Cara Semak/ Bayar Bil Melalui Apps MyTNB
Tahukah anda? kini anda boleh menyemak dan membayar bil elektrik di myTNB anda secara online hanya melalui Apps My TNB sahaja. Sila semak di myTNB Portal.
Portal myTNB dan aplikasi mudah alih TENAGA Nasional Bhd (TNB) myTNB telah mencatatkan kenaikan hampir 50% dalam akaun yang baru didaftarkan sejak penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) pada 18 Mac lalu. Sila download di Google Play Store dan Apple Apps Store.
“Akaun TNB yang baru didaftarkan untuk myTNB telah meningkat 47.8% kepada 3.3 juta pengguna (2.8 juta sebelumnya) dari 18 Mac 2020 sehingga kini kerana pelanggan yang duduk di rumah memanfaatkan portal dan aplikasi ini untuk melakukan pelbagai transaksi berkaitan bil TNB mereka.
Selain memantau dan membayar bil elektrik mereka, pengguna myTNB juga dapat menambahkan akaun TNB lain dan membayar bil elektrik untuk orang yang mereka sayangi. TNB berharap lebih ramai pelanggan menggunakan myTNB ini kerana ia menyediakan cara yang paling mudah selain terus membayar bil elektrik mereka tepat pada waktunya dari rumah je...
Pengguna juga dapat membayar bil mereka tanpa masuk dengan menggunakan fitur pembayaran ekspres di portal myTNB. Sepanjang tempoh MCO, TNB telah menangguhkan pembacaan meter fizikal dan penghantaran bil ke premis. Penggunaan elektrik pelanggan akan dikira berdasarkan penggunaan bulan sebelumnya (anggaran anggaran). Sebagai contoh, jika bil bulan lalu adalah RM100, anggaran anggaran semasa juga adalah RM100.
Potongan berjenama (antara 2% dan 50%) berdasarkan jumlah penggunaan akan ditunjukkan dalam anggaran-anggaran yang dikeluarkan untuk penggunaan elektrik mulai bulan lalu.
TNB juga menasihati pelanggan untuk membuat pembayaran bil segera dan bukannya menunggu sehingga MCO berakhir untuk mengelakkan pengumpulan bil tertunggak. Ramai juga pengguna yang terkejut dan mengeluh setelah melihat jumlah caj dan tunggakan bil mereka.
Download Apps MyTNB
Aplikasi myTNB menyediakan alternatif yang lebih selamat bagi 9.28 juta pelanggan TNB untuk membayar bil mereka kerana semua 125 kedai Kedai Tenaga dan kios pembayaran layan diri di seluruh negara ditutup buat sementara waktu dalam tempoh MCO.
Ini membolehkan pelanggan membayar bil elektrik mereka menggunakan perbankan dalam talian, kad kredit atau debit. Pelanggan juga dapat mengetahui sejarah penggunaan, penagihan dan pembayaran tenaga mereka selama enam bulan terakhir.
Caj Penalti Bayaran Lewat 1%
Berapakah caj penalti pembayaran lewat 1%?
Bayaran denda pembayaran lewat 1% akan dikenakan jika pembayaran bil elektrik dibuat lebih dari 30 hari setelah tanggal tagihan sesuai dengan Peraturan Pembekalan Pemegang Lesen 1990.
Bagaimana ia dikira?
Caj denda pembayaran lewat dikira berdasarkan 1% (faedah sederhana) dari jumlah bil tertunggak, dikalikan dengan jumlah hari tertunggak.
[Jumlah Tertunggak] x 1% x Bilangan Hari Tertunggak / 30 hari
Contohnya: Jumlah keseluruhan bil: RM1,000.00 Tarikh akhir bil: 31 Mei 2019 Tarikh pembayaran: 10 Jun 2019
Hari tertunggak: 10 hari Caj penalti pembayaran lewat dikenakan: RM1,000 x 1% x 10/30 = RM3.33
Komponen berikut tidak termasuk dalam pengiraan caj penalti pembayaran lewat:
Caj denda pembayaran lewat (tertunggak)
Wang jaminan
Cukai Jualan & Perkhidmatan (SST)
Caj sambungan
Kes gangguan pemasangan meter
Bagaimana Mengelakkannya?
Sila bayar bil anda dalam masa 30 hari dari tarikh bil.
Terdapat item baris dengan keterangan "Surcaj Lewat Bayar" dalam bil terbaru saya. Bagaimana saya boleh mendapatkan pengiraan terperinci untuk bil saya?
Sambungan / Putus Bekalan
Setelah pelanggan menerima notis pemutusan dari TNB dalam bil mereka (Klik di sini untuk sampel), tunggakan bil TNB mesti dibayar selewat-lewatnya tujuh (7) hari bekerja dari tarikh pengeluaran notis.
Sekiranya pembayaran lalai seperti yang dinyatakan dalam pemberitahuan pemutusan, pemutusan bekalan akan berlaku setelah tujuh (7) hari kerja dari tanggal pemberitahuan pemberitahuan.
Bekalan elektrik anda akan dihubungkan semula pada hari yang sama sekiranya pembayaran tunggakan bil TNB dibuat sebelum jam 1.00 tengah hari. Pembayaran mesti dibuat di Pusat Khidmat Pelanggan yang dinyatakan dalam notis pemutusan.
Pembekalan akan disambungkan semula dalam masa 24 - 48 jam jika pembayaran dibuat selepas jam 1.00 petang atau di pusat pembayaran sehenti selain di Pusat Khidmat Pelanggan yang dinyatakan dalam notis.
Untuk sebarang pertanyaan mengenai perkara yang berkaitan dengan akaun, sila hubungi TNB di:
TNB CareLine di 1-300-88-5454; atau
E-mel ke tnbcareline@tnb.com.my; atau
Lawati Kedai Tenaga yang terdekat.
Nota: Bagi pelanggan yang tidak mempunyai sambungan Internet atau telefon pintar, pembayaran tunai boleh dilakukan di kedai terpilih seperti cawangan Pos Malaysia Bhd, Bank terpilih dan kedai runcit seperti outlet 7-Eleven, 99 Speedmart, Kedai Petronas Kedai Mesra dan Shell terpilih.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).