Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Mendapatkan Coretan (Featured Snippet) yang ditampilkan Google: 6 Garis Panduan Pengoptimuman

Coretan Untuk SEO yang ditampilkan Google dalam Hasil Carian

Cara Mendapatkan Coretan yang ditampilkan Google: 6 Garis Panduan Pengoptimuman

Berikut ialah satu set garis panduan yang perlu diikuti semasa mengoptimumkan coretan yang ditampilkan contohnya seperti menggunakan pernyataan “adalah” dan mentakrifkan topik dengan ringkas. Semak di πŸ‘‰ Google Search Central.

Coretan (Featured Snippet) yang ditampilkan masih merupakan salah satu bahagian yang paling disukai oleh SERP. Ianya membenarkan tapak web anda melonjak ke bahagian atas hasil carian dengan cepat, walaupun "kedudukan tradisional" akan meletakkan tapak web anda di bahagian bawah halaman pertama. Semak juga di πŸ‘‰ Ahrefs.com


Di bawah ialah strategi yang harus anda gunakan untuk mengoptimumkan hasil coretan yang ditampilkan.


Apakah coretan yang ditampilkan?

Coretan yang ditampilkan ialah ringkasan dua hingga tiga ayat teks yang muncul di bahagian atas Google. Coretan yang ditampilkan secara langsung menjawab pertanyaan pengguna dalam hasil carian. Menerima coretan yang ditampilkan boleh menghasilkan lebih banyak trafik untuk halaman tertentu. Semak juga cara πŸ‘‰ Mendapatkan Backlink Mudah.


Pengoptimuman coretan yang ditampilkan


Ikuti langkah ini untuk mengoptimumkan coretan yang ditampilkan:

  •      Tambahkan tajuk "Apa itu".
  •      Gunakan struktur ayat "adalah".
  •      Tentukan topik sepenuhnya.
  •      Padankan format coretan yang ditampilkan.
  •      Jangan gunakan nama jenama anda.
  •      Jangan gunakan bahasa yang kurang jelas (Bahasa Pasar).
  •      Skala coretan yang ditampilkan.
  •      Utamakan apabila anda berada dalam kedudukan lima teratas.
  •      Ulangi pengoptimuman anda.


Coretan yang ditampilkan nampaknya berfungsi pada algoritma yang lebih ringkas daripada algoritma "utama" Google. Coretan yang ditampilkan lebih dipengaruhi oleh pelarasan mudah pada halaman yang mentakrifkan topik dengan jelas kepada pengguna. 

Selain coretan, carian suara juga pun turut ditampilkan. Harus diingat bahawa salah satu matlamat coretan yang ditampilkan adalah untuk menyemarakkan carian suara.

Google membaca kembali coretan yang ditampilkan apabila pengguna melakukan pertanyaan suara pada peranti mudah alih atau Google Home. Ini bermakna coretan yang ditampilkan mesti sentiasa masuk akal dalam konteks ini.

Apabila mengoptimumkan coretan yang ditampilkan, adalah wajar untuk bertanya kepada diri sendiri, "Bagaimanakah jawapan anda akan berbunyi jika ia dibaca semula pada carian suara?"


Jenis coretan yang ditampilkan

Anda mungkin perasan terdapat beberapa jenis coretan yang ditampilkan. Mengetahui setiap jenis adalah penting untuk memahami cara menyusun kandungan (konten) anda untuk mengoptimumkannya.

Perkara berikut ialah jenis coretan ditampilkan yang paling biasa.
Perenggan

Jenis coretan ditampilkan yang paling biasa, perenggan itu terdiri daripada dua atau tiga ayat teks yang ditarik daripada <p> elemen HTML.

Senaraikan

Senarai bertitik atau bernombor biasanya diambil daripada elemen HTML <ol> atau <ul>.

Cara Mendapatkan Coretan yang ditampilkan Google: 6 Garis Panduan Pengoptimuman

Jadual

Jadual maklumat yang diambil daripada elemen HTML <table>. Ini ialah jenis coretan ditampilkan yang paling kurang biasa.


Cara Mendapatkan Coretan yang ditampilkan Google: 6 Garis Panduan Pengoptimuman


Cara mengoptimumkan coretan yang ditampilkan Google

Sepanjang tahun ini, salah satu perkara yang dapat saya asah ialah cara mengoptimumkan coretan yang ditampilkan.

Saya telah membangunkan satu set peraturan untuk dipatuhi semasa mengoptimumkan halaman pelanggan untuk ciri SERP ini.

Cara Mendapatkan Coretan yang ditampilkan Google: 6 Garis Panduan Pengoptimuman
 

Anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang setiap peraturan di bawah.

Teruskan membaca... 


1. Tambahkan tajuk 'Apa itu'

Untuk memulakan pengoptimuman coretan yang ditampilkan, anda perlu mencari tempat dalam kandungan anda untuk menambah teg tajuk "Apakah itu [kata kunci]". Ini memberi isyarat kepada Google bahawa teks anda yang akan datang boleh membantu sebagai coretan yang ditampilkan.

Contoh halaman yang tidak terkira banyaknya mendapat coretan yang ditampilkan menggunakan format tajuk ini. Ini melihat kepada kadar kejayaan yang baik apabila mereplikasi strategi ini untuk pembaca anda.

Sebaik-baiknya, anda menambah tajuk ini berdekatan dengan bahagian atas konten anda. Jika menulis catatan blog, biasanya perlu meletakkannya betul-betul di bawah perenggan pengenalan. Ini merupakan tempat yang sangat sesuai untuk menambahkannya kerana ia berfungsi dengan baik dalam artikel sambil  memasukkannya berhampiran bahagian atas halaman.


2. Gunakan struktur ayat 'adalah'

Apabila mengoptimumkan coretan yang ditampilkan, adalah penting untuk memasukkan pernyataan "adalah".

Ayat pertama harus bermula dengan struktur: "[Kata kunci] ialah…"

Di bawah ialah beberapa contoh daripada hasil yang mendapat coretan yang ditampilkan:
 

 "Metodologi tangkas ialah sejenis proses pengurusan projek, terutamanya digunakan untuk pembangunan perisian…"
  "Perisian pengurusan perhubungan pelanggan (CRM) ialah perisian yang mengautomasikan dan mengurus kitaran hayat sesebuah organisasi."
  "Pulangan Pelaburan (ROI) ialah ukuran prestasi yang digunakan untuk menilai kecekapan pelaburan atau membandingkan kecekapan beberapa pelaburan yang berbeza."

Analisis halaman yang menerima coretan ditampilkan secara konsisten menunjukkan bahawa pernyataan "adalah" digunakan dalam teks.

Mengikut struktur kandungan ini adalah bertindak sebagai "frasa pencetus" yang membolehkan Google mencari teks yang berkaitan dengan mudah untuk coretan yang ditampilkan.

Untuk meningkatkan peluang anda mendapatkan tempat coretan yang ditampilkan, pastikan ayat pertama anda mengikut format ini. Dengan menggunakan pernyataan "adalah", anda seharusnya melihat peratusan yang lebih tinggi daripada pengoptimuman anda menghasilkan memenangi coretan yang ditampilkan.


3. Tentukan topik sepenuhnya dalam 2-3 ayat

Ini adalah peraturan yang paling penting untuk diikuti, pada pendapat saya. Coretan yang ditampilkan harus memberi pengguna seberapa banyak maklumat tentang topik itu.

Ini bermakna kandungan yang anda optimumkan mesti cuba menerangkan topik itu selengkap mungkin dalam dua hingga tiga ayat. Untuk membuatnya menjadi ringkas adalah sangat penting.

Berikut ialah beberapa garis panduan umum yang kami cuba ikuti apabila cuba mentakrifkan coretan yang ditampilkan dengan ringkas

     Ayat pertama harus menentukan topik.
     Ayat kedua dan ketiga harus menerangkan 2-3 fakta yang mesti diketahui tentang topik tersebut.
     Elakkan menggunakan mana-mana frasa luar dalam definisi anda.


4. Padankan format coretan yang ditampilkan

Seperti yang dijelaskan sebelum ini, pelbagai jenis coretan yang ditampilkan termasuk:

  •      Perenggan (paling biasa).
  •      Senarai berbulet dan bernombor.
  •      Jadual (paling biasa).

Peraturan ini mudah. Apa sahaja jenis coretan ditampilkan yang anda lihat pada SERP, padankan jenis tersebut dalam kandungan anda.

Sebagai contoh, jika anda melihat coretan yang ditampilkan perenggan muncul untuk istilah yang anda mahu optimumkan, anda perlu mencari tempat untuk menambah/melaraskan dua atau tiga ayat teks.

Walau bagaimanapun, jika senarai bertitik tumpu muncul, anda perlu menambah senarai yang serupa pada kandungan halaman anda.

5. Jangan sekali-kali menggunakan nama jenama anda dalam teks coretan yang ditampilkan

Ini adalah kesilapan yang selalu berlaku.

 Anda akan dapat peraturan 1-4 dengan betul tetapi akan menggunakan bahasa yang menjadikan keputusan tidak layak untuk coretan yang ditampilkan. Nama jenama adalah salah satu contoh bahasa.

Ingat bahawa coretan yang ditampilkan akan memacu carian untuk suara. Peranti seperti Google Home akan membaca terus apa yang ada dalam coretan yang ditampilkan kepada pengguna. Ini bermakna kandungan perlu masuk akal (logik/ relevan) sepenuhnya dalam konteks ini.

Sebagai contoh, katakan Haris cuba mengoptimumkan coretan yang ditampilkan "faedah kesihatan alpukat" dan menggunakan ayat berikut:

"Avokado daripada En.Haikal mempunyai banyak manfaat kesihatan kerana ia merupakan sumber riboflavin, vitamin C dan kalium yang hebat."

Apabila dibaca oleh pembantu suara (Google Assistant), ini mungkin mengelirukan kerana pencari sedang mencari faedah umum yang digunakan untuk semua buah avokado. 

Menggantikan nama jenama dengan bahasa umum akan memberikan kandungan anda peluang yang lebih tinggi untuk menerima coretan (Featured Snippet) yang ditampilkan.

Pengoptimuman yang ideal boleh kelihatan seperti ini:

 "Avokado mempunyai banyak manfaat kesihatan kerana ia merupakan sumber riboflavin, vitamin C dan kalium yang hebat."

6. Jangan gunakan bahasa seperti ini


Sama seperti peraturan sebelumnya, menggunakan bahasa makna yang kurang jelas, boleh menjadi satu kesilapan kerana kesan carian suara.

Dalam contoh di atas, katakan teks pada halaman yang dioptimumkan untuk coretan yang ditampilkan dibaca:

     "Avokado kami mempunyai banyak manfaat kesihatan, selain itu avokado juga diperkayakan dengan sumber riboflavin, vitamin C dan kalium yang hebat."


Sekali lagi, bayangkan jika ayat ini dibaca oleh Google Assistant. Pengguna mungkin tertanya-tanya:

     Siapakah "kami" yang dirujuk?
     Adakah maklumat ini hanya terpakai pada produk mereka?

Ini kelihatan seperti maklumat itu mungkin khusus dan mungkin tidak terpakai pada makanan secara umum.

Mengehadkan jenis frasa ini juga boleh membantu meningkatkan peluang anda untuk menerima coretan yang ditampilkan.


Peroleh coretan yang ditampilkan dan tingkatkan keterlihatan SERP anda


Diharapkan, garis panduan ini akan membantu anda semasa mengoptimumkan coretan yang ditampilkan.


Harus diingat, sangat penting untuk:

  • Gunakan pernyataan "adalah".
  • Tentukan topik sepenuhnya dalam dua hingga tiga ayat.


Akhir kata

Dengan mengikut peraturan di atas, anda seharusnya dapat meningkatkan jumlah coretan (Featured Snippet) yang ditampilkan dengan ketara untuk tapak web anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram