Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apakah Maksud Kandungan Berkualiti dan Bagaimana Anda Membuatnya?

Bagaimana anda mendapat lebih banyak trafik laman web, perkongsian sosial, petunjuk dan keterlihatan di Google?

Apakah Maksud Kandungan Berkualiti dan Bagaimana Anda Membuatnya?


Jawapan popular yang akan anda dengar dari pakar pemasaran adalah: "buat kandungan berkualiti."

Hebat bukan...

Satu soalan.

Apa itu "kandungan berkualiti"?

Ada juga definisi mengatakan "Kandungan Berkualiti" anda itu salah.

Terdapat penyakit kegagalan dalam pemasaran untuk memahami apa yang sebenarnya menentukan kandungan berkualiti. Anda boleh semak di Yoast.com

Apakah Maksud Kandungan Berkualiti dan Bagaimana Anda Membuatnya?


Anda akan menemui dua jenis Marketer.

Kumpulan pemasar pertama mengatakan: "Saya membuat kandungan berkualiti tinggi, saya tidak percaya ia tidak mendapat kedudukan №1 di Google dan mendapat tempat di bahagian sosial." Semak di Searchenginejurnal.com

Baiklah, anda tahu mengapa ia tidak diperingkatkan atau dikongsi.

Ini kerana banyak Marketer mendefinisikan "kandungan berkualiti" sebagai kandungan yang mereka telah buat atau membantu mereka merencana perancangan. Semak juga di Searchengineland.com

Apakah Maksud Kandungan Berkualiti dan Bagaimana Anda Membuatnya?

Pelawat/ penonton/ pengunjung halaman laman web/blog anda adalah hakim utama kandungan anda. Bukan anda, bukan rangkaian sosial, bukan mesin pencari.

Kumpulan pemasar kedua, ketika ditanya apa yang menentukan kandungan berkualiti, akan mula menyenaraikan beberapa atribut.

Tidak...

Kandungan Berkualiti Tidak Ditentukan oleh Atribut

Perkara yang sama berlaku untuk pemasar kandungan. Adakah anda telah berusaha untuk menentukan kualiti kandungan sebagai rangkaian atribut teknikal dan estetika - bagaimana kandungan anda disusun dan diformat.

Suatu ketika dahulu, anda cuba menentukan apa yang menjadikan kandungan hebat di dalam talian (online/cloud). Anda akan tersasar ke dalam perangkap yang sama, cuba menentukan kandungan berkualiti berdasarkan atribut. Anda mengatakan kandungan yang hebat adalah:

  • Boleh didapati.
  • Boleh dikongsi.
  • Boleh digunakan.
  • Boleh dibaca.
  • Tidak dapat dilupakan.
  • Boleh disebut.
  • Boleh dilaksanakan.
  • Dilaporkan.

Semua ini penting. Tetapi walaupun kandungan anda mempunyai semua lapan atribut tersebut, kandungan tersebut mungkin tidak akan berjaya.

Individu, perniagaan, dan jenama menghasilkan kandungan yang sangat hebat setiap minit. Tetapi cuma sebilangan kecil sahaja yang sebenarnya berjaya.

Oleh itu, kita perlu bertanya kepada diri sendiri pertanyaan yang paling penting: "Jika kita membuat kandungan berkualiti, mengapa tidak berjaya?"

Sekiranya kandungan anda tidak berjaya, adakah menjadi masalah jika mengandungi banyak gambar yang cantik, ejaan dan tatabahasa yang sempurna, atau menggunakan kata bilangan x?

Tidak.

Kandungan Berkualiti Ditentukan Oleh Kejayaan

Kandungan berkualiti adalah kandungan yang berjaya. Kandungan berkualiti mencapai matlamat (mis., Itu mendorong lalu lintas, kedudukan carian Google, penglibatan, atau penukaran).

Yang penting adalah apa yang anda keluarkan dari kandungan anda, bukan berapa banyak masa atau wang yang anda habiskan untuk membuatnya.

Bayangkan anda memiliki pasukan bola. Anda perlu menambahkan penyerang ke dalam barisan pasukan anda. Adakah anda akan menandatangani pemain berdasarkan berapa tinggi atau hanya kerana dia Handsome? Atau jika dia bercakap dengan baik semasa dia bercakap dengan media? Atau mungkin berapa banyak pengikut Instagram yang dia ada?

Sudah tentu tidak!...Anda mahu mendapat hit, larian, dan kemenangan...

Prestasi adalah sangat penting. Itulah sebabnya anda melihat statistik seperti hits, peratusan asas, dll.

Pemain bola yang hebat pun terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz. Perkara yang sama juga berlaku dalam kandungan berkualiti.


Berfikir Berbeza Mengenai Kandungan Berkualiti

Sesiapa sahaja yang mempunyai tulang kreatif di badan mereka akan berpendapat bahawa pemasaran kandungan bukan hanya mengenai angka. Kreativiti adalah seni.

Mereka mengatakan: "Sekiranya penciptaan kandungan hanyalah sains, maka siapa saja dapat membuat konten yang berkualiti. Pengalaman penting! Perkara intuisi... Hanya ada intangible tertentu yang hanya dapat difahami oleh orang-orang yang kreatif. "

Masa itu akan menentukan kejayaan pemasaran kandungan:

Tidak ada pemasar kandungan yang mempunyai sesuatu yang ajaib. Tiada siapa yang dapat melihat isi kandungan dan meramalkan masa depannya dengan lebih tepat daripada yang mereka dapat ketika ini.

Anda tidak boleh mengatakan dengan pasti 100 peratus, walaupun berdasarkan pengalaman masa lalu, apakah halaman kandungan akan berjaya pada masa akan datang.

Anda selalu terkejut apabila artikel yang digunakan selama ini sangat sukar untuk mendapat tempat dan artikel yang anda tidak dapat siapkan dengan sempurna adakah ia akan menjadi satu kejayaan besar.


Anda tidak dapat meramalkan kejayaan.

Anda tidak boleh.

Apa yang anda boleh buat?

Anda harus mengambil lebih banyak masa untuk menghasilkan lebih sedikit kandungan.

Kandungan adalah seperti permainan nombor.

Anda memerlukan kuantiti untuk mencari kualiti.

Oleh itu, hasil dan uji bakat idea digunakan untuk mencari idea berkualiti seterusnya.


Kandungan berkualiti tidak kerap digunakan 

Seperti sesuatu yang ajaib, sangat jarang untuk menemui kandungan yang berprestasi tinggi dalam SEO dan PPC, menghasilkan banyak penglibatan di rangkaian sosial.

Apabila anda menemui idea yang baik dalam satu saluran, promosikan di saluran lain. Ini akan meningkatkan kesannya sebanyak 100x atau 1,000x.


Anda juga harus:

Tulis catatan blog baru pada topik yang sama (atau yang berkaitan).

Tulis catatan tetamu pada topik yang sama untuk laman web lain.

Buat iklan media sosial untuk mempromosikan kandungan anda.

Ubah topik anda menjadi gambar atau video untuk kandungan media sosial.

Jalankan webinar mengenai topik yang sama untuk menghasilkan petunjuk.


Berhenti mempromosikan kaedah yang tidak bermanfaat. Tidak kira seberapa banyak percubaan yang berikan kepada anda . Berhenti membuang masa dan kandungan pemasaran wang yang tidak berfungsi.

Tumpukan semua usaha anda untuk mempromosikan artikel yang ada dan mencipta kandungan baru untuk mencari konten berkualiti anda yang seterusnya.

Pemasaran kandungan adalah permainan yang tidak adil. Oleh itu, bermulalah bermain  pemasaran kandungan untuk mula mengubah kemungkinan anda.


Google mengenai cara membuat kandungan penting dan bermaklumat (berharga)

Di bahagian Akademi Webmaster Google, yang memberitahu anda bagaimana "membuat kandungan berharga dan bermanfaat." Terdapat beberapa tips yang terbaik di sini mengenai apa yang harus dielakkan seperti pautan yang rosak (broken Link), maklumat yang salah, kesalahan tatabahasa atau ejaan, sering menggunakan kata singkatan (short form) iklan yang berlebihan dan sebagainya. Itu semua adalah tips yang sangat berguna, tetapi sekali lagi, mereka memberi tumpuan kepada perkara yang dilarang dan tidak boleh dilakukan. Sila semak di Google Help.

Terdapat beberapa petua mengenai bagaimana menjadikan laman web anda berguna, dipercayai dan menarik; namun, ketika menjadi lebih berharga atau berkualiti tinggi, Google pada dasarnya mengatakan, "menjadi lebih berharga atau berkualiti tinggi."


Semasa anda mula membuat kandungan, pastikan laman web anda adalah:

Berguna dan bermaklumat: Jika anda melancarkan laman web untuk restoran, anda boleh memasukkan lokasi, jam operasi, maklumat hubungan, menu dan blog untuk berkongsi acara yang akan datang.

Lebih berharga dan berguna daripada laman web lain: Sekiranya anda menulis tentang cara melatih kucing, pastikan artikel anda memberikan lebih banyak nilai atau perspektif yang berbeza daripada banyak artikel di web contohnya mengenai latihan kucing dan sebagainya.

Kredibel: Tunjukkan kredibiliti laman web anda dengan menggunakan penyelidikan, petikan, pautan, ulasan dan testimoni asal. Biografi pengarang atau testimoni dari pelanggan sebenar dapat membantu meningkatkan kepercayaan dan reputasi laman web anda.

Berkualiti tinggi: Kandungan laman web anda mestilah unik, spesifik dan berkualiti tinggi. Ia tidak boleh dihasilkan secara besar-besaran atau disumberkan di sebilangan besar laman web lain. Perlu diingat bahawa kandungan anda harus dibuat terutamanya untuk memberikan pengalaman pengguna yang baik kepada pengunjung, bukan untuk mendapat kedudukan yang baik dalam mesin carian.

Menarik: Masukkan warna-warni kehidupan ke laman web anda dengan menambahkan gambar produk anda, pasukan anda atau anda sendiri. Pastikan pelawat tidak terganggu oleh kesalahan ejaan, gaya dan fakta. Jumlah iklan yang berlebihan juga boleh mengganggu pengunjung. Melibatkan pelawat dengan berinteraksi dengan mereka melalui kemas kini terkini, kotak komen atau widget media sosial.


Algoritma Google Panda

Panda menilai kualiti laman web secara algoritma. Algoritma menyasarkan banyak isyarat laman web berkualiti rendah tetapi sekali lagi tidak memberikan banyak maklumat berguna untuk isyarat positif.


Akhir kata: Apa yang paling penting adalah kepercayaan terhadap sesuatu laman web dan blog contohnya seperti Google yang sememangnya jenama yang dipercayai (Trusted Brand). Kita mestilah mengarang kandungan sesuatu laman web yang penuh bermaklumat, berinformasi dan menjadi bahan rujukan kepada pembaca dan pengguna di luar sana. Ini akan menambah nilai dan membuatkan laman web atau blog anda menjadi popular untuk mendapatkan Value Of Page (VOP) dan High Page Impression (HPI)  dan Bounce Rate pelawat keluar dan masuk dengan percentage yang rendah.

Comments

  1. Bukan senang nak dapat kandungan berkualiti dan nak bagi pembaca suka...adeii sangat susah, cuma kita kena belajar dan fahamkan apa yang pembaca nak, kalau bijak, apa yang kita tulis pasti sampai kepada mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah betul tu Sis.. kerana ramai dikalangan blogger yang popular di kalangan blogger juga... blog dia disukai ramai... maka mudah mereka dapat trafik percuma... lainlah blog saya ni hanya dapat trafik organik sahaja... cuma membezakan blog popular ialah kuantiti trafik (direct) yang tinggi...manakala blog SEO hanya bergantung dengan jumlah pelawat dalam carian Google, Yahoo, Bing dll. Perbezaannya blog SEO hanya dpt jumlah impression, perbatuan mengikut negara dan kata kunci berkaitan yg digunakan pelawat halaman mereka...

      Delete
  2. macam sis lin cakap..mmg bukan senang nak buat kandungan berkualiti..kekadang terlampau fikir sangat pun sampai jadi tak tertulis walaupun idea banyak..haha..jadi block syndrome..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... jgn sampai jadi lain sudahlah... terima kasih Cik Tom kerana singgah.

      Delete
  3. Terima kasih atas tips yg diberikan. Sgt bermanfaat utk nur yg baru setahun jagung dlm dunia blogging

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram