Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Apa yang Anda Perlu Tahu Tentang 5G

Apakah itu 5G dan Bagaimanakah Ianya Berfungsi

Apa yang Anda Perlu Tahu Tentang 5G
Credit to Goverment Technology (https://www.govtech.com)

Di sinilah anda dapati teknologi 5G menerangkan cara 5G berfungsi, sebab 5G penting dan cara ia mengubah cara dunia berhubung dan berkomunikasi. Semak juga di Wikipedia.


Apakah itu 5G?

Apa yang Anda Perlu Tahu Tentang 5G
Credit to CELCOM (Celcom.com.my)

 5G ialah rangkaian mudah alih generasi ke-5. Ia adalah standard wayarles global baharu selepas rangkaian 1G, 2G, 3G dan 4G. 5G membolehkan rangkaian jenis baharu yang direka bentuk untuk menghubungkan hampir semua orang dan segala-galanya bersama-sama termasuk mesin, objek dan peranti. Semak juga di Celcom.

Teknologi wayarles 5G bertujuan untuk menyampaikan kelajuan data puncak berbilang Gbps yang lebih tinggi, kependaman ultra rendah, lebih kebolehpercayaan, kapasiti rangkaian yang besar, peningkatan ketersediaan dan pengalaman pengguna yang lebih seragam kepada lebih ramai pengguna. Baca juga tentang Kelajuan Internet.

Apa yang Anda Perlu Tahu Tentang 5G
Credit to EETIMES (https://www.eetimes.com)

Prestasi yang lebih tinggi dan kecekapan yang lebih baik memperkasakan pengalaman pengguna baharu dan menghubungkan industri baharu. Semak juga di Huawei.

 

Apakah perbezaan antara rangkaian mudah alih generasi sebelumnya dan 5G?
 

Rangkaian mudah alih generasi sebelumnya ialah 1G, 2G, 3G dan 4G.

Generasi pertama - 1G
1980-an: 1G menyampaikan suara analog.

Generasi kedua - 2G
Awal 1990-an: 2G memperkenalkan suara digital (cth. CDMA- Code Division Multiple Access).

Generasi ketiga - 3G
Awal 2000-an: 3G membawa data mudah alih (cth. CDMA2000).

Generasi keempat - 4G LTE
2010s: 4G LTE memulakan era jalur lebar mudah alih.

1G, 2G, 3G dan 4G semuanya membawa kepada 5G, yang direka bentuk untuk menyediakan lebih banyak sambungan berbanding yang pernah tersedia sebelum ini.

5G ialah antara muka udara yang bersatu dan lebih berkebolehan. Ia telah direka bentuk dengan kapasiti lanjutan untuk membolehkan pengalaman pengguna generasi akan datang, memperkasakan model penggunaan baharu dan menyampaikan perkhidmatan baharu.

Dengan kelajuan tinggi, kebolehpercayaan yang unggul dan sistem yang dinamik, 5G akan mengembangkan ekosistem mudah alih ke alam baharu. 5G akan memberi kesan kepada setiap industri, menjadikan pengangkutan yang lebih selamat, penjagaan kesihatan terpencil, pertanian ketepatan, logistik digital dan banyak lagi akan menjadi kenyataan.

 

Bagaimana dan bila 5G akan mengubah perkembangan ekonomi global?

Bagaimana 5G memacu pertumbuhan global:


• $13.1 Trilion dolar pengeluaran ekonomi global.
• 22.8 Juta pekerjaan baharu dicipta.
• $265B CAPEX dan R&D global 5G setiap tahun dalam tempoh 15 tahun akan datang.


Melalui kajian Ekonomi 5G yang penting, dapatan mendapati bahawa kesan ekonomi penuh 5G berkemungkinan akan direalisasikan di seluruh dunia menjelang 2035. Menyokong pelbagai industri dan berpotensi membolehkan barangan dan perkhidmatan bernilai sehingga $13.1 trilion.


Kesan ini jauh lebih besar daripada generasi rangkaian sebelumnya. Keperluan pembangunan rangkaian 5G baharu juga berkembang melangkaui pemain rangkaian mudah alih tradisional kepada industri seperti industri automotif.

Kajian itu juga mendedahkan bahawa rantaian nilai 5G (termasuk OEM, pengendali, pencipta kandungan, pembangun aplikasi dan pengguna) sahaja boleh menyokong sehingga 22.8 juta pekerjaan, atau lebih daripada satu pekerjaan untuk setiap orang di Beijing, China. Dan juga terdapat banyak aplikasi baru muncul dan sedia ada akan ditakrifkan pada masa hadapan. Hanya masa yang akan menentukan apakah "kesan 5G" penuh terhadap ekonomi akan berlaku.

 

Di manakah 5G digunakan?

Secara umum, 5G digunakan merentas tiga jenis perkhidmatan bersambung utama, termasuk jalur lebar mudah alih yang dipertingkatkan, komunikasi kritikal misi dan IoT yang besar. Keupayaan 5G yang menentukan ialah ia direka untuk keserasian ke hadapan—keupayaan untuk menyokong perkhidmatan masa depan secara fleksibel yang tidak diketahui hari ini.

Jalur lebar mudah alih yang dipertingkatkan
Selain menjadikan telefon pintar kami lebih baik, teknologi mudah alih 5G boleh membawa pengalaman baharu yang mengasyikkan seperti VR dan AR dengan kadar data yang lebih pantas, lebih seragam, kependaman yang lebih rendah dan kos setiap bit yang lebih rendah.

Komunikasi kritikal misi
5G boleh mendayakan perkhidmatan baharu yang boleh mengubah industri dengan pautan sangat boleh dipercayai, tersedia, kependaman rendah seperti kawalan jauh infrastruktur kritikal, kenderaan dan prosedur perubatan.

IoT besar-besaran
5G bertujuan untuk menyambungkan sebilangan besar penderia terbenam dengan lancar dalam hampir semua perkara melalui keupayaan untuk mengurangkan kadar data, kuasa dan mobiliti—menyediakan penyelesaian sambungan yang sangat ramping dan kos rendah.

 

Seberapa pantas 5G?
 

5G direka untuk menyampaikan kadar data puncak sehingga 20 Gbps berdasarkan keperluan IMT-2020. Penyelesaian 5G unggul Qualcomm Technologies, Qualcomm® Snapdragon™ X65 direka untuk mencapai sehingga 10 Gbps dalam kadar data puncak pautan bawah.
Tetapi 5G adalah lebih daripada sekadar kelajuannya. Selain daripada kadar data puncak yang lebih tinggi, 5G direka untuk menyediakan lebih banyak kapasiti rangkaian dengan mengembangkan spektrum baharu, seperti QlWave.

5G juga boleh menyampaikan kependaman yang jauh lebih rendah untuk respons yang lebih segera dan boleh memberikan keseluruhan pengalaman pengguna yang lebih seragam supaya kadar data kekal tinggi secara konsisten walaupun ketika pengguna bergerak. Dan rangkaian mudah alih 5G NR baharu disandarkan oleh asas liputan Gigabit LTE, yang boleh menyediakan sambungan kelas Gigabit di mana-mana.
Peranti 5G akan memuat turun filem 8k 500% lebih pantas daripada 4G LTE.


Adakah 5G tersedia sekarang?
 

Ya, 5G sudah ada hari ini, dan pengendali global mula melancarkan rangkaian 5G baharu pada awal 2019. Selain itu, semua pengeluar telefon utama mengkomersialkan telefon 5G. Dan tidak lama lagi, lebih ramai orang mungkin boleh mengakses 5G.
5G telah digunakan di 60+ negara dan masih lagi. Melihat pelancaran dan penerimaan yang lebih pantas berbanding dengan 4G. Pengguna sangat teruja dengan kelajuan tinggi dan kependaman rendah.

Tetapi 5G melampaui faedah ini dengan turut menyediakan keupayaan untuk perkhidmatan kritikal misi, jalur lebar mudah alih yang dipertingkatkan dan IoT besar-besaran. Walaupun sukar untuk diramalkan bila semua orang akan mendapat akses kepada 5G, kami melihat momentum hebat pelancaran 5G pada tahun pertamanya dan kami menjangkakan lebih banyak negara akan melancarkan rangkaian 5G mereka pada tahun 2020 dan seterusnya.

 

Bagaimanakah perniagaan menggunakan 5G?
 

Dengan kelajuan data yang tinggi dan kebolehpercayaan rangkaian yang unggul, 5G akan memberi impak yang besar kepada perniagaan. Faedah 5G akan meningkatkan kecekapan perniagaan sambil memberikan pengguna akses yang lebih pantas kepada lebih banyak maklumat.
 
Bergantung pada industri, sesetengah perniagaan boleh menggunakan sepenuhnya keupayaan 5G, terutamanya yang memerlukan kelajuan tinggi, kependaman rendah dan kapasiti rangkaian yang direka bentuk untuk disediakan oleh 5G. Contohnya, kilang pintar boleh menggunakan 5G untuk menjalankan Ethernet industri untuk membantu mereka meningkatkan produktiviti dan ketepatan operasi.


Adakah saya memerlukan telefon baharu jika saya mahukan 5G?
 

Ya, anda perlu mendapatkan telefon pintar baharu yang menyokong 5G jika anda mahu boleh menggunakan rangkaian. Contohnya, telefon pintar yang dikuasakan oleh Platform Mudah Alih 5G akan lebih serasi dengan 5G.

Terdapat beberapa telefon mudah alih baharu tersedia yang direka bentuk untuk menyokong 5G, dan berbilang pembawa di seluruh dunia menyokong rangkaian wayarles 5G. Apabila garis masa pelancaran 5G berlangsung, lebih banyak telefon pintar dan langganan pembawa akan tersedia, apabila teknologi 5G dan peranti serasi 5G menjadi lebih arus perdana.



Di manakah saya boleh mengetahui lebih lanjut tentang 5G dan cara ia berfungsi?

Akademi Wayarles menawarkan pelbagai kursus latihan 5G untuk jurutera wayarles lanjutan, bukan jurutera baharu kepada 5G dan semua orang di antaranya. Kursus ditawarkan melalui format ePembelajaran yang fleksibel, supaya anda boleh belajar mengikut kadar anda sendiri dan dari mana-mana sahaja di dunia.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram