Cara Membuat Pemasaran Produk Secara Online (Internet Marketing, Digital Marketing)
Ini adalah era pemasaran kandungan
Setiap orang sibuk dalam menghasilkan kandungan yang hebat dan bermanfaat untuk pemasaran produk secara online untuk penonton sasaran. Dari pandangan saya, anda berhasrat untuk mencipta
kandungan yang dapat membantu menyelesaikan masalah pelanggan anda. Apabila anda menghasilkan pos entry, anda pasti untuk meningkatkan kualiti dan nilai tambah supaya
ia dapat membantu pelanggan anda dalam mengembangkan perniagaan mereka masing-masing.
Tetapi kerja saya tidak 'berakhir hanya dengan membuat
kandungan. Mewujudkan kandungan adalah salah satu bahagian pekerjaan. Bahagian
lain adalah untuk membuat kandungan menjadi "viral".
Bagaimana anda membuat kandungan yang akan menjadi viral?
Ini adalah soalan yang sangat penting. Ramai di antara kita cuba
memikirkan cara menjadikan kandungan kami lebih mudah alih, dan mendapatkan
lebih banyak orang untuk melihatnya.
Anda telah membuat dua perkara.
Pertama, anda harus tahu jenis kandungan yang akan menjadi
viral. Ini memudahkan anda menargetkan kandungan dengan cara yang mendapat
lebih banyak perhatian.
Kedua, anda harus mengamalkan beberapa strategi pintar untuk
menjadikan kandungan anda menjadi virus. Dalam blog ini, saya akan memberitahu
anda dengan terperinci apa yang saya lakukan untuk membantu membuat kandungan menjadi viral.
Baru-baru ini, anda ditugaskan untuk merekabentuk strategi
pemasaran untuk melancarkan versi produk baru. Matlamat utama kami untuk
peringkat awal pelancaran adalah untuk mendapatkan pendaftaran pengguna
sebanyak mungkin.
Mencari inspirasi sedikit, anda meneliti bagaimana syarikat
teknologi lain menangani pengambilalihan pengguna semasa pelancaran produk. Anda ingin tahu: Bagaimana syarikat mendapatkan pengguna untuk berkongsi produk
mereka, sama ada sebelum pelancaran, semasa beta atau pada awal pelancaran
awam?
Saya membahagikan penyelidikan saya ke dalam dua kategori utama:
taktik perkongsian virus yang dilaksanakan di luar alat, dan taktik perkongsian
virus yang ada di dalam alat (atau sekurang-kurangnya bermula di sana, seperti
integrasi dengan rangkaian sosial utama).
Menggabungkan ciri-ciri yang menjadikan produk anda sangat dapat
ditukar dari get-go adalah kunci.
Apabila dilakukan dengan betul, ciri-ciri
seperti ini - seperti integrasi dengan peralatan sedia ada, alat terkenal dan
ganjaran rujukan - boleh menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan jangka
panjang yang mampan. Untungnya, mereka tidak lagi dilihat sebagai kepunyaan
semata-mata kepada domain pasukan kejuruteraan; kebangkitan pergerakan
pertumbuhan telah meletakkan bola di mahkamah pemasar teknikal.
Tetapi buat masa pelancaran, apa yang anda lakukan di luar alat
untuk mendapatkan orang untuk berkongsi dan bercakap tentang produk anda juga
kritikal. Ia boleh memberi anda sedikit tambahan tambahan yang anda perlukan
untuk mendapatkan daya tarikan awal dan menjana buzz. Tambahan pula, merancang
dan melaksanakan taktik ini sangat menyeronokkan.
"Virality" relatif dari sekeping kandungan atau produk sangat jelas dalam definisi dan dipertikaikan dengan hangat. Di luar video di mana-mana dan produk-produk pelik yang mengangkat penonton di internet, apakah maksudnya untuk pergi menjadi "viral"?
Nasib baik, ada beberapa tips yang ketara tentang bagaimana untuk menjadi viral. Apabila anda mengurangkan kualiti buzzword virality, setiap kandungan popularized cenderung untuk memenuhi kriteria asas tertentu.
Kelayakan minimum, dalam fikiran mereka, termasuk:
Penonton: Untuk video terutamanya, ini nampaknya merupakan metrik utama untuk menilai populariti kandungan. Walaupun ada yang mengatakan bahawa cutoff adalah 1 juta pandangan untuk mencapai virality, yang lain berpendapat bahawa ia lebih dekat dengan bidang 5 juta.
Buzz: Ia tidak mencukupi untuk mendapatkan pandangan - kandungan atau produk anda harus mendapat liputan yang luas di blog popular, tapak seperti Reddit, Tweet dan entry Facebook.
Parodi: Apabila orang asing mula menipu, menggoda, merombak, dan mengulangi kandungan atau produk anda, anda tahu anda telah mencapai status viral.
Jangka masa lama: Walaupun kandungan viral yang benar tetap terperangkap dalam ingatan penonton dalam masa yang lama seperti dalam buzz.
Oleh itu, sekarang anda mempunyai idea yang lebih baik tentang apa yang menjadi virality, bagaimana jenama runcit mencapai tahap buzz untuk produk mereka? Mari kita lihat dengan lebih dekat beberapa petua yang dapat membantu anda mengambil populariti produk anda ke peringkat seterusnya.
Masa adalah Segalanya
Untuk memulakan, anda perlu merancang apabila produk anda akan memukul pasaran dan apabila kempen pemasaran anda akan berjalan. Masa adalah penting bagaimana untuk menjadi viral. Untuk maklumat lanjut mengenai pelancaran produk baru. Untuk tujuan membuat banyak buzz, anda akan mahu memusatkan pelancaran anda di sekitar acara yang berkaitan. Contohnya, melancarkan item percutian beberapa minggu atau bulan sebelum, melancarkan item pakaian tepat pada waktunya untuk musim yang sesuai, atau melancarkan produk pada waktunya untuk acara yang berkaitan - seperti konsert atau perayaan tempatan.
Sekiranya produk anda tidak secara semulajadi mengikat kepada acara atau tarikh tertentu, maka buatlah satu untuknya. Memusatkan kempen pemasaran anda di sekitar tarikh pelancaran besar - berikan tarikh nama produk-centric dan pastikan ia memukul rak atau dalam talian di mana-mana pada hari yang sama. Mesej tunggal ini membantu pelanggan mengingati hari ini, membina rasa mendesak untuk menjadi pengguna awal, dan meningkatkan peluang gelombang persediaan pertama anda menjual.
Seterusnya, anda ingin membina jangkaan untuk pelancaran anda melalui pemasaran berbayar dan organik. Jika anda menjangkakan produk anda akan menjadi virus, letakkan majoriti pemasaran berbayar anda di sebalik jangkaan bangunan sebelum pelancaran dan biarkan buzz sosial yang organik mengambil alih dari sana.
Dalam artikel ini, saya akan mengkaji beberapa cara di mana
syarikat mendapatkan orang untuk mula berkongsi produk mereka (selain daripada
ciri-ciri yang hidup dalam alat).
Mari kita mulakan
1. Minta Saham pada Laman Landing Utama & E-mel Ikuti
Syarikat UpStanding - pembuat meja yang berpatutan, ergonomik,
mudah alih yang menukarkan mana-mana meja piawai ke dalam stesen kerja berdiri
- menjemput orang untuk mendaftar untuk senarai pesanan pra-pesanan dan
kemudian meminta pelanggan untuk menyebarkan perkataan.
Syarikat itu membuatnya mudah dan elegan; selepas mengisi borang
hubungan anda tiba di halaman pendaratan yang menjemput anda untuk berkongsi
laman web syarikat dengan beberapa cara: di saluran media sosial utama, melalui
e-mel atau dengan menyalin pautan yang dipendekkan dan menyekatnya di mana
sahaja yang anda suka.
Ini adalah idea yang bagus, tetapi saya akan tweak beberapa
perkara mengenai e-mel:
1. Pautan akan membawa anda ke borang pendaftaran untuk senarai
menunggu pra-pesanan. Doh! Kenapa saya mahu melalui kesulitan mengisi ini lagi
supaya saya dapat mempromosikan produk mereka? Sebaliknya, mereka harus memaut
ke halaman pengesahan di mana pilihan perkongsian itu atau kepada tweet yang
ditulis terlebih dahulu. Ingat, anda mahu menjadikannya semudah mungkin untuk
orang berkongsi.
2. CTA "sila kongsi" diikuti secara langsung oleh
orang lain yang menjemput CTA untuk melawat laman web mereka. Setiap kali saya
meletakkan CTA yang sangat penting dalam e-mel, terutamanya "sila kongsi
produk saya", saya cuba untuk tidak mengambil perhatian dari itu dengan
memberi orang terlalu banyak pilihan lain. Mengapa mengalihkan perhatian orang
daripada melakukan apa yang anda mahu mereka lakukan - berkongsi - dengan
sesuatu yang kurang konkrit seperti mendorong mereka untuk kembali ke laman web
ini?
Untuk pelancaran yang saya kerjakan, kami juga meminta pengguna
baru untuk berkongsi produk dengan komuniti mereka dengan menghubungkan ke
tweet pra-bertulis dalam e-mel selamat datang. Hasilnya: dalam minggu pertama
pelancaran kami melihat kira-kira 100 tweet yang ditulis terdahulu dan lebih
dari 430 lawatan ke halaman pendaftaran produk melalui klik pada tweet ini.
Alat dagangan saham yang mempunyai lebih daripada 350k orang
dalam senarai tunggu mereka belum dilancarkan, memainkan proses berkongsi laman
web mereka: semakin banyak teman yang anda dapat mendaftar untuk senarai
tunggu, semakin tinggi kedudukan anda pada senarai tunggu menjadi. Memberitahu anda berapa banyak orang di hadapan anda dalam senarai
menunggu.
Kesimpulan: selain menggerakkan dorongan daya saing orang ramai, melihat
ratusan ribu yang lain telah mendaftar sebagai bukti sosial yang berkesan,
seperti yang ditunjukkan sebelumnya untuk menulis strategi promosi
pra-pelancarannya.
Comments
Post a Comment
Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.
Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.
Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).
Terima Kasih.
The Blogler (Aku Pakar Blogger).