Apa itu Pemasaran Digital dan Panduan Bagaimana Anda Memulakannya?

Apakah Itu Pemasaran Digital❓ (Digital Marketing)

Apa itu Pemasaran Digital dan Panduan Bagaimana Anda Memulakannya?


Pemasaran digital, pemasaran dalam talian, pengiklanan internet ... apa sahaja yang anda sebut, memasarkan syarikat anda dalam talian adalah masalah besar hari ini. Bagaimanapun, penggunaan internet meningkat dua kali ganda dalam dekad yang lalu dan peralihan ini telah mempengaruhi secara besar-besaran bagaimana orang membeli produk dan berinteraksi dengan perniagaan.


Jadi, apa itu pemasaran digital? Pemasaran digital adalah seperti jenis pemasaran lain - ini adalah cara untuk berhubung dengan dan mempengaruhi bakal pelanggan anda. Perbezaan sebenarnya ialah, anda berhubung dengan dan mempengaruhi pelanggan tersebut dalam talian.


Apa itu Pemasaran Digital?πŸ’

Pada dasarnya, pemasaran digital merujuk kepada sebarang usaha atau aset pemasaran dalam talian. Pemasaran e-mel, periklanan bayar per klik, pemasaran media sosial dan juga blog adalah semua contoh pemasaran digital yang hebat — mereka membantu memperkenalkan orang kepada syarikat anda dan meyakinkan mereka untuk membeli. Baca juga πŸ‘‰ disini.


Boleh rujuk video Youtube:πŸ‘‡


Berikut adalah beberapa aset dan strategi pemasaran digital yang paling biasa digunakan perniagaan untuk menjangkau orang dalam talian:


Aset Pemasaran Digital

Hampir semua perkara boleh menjadi aset pemasaran digital. Ia hanya perlu menjadi alat pemasaran yang anda gunakan dalam talian. Oleh itu, banyak orang tidak menyedari berapa banyak aset pemasaran digital yang mereka miliki. Berikut adalah beberapa contoh:


✅Laman web anda

✅Aset berjenama (logo, ikon, akronim, dll)

✅Kandungan video (iklan video, demo produk, dll)

✅Imej (infografik, gambar produk, gambar syarikat, dll)

✅Kandungan bertulis (catatan blog, e-buku, keterangan produk, testimoni, dll)

✅Produk atau alat dalam talian (SaaS, kalkulator, kandungan interaktif dan lain-lain)


Halaman media sosial

Seperti yang anda bayangkan, senarai ini hanya menggaru permukaannya. Sebilangan besar aset pemasaran digital akan termasuk dalam salah satu kategori ini, tetapi pemasar yang cerdas selalu menggunakan kaedah baru untuk menjangkau pelanggan dalam talian, jadi senarai ini terus berkembang.


Strategi Pemasaran Digital

Senarai strategi pemasaran digital juga terus berkembang, tetapi berikut adalah beberapa strategi yang digunakan oleh kebanyakan perniagaan:


Iklan Bayar Setiap Klik

Iklan bayar per klik (PPC) sebenarnya adalah istilah luas yang merangkumi semua jenis pemasaran digital di mana anda membayar untuk setiap pengguna yang mengklik iklan. Sebagai contoh, Google AdWords adalah bentuk iklan PPC yang disebut "iklan carian berbayar" (yang akan kita bahas dalam beberapa saat). Iklan Facebook adalah satu lagi bentuk iklan PPC yang disebut "iklan media sosial berbayar" (sekali lagi, kita akan membahasnya sebentar lagi).


Iklan Carian Berbayar

Google, Bing dan Yahoo semuanya membolehkan anda menyiarkan iklan teks di Halaman Hasil Search Engine (SERP) mereka. Pengiklanan carian berbayar adalah salah satu kaedah terbaik untuk menyasarkan bakal pelanggan yang secara aktif mencari produk atau perkhidmatan seperti milik anda. 


Pengoptimuman Enjin Carian (SEO)

Sekiranya anda tidak mahu membayar untuk muncul di SERP, anda juga boleh menggunakan pengoptimuman enjin carian (SEO) untuk mencuba dan memberi peringkat halaman atau catatan blog di laman web anda secara organik. Anda tidak perlu membayar secara langsung untuk setiap klik, tetapi mendapatkan peringkat halaman biasanya memerlukan sedikit masa dan usaha (untuk perbandingan carian dan SEO berbayar yang lebih mendalam, lihat artikel ini).


Iklan Media Sosial Berbayar

Sebilangan besar platform media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest dan Snapchat akan membolehkan anda menyiarkan iklan di laman web mereka. Pengiklanan media sosial berbayar bagus untuk membina kesedaran kepada khalayak yang mungkin tidak menyedari bahawa perniagaan, produk atau perkhidmatan anda wujud.


Pemasaran media sosial

Seperti SEO, pemasaran media sosial adalah cara organik percuma untuk menggunakan platform media sosial seperti Facebook atau Twitter untuk memasarkan perniagaan anda. Sama seperti SEO, pemasaran secara organik perniagaan anda di media sosial memerlukan lebih banyak masa dan usaha, tetapi dalam jangka masa panjang, ia dapat memberikan hasil yang jauh lebih murah.


Pengoptimuman Kadar Penukaran (CRO)

Pengoptimuman kadar penukaran (CRO) adalah seni dan sains untuk meningkatkan pengalaman pengguna dalam talian anda. Selalunya, perniagaan menggunakan CRO untuk mendapatkan lebih banyak penukaran (petunjuk, sembang, panggilan, penjualan, dll) daripada lalu lintas laman web mereka yang ada.


Pemasaran Kandungan

Pemasaran kandungan adalah istilah pemasaran digital yang cukup luas. Pemasaran kandungan merangkumi segala usaha pemasaran digital yang menggunakan aset kandungan (catatan blog, infografik, e-buku, video, dll) untuk membina kesedaran jenama atau mendorong klik, petunjuk atau penjualan.


Iklan Asli

Pernah sampai ke bahagian bawah artikel dan melihat senarai artikel yang dicadangkan? Itu iklan asli. Sebilangan besar iklan asli tergolong dalam pemasaran kandungan kerana menggunakan kandungan untuk menarik klik ("anda tidak akan percaya apa yang akan berlaku seterusnya!"). Selalunya, pengiklanan asli agak sukar dilihat, kerana biasanya dicampurkan dengan cadangan kandungan yang tidak berbayar… tetapi itulah masalahnya.


Pemasaran E-mel

Pemasaran e-mel adalah bentuk pemasaran dalam talian tertua dan masih berjalan lancar. Sebilangan besar pemasar digital menggunakan pemasaran e-mel untuk mengiklankan tawaran istimewa, menonjolkan kandungan (selalunya sebagai bahagian pemasaran kandungan) atau mempromosikan acara.


Pemasaran Gabungan

Pemasaran afiliasi pada dasarnya membayar orang lain (orang atau perniagaan) untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan anda di laman web mereka.


Seperti yang anda lihat dari senarai di atas, ada banyak cara untuk memasarkan perniagaan anda secara dalam talian, sebab itulah banyak perniagaan menyewa agensi untuk menguruskan usaha pemasaran digital mereka atau membayar pasukan pemasaran dalaman dan perisian automasi pemasaran untuk memenuhi keperluan pemasaran mereka (untuk perbandingan mendalam mengenai pilihan ini, lihat artikel ini).


Adakah Pemasaran Digital Berfungsi?

Pemasaran digital adalah pilihan terbaik untuk perniagaan apa pun. Di Disruptive, mereka telah menggunakan pemasaran digital untuk membantu semua jenis perniagaan berkembang — dari kedai induk dan pop hingga universiti yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dan seterusnya. Itulah keindahan pengiklanan dalam talian. Sekiranya anda tahu siapa yang anda mahu sasarkan, anda boleh menggunakan pemasaran digital untuk menyasarkan kepada sesiapa sahaja, di mana sahaja.


Walau bagaimanapun, dikatakan, jenis perniagaan tertentu akan mendapat lebih banyak faedah daripada jenis iklan digital tertentu. Sebagai gambaran ringkas, mari kita lihat strategi mana yang cenderung paling baik untuk syarikat perniagaan ke pengguna (B2C) dan syarikat perniagaan ke perniagaan (B2B).


Syarikat B2C

Secara umum, syarikat B2C mempunyai titik harga yang jauh lebih rendah daripada rakan B2B mereka. Lagipun, agak sukar untuk menjual bor senilai $ 150,000 (percayalah, mereka ada) kepada ibu yang sedang marah. Tetapi seluar kanak-kanak $ 10? Itu adalah penjualan yang cukup mudah.


Berita baiknya adalah, kerana syarikat B2C tidak berusaha menjual produk atau perkhidmatan yang sangat mahal, mereka tidak memerlukan pasukan penjualan besar atau corong pemasaran yang rumit. Apa yang harus mereka lakukan ialah mendapatkan produk atau perkhidmatan mereka di hadapan khalayak yang tepat dengan pesanan yang betul dan selebihnya harus mengurus dirinya sendiri.


Hasilnya, tujuan utama kebanyakan syarikat B2C adalah untuk membuat orang masuk dan melalui corong pemasaran mereka. Contohnya, jika anda dapat memasukkan ibu yang teraniaya itu ke laman web pakaian anak-anak anda dan memberikannya tawaran menarik, ada kemungkinan dia akan membelinya hari ini. Anda tidak perlu membina banyak kesedaran atau kepercayaan jenama sebelum dapat menutup penjualan.


Oleh itu, syarikat B2C sering melihat hasil yang hebat dari saluran pemasaran corong yang lebih tinggi seperti pemasaran media sosial atau iklan sosial berbayar. Saluran ini berfungsi dengan baik untuk menjadikan perniagaan anda di hadapan calon pelanggan yang mungkin tidak mengetahui bahawa anda wujud.


Sekarang, melengkapkan dengan strategi pemasaran digital lain seperti carian berbayar atau SEO selalu merupakan idea yang baik, tetapi jika anda harus memilih satu saluran untuk memulakan, iklan sosial berbayar atau pemasaran media sosial adalah pilihan terbaik untuk B2C. 


Syarikat B2B

Sebaliknya, carian berbayar adalah pilihan terbaik untuk syarikat B2B. Sebilangan besar syarikat B2B mempunyai khalayak khusus yang sangat sukar untuk disasarkan menggunakan media sosial. Walau bagaimanapun, jika anda menjual $ 10,000 bit gerudi dan seseorang mencari "pengeluar bit penggerudian minyak berlian berlian", anda ingin menjadi hasil pertama yang mereka lihat. Ya, anda mungkin membayar lebih banyak untuk klik anda daripada iklan sosial berbayar, tetapi dengan tanda harga $ 10,000, wang itu dibelanjakan dengan baik.


Di samping itu, kebanyakan syarikat B2B mempunyai kitaran penjualan yang lebih lama dan lebih terlibat daripada syarikat B2C. Sekiranya anda menjual bor senilai $ 150,000, kebanyakan orang mungkin tidak datang ke laman web anda, hubungi anda dan katakan "Saya mahukan satu." Akibatnya, strategi jangka panjang seperti pemasaran kandungan atau pemasaran e-mel sering diperlukan untuk mengadakan perjanjian.


Sudah tentu, gabungan taktik pemasaran digital yang betul akan berbeza dari industri ke industri dan perniagaan ke perniagaan, tetapi hanya membandingkan B2C dengan B2B akan membantu memberi anda gambaran tentang bagaimana strategi yang berbeza dapat lebih baik untuk perniagaan tertentu. Tidak setiap strategi tepat untuk setiap perniagaan, tetapi dengan sedikit percubaan dan kesilapan, anda seharusnya dapat mengenal pasti pendekatan yang paling menguntungkan bagi syarikat anda. 


😎 Selamat membaca dan semoga bermanfaat...

Comments

  1. Ini orang bisness kena baca ni, fahamkan dan praktikkan..
    Macam blogger ni, marketing tang nak pomot link je.. lbh kurang sama gak ek..

    ReplyDelete

Post a Comment

Jika anda suka artikel ini, sila Subscribe Via Email di Bawah ye... πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡..!!!

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).




Subscribe to Our Newsletter

Dapatkan Update Terkini Terus Ke Email Anda...


*Kami Benci Spam!

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Padam Akaun Instagram

Bagaimana Cara Hack "Wifi Password"

Cara Membuat Video Montaj

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Buat Akaun Google Baru (Gmail)