12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan

Cara Mempromosikan Jenama Anda di Media Sosial

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Semua kandungan anda diterbitkan dan anda telah mendaftarkan semua akaun sosial anda. Bagaimana sekarang? Bagaimana anda mengeluarkan berita mengenai halaman anda dan di mana anda menumpukan masa anda? Idea promosi media sosial ini akan memulakan inisiatif pemasaran anda. Sila semak di Pinterest.


Tetapi pertama sekali, mari kita semak ada beberapa asas. Anda ingin memastikan anda memanfaatkan sepenuhnya ruang dalam profil anda. Boleh rujuk di Quora.


Langkah pertama untuk mempromosikan akaun media sosial anda adalah memastikan orang tahu di mana untuk mencari anda. Dan itu bermaksud mendapatkan semua itik berturut-turut. Semak juga di Sini.


Berikut adalah 12 idea promosi media sosial yang bijak untuk membuat anda bermula dari awal hingga akhir kempen anda:


1. Isi Profil Anda

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Ini seolah-olah tidak berpengalaman, tetapi anda akan terkejut dengan apa yang mungkin anda ketinggalan. Kecuali jika anda mencari penampilan yang sangat minimalis, Halaman Facebook jenama anda harus diisi. Tambahkan daftar masuk bulanan ke senarai semak media sosial anda untuk meneroka ciri baru. Semak juga di Sini.


Di tab Perihal, anda mempunyai ruang untuk menambah pautan, termasuk profil rangkaian sosial yang lain. Bahagian Cerita membolehkan anda memberi lebih banyak maklumat mengenai syarikat anda dalam format bercerita.


Artikel menggunakan bahagian Tentang untuk memberi tahu pelanggan di mana lagi untuk mencarinya. Tidak semua pautan aktif, tetapi ikon menunjukkan rangkaian.


2. Tambah Hashtag Berjenama Anda


Instagram baru-baru ini menambahkan kemampuan untuk menghubungkan akaun dan hashtag lain ke bio anda. Pada asalnya, orang harus berhubungan dengan menghafal hashtag atau menggunakan emoji secara kreatif. Sekarang, anda boleh menggunakan ruang untuk mempromosikan akaun khusus lokasi lain dan menambahkan hashtag.


Hashtag ini boleh menjadi jenama standard atau hashtag khas anda, seperti untuk pertandingan.

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Contohnya (Marry Brown) menggunakan ruang bio mereka dengan kedua-dua tag akaun lokasi dan hashtag berjenama mereka. Pengikut dengan mudah diarahkan ke akaun mereka dan meneroka halaman mereka yang lain. 


Menjejaki Prestasi Hashtag Instagram dengan Sprout.

Ringkasnya, hashtag Instagram menambah nilai yang anda ingin pastikan anda memaksimumkan.


Di situlah laporan Sprout's Instagram Outbound Hashtag Performance.


Ketahui hashtag anda yang paling banyak digunakan dan yang menghasilkan interaksi paling banyak dengan meminta demo atau memulakan percubaan percuma anda hari ini.


3. "Ikuti Mereka di Sosial": Promosi Lintas di Saluran Lain

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Beberapa promosi silang yang paling mudah untuk saluran silang kadang-kadang mengingatkan pengikut anda bahawa anda mempunyai akaun media sosial lain. Anda tidak perlu malu meminta orang mengikuti anda di media sosial atau di rangkaian lain. Ini semudah pautan ke laman media sosial yang diberikan disertai dengan ajakan bertindak yang meminta orang lain mengikuti akaun tersebut.


4. Gunakan Ikon Sosial Unik atau Berjenama di Laman Web Anda

Sekiranya pelanggan mencari anda, laman web anda biasanya yang pertama muncul dalam hasil carian. Permudahkan mereka mencari rangkaian sosial yang anda gunakan. Banyak tema laman web kini menggabungkan ikon media sosial yang boleh anda isi dengan mudah.


Ikuti ikon selangkah lebih jauh dengan menambahkan grafik atau warna jenama anda. Beberapa laman web menggunakan sepanduk pendek sementara yang lain senang menukar warna.


5. Promosikan Akaun Sosial Anda di Buletin & Tandatangan E-mel

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Sekiranya anda menghantar buletin berulang-ulang, tambahkan ikon sosial di pangkalan. Ini adalah satu lagi peringatan kepada penerima bahawa anda berada di sana sekiranya mereka perlu menemui anda. Sila semak di  πŸ‘‰Free Email Signature Generator.


Untuk pendekatan yang lebih langsung dalam mempromosikan akaun media sosial anda di buletin anda, tambahkan bahagian peminat di mana anda mempamerkan foto dari komuniti. Sebilangan besar perkhidmatan buletin membenarkan penyematan. Tetapi jika anda tidak, muat naik foto dengan pautan akaun akan berlaku.


Sekiranya syarikat anda sering menghantar e-mel ke luar, seperti bakal pelanggan penjualan, tambahkan pautan ke tandatangan e-mel anda. Ini adalah satu lagi peluang penjenamaan dan harus digunakan sepenuhnya.


Di bahagian bawah buletin West Elm, mereka menambahkan ikon sosial dan hashtag berjenama mereka. Ini adalah untuk pelanggan berkongsi foto, menggunakan hashtag dan mengikutinya di rangkaian pilihan mereka. 


Mempromosikan Produk dan Mendorong Penjualan di Media Sosial. Pada bahagian kedua ini, akan melihat beberapa cara untuk mempromosikan akaun anda dengan tujuan akhir untuk mendorong penjualan. Bergantung pada perniagaan anda, penjualan ini dapat diambil secara langsung dari media sosial atau muncul sebagai pautan rujukan di laman web anda.


6. Buat Iklan Sasaran

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan


Terdapat banyak cara untuk menargetkan seseorang dengan iklan di Facebook. Sebagai permulaan, anda boleh menambahkan Facebook Pixel ke laman web anda. Setelah melakukannya, anda boleh menyiapkan iklan untuk menargetkan pengunjung laman web secara automatik.


Manfaatkan data khalayak Facebook untuk menyasarkan kumpulan minat. Sekiranya anda baru-baru ini berbelanja kasut dalam talian, anda mungkin menyedari bahawa anda menerima lebih banyak iklan kasut daripada sebelumnya. Ini kerana Facebook memperhatikan kebiasaan membeli-belah anda dan menambahkan anda ke kategori itu.


Walaupun tidak pernah mendengar mengenai syarikat itu, iklan Nectar muncul kerana mereka mengklik iklan yang lain.


Setelah iklan anda disiapkan, gunakan alat seperti Sprout Social untuk menguruskan komen yang pasti anda akan terima. Jangan sekali-kali terlepas soalan calon pelanggan lagi.


7. Tandakan Produk ke Pos Anda

Satu ciri yang terdapat di Instagram dan Facebook, tag yang dapat dibeli adalah suatu keharusan untuk jenama peruncitan anda. Mereka mengenal pasti produk anda kepada pelanggan anda dan pelanggan dapat membeli dengan mudah dari laman web anda melalui tag.


8. Berikan Potongan Harga Dalam Sosial Media

Dalam iklan tradisional, anda melihat tawaran mingguan di surat khabar atau menerima potongan dalam e-mel. Sosial tidak berbeza. Potongan harga ini diberikan kepada segmen khalayak anda dan berakhir setelah beberapa ketika.


Cara paling mudah adalah dengan menawarkan kod dalam siaran. Bereksperimenlah dengan potongan sosial sahaja. Cuba buat tawaran kilat dengan jumlah terhad di Cerita Instagram atau hantar Tawaran di Facebook.


Memacu Kesedaran Jenama dengan Promosi Media Sosial

Pada bahagian ketiga ini, kami akan menangani beberapa promosi sosial yang boleh anda lakukan dengan tujuan untuk menghadirkan jenama anda di hadapan sebanyak mungkin orang. Metrik kejayaan anda di sini biasanya ialah bilangan tertera. 


9. Peraduan & Hadiah

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan

Ini tidak perlu difahami untuk kesedaran jenama. Menyiapkan peraduan penghalang rendah untuk jenama anda adalah mudah dan terdapat banyak contoh pertandingan yang berjaya. Pemberian yang paling mudah adalah hadiah di mana peminat hanya perlu melakukan sedikit. Ini juga merupakan penglibatan tertinggi. Sekiranya anda baru memulakan pertandingan tersebut, adalah sangat disyorkan laluan ini.


Sekiranya anda ingin meningkatkan permainan anda, cubalah pertandingan yang dihasilkan pengguna di mana terdapat hashtag khusus untuk acara tersebut. Untuk memantau dan menanggapi entri, gunakan alat penjejakan hashtag seperti Sprout Social. Fitur pelaporan ini juga akan mengesan seberapa jauh dan banyak kejayaan kempen peraduan anda.


Dalam catatan ini, Tarte Cosmetics menggunakan kedua-dua tanda beli dan pertandingan untuk mendorong minat terhadap produk baru mereka. Perhatikan juga bahawa mereka menambahkan beberapa hashtag berjenama pada kapsyen.


10. Ubah Pendekatan Anda Setiap Rangkaian

Menulis salinan yang sama untuk setiap rangkaian tidak akan memberikan hasil terbaik kepada anda. Penonton anda di LinkedIn kemungkinan tidak sama dengan yang ada di Facebook dan tidak mengapa. Anda mungkin menggunakan foto atau video yang sama tetapi salinan anda harus berubah.


Setelah memeriksa bagaimana khalayak anda berbeza, bereksperimen dengan pelbagai nada dan perbendaharaan kata. Sekiranya rakan jualan anda kebanyakannya berada di LinkedIn, maka salinan anda akan lebih berorientasikan penjualan. Sekiranya khalayak anda di Snapchat lebih mudah, anda juga boleh menggunakan lebih banyak gif dan meme.


11. Libatkan Pekerja Anda

Advokasi pekerja dengan cepat menjadi sumber utama peningkatan kandungan untuk jenama. Dengan bantuan kakitangan setia anda, anda boleh mendorong mereka untuk mempromosikan mesej khusus dan disesuaikan terus ke saluran sosial mereka untuk jangkauan lebih jauh.


Sekiranya anda tahu bahawa kempen mempunyai khalayak sasaran yang sesuai dengan pekerja anda, libatkan mereka dengan kandungan yang senang dikongsikan Kaedah terbaik untuk melakukannya dengan melalui alat sokongan pekerja.


Perisian ini membolehkan jenama mendapat pendedahan serius kepada khalayak baru dan berkelayakan. Dan semuanya dilakukan dengan menyelaraskan organisasi anda dengan rangkaian media sosial yang dimiliki oleh pekerja anda.


12. Buat Program Duta atau Kesetiaan

12 Idea Promosi Media Sosial Pintar yang Tidak Anda Gunakan
Image Source: Cypherium

Keseluruhan idea program duta besar didasarkan pada kesedaran jenama. Anda bekerjasama dengan pelanggan yang berminat untuk membincangkan produk anda kepada semua rakan mereka. Ia direka secara semula jadi untuk kesedaran jenama.


Membuat dan menyokong program duta memerlukan masa dan kesabaran. Sekiranya anda tidak mempunyai sumber daya, pertimbangkan untuk mengatur program kesetiaan atau rujukan sebagai gantinya. Berikan kepada pelanggan setia anda beberapa kod rujukan dan beri mereka diskaun apabila rujukan mereka membeli. Setelah dilancarkan, anda boleh mengumumkannya di media sosial dan memberi tahu pelanggan apabila anda memberi komen pada siaran mereka.


Semua usaha media sosial anda akan dibuat tanpa pengukuran. Jejaki kejayaan dan kegagalan kempen anda melalui perisian pelaporan seperti πŸ‘‰Sprout Social.


Apabila akaun sosial bertambah dan anda mencuba idea baru, anda perlu menguruskan jadual pengeposan anda dengan lebih berkesan. Kalendar pengeposan tersebut juga memudahkan anda melihat di mana anda kehilangan catatan sebelum ini.


Akhir sekali, ini bukan senarai idea yang lengkap. Tetapi masih banyak lagi yang boleh dicuba dan ciri baru dikeluarkan di media sosial setiap bulan. 


Comments

  1. Yang pertama tu dari dulu jarang nak letak gambar sendiri hehehe..mmg letak gambar anak jer..

    ReplyDelete

Post a Comment

Jika anda suka artikel ini, sila Subscribe Via Email di Bawah ye... πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡..!!!

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).




Subscribe to Our Newsletter

Dapatkan Update Terkini Terus Ke Email Anda...


*Kami Benci Spam!

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Padam Akaun Instagram

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Cara Membuat Video Montaj

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Buat Akaun Google Baru (Gmail)