Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

11 Strategi Meningkatkan RPM Blog/ Website

Tip Menaikkan RPM Blog

11 Strategi Meningkatkan RPM Blog/ Website

 

Apakah itu Page RPM?

RPM Halaman ialah formula yang digunakan untuk mengukur hasil yang dijana oleh halaman web. Oleh kerana ia pada asasnya sama dengan eCPM, yang bermaksud "kos efektif setiap sejuta", Google menggunakan istilah tersebut secara bergantian. Semak juga di πŸ‘‰ Quora.

eCPM digunakan pada banyak platform—termasuk desktop, mudah alih, dalam apl dan video—yang mengewangkan melalui iklan paparan. Semak juga di πŸ‘‰ Google Adsense Help.
 

11 Strategi Meningkatkan RPM Blog/ Website


Cara Mengira RPM Halaman

HST Halaman dikira dengan membahagikan anggaran pendapatan atau hasil iklan anda dengan jumlah paparan halaman anda dan mendarabkan hasilnya dengan 1000:

      HST Halaman = (anggaran pendapatan / jumlah bilangan paparan halaman) * 1000


Contohnya, jika anda mempunyai 1500 paparan halaman sebulan dan anggaran hasil sebanyak $15, RPM halaman anda ialah ($15/1500)*1000 = $10.


Baca juga di πŸ‘‰ Google Adsense.


Apakah yang Mempengaruhi RPM Halaman?

Terdapat dua metrik yang mempengaruhi RPM anda secara langsung:


1. Kadar klikan (CTR)

Ini mengukur bilangan klik pada iklan setiap seribu tera iklan. Lebih banyak iklan pengiklan diklik, lebih banyak penerbit dibayar. CTR yang meningkat diterjemahkan kepada peningkatan dalam jumlah hasil yang boleh dijana oleh tapak anda.

CTR yang lebih tinggi juga bermakna penerbit menawarkan peletakan berkualiti tinggi untuk jenis iklan tersebut, yang akan membolehkan penerbit mendapat harga yang lebih tinggi setiap klik pada bida peletakan iklan.


2. Kos setiap klik (CPC)

Ini mengukur jumlah wang yang sanggup dibayar oleh pengiklan untuk klik pada iklan yang diletakkan di tapak penerbit. CPC berbeza-beza berdasarkan kandungan iklan, konteks dan niche.

Penerbit hendaklah memastikan bahawa mereka mengekalkan kedua-dua CTR dan CPC setinggi mungkin kerana meningkatkan kedua-dua metrik ini akan memacu pertumbuhan RPM halaman mereka.

Terdapat beberapa strategi yang boleh digunakan oleh penerbit untuk meningkatkan keberkesanan hartanah pengiklanan mereka. Berikut ialah beberapa cara terbaik penerbit boleh meningkatkan RPM halaman.


11 Cara Meningkatkan RPM Halaman

Tindakan yang anda ambil untuk meningkatkan RPM halaman anda tidak semestinya mempunyai kesan serta-merta. Apabila melakukan ujian A/B untuk melaksanakan mana-mana pengesyoran ini, ingat untuk menggunakan saiz sampel yang ketara dan biarkan setiap percubaan berjalan selama sekurang-kurangnya seminggu sebelum menilai keputusan.

Terdapat tiga bidang utama yang boleh anda usahakan untuk meningkatkan RPM halaman: halaman web anda sendiri, iklan yang dipaparkan di tapak web anda dan khalayak yang melawat tapak anda.


1. Fokus pada kualiti kandungan anda

Ia mungkin klise pada ketika ini, tetapi memberi tumpuan kepada kualiti kandungan anda ialah asas yang membolehkan anda mengarahkan RPM halaman yang lebih tinggi. Mempunyai kandungan yang kukuh yang diminati khalayak anda mempunyai kesan air terjun pada semua metrik dan pengoptimuman yang lain.

Benar, mempunyai kandungan yang hebat bukanlah jaminan untuk berjaya. Kita semua tahu penerbitan hebat dengan kandungan berkualiti tinggi dalam niche mereka yang hilang. Tetapi lihat dari sisi lain: berapa banyak tapak yang berjaya dan mampan yang anda tahu mempunyai kandungan yang lemah?


2. Cadangkan kandungan yang berkaitan untuk mengekalkan penglibatan pengguna

Enjin pengesyoran kandungan direka bentuk untuk menyediakan laluan navigasi ke kandungan yang berkaitan untuk memastikan pengguna terlibat dan meningkatkan masa mereka di halaman dan di seluruh tapak.

Meningkatkan bilangan paparan halaman akan meningkatkan RPM halaman anda, kerana ia meningkatkan peluang pengguna akan mengklik pada iklan.


3. Tingkatkan kelajuan tapak dan selesaikan isu teknikal

Meningkatkan kelajuan iklan, tapak dan halaman anda ialah faktor utama untuk meningkatkan pengalaman pengguna dan kebolehlihatan iklan. Tetapi anda juga harus memberi perhatian kepada sebarang isu teknikal lain yang mungkin mengurangkan prestasi anda, seperti isu pemaparan mudah alih atau pautan yang rosak.

Isu teknikal ini mempunyai kesan negatif yang terkumpul secara beransur-ansur pada usaha SEO anda, yang akan memberi kesan kepada RPM halaman anda juga.


4. Tingkatkan kebolehlihatan iklan

Sejauh manakah keberkesanan iklan yang tidak dilihat? Tidak sangat. Semakin hari, pengiklan dan penerbit menggunakan metrik ini untuk menilai kempen iklan. Terdapat trend yang semakin meningkat dalam kalangan pengiklan untuk membayar hanya untuk tera boleh lihat.

Menurut eMarketer, kebolehlihatan desktop adalah sekitar 50%. Ini bermakna hampir separuh daripada pelaburan pengiklanan pergi ke iklan yang tidak pernah dilihat. Jika industri beralih semalaman kepada membayar hanya untuk tera boleh lihat, penerbit akan kehilangan bahagian penting hasil mereka. Jadi, adalah untuk kepentingan semua orang untuk meningkatkan kebolehlihatan.

Menurut penyelidikan kami, terdapat perkaitan yang kuat antara kebolehlihatan dan KST, yang bermaksud peningkatan kebolehlihatan akan memberi kesan secara langsung pada RPM halaman anda.

Mengurangkan kependaman iklan (meningkatkan kelajuan pemuatan iklan) ialah satu faktor yang boleh memberi kesan kepada kebolehlihatan iklan. Memperbaik reka letak dan peletakan iklan anda juga boleh membantu anda meningkatkan kebolehlihatan unit iklan anda.


5. Optimumkan format dan saiz iklan

Terdapat pelbagai format yang boleh anda terima di tapak anda: teks, paparan, video, media kaya atau iklan boleh dikembangkan ialah beberapa pilihan yang tersedia. Sesetengah format mengarahkan harga setiap klik dan tera yang lebih tinggi.

Itu tidak bermakna menukar semua inventori iklan anda kepada iklan video akan membolehkan anda meningkatkan RPM halaman anda. Anda perlu mencuba dan mencari gabungan format optimum yang boleh memaksimumkan prestasi hasil anda.

Terdapat juga pelbagai saiz iklan yang ditakrifkan dan diseragamkan oleh badan industri seperti Biro Pengiklanan Interaktif (IAB). IAB dikeluarkan pada tahun 2017 garis panduan yang berdasarkan perkadaran imej dan bukannya saiz tetap. Sesetengah saiz iklan digunakan dengan lebih kerap oleh pengiklan, yang mengakibatkan persaingan yang lebih tinggi.

Melaksanakan iklan ini akan mendorong CPC iklan anda naik, yang akan menghasilkan RPM halaman yang lebih tinggi. Sesetengah saiz iklan juga lebih berkesan dan mempunyai CPC yang lebih tinggi daripada yang lain. Walaupun anda harus sentiasa mencuba untuk mengetahui saiz iklan yang paling sesuai untuk anda, secara amnya, saiz pengiklanan yang lebih luas cenderung mempunyai CPC yang lebih tinggi.


6. Pelbagaikan rangkaian iklan anda

Kadar pengisian ialah metrik pengiklanan dalam talian yang mentakrifkan bilangan unit iklan yang boleh diisi oleh penerbit dengan iklan. Anda harus menyasarkan untuk mempunyai kadar pengisian yang tinggi untuk memaksimumkan RPM halaman anda. Kadar pengisian mencapai 100% adalah mustahil disebabkan oleh faktor luaran seperti isu rangkaian atau pelawat menutup tapak sebelum iklan sempat dimuatkan.

Satu strategi untuk meningkatkan kadar pengisian anda adalah dengan bekerja dengan pelayan iklan yang membolehkan anda mempelbagaikan penyedia iklan anda. Anda boleh menyiarkan kempen langsung anda sendiri dahulu dan kemudian mengisi seluruh peletakan iklan dengan beberapa rangkaian iklan. Melakukan ini akan membolehkan anda menyiarkan iklan yang paling menguntungkan dalam setiap kes, dan juga memaksimumkan kadar pengisian anda dengan mempunyai beberapa pilihan dari mana untuk menyiarkan iklan.


7. Gunakan Header Bidding

Pembidaan pengepala ialah teknik pengiklanan terprogram yang membolehkan anda menawarkan ruang iklan anda kepada berbilang rangkaian iklan, yang kemudiannya membida peluang untuk meletakkan iklan dalam kandungan anda.

Membenarkan pertukaran iklan bersaing untuk peletakan iklan ialah cara yang berkesan untuk memaksimumkan hasil pengiklanan anda. Daripada menjual inventori anda kepada bursa terbesar, yang secara tradisinya dilakukan menggunakan model jualan iklan air terjun, anda menjual ruang anda kepada bursa pembidaan tertinggi.

Beralih kepada pembidaan pengepala daripada air terjun juga akan mengurangkan masa pemuatan iklan, meningkatkan kebolehlihatan dan keberkesanan iklan.


8. Laksanakan muat semula iklan

Dengan muat semula iklan, anda boleh menyiarkan berbilang iklan pada peletakan pengiklanan yang sama kepada pengguna yang sama. Selepas syarat dipenuhi, yang boleh menjadi masa di halaman, tindakan yang dilakukan oleh pelawat atau sebarang acara lain, iklan semasa dimuat semula dan digantikan dengan iklan lain yang berbeza. Anda hanya perlu memuat semula unit iklan yang sedang dilihat oleh pengguna. Walaupun CPM untuk tera tersebut akan lebih rendah daripada iklan pertama yang disiarkan, anda akan meningkatkan RPM halaman anda.


9. Pastikan iklan adalah berkaitan dengan konten

Menyediakan penyasaran yang betul untuk pengguna anda ialah langkah penting untuk meningkatkan RPM halaman anda. Memaparkan iklan yang berkaitan kepada khalayak anda meningkatkan keberkesanannya kerana mereka lebih berkemungkinan mengklik pada iklan. Anda boleh menetapkan sasaran yang berbeza untuk bahagian atau topik yang berbeza di tapak web anda untuk meningkatkan perkaitan iklan anda.


10. Berikan pengalaman pengguna yang hebat untuk pembaca anda

Khalayak anda tidak datang ke tapak anda untuk dihujani oleh iklan dan pemberitahuan. Mereka datang untuk mengakses dan menggunakan kandungan yang anda buat. Sukar untuk diukur dan diukur, tetapi pengalaman pengguna yang hebat akan menjadikan khalayak anda lebih terlibat dan setia.

Kadar lantunan dan lawatan berulang ialah dua metrik yang boleh anda pantau untuk mengukur peningkatan dalam pengalaman pengguna. Pelawat berulang akan meningkatkan RPM halaman anda dari semasa ke semasa. Ini merupakan pendekatan yang lebih mampan daripada menyesakkan khalayak anda dengan iklan atau melaksanakan format iklan yang mengganggu yang mengganggu pengguna dalam tugas mereka.


11. Optimumkan trafik untuk kualiti

Usaha pemerolehan trafik anda harus bertujuan untuk meningkatkan kualiti trafik dan bukan hanya kuantiti. Pengguna organik biasanya berkualiti tinggi, kerana sebab mereka melawat tapak anda adalah kerana mereka mendapati kandungan anda berkaitan dengan pertanyaan carian mereka. Tetapi bergantung pada kandungan, anda mungkin melihat gambar yang berbeza di tapak anda. Pendekatan terbaik ialah membina profil sumber rujukan anda dan melihat sumber trafik yang membawa pengguna yang paling terlibat. Anda boleh menggunakan profil tersebut untuk memfokuskan usaha pemerolehan trafik anda pada sumber trafik berkualiti tinggi. Khalayak yang sangat terlibat akan menjadi lebih menarik kepada pengiklan, yang akan meningkatkan bida mereka untuk iklan di tapak anda, meningkatkan RPM halaman anda.


Mengapa RPM halaman berubah?

Sebagai metrik anggaran, adalah perkara biasa untuk RPM halaman berubah-ubah, jadi adalah penting untuk memantau arah aliran dan menggunakan purata bergolek dan bukannya memfokuskan pada kemas kini metrik harian. Sebarang perubahan yang anda laksanakan akan mengambil sedikit masa untuk mempengaruhi RPM anda, jadi berikan setiap pengoptimuman masa yang cukup untuk menilai keberkesanannya. Walau apa pun, anda tidak boleh berhenti menguji, mencuba, menganalisis dan mengoptimumkan.

RPM Halaman hanyalah sebahagian daripada cerita. Sebagai contoh, anda boleh mengalami penurunan dalam RPM halaman disebabkan oleh peningkatan trafik, yang juga akan meningkatkan hasil pengiklanan keseluruhan anda. Gabungkan RPM halaman dengan metrik lain untuk mendapatkan gambaran lengkap tentang kejayaan tapak anda dan cara untuk memaksimumkan anggaran hasil pengiklanan anda.


Soalan Lazim
Apakah RPM Halaman yang Baik?

Setiap RPM halaman anda berbeza-beza bergantung pada niche anda, kandungan, demografi, kualiti trafik, geo-lokasi. HST halaman boleh mencapai julat dari $0.05 hingga $50 ke atas.


Apakah RPM AdSense?

RPM pada AdSense mengukur anggaran hasil iklan dan tera iklan yang boleh diperoleh penerbit untuk setiap seribu tera.
 

RPM lwn CPM

Walaupun RPM halaman ialah metrik penerbit yang mengukur anggaran pendapatan dan tera iklan untuk setiap seribu paparan halaman, CPM ialah metrik pengiklan yang mengukur anggaran hasil untuk seribu tera iklan.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram