Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh

Lindungi SmartPhone dari Penggodam

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh


Membiarkan telefon pintar anda digodam seperti membiarkan seseorang merompak rumah anda - atau mungkin lebih teruk lagi dari itu. Ini adalah pencerobohan privasi secara besar-besaran, pelanggaran ruang peribadi anda, dan mungkin akan memerlukan sedikit masa untuk mengetahui apakah perkara atau maklumat yang telah hilang. Telefon pintar anda tidak hanya menyimpan sesuatu yang berharga malah ia memberi isyarat kepada penceroboh perkara yang berharga mana yang paling penting bagi anda. Sila baca di Laman Web
Mcafee.com


Syarikat perisian sentiasa mengemas kini perisian, dan bukan hanya untuk alasan lain. Banyak kemas kini perisian dan menaiktaraf bug mengandungi peningkatan keselamatan yang membantu melindungi telefon pintar anda daripada pelanggaran data dan pencerobohan, dan menutup segala kelemahan, sehingga lebih sukar bagi penggodam untuk menembusi. Apabila kemas kini dikeluarkan untuk sistem operasi telefon pintar anda atau untuk aplikasi yang anda gunakan, pasangkannya tanpa berlengah lagi, update terus...


Telefon pintar adalah peranti kecil yang mempunyai berbagai maklumat sangat mudah diceroboh atau kes kecurian data dan maklumat peribadi yang lain, dan mereka sentiasa menghantar dan menerima isyarat dalam talian, So... mereka selalu menjadi sasaran penjenayah. Untuk menjauhkan telefon dan isinya dari diintai oleh Hackers, anda perlu menyusun strategi untuk melindungi maklumat penting yang berharga. Sila semak juga di Kapersky.com.


Berikut adalah beberapa tips mengenai cara melindungi telefon pintar anda daripada penggodam dan penceroboh


Elakkan Wi-Fi awam

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh


Sekarang, orang ramai harus mengetahui bahaya penggunaan Wi-Fi terbuka untuk apa sahaja, kerana Wi-Fi awam percuma di pusat membeli-belah, kafe, lapangan terbang, atau tempat awam lain, adalah tempat terbuka untuk semua jenis kerosakan dalam talian. Cuba gunakan hanya sambungan sel peribadi anda bila boleh dan matikan Wi-Fi di telefon bimbit anda sama sekali semasa anda berada di tempat awam. Sekiranya itu tidak mungkin, pertimbangkan untuk menggunakan aplikasi VPN, utiliti yang menyalurkan komunikasi rangkaian melalui sambungan yang dienkripsi. Tetapi pilih dengan berhati-hati - tidak semua kualiti VPN sama rata. Selain itu juga pertimbangkan untuk mematikan Bluetooth semasa anda berada di luar dan melainkan anda memakai jam tangan pintar yang memerlukannya.


Kunci telefon pintar anda

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh


Sentiasa gunakan kod laluan empat atau enam digit untuk memasuki peranti anda. Kod laluan mungkin tidak terlalu selesa, tetapi ketenangan fikiran menetapkan bahawa jika telefon pintar anda jatuh dari poket anda semasa anda mencuba sofa baru ketika membeli belah di Ikea, orang pertama yang mengambilnya tidak boleh mendapatkan history anda dari e-mel, kenalan, foto, dan maklumat perbankan. Pertimbangkan untuk menetapkan kod laluan yang lebih panjang dengan nombor dan huruf. Bukan kod laluan yang besar? Tidak risau. Pengimbasan cap jari dan ID Wajah adalah alternatif yang mudah serta pantas untuk mendapatkan angka. Semasa anda menggunakannya, pastikan aplikasi dengan maklumat peribadi juga terkunci di sebalik kata laluan.


Pastikan nombor telefon bimbit anda diperibadikan

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh


Sama seperti anda tidak akan memberikan nombor telefon darat lama anda kepada sesiapa yang memintanya, jangan tawarkan nombor telefon bimbit anda secara automatik ke aplikasi yang meminta anda. Semakin banyak tempat yang mempunyai nombor anda, semakin terdedah kepada gangguan SMS dan penipuan, dan juga pencerobohan ke atas akaun 2FA yang dilindungi. Pertimbangkan untuk menambah baris kedua ke telefon bimbit anda. Google Voice adalah kaedah terbaik untuk melindungi nombor telefon anda dari penjahat dalam talian, aplikasi seperti Sideline, Line2, dan Hush, yang memudahkan penambahan baris kedua ke telefon bimbit anda.


Berhati-hati dengan Software Percuma yang anda pasang (Free Software Install)


Semasa anda memasang aplikasi telefon pintar, anda mungkin diminta untuk memberikannya pelbagai izin, termasuk kemampuan membaca file anda, mengakses kamera atau mendengarkan mikrofon anda. Terdapat penggunaan yang sah untuk ini, tetapi berpotensi terbuka untuk disalahgunakan: fikirkan sebelum anda menyetujui permintaan tersebut. Itu berlaku terutama bagi pengguna Android, kerana proses pemeriksaan aplikasi oleh Google tidak seketat Apple, dan ada laporan mengenai aplikasi jahat sehingga berbulan-bulan di Play Store sebelum dilihat dan dihapuskan.


Android juga membolehkan anda memasang aplikasi dari sumber pihak ketiga: ini membolehkan perkhidmatan seperti Appstore pesaing Amazon beroperasi, tetapi juga menyediakan cara mudah untuk aplikasi jahat masuk ke telefon anda. Saya sangat menyarankan agar anda tidak memasang apa-apa dari laman web yang tidak dikenali.


Berhati-hati dengan wifi terbuka (Open Wifi)

Cara Melindungi Telefon Pintar Daripada Penggodam dan Penceroboh


Kita semua tahu ada risiko terlibat dalam penggunaan rangkaian tanpa wayar terbuka. Tetapi anda mungkin tidak menyedari betapa parahnya: sesiapa sahaja yang berada di sekitarnya dapat mengetahui apa yang anda lakukan dalam talian. Serangan semacam ini menuntut keselamatan perisian dan kemahiran khusus, jadi mungkin menjadi bahaya di kafe di sekitar kawasan anda, tanpa  mengabaikannya.


Nota: Sekiranya anda merasa ragu-ragu dengan rangkaian tanpa wayar, jangan sambung (Wifi connected) - tetap dengan sambungan internet telefon bimbit anda. Atau gunakan alat VPN seperti CyberGhost atau TunnelBear (kedua-duanya tersedia percuma untuk Android dan iOS). Alat ini mengarahkan lalu lintas anda melalui saluran yang disulitkan secara peribadi, jadi walaupun seseorang memantau lalu lintas anda, mereka tidak akan dapat melihat apa yang anda lakukan (sentiasa Dilindungi).

Comments

  1. Sis wifi memang akan tukar tiap 2 bulan.. then kalau hp plak memang security gile habis hahahaha.. sangat menjaga keselamatan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram