Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10

Cara Mengambil Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10

Kemas kini untuk Windows 10 pada Oktober 2019  telah memperkenalkan cara baru untuk mengambil screenshot. Dulu dikenali alat Snipping Tool dan kini muncul dengan nama baru sebagai Snip & Sketch yang baru. (Sebenarnya, Alat Snipping Tool masih wujud, tetapi Microsoft kata ia dihentikan.)

Bagaimana cara alat Snip & Sketch ini berfungsi - dan shotcut lain untuk mengambil screenshot di Windows 10

Snip & Sketch
Alat Snip & Sketch lebih mudah diakses dan menjadikannya lebih mudah untuk berkongsi screenshot, tetapi ia mempunyai ciri-ciri yang terbaru yang akan membuatkan anda menyukai alat ini. Dari tetingkap (Windows) Snip & Sketch, klik New di kiri atas untuk membuat screenshot. Sila semak di Microsoft Support.

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10
πŸ‘‰Klik -> Start-> Search-> Snip & Sketch

Tetingkap Snip & Sketch akan hilang, dan anda akan melihat menu kecil muncul di bahagian atas skrin yang membolehkan anda memilih jenis screenshot yang anda ingin ambil - segi empat tepat (rectangular), bentuk bebas (free-form ) atau layar penuh (full Screen). Kelainannya, ia tidak membenarkan cara untuk mengambil screenshot windows, yang sama seperti dengan Snipping Tool. Anda juga boleh mengklik butang anak panah ke bawah di sebelah butang baru di tetingkap Snip & Sketch untuk menunda masa pemotongan selama 3 hingga 10 saat. Semak juga di https://support.microsoft.com

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10
πŸ‘‰Klik imej di Windows Desktop-> Klik Kanan Mouse->Open With-> Snip & Sketch


Setelah mengambil screenshot, gambar tersebut akan dimuat ke Snip & Sketch, di mana anda boleh menggunakan anotasi dengan pensil, pen dan alat lain di bahagian atas windows. Screenshot anda juga disalin ke clipboard, ia merangkumi semua anotasi yang anda buat.

Snipping Tool 
Snipping Tool telah wujud sejak Windows Vista. Klik butang baru untuk memulakan proses screenshot. Jenis snip default adalah snip segi empat tepat, selain itu anda juga boleh mengambil snip berbentuk bebas dan skrin penuh dengan snip windows.

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10

Alat untuk memotong tidak menyimpan screenshot anda secara automatik - anda perlu menyimpannya secara manual di alat sebelum anda keluar - dan ia secara automatik menyalin screenshot anda ke clipboard.

Print Screen
Untuk menangkap keseluruhan skrin anda, klik kunci Print Screen (juga  dilabel sebagai PrtScn). Screenshot tidak akan disimpan sebagai fail, tetapi akan disalin ke clipboard. Anda perlu membuka alat penyuntingan gambar (seperti Microsoft Paint), tampal screenshot di editor dan simpan fail dari sana.

Anda juga dapat mengatur butang PrtScn untuk membuka alat Snip & Sketch dengan pergi ke Settings> Ease of Access> Keyboard dan beralih pada Gunakan butang PrtScn untuk membuka snipping screen di bawah Print Screen Shortcut.

Cara Screenshot di PC atau Laptop di Windows 10

Windows Key + Print Screen
Untuk menangkap keseluruhan skrin anda dan menyimpan tangkapan skrin secara automatik, ketuk kekunci Windows + kunci Skrin Cetak. Skrin anda akan malap sebentar untuk menunjukkan anda baru sahaja sedang mengambil screenshot, dan screenshot akan disimpan ke folder Gambar> screenshot.

Windows Key + shift-S
Anda juga boleh menggunakan kekunci Windows pintas papan kekunci + shift-S (atau butang skrin baru di Action Center) untuk membuat screenshot dengan Snip & Sketch. Skrin akan menjadi malap dan anda akan melihat menu kecil Snip & Sketch akan muncul di skrin yang akan membolehkan anda memilih jenis screenshot yang ingin anda ambil.

Alt + Skrin Cetak
Untuk mengambil Screenshot active window, gunakan pintasan papan kekunci Alt + PrtScn. Ini akan membuka tetingkap (Window) anda yang sedang aktif dan copy screenshot ke clipboard. Anda perlu membuka tangkapan (Screenshot) dalam penyunting gambar untuk menyimpannya.

Comments

  1. ooo, kita selalu main Shift+PrtSc ajeee..hahahha...check kat laptop ni, aha lah ada Snip & Sketch tu...tapi ada sekali hari tu guna apps untuk screen recording, kita boleh set saiz dia nak macam mana, lupa pulak apa namanya...

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram