Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets

Membuat Borang Entri Data di Helaian Google

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets


Google telah membawa fitur Pengisian Pintar ke Helaian Google (Google Sheets), membiarkan aplikasi spreadsheet mengesan dan mempelajari corak antara lajur (Columns) untuk melengkapkan kemasukan data secara automatik. Gergasi teknologi itu mengatakan bahawa Smart Fill akan membuat kemasukan data lebih cepat dan kurang terdedah kepada kesalahan. Semak di Google Docs Editor Help.

Ciri ini boleh digunakan untuk tugas-tugas seperti mengekstrak nama pertama seseorang dan mencari nilai dalam jadual. Smart Fill akan dihidupkan secara lalai untuk pengguna. Ciri ini mula dilancarkan bagi mereka yang berada dalam jadual Rapid Release; pengguna lain akan mendapat ciri tersebut mulai 5 November dan seterusnya. Semak juga di Google Sites.


Mengumumkan ciri baru dalam catatan blog, Google mengatakan bahawa Smart Fill akan menjadikan kemasukan data di Helaian Google lebih cepat, serupa dengan bagaimana Smart Compose membantu pengguna menulis lebih cepat dengan lebih sedikit kesalahan. Sekiranya anda mempunyai lajur dengan nama penuh, anda mungkin mahu membaginya menjadi lajur dengan nama pertama dan yang lain dengan nama terakhir. Smart Fill secara automatik akan mencari corak dan akan menghasilkan formula yang sesuai, seterusnya melengkapkan isi lajur secara automatik. Sila login ke Google Sheets


Sila rujuk video Youtube dari Learn Google Spreadsheets:πŸ‘‡


Membuat borang interface 

Anda hanya boleh membuat antara muka bentuk dengan mengambil sel sebagai medan input. Bentuk berikut meliputi enam bidang input iaitu "Wilayah", "Negara", "Penduduk" "PDB", "Area", dan "Literasi" masing-masing di sel D4, D6, D10, D12, G10, dan G12.

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets


Anda boleh melindungi keseluruhan helaian kecuali medan input untuk mengelakkan pengguna mengedit sel lain.

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets


Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets


Butang simpan

Di sini saya menggunakan gambar sebagai butang simpan. (Nanti saya akan menetapkan fungsi skrip aplikasi ke gambar ini untuk menyalin data ke helaian lain setelah anda mengkliknya).

Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets

Untuk membuat gambar ini pergi ke, insert> Drawing dan kemudian lukis sebuah segi empat bulat menggunakan alat bentuk Bulat Segi Empat. Kemudian tambahkan teks anda dan tambahkan warna menggunakan alat warna.


Cara Membuat Data Entry Form di Google Sheets


Skrip aplikasi untuk menyalin data dari borang ke helaian lain

Sebaik sahaja anda mengklik butang simpan, data di medan input akan disalin ke helaian lain. Tugas ini dapat dicapai melalui Skrip Google Apps.


Untuk mengakses Editor Skrip, pergi ke Tools> Editor skrip. Beri nama untuk projek anda. Kemudian salin skrip berikut ke editor skrip dan simpan.


Namakan semula helaian anda yang merangkumi borang sebagai "Form" dan helaian lain sebagai "Data". Kami akan menyalin data dalam Formulir ke lembaran "Data" ini. Baca juga cara menukar Fail Google Sheets ke Excel.



Tetapkan butang Skrip Aplikasi untuk menyimpan

Sekarang anda boleh menetapkan fungsi submitData () ke butang simpan (sebenarnya gambar). Untuk melakukannya, klik pada gambar dan kemudian klik ikon menu di sudut kanan atas gambar. Kemudian pilih pilihan "Tetapkan skrip". Di kotak teks taipkan nama fungsi anda, submitData dan klik OK. Baca juga cara membuat borang di Google Form.


Sekarang anda boleh mengisi borang dan menyalin data ke lembaran "Data" dengan mengklik butang simpan.


Apa seterusnya?

Kod di atas tidak membersihkan medan input setelah menghantar data. Anda dapat menggunakan fungsi clear () untuk membersihkan bidang yang diperlukan setelah mengirimkan data ke lembar "Data".


Bahagian pengesahan data adalah bahagian penting lain dalam borang kemasukan data. Anda boleh memeriksa nilai bidang sebelum menyalin ke lembaran "Data" menggunakan pernyataan bersyarat. Kemudian anda boleh memberikan mesej ralat yang bermakna kepada pengguna menggunakan fungsi Browser.msgBox ("Mesej ralat!").


Walaupun kaedah ini lebih baik untuk kemasukan data secara besar-besaran daripada Borang Google, terdapat sejumlah masalah lain. Anda harus memberikan izin edit kepada pengguna ke "Data" untuk menyalin data formulir ke dalamnya. Oleh itu beberapa kesalahan boleh berlaku semasa kemasukan data. Bentuknya juga tidak mesra pengguna.


Untuk mengatasi masalah tersebut, anda boleh membuat aplikasi web anda sendiri menggunakan Perkhidmatan HTML Skrip Google Apps.


Sekiranya anda ingin membuat borang kemasukan data yang lebih maju, anda boleh membaca; Cara Membuat Borang Entri Data dengan Perkhidmatan HTML Google dan Kirim Data ke Google Spreadsheet.


Selain menggunakan data yang ada dalam lembaran, Smart Fill juga akan menggunakan data dari Graf Pengetahuan Google. Sebagai contoh, ia dapat menggunakan data awam untuk melengkapkan senarai negara dengan lokasi senarai bandar secara automatik.


Smart Fill juga dapat menggunakan maklumat dari direktori orang syarikat anda untuk melengkapkan data secara automatik. Sebagai contoh, ia dapat menggunakan data khusus organisasi untuk mengisi alamat e-mel untuk pekerja syarikat. Namun, fitur ini akan terbatas pada pelanggan Enterprise Plus.


Ciri Isi Pintar utama akan tersedia untuk semua pengguna perniagaan, pendidikan, perusahaan, bukan untung, dan akaun Google peribadi. Penyatuan Smart Fill dengan direktori orang hanya tersedia untuk pelanggan Enterprise Plus.


Google juga melancarkan Pembersihan Pintar Sheets baru-baru ini, yang menggunakan kecerdasan serupa untuk membantu menyiapkan dan menganalisis data dalam Helaian.


Cara menggunakan Smart Fill

Smart Fill akan dihidupkan secara lalai. Untuk menggunakan fitur ini, buka spreadsheet di Google Spreadsheet dan masukkan data. Untuk menggunakan Smart Fill, pengguna Mac harus menekan ⌘ + Shift + Y. Pengguna Windows / Chromebook harus menekan Ctrl + Shift + Y. Klik sel untuk melihat formula yang digunakan. Pengguna harus memperhatikan bahawa peluncuran fitur ini akan memakan masa beberapa minggu lagi.


Sekiranya anda ingin mematikan ciri Isi Pintar, ikuti langkah berikut: Buka hamparan di Helaian Google. Klik pada Tools> deselect Activate pelengkapan automatik.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram