Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Panduan Lengkap Guna Google Classroom

Cara Guna Google Classroom (Guru & Murid)

Panduan Lengkap Guna Google Classroom


"Panduan cara guna atau buat Google Classroom" Sila rujuk tutorial langkah demi langkah dibawah:πŸ‘‡


Cara Settings / Setup Google Classroom

1. Buka/ login πŸ‘‰classroom.google.com.

2. Di bahagian atas halaman Kelas, klik Tambahkan "Create Class".





Panduan Lengkap Guna Google Classroom

Panduan Lengkap Guna Google Classroom

Panduan Lengkap Guna Google Classroom


Catatan: Jika anda tidak melihat Create Class, bermaksud akaun hanya mengizinkan anda bergabung dengan kelas. Ganti akaun anda atau hubungi admin G Suite untuk mendapatkan bantuan.



3. Masukkan nama kelas.

Panduan Lengkap Guna Google Classroom


(Optional/ tambahan) Untuk memasukkan deskripsi pendek, tingkat kelas, atau jadual kelas, klik Bahagian dan masukkan detailnya.

Panduan Lengkap Guna Google Classroom


(Optional/tambahan) Untuk menambahkan mata pelajaran, klik Mata Pelajaran, lalu masukkan nama atau klik salah satu nama dari daftar yang muncul ketika memasukkan teks.
(Optional/ tambahan) Untuk memasukkan lokasi kelas, klik Ruang dan masukkan detailnya.
Klik Create.

Panduan Lengkap Guna Google Classroom

Classroom secara automatik membuat kod kelas yang akan anda gunakan untuk menjemput pelajar/ siswa ke kelas. Anda juga boleh mendapatkan kod kelas di bahagian atas forum kelas pada bila-bila masa. 

Sila rujuk video tutorial untuk lebih lanjut:πŸ‘‡


Sila rujuk juga video di πŸ‘‰Google For Education.


πŸ‘‰Penjelasan tentang Google Classroom:
Sebuah bilik darjah dapat digambarkan sebagai sistem komunikasi yang membolehkan sekelompok orang berkumpul untuk bercakap atau belajar tentang sesuatu. Kelas maya agak serupa dengan ini hanya berbeza dari kelas fizikal biasa. Bilik kelas berasaskan web mempunyai manfaat besar kerana anda boleh mengajar hanya orang dari mana saja di seluruh dunia.

Bagaimana "Cara nak guna Google Classroom". Di sini, kita akan membincangkan bagaimana anda boleh menyediakan bilik darjah maya atau kelas online. Baca terus untuk mengetahui lebih lanjut. Sila semak di MudahMengajar, atau di raihanjalaludin.com.

Google Classroom  (Sila semak langkah-langkah Daftar/Setup/Setting: πŸ‘‰ edu.google.com). Panduan dan bantuan Google Classroom klik sini dan cara login Google Classroom klik sini.

Google Classroom (Bilik Darjah Google) adalah perkhidmatan web percuma, yang dibangunkan oleh Google untuk sekolah, yang bertujuan untuk mempermudahkan membuat, mengedarkan, dan menilai tugas dengan cara tanpa kertas. Tujuan utama Bilik Darjah Google adalah untuk menyelaraskan proses perkongsian fail antara guru dan pelajar. Sila download Google Classroom sila klik disini.

Google Classroom menggabungkan Google Drive untuk penciptaan dan pengedaran tugasan, Dokumen Google, Helaian dan Slaid untuk menulis, Gmail untuk komunikasi, dan Kalendar Google untuk penjadualan. Pelajar boleh dijemput untuk menyertai kelas melalui kod persendirian, atau secara automatik diimport dari domain sekolah. Setiap kelas mencipta folder berasingan di Drive pengguna masing-masing, di mana pelajar boleh menghantar kerja untuk dinilai oleh guru.


Apl mudah alih, tersedia untuk peranti iOS dan Android, biarkan pengguna mengambil gambar dan melampirkan kepada tugasan, berkongsi fail dari aplikasi lain, dan mengakses maklumat di luar talian. Guru boleh memantau kemajuan untuk setiap pelajar, dan selepas dinilai, guru boleh kembali bekerja bersama-sama dengan komen.
 
Untuk menetapkan kelas maya anda, anda perlu mendaftar akaun dengan platform. Platform ini menawarkan pelbagai produk dan jika anda adalah perniagaan yang besar, anda boleh mendapatkan pembangunan Edtech khusus. Jika anda seorang syarikat pengajian dalam talian sederhana dan besar platform ini menawarkan penyelesaian pengurusan sekolah merentas platform untuk memberikan kecekapan maksimum.

Perkara yang baik mengenai platform Tutor ialah ia membolehkan anda menubuhkan bilik darjah anda secara percuma. Untuk memulakan anda boleh mendaftar. Sebaik sahaja di halaman pendaftaran, anda sepatutnya memasukkan butir-butir anda; maklumat sekolah anda, logo sekolah, dan maklumat kepala sekolah. Sebaik sahaja anda mendaftarkan anda akan dapat melihat pautan masuk anda pada pelayar yang anda sepatutnya menyimpan.

Ini kerana pautan yang anda daftarkan boleh digunakan oleh pelajar atau tutor anda untuk masuk. Ini akan menjadi seperti akaun admin di mana anda boleh membuat akaun tutor atau pelajar lain, memuat naik kursus, dan juga menjadualkan kelas.



BELAJAR SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)
Tahniah untuk mencipta akaun anda! Kini tiba masanya untuk meneroka Sistem Pengurusan Pembelajaran. Pada sistem, anda akan dapat melihat papan pemuka yang mempunyai operasi tutor untuk guru besar. Di papan pemuka (dashboard), anda dapat melihat berapa banyak pelajar yang anda miliki, bilangan tutor, serta pelajaran. Tetapi sejak anda baru membuat akaun baru, jelaslah anda tidak mempunyai pelajar atau tutor.

LMS membolehkan anda mencipta akaun tutor dan pelajar. Teknologi bilik darjah maya yang disediakan oleh TutorRoom sangat terkenal dan anda akan dapat menyediakan semua akaun dengan cekap. Jika anda mempunyai maklumat pelajar dan tutor anda mencipta akaun mereka sangat mudah. Apa yang anda perlu lakukan ialah memberikan semua maklumat dan akaun mereka akan dikemas kini.

Sekiranya anda membuat sebarang kesilapan semasa mengisi maklumat mereka, mereka sentiasa boleh mengubahnya apabila mereka log masuk. Pelajar dan tutor boleh log masuk ke akaun mereka melalui URL yang anda buat semasa anda mula-mula mendaftar untuk akaun sekolah anda.


Jadual Pelajar dan Perkongsian Pengalaman
Sama seperti kebanyakan ruang kelas maya yang lain, TutorRoom juga membolehkan anda menjadualkan kelas anda untuk memulakan pengajaran. Untuk menjadualkan kelas anda boleh menuju ke Jadual kemudian klik pada "Buat kelas". Sebagai alternatif, anda boleh pergi ke kelas kemudian klik pada "untuk membuat kelas". Dari itu, aliran kecil akan dibuka dengan meminta anda memberikan nama untuk pelajaran anda serta kriteria. Dari sana anda perlu menetapkan masa, tutor, pelajar untuk mengambil pelajaran, serta bahan yang akan digunakan untuk pelajaran.


Membuat perisian untuk Pembelajaran Kuliah yang dirakam
Kuliah yang direkodkan memberi anda kemampuan untuk menyediakan jadual yang sesuai dengan kumpulan orang yang lebih luas; contohnya, mereka yang tinggal di zon waktu yang berbeza atau mempunyai jadual kerja yang berbeza. Pelajar juga boleh mempelajari bahan dengan kadar mereka sendiri dengan pilihan ulangan yang tidak terhad untuk menyemak semula maklumat seberapa banyak yang mereka perlukan.


Modul Perancangan dan Penjadualan
Modul ini membolehkan anda menjadualkan sesi pembelajaran untuk masa yang tertentu dan merancang aktiviti pembelajaran masa depan. Dengan jadual kelas yang bertenaga, anda boleh menjadualkan sesi berulang dan satu kali pada hari-hari tertentu dalam seminggu.


Membuat Perisian untuk Pembelajaran Streaming Dalam Talian
Pensyarah langsung mendapat populariti mengenai kuliah yang direkodkan kerana mereka memberikan lebih banyak peluang interaksi di dalam kelas. Fungsi ini membantu menggalakkan penonton terlibat dengan pengajar dan meminta lebih banyak soalan di sepanjang jalan. Menurut laporan ini, 39% orang dewasa yang telah mengambil kelas hidup dalam talian mengatakan bahawa ia sama bernilai dengan format bersemuka tradisional.
 

πŸ˜ŽπŸ‘‰Baca juga cara buat Google Form.

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram