Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menulis Bio Profesional About Me

Tips Contoh Menulis Biografi Seorang Blogger

Cara Menulis Bio Profesional About Me
"Menulis bio profesional" atau "About Me" dan apa yang anda tawarkan kepada pembaca dapat membantu perkembangan diri anda dengan lebih baik. Tetapi melakukannya dengan cara yang betul adalah perkara yang sangat penting. Berikut adalah cara untuk menulis bio, contohnya blog The Blogler Johor Bahru, JDTJDTBlogger dan Facebook JDTBlogger.

Cara Menulis Bio Profesional About Me

1. Buat halaman 'Perihal' untuk laman web atau profil anda.
Sebelum anda dapat menerbitkan bio profesional anda, anda memerlukan ruang masa untuknya. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan (sebahagian daripada yang mungkin sudah sedia ada):
  • Halaman Perniagaan Facebook
  • Profil LinkedIn
  • Akaun Instagram
  • Laman web peribadi
  • Blog peribadi
  • Laman web industri
Seperti yang anda lihat dalam contoh bio profesional, panjang dan nada bio anda akan berbeza-beza bergantung pada mana platform di atas yang anda pilih. Sebagai contoh, Instagram hanya membenarkan 150 aksara ruang bio, sedangkan anda boleh menulis hampir sebanyak yang anda inginkan di laman web peribadi anda atau laman Facebook perniagaan anda. Tetapi apabila dibuat, bio ini harus mewakili siapa anda berada di mata penonton anda.

2. Mula menulis bio anda dengan nama pertama dan terakhir anda.
Jika pembaca anda tidak ingat apa-apa lagi tentang bio anda, pastikan mereka ingat nama anda. Atas sebab itu, adalah idea yang baik untuk nama pertama dan terakhir anda menjadi dua perkataan pertama bio profesional anda. Walaupun nama anda dicetak di atas bio ini (petunjuk: ia sepatutnya), ini adalah momen yang jarang berlaku di mana ia adalah baik untuk menjadi berlebihan.

3. Sebutkan nama jenama yang berkaitan yang mungkin anda gunakan.
Adakah bio profesional anda mewakili diri anda, atau perniagaan yang anda kerjakan? Pastikan jenama yang anda mahu kaitkan ada disebut dalam bio anda. Sekiranya anda seorang freelancer, mungkin anda mempunyai nama perniagaan atau nama samaran yang anda iklankan kepada pelanggan anda.

4. Nyatakan kedudukan semasa anda dan apa yang anda lakukan.
Sama ada anda pengasas syarikat anda atau pakar peringkat pertengahan, gunakan beberapa baris seterusnya bio anda untuk menerangkan apa yang anda lakukan dalam kedudukan itu. Jangan menganggap penonton anda secara semula jadi tahu mengenai tajuk  post anda. Buat tanggungjawab utama anda diketahui oleh pembaca, membantu mereka mendapat gambaran siapa anda dan apa yang anda tawarkan kepada sesuatu industri.

5. Termasuk sekurang-kurangnya satu pencapaian profesional.
Sama seperti perniagaan mencuba kejayaan pelanggannya dalam bentuk kajian kes, bio profesional harus membiarkan penonton anda sendiri mengetahui apa yang telah anda capai. Apa yang telah anda lakukan untuk diri sendiri - dan juga untuk orang lain - yang menjadikan anda seorang pemain yang berharga dalam sesuatu bidang?

6. Jelaskan nilai-nilai anda dan bagaimana mereka memaklumkan kerjaya anda.
Kenapa awak buat apa yang awak buat? Apa yang boleh membuat sumbangan anda ke pasaran berbeza daripada rakan sekerja anda? Lebih baik lagi, apa nilai yang anda dan rakan sekutu berkongsi yang akan menjadikan perniagaan anda pelaburan yang berbaloi kepada orang lain? Mula membuat bio profesional anda dengan hanya menerangkan apa yang anda lakukan setiap hari.

7. Secara ringkas beritahu pembaca anda yang berada di luar kerja.
Peralihan daripada menerangkan nilai-nilai anda dalam kerja untuk menerangkan siapa anda di luar kerja. Ini mungkin termasuk:
  • Keluarga anda.
  • Kampung halaman anda.
  • Sukan yang anda suka.
  • Hobi dan minat.
  • Muzik kegemaran dan destinasi pelancongan.
  • Kerja sampingan yang anda sedang jalankan.
  • Lebih telus anda tentang siapa anda secara peribadi.
  • lebih suka anda tentang siapa anda secara profesional.
8. Pertimbangkan untuk menambah humor atau cerita peribadi 
Untuk menambahkan maklumat kepada bio profesional anda. Tamatkan bio profesional anda dengan nota yang baik atau secara lebih khusus. Meninggalkan pelawat anda dengan sesuatu yang unik dan seterusnya akan memastikan mereka akan meninggalkan komen dengan kesan yang menyenangkan hati anda.

Nota: Sangat penting untuk mengikuti langkah-langkah di atas semasa menulis bio anda, tetapi jangan terobsesi dimana-mana di dalam satu bahagian. Ingat, orang yang membaca bio anda akan mendapat kelebihan banyak maklumat tentang anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram