Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

Bagaimana Convert Fail Google Sheets ke Excel

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

Cuba Smartsheet Secara Percuma

Ketahui cara terbaik untuk menukar Google Sheets kembali ke versi Excel - jika Excel lebih sesuai untuk anda, organisasi atau keperluan khusus. So...ambil langkah untuk membuat peralihan dengan beberapa langkah mudah. Sila rujuk di Google Help.

Dalam halaman ini, saya akan kongsikan langkah-langkah bagaimana memindahkan Google Sheets ke Excel, perincian mengenai cara mempersiapkan perkara seperti senarai kerja dan tugasan anda, untuk beralih semula dari Google Sheets ke Excel, inilah soalan lazim mengenai penerangan tentang apa yang berlaku pada VBA, makro, dan formula, dan Google Sheets ke Excel. Sila rujuk di Air Table Support.

Bolehkah Anda Membuka Helaian Google di Excel?

Aplikasi Google Spreadsheet mempunyai mekanisme eksport bawaan (seperti juga semua aplikasi Google Suite), jadi anda dapat dengan cepat mengeksport dokumen Google Sheet dan membukanya di Excel.

Bagaimana Saya Memuat turun Google Sheets?

Sebelum anda memulakan, anda mungkin ingin membersihkan hamparan Google dengan memastikan fon dan warna teks tetap konsisten di seluruh dokumen. Sekiranya Google Sheets dibuka, ambil langkah berikut:

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel




Klik Fail. Klik Muat turun sebagai. Klik Microsoft Excel (.xlsx).

Pilih tempat menyimpan dokumen.

Buka dokumen di Excel.

Sekiranya anda melihat dokumen di Google Drive, ikuti langkah berikut:

1. Klik kanan dan pilih Muat turun.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

2. Pilih tempat menyimpannya. Dokumen secara automatik akan ditukar ke format Excel.

3. Buka dokumen dalam Excel.


Mengeksport Helaian Google dalam Format Lain

Anda juga boleh mengeksport dokumen ke format umum lain, seperti .csv, PDF, atau HTML (jika anda ingin membagikannya di laman web atau membukanya di penyemak imbas), dan beberapa format yang tidak biasa, seperti OpenDocument dan .tsv. Format .csv dan .tsv hanya teks. Klik Fail, klik Muat turun, pilih format yang diinginkan, dan ikuti arahannya (langkahnya akan berbeza untuk setiap format).


Dengan alat tambahan, anda juga boleh mengeksport dokumen sheets ke format lain, seperti JSON atau XML.

Adakah Terdapat Penukar Google Sheets ke-Excel?

Ketika ini, tiada program yang tersedia untuk mengubah sejumlah besar file atau mengotomatisasi prosesnya. Sekiranya ini adalah tujuan matlamat anda, anda memerlukan beberapa pengaturcaraan tersuai.


Menggunakan Aplikasi Pihak Ketiga

Terdapat beberapa aplikasi pihak ketiga yang menjadikannya lebih mudah apabila anda perlu menggunakan Excel dan Google Sheets. Sama-sama menghubungkan aplikasi lain sehingga perubahan yang dibuat dalam satu dokumen (mis., Spreadsheet Excel) dapat didorong ke yang lain (mis., Spreadsheet Google Sheets). Perubahan ini merangkumi tindakan seperti menambahkan baris atau mengemas kini data dalam helaian.


Cara Memaut Helaian Google ke Excel

Satu-satunya cara untuk melakukannya adalah dengan menggunakan aplikasi pihak ketiga seperti yang dijelaskan di atas. Zapier dan FME akan memastikan kedua-dua dokumen diselaraskan.


Cara Menyalin Helaian Google ke Excel

Tidak ada cara untuk menyalin dokumen Helaian ke Excel. Sebagai gantinya, untuk memastikan kedua-dua program selaras, pautkan dengan aplikasi pihak ketiga atau muat turun dokumen Helaian dalam format Excel setiap kali anda membuat perubahan.


Cara Menyimpan Google Sheets ke Excel

Ikuti langkah di atas untuk memuat turun dokumen Helaian Google di Excel. Sekiranya anda mengemas kini dokumen Helaian, anda perlu memuat turun semula dokumen tersebut agar versi Helaian dan Excel tetap diselaraskan.


Cara Menyiapkan Senarai untuk beralih Kembali ke Excel dari Google Sheets

Sekiranya anda telah mencuba Google Spreadsheet, tetapi ingin kembali ke Excel sebagai program spreadsheet utama anda, berikut adalah beberapa perkara yang perlu difikirkan dan langkah-langkah yang boleh membantu mempercepat prosesnya.


Sebab untuk Menukar dari Google Sheets ke Excel

Terdapat pelbagai sebab organisasi boleh memutuskan untuk beralih dari Google Spreadsheet ke Excel untuk keperluan spreadsheetnya. Berikut adalah beberapa yang lebih biasa:

  • Orang penting mungkin tidak mahu menggunakan Helaian Google.
  • Pengguna mungkin tidak mahu terikat dengan ekosistem Google.
  • Dasar memerlukan penghantaran dokumen sebagai lampiran dan bukannya pautan.
  • Helaian tidak mempunyai fungsi tertentu yang diperlukan syarikat.
  • Spreadsheet semakin besar dan lebih kompleks, jadi organisasi memerlukan tindak balas Excel yang dipercepat.

Apa yang Berlaku pada VBA, Makro, dan Rumus Semasa Memindahkan dari Helaian Google ke Excel?

Semasa anda membuka dokumen Spreadsheet di Excel, tidak semua fungsi spreadsheet akan melakukan pemindahan. Item utama yang perlu diberi perhatian adalah makro dan formula.

Makro tidak akan dipindahkan kerana Excel dan Google Sheets masing-masing menggunakan bahasa skrip yang berbeza untuk membuat dan menyimpannya. VBA (Visual Basic for Applications) adalah bahasa skrip yang digunakan oleh Excel; Helaian Google menggunakan Skrip Google Apps. Apabila anda menukar makro dalam dokumen Helaian Google ke Excel, anda perlu membuat makro tersebut setelah anda membuka dokumen di Excel.

Kedua-dua aplikasi menggunakan formula. Walaupun terdapat banyak pertindihan antara formula Google Sheets dan Excel, terdapat banyak yang hanya berfungsi di salah satu aplikasi atau formatnya berbeza. Apabila anda memindahkan dokumen dari Helaian ke Excel, kebanyakan formula akan terus berfungsi, tetapi anda masih harus mengesahkan semuanya.

Sebelum memindahkan dokumen, perhatikan makro dan formula apa pun, jadi anda boleh membuat semula makro dan mengesahkan apakah formula berfungsi setelah anda membuka dokumen di Excel.


Berpindah dari Excel ke Google Sheets

1. Dalam Google Sheets, klik Fail, kemudian klik Import.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

2. Jika spreadsheet disimpan di Google Drive anda, pilih dari tab My Drive, Shared with me, atau Recent. Sekiranya spreadsheet disimpan di Hard Drive, klik Muat naik dan ikuti arahan di skrin untuk drag and drop it.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

3. Pada tetingkap Import file, buat pilihan yang paling sesuai, kemudian klik Import data.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

4. Klik open now. Selesai.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel


Bolehkah Google Sheets Menjalankan Makro Excel?

Helaian Google tidak dapat menjalankan makro Excel. Setiap aplikasi menggunakan makro, tetapi Excel dan Helaian Google menggunakan bahasa skrip yang berbeza untuk menyimpan dan menjalankan makro mereka. Bahasa-bahasa ini tidak serasi, jadi setiap makro dalam spreadsheet Excel yang anda impor ke Google Spreadsheet perlu dibuat semula setelah anda menyelesaikan proses pengimportan.


Kelebihan dan Ciri Spreadsheets

Sama ada anda menggunakan Helaian Google, Excel, atau aplikasi lain yang kurang dikenali, spreadsheet adalah alat yang hebat yang membolehkan anda memanipulasi dan menganalisis data (baik berangka dan teks) dalam sel, lajur, dan baris. Dan, ini bukan hanya untuk profesional kewangan atau akauntan; orang kreatif boleh menggunakannya juga. Berikut adalah beberapa faedah dan ciri utama kedua-dua Excel dan Google Sheets:

Formula dan rumus, yang membolehkan anda melakukan semua jenis pengiraan - dari matematik sederhana hingga pengiraan yang rumit, contoh seperti mengetahui cukai jualan untuk pelbagai bidang kuasa atau menentukan unjuran pendapatan pada masa depan berdasarkan pelbagai faktor.

Pivot table, yang membolehkan anda menapis dan menyusun set data yang yang lebih besar.

Perwakilan visual data, seperti grafik garis, carta palang, carta pai, grafik kawasan, histogram, dan peta.

Keupayaan untuk berkongsi dokumen dengan kolaborator.

Keupayaan untuk menambah komen dan membalas pertanyaan rakan kongsi.

Keupayaan untuk memformat hamparan untuk penerbitan web.

Keupayaan untuk memasukkan pautan ke sumber data luaran.

Keupayaan untuk menyaring dan menyusun untuk memudahkan analisis.

Adakah Helaian Google Sama dengan Excel?

Helaian Google dan Excel adalah kedua-dua hamparan; mereka berdua menjalankan fungsi yang sama. Tetapi, Excel dibina pada era PC, sedangkan Sheets bersifat cloud-centric (menyimpan dokumen di Google Drive).


Perkara Terbaik tentang Excel

  • Excel lebih kaya dengan ciri daripada Helaian Google, lebih unggul dalam menangani pengiraan yang rumit, dan menawarkan sokongan yang jauh lebih mendalam. Sebagai tambahan, Excel mengatasi Helaian Google dengan cara berikut:
  • Anda boleh menghantar dokumen sebagai lampiran e-mel.
  • Anda boleh melindungi dokumen individu dengan kata laluan.
  • Pencipta dapat melumpuhkan keupayaan untuk meneruskan, menyalin, atau mencetak dokumen.
  • Kolaborator dapat melihat siapa yang membuat perubahan.
  • Terdapat versi berasaskan penyemak imbas percuma yang serupa dengan Helaian.
  • Excel mempunyai pilihan penyesuaian yang lebih baik (mis., Kemampuan untuk menambahkan perintah yang sering digunakan ke pita).
  • Makro di Excel lebih hebat daripada yang terdapat di Helaian.
  • Excel mempunyai lebih banyak alat visualisasi data (seperti carta pangsi dan SmartArt) daripada sheets.
  • Excel mempunyai pustaka templat yang lebih besar.
  • Excel menawarkan lebih banyak pilihan format teks dan lembaran.
  • Lebih mudah diedit ketika di luar talian.
  • Excel menyokong input dengan stylus (dipanggil Inking).
  • Lebih mudah mengisi data ke dalam sel secara automatik.
  • Excel boleh membuka dokumen dalam format lama (.xls).

Perkara Terbaik Tentang Google Sheets

Sheets yang terbaik dengan kerjasama dan interface yang mudah dan mesra pengguna, kerana lebih mudah digunakan (dan percuma), ini adalah kaedah yang baik untuk belajar bagaimana menggunakan spreadsheet. 

Ia juga mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Dokumen disimpan secara automatik.
  • Kolaborator boleh berbual dalam masa nyata.
  • Berkongsi dokumen tidak membuat salinan baru, yang membantu dengan kawalan versi.
  • Anda boleh berkongsi pautan melalui e-mel atau tetingkap sembang dalam aplikasi.
  • Terdapat tiga tahap akses (edit, lihat sahaja, dan komen sahaja).
  • Terdapat pengaturan untuk mencegah orang lain berkongsi dokumen.
  • Lebih mudah untuk mengakses dan kembali ke versi sebelumnya.
  • Kolaborator dapat melihat perubahan dalam masa nyata.
  • Oleh kerana dokumen disimpan di awan, mudah untuk menarik data dari web untuk diterapkan pada formula dan pengiraan.
  • Helaian menawarkan petua masa nyata apabila anda menambahkan formula.
  • Integrasi dengan Google Form membolehkan pengumpulan data automatik dari tinjauan dan borang.
  • Helaian menjadikannya lebih mudah untuk mengedit dokumen di mana-mana peranti (misalnya, telefon).
  • Dengan Helaian, lebih mudah menyisipkan helaian ke halaman web.


Memindahkan Kalendar Google dan Kenalan Google

Sekiranya anda keluar sepenuhnya dari ekosistem Google, anda juga mahu mengeksport kalendar dan kenalan anda.

Untuk Kalendar:

1. Di kanan atas, klik ikon Tetapan, kemudian klik Tetapan.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel

2. Di bar sisi, klik Import & eksport.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel


3. Klik Eksport.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel


4. Program akan membuat fail .zip. Simpan ke lokasi pilihan anda.

5. Buka fail .zip. Terdapat dua fail .ics yang tersedia.

6. Buka kalendar baru anda dan import fail yang diakhiri dengan "@ gmail.com.ics." Sebagai contoh, Jika anda berpindah ke Microsoft Outlook, (2013 atau 2016), buka aplikasi, klik Fail, klik Buka & Eksport, klik Import / Eksport, dan kemudian ikuti arahannya. Sekiranya anda mengimport ke aplikasi kalendar OSX pada Mac, klik Fail, klik Import, dan ikuti arahannya.

Untuk Kenalan:

1. Di bar sisi, klik Lagi.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel



2. Klik Export.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel


3. Pilih salah satu pilihan .csv (keduanya baik-baik saja) dan klik Eksport.

Cara Menukar Fail Google Sheets ke Excel



4. Program akan membuat fail .csv. Simpan ke lokasi pilihan anda.

5. Buka aplikasi kenalan anda dan import fail .csv. Sebagai contoh, untuk mengimport ke aplikasi kenalan OSX pada Mac, klik Fail, klik Import, dan ikuti arahannya.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram