Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

MyTNB: Cara Semak Bil Elektrik TNB Bulanan Anda

Cara Semak/ Bayar Bil Melalui Apps MyTNB

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda

Tahukah anda? kini anda boleh menyemak dan membayar bil elektrik di myTNB anda secara online hanya melalui Apps My TNB sahaja. Sila semak di myTNB Portal.

Portal myTNB dan aplikasi mudah alih TENAGA Nasional Bhd (TNB) myTNB telah mencatatkan kenaikan hampir 50% dalam akaun yang baru didaftarkan sejak penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) pada 18 Mac lalu. Sila download di Google Play Store dan Apple Apps Store.

“Akaun TNB yang baru didaftarkan untuk myTNB telah meningkat 47.8% kepada 3.3 juta pengguna (2.8 juta sebelumnya) dari 18 Mac 2020 sehingga kini kerana pelanggan yang duduk di rumah memanfaatkan portal dan aplikasi ini untuk melakukan pelbagai transaksi berkaitan bil TNB mereka.

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda

Selain memantau dan membayar bil elektrik mereka, pengguna myTNB juga dapat menambahkan akaun TNB lain dan membayar bil elektrik untuk orang yang mereka sayangi. TNB berharap lebih ramai pelanggan menggunakan myTNB ini kerana ia menyediakan cara yang paling mudah selain terus membayar bil elektrik mereka tepat pada waktunya dari rumah je...

Pengguna juga dapat membayar bil mereka tanpa masuk dengan menggunakan fitur pembayaran ekspres di portal myTNB. Sepanjang tempoh MCO, TNB telah menangguhkan pembacaan meter fizikal dan penghantaran bil ke premis. Penggunaan elektrik pelanggan akan dikira berdasarkan penggunaan bulan sebelumnya (anggaran anggaran). Sebagai contoh, jika bil bulan lalu adalah RM100, anggaran anggaran semasa juga adalah RM100.

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda

Potongan berjenama (antara 2% dan 50%) berdasarkan jumlah penggunaan akan ditunjukkan dalam anggaran-anggaran yang dikeluarkan untuk penggunaan elektrik mulai bulan lalu.

TNB juga menasihati pelanggan untuk membuat pembayaran bil segera dan bukannya menunggu sehingga MCO berakhir untuk mengelakkan pengumpulan bil tertunggak. Ramai juga pengguna yang terkejut dan mengeluh setelah melihat jumlah caj dan tunggakan bil mereka.

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda

Download Apps MyTNB 
Aplikasi myTNB menyediakan alternatif yang lebih selamat bagi 9.28 juta pelanggan TNB untuk membayar bil mereka kerana semua 125 kedai Kedai Tenaga dan kios pembayaran layan diri di seluruh negara ditutup buat sementara waktu dalam tempoh MCO.
Portal ini boleh diakses di www.mytnb.com.my dan aplikasi mudah alih tersedia untuk muat turun percuma dari Google Play Store dan Apple App Store.

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda

Ini membolehkan pelanggan membayar bil elektrik mereka menggunakan perbankan dalam talian, kad kredit atau debit. Pelanggan juga dapat mengetahui sejarah penggunaan, penagihan dan pembayaran tenaga mereka selama enam bulan terakhir.

MyTNB: Cara Semak Bil Bulanan Anda


Caj Penalti Bayaran Lewat 1%
Berapakah caj penalti pembayaran lewat 1%?
Bayaran denda pembayaran lewat 1% akan dikenakan jika pembayaran bil elektrik dibuat lebih dari 30 hari setelah tanggal tagihan sesuai dengan Peraturan Pembekalan Pemegang Lesen 1990.
Bagaimana ia dikira?
Caj denda pembayaran lewat dikira berdasarkan 1% (faedah sederhana) dari jumlah bil tertunggak, dikalikan dengan jumlah hari tertunggak.
[Jumlah Tertunggak] x 1% x Bilangan Hari Tertunggak / 30 hari
Contohnya: Jumlah keseluruhan bil: RM1,000.00 Tarikh akhir bil: 31 Mei 2019 Tarikh pembayaran: 10 Jun 2019
Hari tertunggak: 10 hari Caj penalti pembayaran lewat dikenakan: RM1,000 x 1% x 10/30 = RM3.33

Komponen berikut tidak termasuk dalam pengiraan caj penalti pembayaran lewat:
Caj denda pembayaran lewat (tertunggak)
Wang jaminan
Cukai Jualan & Perkhidmatan (SST)
Caj sambungan
Kes gangguan pemasangan meter
Bagaimana Mengelakkannya?
Sila bayar bil anda dalam masa 30 hari dari tarikh bil.
Terdapat item baris dengan keterangan "Surcaj Lewat Bayar" dalam bil terbaru saya. Bagaimana saya boleh mendapatkan pengiraan terperinci untuk bil saya?

Sambungan / Putus Bekalan
Setelah pelanggan menerima notis pemutusan dari TNB dalam bil mereka (Klik di sini untuk sampel), tunggakan bil TNB mesti dibayar selewat-lewatnya tujuh (7) hari bekerja dari tarikh pengeluaran notis.

Sekiranya pembayaran lalai seperti yang dinyatakan dalam pemberitahuan pemutusan, pemutusan bekalan akan berlaku setelah tujuh (7) hari kerja dari tanggal pemberitahuan pemberitahuan.

Bekalan elektrik anda akan dihubungkan semula pada hari yang sama sekiranya pembayaran tunggakan bil TNB dibuat sebelum jam 1.00 tengah hari. Pembayaran mesti dibuat di Pusat Khidmat Pelanggan yang dinyatakan dalam notis pemutusan.
 
Pembekalan akan disambungkan semula dalam masa 24 - 48 jam jika pembayaran dibuat selepas jam 1.00 petang atau di pusat pembayaran sehenti selain di Pusat Khidmat Pelanggan yang dinyatakan dalam notis.


Untuk sebarang pertanyaan mengenai perkara yang berkaitan dengan akaun, sila hubungi TNB di
:
TNB CareLine di 1-300-88-5454; atau
E-mel ke tnbcareline@tnb.com.my; atau
Lawati Kedai Tenaga yang terdekat.

Nota: Bagi pelanggan yang tidak mempunyai sambungan Internet atau telefon pintar, pembayaran tunai boleh dilakukan di kedai terpilih seperti cawangan Pos Malaysia Bhd, Bank terpilih dan kedai runcit seperti outlet 7-Eleven, 99 Speedmart, Kedai Petronas Kedai Mesra dan Shell terpilih.


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram