Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Buat Google Sheets Sidebar Data Entry Form

Cara Membuat Borang dan Menguruskan Spreadsheet di Google Docs

Cara Buat Google Sheets Sidebar Data Entry Form

Buat, hantar, bagikan, dan edit borang
Borang Kemasukan Data Entri Sidebar Google
Gunakan Skrip Google Untuk Membuat Borang Data Entri Sidebar di Google sheets.
Memasukkan data secara langsung ke dalam spreadsheet mungkin merupakan cara termudah untuk memasukkan data, tetapi ini mungkin bukanlah cara yang terbaik. 

Sekiranya anda ingin memastikan bahawa data sesuai dengan keadaan dan format tertentu atau jika anda ingin melakukan pengesahan data tertentu sebelum memasukkan data, borang kemasukan data adalah penyelesaian yang lebih baik.

Google Sheets mempunyai beberapa alat yang boleh anda gunakan untuk memasukkan data. Antaranya yang paling popular dan senang digunakan ialah produk Google Forms. 



Namun, jika anda mahukan penyelesaian kemasukan data dalam Helaian Google itu sendiri, ada alat lain yang boleh anda gunakan. Skrip Google Apps membolehkan anda membuat bar sisi di Helaian Google dan membina borang HTML / Javascript yang berinteraksi dengan spreadsheets.

Inilah yang kita perlukan untuk membina borang kemasukan data. Dalam panduan ini, saya akan menunjukkan cara membuat contact form mudah di Google Sheets seperti di bawah.
Google Sheets Sidebar Data Entry Form
Buat Sidebar Menggunakan Skrip Google Apps
Untuk membuat Sidebar di Google sheets, kita perlu menggunakan Skrip Google Apps. Untuk mengaksesnya, click Tools -> Script editor.
Google Sheets Sidebar Data Entry FormApa yang dilakukan oleh kod ini?
@OnlyCurrentDoc menentukan skop kebenaran skrip ke spreadsheet ini dan bukannya semua fail di akaun Google anda.
Google Sheets Sidebar Data Entry FormFungsi onOpen () membuat item menu di bar alat yang disebut 'Sidebar' dan menambahkan item yang disebut 'Contact Form' yang apabila dipilih menjalankan fungsi 'showSidebar'. Seperti yang dijangkakan, fungsi onOpen () berjalan secara automatik apabila spreadsheets dibuka.

Google Sheets Sidebar Data Entry Form

Seterusnya, kita mempunyai fungsi showSidebar () yang dipanggil ketika pengguna mengklik item menu Contact Form di atas.
Google Sheets Sidebar Data Entry FormFungsi showSidebar () menggunakan perkhidmatan HTML yang membolehkan anda melayani laman web yang dapat berinteraksi dengan fungsi Skrip Aplikasi sisi pelayan.

Di sini kita membuat objek Templat HTML dari fail HTML 'Sidebar.html'. Fungsi evaluasi () menukar templat menjadi objek HTMLOutput yang dapat diakses oleh pengguna, dalam hal ini sebagai side bar di Google Sheets. Dan mereka menamakan tajuk bar sisi tersebut sebagai 'Contact Form'.

Fail HTML Side Bar
Dalam fungsi showSidebar () di atas, kami merujuk fail bernama 'Sidebar.html'. Kita perlu membuat fail itu dengan mengklik File -> New -> File Html dan menamakannya 'Sidebar'.

Google Sheets Sidebar Data Entry Form
Dengan menggunakan kelas SpreadsheetApp bersama dengan getUI () untuk mengembalikan contoh persekitaran antara muka pengguna spreadsheet. Ini membolehkan kita berinteraksi dengan UI. Sekarang kita boleh memaparkan bar sisi dengan method showSidebar () dengan melewati objek html sebagai parameter.

Google Sheets Sidebar Data Entry Form
Setelah dibuat, kita perlu membina halaman HTML yang akan memaparkan borang kenalan. Borang akan mempunyai medan input untuk nama depan, nama belakang, alamat, bandar, drop-down untuk negeri, poskod, nombor telefon, dan e-mel.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram