozilla didalam membantu Mozilla Firefox terus relevan pada masa akan datang.

Baca artikel penuh tentang Mozilla Firefox klik sini.

2. Microsoft Edge
Browser yang benar-benar cukup hebat dari seorang bekas penggodam Browser.

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Sistem operasi: Windows, macOS, Android, iOS, Linux tidak lama lagi

Sangat, sangat pantas Alat privasi yang boleh menyimpan laman web sebagai aplikasi Windows sebagai default. Pembaca yang terdahulu akan mengingati Microsoft sebagai black hat dalam Browser Wars yang akhirnya membawa kepada kebangkitan Firefox dan Chrome. Tetapi Microsoft kini berada di landasan yang betul dan penyemak imbas Edge mereka telah dibina semula dengan Chromium. Ini adalah penyemak imbas default Windows dan terdapat juga versi untuk iOS, Android dan Mac.

Versi berkuasa Chromium baru jauh lebih pantas daripada pendahulunya dan merangkumi beberapa ciri berguna termasuk juga boleh Baca Aloud, kemampuan untuk menghantar media seperti video sebaris ke peranti Chromecast, halaman permulaan gaya Opera dan pilihan tambahan yang baik seperti pengurus kata laluan, penyekat iklan dan sebagainya. Anda juga boleh memuat turun halaman web sebagai aplikasi yang kemudiannya digunakan sebagai aplikasi tersendiri tanpa perlu melancarkan versi baru untuk keseluruhan browser. Itu sangat berguna untuk digunakan dalam Google Docs atau Twitter.

Terdapat banyak pilihan penyesuaian dan kami sangat menyukai halaman Privasi dan Perkhidmatan, yang menjadikan tetapan yang berpotensi membingungkan jelas, dan halaman Kebenaran Laman. Itu memberi anda kawalan yang terperinci mengenai apa yang dapat dilakukan oleh laman web tertentu, termasuk segala-galanya dari pop timbul dan penyekat iklan hingga akses peranti MIDI dan main automatik media.

Edge kelihatan seakan seperti Chrome dan berfungsi seperti Chrome, tetapi ramai pengguna lebih menyukainya daripada Chrome: nampaknya ia lebih pantas menjadikannya sebagai pilihan yang sangat hebat.

Baca artikel penuh tentang Microsoft Edge klik sini

3. Google Chrome
Ia adalah browser kegemaran pengguna di seluruh dunia, 

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Sistem operasi: Windows, macOS, Linux, Android, iOS

Prestasi pantas yang boleh dikembangkan dengan Cross-platform. Boleh memaksimumkan sumber daya, maka penggunaan mesin Chromium oleh Microsoft untuk penyemak imbas Edge sendiri akan membuatkan Google berasa cukup baik tentang produk mereka.

Tetapi ada beberapa bidang di mana pesaing Microsoft seolah-olah telah mengalahkan pesaingnya, yang paling ketara dalam penggunaan sumber daya: Chrome terkenal dengan tuntutan sumber daya yang besar dan ia dapat menyesuaikan dengan perkakasan berkuasa rendah dengan RAM terhad.

Ciri freeze Tab yang baru dirancang untuk mengatasinya dengan secara automatik 'freeze' tab latar belakang sehingga ianya tidak menggunakan sumber daya secara tidak perlu, tetapi Chrome masih banyak kekurangan peralatan yang diperlukan.

Chrome 79 bukannya browser yang tak bagus. Sebaliknya: ia adalah penyemak imbas yang hebat dengan perpustakaan tambahan, sokongan dan penyegerakan lintas platform, ciri pengisian automatik yang sangat baik dan beberapa alat yang hebat untuk web developer. Ia dapat memberi amaran kepada anda jika e-mel anda telah disusupi, ia mempunyai carian DNS yang selamat untuk penyedia yang serasi dengan (DNS Awam Google sendiri adalah salah satunya) dan ia menyekat banyak kandungan campuran berbahaya seperti skrip dan gambar pada sambungan yang selamat. Ia juga membolehkan API WebXR untuk AR dan VR. Dan jangan lupa tentang mod gelap Chrome, yang menjadikan penjelajahan lebih mudah untuk penglihatan mata pada waktu malam.

Semuanya kelihatan baik, tetapi Firefox masih ketinggalan dari aspek perlindungan privasi, Edge lebih baik berbanding penyemak imbas khusus tidak datang dengan rasa curiga kerana Google terlalu banyak terlibat dalam semua kehidupan kita dengan mengumpul semua data pengguna.

Baca artikel penuh tentang Google Chrome klik sini.


4. Opera
Browser dalam kelas tersendiri yang sangat baik untuk mengumpulkan kandungan.

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Sistem operasi: Windows, macOS, Linux, Android, iOS

Proksi terbina dalam Ciri keselamatan yang hebat Interface yang sangat bagus.
Opera menetapkan kedudukannya ketika anda mula-mula menjalankannya: skrin percikannya membolehkan anda menghidupkan penyekat iklan terbina dalam, menggunakan VPN terbina dalamnya, menghidupkan Crypto Wallet untuk cryptocurrency, mengaktifkan pesanan dalam penyemak imbas dari bar sisi dan bergerak antara mod cahaya atau gelap.

Ini adalah pengenalan yang baik untuk penyemak imbas yang sangat baik, walaupun jika anda seorang pemain permainan, anda harus melihat Opera GX sebagai gantinya: yang dirancang khusus untuk pemain dan mempunyai ciri-ciri integrasi Twitch dan sokongan Razer Chroma.

Opera merupakan penyemak imbas berasaskan Chromium yang lain, jadi prestasi pantas dan anda boleh menggunakan alat tambah dari pustaka Chrome. Ia juga mempunyai beberapa idea menarik seperti Flow, yang direka untuk orang yang sering melihat perkara yang ingin mereka kunjungi kemudian: jika anda sentiasa menghantar e-mel atau menghantar pautan menarik kepada diri sendiri, Flow membolehkan anda melakukan lebih banyak perkara dengan elegan dengan memudahkan untuk berkongsi kandungan dari Opera di telefon anda ke Opera di komputer anda.

Terdapat juga Berita Peribadi, yang mengingatkan pembaca RSS Feedly, Apple News atau aplikasi tablet Flipboard: ini membolehkan anda menambahkan sumber berita pilihan anda untuk membuat surat khabar dalam talian yang diperibadikan.

Opera dipenuhi dengan ciri-ciri yang berguna, tetapi salah satu kegemaran kami tidak lagi ada di penyemak imbas desktop: Opera Turbo, yang memampatkan data internet seperti gambar sehingga muat lebih cepat pada sambungan omong kosong, kini hanya tersedia untuk penyemak imbas mudah alih. Anda mendapat mod penjimatan bateri yang berguna, jadi apabila muat turun anda perlahan sekurang-kurangnya anda tidak perlu risau bateri komputer riba anda akan habis.

Baca artikel penuh tentang Opera klik sini.

5. Vivaldi
Bina browser anda dengan dok dan susun tab yang unik

Web Browser Pilihan Terbaik 2020

Sistem operasi: Windows, macOS, Linux, Android (beta)
Ciri-ciri antara muka kreatif yang boleh disesuaikan Menyokong sambungan ChromeBad untuk penunda. Vivaldi adalah idea awal bekas pembangun Opera, dan seperti Opera, ia melakukan perkara yang berbeza daripada penyemak imbas besar. Dalam kes ini, sangat berbeza. Vivaldi adalah mengenai penyesuaian, dan anda boleh mengubah segala-galanya dari cara navigasi berfungsi hingga penampilan interface pengguna.

Chromium sekali lagi berada di bawah permukaan di sini (yang bermaksud anda boleh menggunakan kebanyakan add-on Chrome), tetapi yang ada di atas sangat berbeza dengan penyemak imbas berasaskan Chromium yang lain. 

Baca artikel penuh tentang Vivaldi klik sini.

6. Safari
Pada bulan Jun 2020 diumumkan bahawa macOS Big Sur akan memasukkan Safari 14. Safari 14 memperkenalkan ciri privasi baru, termasuk Laporan Privasi yang menunjukkan kandungan yang disekat dan maklumat privasi di halaman web. Pengguna juga akan menerima laporan bulanan mengenai trackers yang telah disekat oleh Safari. Sambungan juga boleh diaktifkan atau dinonaktifkan berdasarkan laman demi laman. Safari juga kini menyokong API WebExtension yang digunakan di Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox, dan Opera, yang bermaksud pembangun kini dapat dengan mudah menghantar pelanjutan mereka dari browser web tersebut ke Safari.

Web Browser Pilihan Terbaik 2020


Pratonton Teknologi Safari
Teknologi Safari pertama kali dilancarkan bersama OS X El Capitan 10.11.4. Siaran Pratonton Teknologi Safari merangkumi versi terbaru dari WebKit, dan menggabungkan teknologi Web yang akan dimasukkan dalam Safari yang stabil di masa depan, sehingga developer dan pengguna dapat memasang pelepasan kepada Teknologi Pratonton pada Mac, menguji features tersebut, dan memberikan maklum balas.

Baca artikel penuh tentang Safari klik sini.

Comments

  1. Di laptop tetap setia dengan Chrome..di handphone saya guna Safari..

    ReplyDelete
  2. kita guna Google Chrome, tapi kat phone guna Safari...

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram