Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Perbandingan iPhone Vs Android: Smartphone Mana Lebih Baik

iPhone Vs Android

Perbandingan iPhone Vs Android: Smartphone Mana Lebih Baik


Walaupun anda boleh memilih syarikat mana? jika anda membeli salah satu telefon pintar terbaik, tidak kira jenama apa yang anda ingin beli, tak lain tak bukan sudah tentu salah satu daripada dua sistem operasi mudah alih yang terkenal: iOS (jika anda memilih iPhone) atau Android (jika anda memilih jenama lain spt Samsung dll).


Kedua-dua platform ini cukup matang pada tahap ini, telah wujud lebih dari satu dekad. Ini bermakna kedua-duanya telah mengumpulkan set ciri yang komprehensif, dan ada sedikit yang dapat melakukan yang tidak dapat dilakukan oleh yang lain. Namun, masing-masing mempunyai kelebihannya, dan ada sebab mengapa anda mungkin ingin memilih salah satu daripadanya.


Memadankan iPhone berbanding Android, kami melihat kekuatan masing-masing platform mudah alih, sehingga anda dapat memilih yang tepat untuk anda pada saat anda membeli telefon pintar.

Perbandingan iPhone Vs Android: Smartphone Mana Lebih Baik


Telefon terbaik pada setiap harga dan saiz

Android 11-S20: Klik sini.

Plus: 7 aplikasi iPhone: Klik sini


iPhone vs Android: Mengapa iPhone lebih baik

Anda dilaburkan dalam ekosistem Apple. Ini mungkin kelihatan seperti alasan yang mudah, tetapi Apple jelas membuat banyak produk teknologi, dan jika anda sudah memiliki Mac, iPad atau Apple Watch, anda akan mendapati iPhone sangat masuk akal.


Apple telah merancang banyak ciri kesinambungan yang membolehkan anda membawa kerja dan data dari salah satu peranti ke peranti yang lain, dan ciri-ciri ini pasti dapat menjimatkan masa anda. Take Handoff, misalnya, di mana panggilan di iPhone dan halaman web anda di Safari dapat bergerak dengan lancar antara iOS dan macOS. Universal Clipboard menjadikan teks yang disalin pada satu platform dapat digunakan di platform yang lain. Satu lagi perkara yang disukai ialah Continuity Camera, yang membolehkan anda mengambil gambar dan mengimbas dokumen menggunakan kamera iPhone anda, dan kemudian melihat dan mengeditnya di Mac anda. Anda bahkan boleh menyelesaikan pembelian di Mac anda dengan menggunakan ciri pengesahan biometrik pada iPhone anda melalui Apple App Store.


Hanya segelintir pembuat telefon Android yang mempunyai ekosistem perkakasan yang mendekati Apple, dan bahkan untuk beberapa yang mendekati, seperti Samsung, anda tidak akan dapat mencapai kedalaman integrasi antara iPhone dan peranti buatan Apple yang lain. Microsoft sedikit sebanyak membantu Google untuk menutup jurang dengan aplikasi Telefon Anda yang baru untuk Windows, yang memungkinkan pengguna Android untuk menjawab teks dan pemberitahuan di PC mereka, walaupun pengalamannya agak kekok dan masih ada pembaikan yang harus dilakukan.


Terdapat banyak contoh kesinambungan hebat di iOS, iPadOS, watchOS dan macOS - dan iPhone adalah komponen penting dalam teka-teki itu, terutamanya sekarang bahawa aplikasi iPhone dapat disalurkan ke macOS dengan lancar. Kuasa pengguna yang sudah berada dalam ekosistem Apple telah memperoleh banyak keuntungan dengan menambahkan iPhone ke repertoar mereka. Walaupun itu bukan mengenai rakan dan ahli keluarga yang lebih suka menggunakan iMessage dan FaceTime untuk terus berhubung.


Aplikasi pihak ketiga hanya lebih baik. Yang ini pasti menjadi pilihan peribadi, tetapi sebagai seseorang individu yang berulang-alik antara iOS dan Android selagi kedua platform itu wujud, anda secara konsisten terpesona dengan kualiti aplikasi yang dibina oleh pembangun iOS, dan kebanyakannya kecewa dalam rakan Android mereka.


Anda mungkin mendapati bahawa aplikasi dari syarikat yang sudah mapan, mulai dari bank hingga syarikat penerbangan, sedikit lebih lancar dan lebih bersih di iOS daripada Android, dengan integrasi yang lebih baik dengan perkhidmatan teras telefon, seperti Wallet. (Google Pay sekarang hanya dapat digunakan dengan banyak syarikat penerbangan.) 


Terdapat banyak pilihan aksesori. Masuk ke mana-mana Best Buy atau Target, dan anda akan menemui lorong-lorong kes untuk setiap iPhone yang dibuat Apple - sesuatu yang pastinya tidak dapat dikatakan untuk kontinjen Android di luar peranti unggul dari syarikat-syarikat terbesar.

 

Pemilihan dan ketersediaan casing iPhone, pelindung skrin, pelekap kereta dan barang lain jauh lebih besar daripada yang anda dapati untuk telefon lain, dan itu lebih penting daripada yang disedari oleh kebanyakan orang. Baru-baru ini, menggunakan Pixel 3 dan kemudian Pixel 4 sebagai pemacu harian. 


iPhone vs Android: Mengapa Android lebih baik

Terdapat telefon pada setiap harga. Sebilangan besar telefon pintar dunia menjalankan Android, dan kerana begitu banyak syarikat membina telefon bimbit Android, mereka tersedia pada setiap julat harga. Terdapat telefon murah di bawah tanda tiga digit seperti Pixel 4a baru, serta beberapa telefon kecil terbaik dan telefon besar terbaik, dan phablet dan melebihi $ 1,000. Tidak kira berapa banyak yang dapat anda belanjakan, kemungkinan anda dapat mencari peranti Android yang sesuai dengan anggaran anda atau menawarkan ciri eksklusif.


Perkara yang sama tidak boleh dikatakan untuk iPhone, yang secara historis mahal semasa pelancaran, hanya turun dari harga setelah generasi berikutnya. Salah satu telefon bimbit Apple yang paling berpatutan adalah iPhone 11, dan harganya masih $ 700. Sebaliknya, OnePlus 7T (yang berjalan pada Android) berharga $ 100 lebih rendah dan mempunyai paparan OLED, dua kali RAM dan storan dalaman, dan lensa telefoto 2x. IPhone paling murah yang ditawarkan Apple ialah iPhone SE, yang merupakan peranti hebat dengan prestasi luar biasa dengan harga hanya $ 400, walaupun reka bentuknya bertarikh, dan skrinnya agak terlalu kecil untuk sesetengah orang.


Ia lebih disesuaikan. Walaupun kedua-dua iOS dan Android telah berkembang selama bertahun-tahun, Android selalu memiliki reputasi sebagai platform untuk pengguna yang suka bermain game dengan peranti mereka. Itu bermula dengan pelancar skrin utama, yang menawarkan widget dinamik dan kemampuan untuk meletakkan aplikasi di mana sahaja di halaman atau di laci, sehingga tidak kelihatan - sesuatu yang hanya dapat dicapai oleh iPhone sehingga kini dengan iOS 14. Anda boleh menukar Pelancar telefon Android dengan alternatif yang dimuat turun dari Google Play Store.


Android juga membolehkan anda memuat turun pengganti pihak ketiga untuk perkhidmatan teras - seperti penyemak imbas web, papan kekunci dan pemain media - dan menetapkannya sebagai versi default jika anda lebih suka aplikasi pihak ketiga daripada aplikasi yang telah dipasang sebelumnya di telefon anda. iOS juga bertambah baik dalam hal ini sejak kebelakangan ini, walaupun pelaksanaannya masih agak kurang stabil.


Akhirnya, kita harus membincangkan kulit pengeluar - interface pengguna dan perisian sistem Android yang disesuaikan oleh pembuat telefon tertentu, yang menawarkan ciri tambahan dan, selalunya, kemampuan untuk membuat tema untuk pengalaman anda dari atas ke bawah. Sebilangan peminat Android lebih suka tafsiran "stok" Google mengenai Android. Namun, tetapi banyak pengguna seperti perisian khas pembuat telefon, seperti One UI Samsung atau OnePlus 'OxygenOS, kerana kemampuan tambahan mereka, seperti kemampuan untuk mengambil tangkapan skrin dan menyembunyikan foto serta video dalam folder yang dilindungi kata laluan.


Anda boleh (kadang-kadang) memperluas simpanan (atau mendapatkan bicu fon, jika anda bernasib baik). Walaupun storan yang diperluas agak kurang popular hari ini, banyak telefon Android masih menawarkannya. Ini membolehkan anda menggunakan kad microSD untuk menyimpan foto, aplikasi dan media lain yang tidak sesuai dengan memori dalaman peranti anda.


Itu adalah faedah yang luar biasa, memandangkan harga yang terlalu tinggi yang dikenakan oleh Apple dan pembuat telefon lain kepada penyimpanan dua kali ganda atau empat kali ganda semasa anda membeli telefon bimbit anda. Mengapa perlu menggunakan harga 100 hingga 150 USD lagi untuk harga telefon baru hanya dengan storan 128GB atau 256GB tambahan (yang anda tidak pasti anda perlukan) apabila anda hanya dapat menjatuhkan 70 USD pada kad 512GB kemudian?


Selain itu, walaupun sudah tentu jarang berlaku pada telefon kelas atas hari ini, banyak peranti Android masih dilengkapi dengan bicu fon kepala - ciri yang sangat diminta oleh Apple yang berhenti dari telefonnya pada tahun 2016. Itu adalah masalah besar bagi orang yang masih gemar menggunakan fon kepala berwayar lama mereka yang dipercayai.


Akhir kata:

Jadi, iPhone atau Android: Mana yang harus anda pilih? Kedua-dua platform mempunyai kebaikan dan keburukan, dan, seperti banyak keputusan pembelian, pilihan anda bergantung pada apa yang paling anda hargai.


Memiliki iPhone adalah pengalaman yang lebih mudah. Tidak banyak yang perlu difikirkan, dan kerana iPhone Apple mewakili satu-satunya jenama telefon pintar paling popular, terdapat banyak sokongan di mana sahaja anda pergi - sama ada anda memerlukan bateri anda diganti atau anda hanya ingin menukar casing baru. Perkara ini berlaku terutamanya di Amerika Syarikat, di mana iPhone menyumbang 39% daripada semua telefon pintar yang dijual pada suku ketiga 2019 - bahagian terbesar pengeluar  - menurut Counterpoint.


Pemilikan peranti Android agak sukar dalam aspek tersebut. Namun secara serentak lebih bebas, kerana ia menawarkan lebih banyak pilihan - pilihan berapa banyak yang ingin anda belanjakan, pilihan ciri perkakasan dan perisian, dan pilihan bagaimana anda mengatur dan memperibadikan pengalaman anda. Sekiranya anda sangat arif mengenai teknologi yang anda gunakan, anda mungkin akan mendapati Android lebih bebas. walaupun anda mungkin juga akan merasai kekurangan relatif aplikasi dan aksesori berkualiti tinggi.


Sekiranya anda tertanya-tanya peranti mana yang harus anda pilih, tiada tempat yang lebih baik untuk bermula daripada senarai iPhone dan telefon Android terbaik. Apa sahaja peranti yang anda pilih, pastikan ia sesuai dengan pilihan sistem operasi anda.

Comments

  1. Kalau siapa pakai andorid, dia akan kata andorid yang baik
    Dan siapa pakai ios, mereka juga akan kata ios bagus..
    Benda tu ikut pemakaian memasing dan cara menggunakannya..kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah gitu ler Sis... memasing kata yang ni, yang itu bagus... kalau bagi Free ok jer... hahahah...

      Delete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram