Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Image
Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners Pengertian Penulisan SEO Utama : Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda. Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga d

Cara Membuat Penyelidikan Kata Kunci untuk SEO: Panduan Pemula

 Penyelidikan Kata Kunci Untuk SEO

Cara Membuat Penyelidikan Kata Kunci untuk SEO: Panduan Pemula

Walaupun Google sentiasa memastikan agar pemilik website atau blog sentiasa bersedia dengan semua kemas kini algoritma yang mereka terus laksanakan, satu perkara yang kekal cukup konsisten untuk marketing ialah termasuk untuk mengoptimumkan tapak web anda dalam enjin carian: Penyelidikan Kata Kunci (Keywords Research). Semak juga di πŸ‘‰ Ahrefs.


Dalam siaran ini, mengupas berkenaan apakah penyelidikan kata kunci, mengapa ia penting, cara menjalankan penyelidikan untuk strategi SEO, dan memilih kata kunci yang sesuai untuk tapak web anda. Semak juga di πŸ‘‰ SEMrush.


Apakah penyelidikan kata kunci?


Penyelidikan kata kunci ialah proses mencari dan menganalisis istilah carian yang orang masuk ke dalam enjin carian dengan matlamat menggunakan data tersebut untuk tujuan tertentu, selalunya untuk pengoptimuman enjin carian (SEO) atau pemasaran umum. Penyelidikan kata kunci boleh mendedahkan pertanyaan untuk disasarkan, populariti pertanyaan ini, kesukaran kedudukannya dan banyak lagi. 

Contohnya anda menyasarkan Kata kunci "Cara Mendapatkan Backlink Mudah". Baca juga di Cara Mendapatkan Backlink.

Cara Membuat Penyelidikan Kata Kunci untuk SEO: Panduan Pemula

Mengapakah penyelidikan kata kunci penting?

Penyelidikan kata kunci membantu mencari kata kunci yang terbaik untuk disasarkan dan memberikan cerapan berharga tentang pertanyaan yang sebenarnya dicari oleh pembaca/pengguna dan yang mereka sasarkan di Google. Wawasan yang boleh anda dapatkan tentang istilah carian sebenar ini boleh membantu memaklumkan strategi kandungan serta strategi pemasaran anda yang lebih meluas.

Orang ramai menggunakan kata kunci untuk mencari penyelesaian semasa menjalankan penyelidikan dalam talian. Oleh itu, jika kandungan anda berjaya memuaskan hati audience ketika mana semasa mereka menjalankan carian, anda berpeluang memperoleh lebih banyak trafik. Oleh itu, anda harus menyasarkan kata kunci tersebut.

Di samping itu, dalam metodologi tersebut, mencipta kandungan mengenai perkara yang ingin diberitahu kepada orang; kita sepatutnya mencipta kandungan tentang perkara yang orang atau pembaca ingin cari dalam enjin carian seperti Google dll.

Cara Membuat Penyelidikan Kata Kunci untuk SEO: Panduan Pemula



Ini semua bermula dengan penyelidikan kata kunci.


Menjalankan penyelidikan kata kunci mempunyai banyak faedah, sebab yang paling popular ialah:

Trend Pemasaran

Menjalankan penyelidikan kata kunci yang berkesan boleh memberi anda cerapan tentang arah aliran pemasaran semasa dan membantu anda memusatkan kandungan anda pada topik dan kata kunci yang berkaitan yang dicari khalayak anda.


Pertumbuhan Trafik

Apabila anda mengenal pasti kata kunci yang paling sesuai untuk kandungan yang anda terbitkan, semakin tinggi kedudukan anda dalam hasil enjin carian — semakin banyak trafik yang anda akan tarik ke tapak web anda.

Pemerolehan pelanggan

Jika perniagaan anda mempunyai kandungan yang dicari oleh profesional perniagaan lain, anda boleh memenuhi keperluan mereka dan memberikan mereka seruan untuk bertindak yang akan membawa mereka ke dalam perjalanan pembeli dari peringkat kesedaran hingga ke peringkat pembelian.

Dengan menyelidik kata kunci untuk populariti, volum carian dan niat umum mereka, anda boleh menangani soalan yang kebanyakan orang dalam khalayak anda inginkan jawapan.


Kata kunci Vs Topik

Semakin banyak, kami mendengar betapa banyak SEO telah berkembang sejak 10 tahun yang lalu, dan betapa tidak pentingnya kata kunci itu sendiri terhadap keupayaan kami untuk mendapat kedudukan yang baik untuk carian yang dibuat setiap hari.

Dan pada tahap tertentu, ini benar, tetapi di mata profesional SEO ia adalah pendekatan yang berbeza. Sebaliknya, ini adalah niat di sebalik kata kunci itu dan sama ada sekeping kandungan menyelesaikan niat tersebut atau tidak (kita akan bercakap lebih lanjut tentang niat dalam masa seminit sahaja).

Tetapi itu tidak bermakna penyelidikan kata kunci adalah proses yang ketinggalan zaman. Biar saya jelaskan:

Penyelidikan kata kunci memberitahu anda topik yang diminati orang ramai dan, dengan mengandaikan anda menggunakan alat SEO yang betul, sejauh mana popular topik tersebut sebenarnya dalam kalangan khalayak anda. Istilah operasi di sini ialah topik — dengan menyelidik kata kunci yang mendapat volum carian yang tinggi setiap bulan, anda boleh mengenal pasti dan mengisih kandungan anda mengikut topik yang anda ingin cipta kandungan. Kemudian, anda boleh menggunakan topik ini untuk menentukan kata kunci yang anda cari dan sasarkan.


Elemen Penyelidikan Kata Kunci

Terdapat tiga elemen utama yang perlu diberi perhatian semasa menjalankan penyelidikan kata kunci.


1. Perkaitan

Google meletakkan kedudukan kandungan untuk perkaitan. Di sinilah konsep niat carian masuk. Kandungan anda hanya akan diberi kedudukan untuk kata kunci jika ia memenuhi keperluan pencari. Selain itu, kandungan anda mestilah sumber terbaik di luar sana untuk pertanyaan. Lagipun, mengapa Google akan meletakkan kandungan anda lebih tinggi jika ia memberikan nilai yang kurang daripada kandungan lain yang wujud di web?


2. Kewibawaan

Google akan memberikan lebih berat kepada sumber yang dianggap berwibawa. Ini bermakna anda mesti melakukan semua yang anda boleh untuk menjadi sumber yang berwibawa dengan memperkayakan tapak anda dengan kandungan maklumat yang berguna dan mempromosikan kandungan tersebut untuk memperoleh isyarat sosial dan pautan balik. Jika anda tidak dilihat sebagai berwibawa dalam ruang, atau jika SERP kata kunci dimuatkan dengan sumber yang tidak boleh disaingi
, anda mempunyai peluang yang lebih rendah untuk mendapat kedudukan melainkan kandungan anda luar biasa.


3. Isipadu 

Kedudukan pada halaman pertama untuk kata kunci tertentu, tetapi jika tiada sesiapa yang pernah mencarinya, ia tidak akan menghasilkan trafik ke tapak anda. Diukur oleh MSV (volume carian bulanan), yang bermaksud bilangan berapa kali kata kunci itu dicari setiap bulan merentas semua pembaca/ penonton di internet.


Cara Menyelidik Kata Kunci untuk Strategi SEO

Saya akan membentangkan proses penyelidikan kata kunci yang boleh anda ikuti untuk membantu anda menghasilkan senarai istilah yang harus anda sasarkan. Dengan cara itu, anda akan dapat mewujudkan dan melaksanakan strategi kata kunci yang kukuh yang membantu anda ditemui untuk istilah carian yang anda benar-benar mengambil berat.


Langkah 1: Buat senarai topik penting dan berkaitan berdasarkan perkara yang anda ketahui tentang perniagaan anda.

Untuk memulakan proses ini, fikirkan tentang topik yang ingin anda pangkatkan dari segi baldi generik. Anda akan menghasilkan kira-kira 5-10 baldi topik yang anda fikirkan penting untuk perniagaan anda, dan kemudian anda akan menggunakan baldi topik tersebut untuk membantu menghasilkan beberapa kata kunci khusus kemudian dalam proses.

Jika anda seorang blogger biasa, ini mungkin topik yang paling kerap anda tulis tentangnya. Atau mungkin ia adalah topik yang paling sering muncul dalam perniagaan. Langkah 2: Isikan semua topik tersebut dengan kata kunci.

Memandangkan anda mempunyai beberapa topik yang ingin anda fokuskan, tiba masanya untuk mengenal pasti beberapa kata kunci yang termasuk dalam topik tersebut. Ini adalah frasa kata kunci yang anda fikir penting untuk diberi kedudukan dalam SERP (halaman hasil enjin carian) kerana pelanggan sasaran anda mungkin sedang melakukan carian untuk istilah khusus tersebut.

Sebagai contoh, jika saya mengambil baldi topik terakhir itu untuk syarikat perisian pemasaran masuk — "automasi pemasaran" — saya akan sumbang saran beberapa frasa kata kunci yang saya fikir orang akan menaip berkaitan dengan topik itu. Itu mungkin termasuk:

  •      alat automasi pemasaran
  •      cara menggunakan perisian automasi pemasaran
  •      apakah automasi pemasaran?
  •      bagaimana mengetahui sama ada memerlukan perisian automasi pemasaran
  •      automasi pemasaran e-mel
  •      alat automasi teratas

 
Langkah 3: Fahami Cara Niat Mempengaruhi Penyelidikan Kata Kunci dan Analisis.

Seperti yang diulas dalam bahagian sebelumnya, niat pengguna kini merupakan salah satu faktor yang paling penting dalam keupayaan anda untuk mendapat kedudukan yang baik di enjin carian seperti Google. Hari ini, adalah lebih penting bahawa halaman web anda menangani masalah yang ingin diselesaikan oleh pencari daripada hanya membawa kata kunci yang digunakan oleh pencari. Jadi, bagaimanakah ini mempengaruhi penyelidikan kata kunci yang anda lakukan?

Tidak mudah untuk mengambil kata kunci untuk nilai, dan kata kunci boleh mempunyai banyak makna yang berbeza. Oleh kerana niat di sebalik carian adalah sangat penting untuk potensi kedudukan tapak web, anda perlu lebih berhati-hati tentang cara anda mentafsir kata kunci yang anda sasarkan.


Langkah 4: Selidik istilah carian berkaitan

Ini adalah langkah kreatif yang mungkin anda sudah fikirkan semasa melakukan penyelidikan kata kunci. Jika tidak, ini cara yang bagus untuk mengisi senarai tersebut.

Jika anda bergelut untuk memikirkan lebih banyak kata kunci yang mungkin dicari orang tentang topik tertentu, lihat istilah carian berkaitan yang muncul apabila anda memasukkan kata kunci ke dalam Google. Apabila anda menaip frasa dan skrol ke bahagian bawah hasil carian Google, anda akan melihat beberapa cadangan untuk carian yang berkaitan dengan input asal tersebut. Kata kunci ini boleh mencetuskan idea untuk kata kunci lain yang mungkin anda ingin pertimbangkan.


Langkah 5: Gunakan alat penyelidikan kata kunci untuk kelebihan anda.

Penyelidikan kata kunci dan alatan SEO boleh membantu anda menghasilkan lebih banyak idea kata kunci berdasarkan kata kunci padanan tepat dan kata kunci padanan frasa berdasarkan idea yang anda hasilkan sehingga ke tahap ini. Antara yang paling popular termasuk:

  •      Ahrefs
  •      SEMrush
  •      Ubersuggest
  •      Google Keyword Planner
  •      SEOCockpit
  •      Moz
  •      KeywordTool.io
  •      KWFinder

 

Cara Mencari dan Memilih Kata Kunci untuk Tapak Web Anda


Sebaik sahaja anda mempunyai idea tentang kata kunci yang ingin anda pangkatkan, kini tiba masanya untuk memperhalusi senarai anda berdasarkan yang terbaik untuk strategi anda. Ini caranya:


Langkah 1. Gunakan Perancang Kata Kunci Google untuk mengurangkan senarai kata kunci anda.

Dalam Perancang Kata Kunci Google, anda boleh mendapatkan volum carian dan anggaran trafik untuk kata kunci yang anda sedang pertimbangkan. Kemudian, ambil maklumat yang anda pelajari daripada Perancang Kata Kunci dan gunakan Google Trends untuk mengisi beberapa kekosongan kata kunci tersebut.

Gunakan Perancang Kata Kunci untuk flag mana-mana istilah pada senarai anda yang mempunyai volum carian terlalu sedikit (atau terlalu banyak) dan tidak membantu anda mengekalkan gabungan yang sihat seperti yang kami bincangkan di atas. Tetapi sebelum anda memadamkan apa-apa, lihat sejarah aliran dan unjuran mereka dalam Google Trends. Anda boleh melihat sama ada, katakan, beberapa istilah volum rendah sebenarnya boleh menjadi sesuatu yang perlu anda laburkan sekarang — dan meraih faedah untuk kemudian hari.

Atau mungkin anda hanya melihat senarai istilah yang terlalu sukar digunakan, dan anda perlu mengecilkannya entah bagaimana ... Aliran Google boleh membantu anda menentukan istilah yang semakin meningkat, dan oleh itu lebih bernilai untuk tumpuan anda.


Langkah 2: Utamakan Perkara Mudah.

Apa yang kami maksudkan dengan mengutamakan Perkara Mudah ialah mengutamakan kata kunci yang anda mempunyai peluang untuk menentukan kedudukan berdasarkan kuasa tapak web anda.

Syarikat besar biasanya mencari kata kunci volum carian yang tinggi, dan memandangkan jenama ini sudah mantap, Google biasanya memberi ganjaran kepada mereka dengan kuasa ke atas banyak topik.

Anda juga boleh mempertimbangkan kata kunci yang mempunyai sedikit persaingan. Kata kunci yang belum mempunyai berbilang artikel yang berjuang untuk kedudukan tertinggi boleh memberi anda tempat secara lalai — jika tiada orang lain yang cuba menuntutnya.


Langkah 3: Semak volum carian bulanan (MSV) untuk kata kunci yang telah anda pilih.

Anda ingin menulis kandungan tentang perkara yang orang ingin temui, dan menyemak MSV boleh membantu anda melakukan perkara itu.

Jumlah carian bulanan ialah bilangan kali pertanyaan carian atau kata kunci dimasukkan ke dalam enjin carian setiap bulan. Alat seperti searchvolume.io atau Google Trends boleh membantu anda mengetahui kata kunci yang paling banyak dicari berbanding gugusan kata kunci yang berkaitan secara percuma.


Langkah 4: Faktorkan ciri SERP semasa anda memilih kata kunci.

Terdapat beberapa coretan ciri SERP yang Google akan serlahkan jika digunakan dengan betul. Cara mudah untuk mengetahui tentangnya ialah dengan mencari kata kunci pilihan anda dan melihat rupa hasil pertama. Tetapi untuk gambaran ringkas tentang jenis coretan yang ditampilkan dalam SERP.

Pek Imej


Pek imej ialah hasil carian yang dipaparkan sebagai baris mendatar imej yang muncul dalam kedudukan organik. Jika terdapat pek imej, anda harus menulis siaran dalam imej untuk memenangi carian.


Coretan Perenggan

Coretan yang ditampilkan, atau coretan perenggan, ialah coretan teks pendek yang muncul di bahagian atas hasil carian Google untuk jawapan pantas kepada pertanyaan carian biasa. Memahami niat pencari dan memberikan jawapan yang ringkas dan padat boleh membantu anda dalam memenanginya .


Senaraikan Coretan

Coretan senarai, atau senarai, ialah coretan yang dibuat untuk siaran yang menggariskan langkah-langkah untuk melakukan sesuatu dari awal hingga akhir — selalunya untuk carian "Caranya". Membuat siaran dengan arahan dan pemformatan yang jelas boleh membantu memenangi peletakan tersebut.


Coretan Video

Coretan video ialah video pendek yang akan dipaparkan oleh Google di bahagian atas halaman pertanyaan carian sebagai ganti coretan teks yang ditampilkan. Menyiarkan video di kedua-dua YouTube dan tapak web anda boleh membantu anda memenangi peletakan ini jika ditandakan dalam kata kunci sasaran yang dicari orang.


Langkah 5: Semak gabungan istilah header dan kata kunci long tail dalam setiap artikel.

Istilah kepala ialah frasa kata kunci yang biasanya lebih pendek dan lebih generik — lazimnya panjangnya hanya satu hingga tiga perkataan, bergantung pada orang yang anda bercakap. Kata kunci ekor panjang, sebaliknya, ialah frasa kata kunci yang lebih panjang biasanya mengandungi tiga atau lebih perkataan.

Adalah penting untuk menyemak bahawa anda mempunyai gabungan istilah kepala dan istilah ekor panjang kerana ini akan memberi anda strategi kata kunci yang seimbang dengan matlamat jangka panjang dan kemenangan jangka pendek. Ini kerana istilah kepala biasanya dicari dengan lebih kerap, menjadikannya kerap (tidak selalu, tetapi selalunya) jauh lebih kompetitif dan lebih sukar untuk diberi kedudukan berbanding istilah ekor panjang.

Fikirkanlah: Tanpa melihat volum atau kesukaran carian, yang manakah antara istilah berikut yang anda rasa lebih sukar untuk diberi kedudukan?

     bagaimana untuk menulis catatan blog yang hebat
     berblog

Jika anda menjawab #2, anda betul-betul betul. Tetapi jangan patah semangat. Walaupun istilah kepala secara amnya mempunyai jumlah carian yang paling banyak (bermakna lebih berpotensi untuk menghantar trafik kepada anda), terus terang, trafik yang anda akan dapat daripada istilah "cara menulis catatan blog yang hebat" biasanya lebih diingini.

😎 Akhir Kata:
Pencari sesuatu yang khusus mungkin adalah pencari yang lebih berkelayakan untuk produk atau perkhidmatan anda daripada seseorang yang mencari sesuatu yang sangat generik. Dan kerana kata kunci long tail cenderung lebih spesifik, biasanya lebih mudah untuk memberitahu perkara yang benar-benar dicari oleh orang yang mencari kata kunci tersebut. Seseorang yang mencari istilah utama "blogging," sebaliknya, mungkin mencarinya untuk pelbagai sebab yang tidak berkaitan dengan perniagaan atau perkhidmatan anda.

Comments

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram