Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

My IP Address dan Bagaimana Cara Mengetahuinya

MY Local/ External IP Address

My IP Address dan Bagaimana Cara Mengetahuinya

Alamat IP Luaran (Awam)

IP address, alamat IP luaran (external) dan tempatan (local) kedua-duanya melayani tujuan yang sama, perbezaannya adalah skop. Alamat IP luaran atau awam digunakan di seluruh Internet untuk mencari sistem komputer dan peranti. Local IP Address (Alamat IP tempatan) atau (Alamat IP dalaman) digunakan di dalam rangkaian peribadi untuk mencari komputer dan peranti yang disambungkan antara satu sama lain.

Pembekal Perkhidmatan Internet anda (ISP) memberi anda alamat IP luaran apabila anda menyambung ke Internet. Apabila penyemak imbas web anda meminta halaman web, ia menghantar alamat IP ini berserta dengannya. ISP anda menggunakan ini untuk mengetahui siapa pelanggannya yang meminta halaman web mana. Juga, mana-mana laman web yang anda lawati akan mempunyai akses ke alamat IP ini.

Windows
Buka Promosi Perintah melalui menu Start Windows anda. Taipkan "ipconfig" dan tekan Enter. Cari baris yang berbunyi "Alamat IPv4." Nombor yang melintang daripada teks itu ialah alamat IP tempatan anda. Semak IP Address anda sila klik DISINI.


My IP Address dan Bagaimana Cara Mengetahuinya

Alamat IP luaran anda adalah 162.158.166.189.
Setiap laman web juga mempunyai alamat IP sendiri, walaupun anda tidak perlu mengenali mereka. Apabila anda menaip nama domain, seperti "www.google.com", Server Nama Domain (DNS) memandang alamat IP untuk anda, yang merupakan lokasi sebenar tapak web. Dengan cara ini, nama domain adalah seperti nama mesra manusia yang menunjuk kepada alamat IP.


My IP Address dan Bagaimana Cara Mengetahuinya

Alamat IP Setempat (Dalaman)
Jika komputer anda disambungkan ke penghala dengan tetapan lalai, penghala itu secara automatik akan memberikan alamat IP tempatan kepada komputer anda secara automatik. Alamat IP tempatan anda tersembunyi dari dunia luar dan hanya digunakan di dalam rangkaian peribadi anda. Anda biasanya tidak perlu tahu banyak tentangnya melainkan anda cuba menyediakan permainan atau pelayan web.

Alamat IP tempatan boleh berubah bergantung kepada apa peranti lain disambungkan ke rangkaian yang sama dan dalam susunan apa yang disambungkan. Kebanyakan rangkaian rangkaian menugaskan alamat IP bermula pada 192.168.1.2, dan menambah digit terakhir dengan setiap peranti baru yang bersambung.

Sebagai contoh: Jika anda menghidupkan komputer anda terlebih dahulu dan ia merupakan satu-satunya peranti yang disambungkan ke rangkaian anda, ia mungkin akan diberikan alamat IP tempatan 192.168.1.2. Kemudian jika anda menghidupkan komputer riba anda dan menyambung ke rangkaian, ia mungkin akan diberikan alamat IP tempatan 192.168.1.3. Dan sebagainya dan sebagainya (alamat IP 192.168.1.1 biasanya digunakan untuk penghala).

Anda boleh menetapkan alamat IP khusus peranti dalam panel kawalan router, supaya peranti akan selalu menerima alamat IP tempatan yang sama apabila ia bersambung. Ini dipanggil alamat IP tempatan statik. Rujuk manual router anda untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Alamat IP peranti anda adalah maklumat penting yang mungkin anda tidak fikirkan. Anda kadang-kadang memerlukannya untuk beberapa persediaan berkaitan rangkaian (jika anda cuba menumbuk lubang dalam rangkaian anda untuk mengakses kandungan kotak NAS anda, jalankan pelayan web, atau sambungkan ke VPN yang ditanam di rumah anda, untuk menamakan beberapa contoh), jadi penting untuk memahami bagaimana untuk mencarinya. 

Dalam rangkaian rumah tipikal yang mana anda menarik internet dari modem kabel anda, yang disambungkan ke router wifi anda mempunyai alamat IP luaran dan alamat IP dalaman. Untuk memudahkannya, alamat IP luaran ialah bagaimana peranti di sekitar internet menjumpai anda. Ia seolah-olah seperti memanggil syarikat seseorang apabila anda cuba menjangkau mereka. Alamat IP luaran, dalam kes ini, akan menjadi nombor telefon syarikat.

Bagaimana untuk mencari alamat IP anda
Mendapatkan alamat IP dalaman anda sedikit lebih rumit daripada mengklik pada hiperpautan, tetapi itu mungkin tidak sukar untuk mendapatkannya.


Alamat IP dalaman anda ialah penghala kepada semua peranti yang disambungkan kepadanya. Ia mengendalikan semua "routing," maka namanya, untuk paket data yang masuk dan keluar dari rangkaian. 


Mereka mendengar apa yang anda katakan dan menghantar tertentu yang anda cuba capai, dan anda akan dilindungi dengan tidak membenarkan orang dengan secara rawak mengakses untuk akses ke nombor telefon mereka secara langsung.

Lawati laman web yang sentiasa membantu seperti WhatIsMyIP.com. Di bahagian atas halaman, anda akan melihat alamat IPv6 dan IPv4 luaran anda.

Selamat membaca semoga bermanfaat
...


Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram