Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Tip Menulis Konten SEO untuk Beginners

Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik

Pengertian Penulisan SEO Utama:

  • Penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian.
  • Lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat.
  • Penulisan SEO bukan sahaja memperkatakan tentang padanan kata kunci, ia juga melibatkan menawarkan penyelesaian kepada jawapan kepada pertanyaan pengguna atau pembaca tapak web anda.
  • Enam puluh tujuh peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama.
  • Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP.


Kedudukan di Google SERP dan enjin carian lain bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi tiada siapa yang mengatakan ia mustahil. Dengan alatan dan pengetahuan penulisan SEO yang betul, anda boleh meningkatkan peluang halaman tapak anda untuk mendapat kedudukan di SERP. Baca panduan ringkas ini dan pelajari kepentingan penulisan SEO dan cara melakukannya. Semak juga di πŸ‘‰ Aku Pakar Blogger Tips.


Apakah Penulisan SEO?

Bagi yang belum tahu, penulisan SEO merujuk kepada jenis penulisan yang bertujuan membantu tapak web meningkatkan keterlihatan mereka dalam talian. Juga dikenali sebagai penulisan kandungan SEO, ia berkaitan dengan pelaksanaan kata kunci atau frasa kunci dalam kandungan. Teknik ini membolehkan penulis kandungan atau penulis salinan meningkatkan keterlihatan organik halaman dan kedudukan SERP.

Penulisan SEO: Tip, Alat dan Teknik


Selain daripada pengoptimuman kata kunci, penulis SEO juga mesti memastikan bahawa topik yang mereka bincangkan adalah berkaitan dengan khalayak iaitu pembaca atau pengguna  sasaran mereka. Seperti yang ditekankan oleh Google pada dasar dan privasi mereka, sebab ia mengutamakan kandungan yang berkualiti tinggi dan relevan.


Jadi, penulisan SEO bukan sahaja berkaitan dengan pemadanan kata kunci, ia juga melibatkan penyelidikan perkara yang dicari orang dalam talian dan menawarkan penyelesaian atau jawapan kepada pertanyaan mereka. Terdapat banyak alat yang boleh digunakan oleh penulis SEO untuk meningkatkan kualiti dan kaitan kandungan mereka.

Sebagai contoh, editor penulisan berkuasa πŸ‘‰ SEMrush menawarkan pengesyoran pengoptimuman masa nyata kepada pengguna. Melalui pemprosesan bahasa semula jadi,
SEMrush menyediakan cadangan topikal yang boleh meningkatkan perkaitan sesuatu kandungan dengan ketara.

Selain MOZ, terdapat juga Ahrefs Keyword Explorer untuk penyelidikan kata kunci, serta Buzzsumo dan Google Trends untuk mendapatkan cerapan tentang topik yang kini menjadi viral ngetop dalam talian.


Mengapa Penulisan SEO Penting?

Penulisan SEO membantu meningkatkan peluang halaman untuk mendapat kedudukan tinggi di SERP. Sehingga kini, sembilan puluh tiga peratus pengalaman dalam talian bermula dengan enjin carian. Dengan hampir 75 peratus pasaran carian, Google kekal sebagai enjin carian paling dominan di internet.

Menurut Internet Live Stats, lebih 74,000 istilah carian individu sedang ditaip ke dalam Google setiap saat. Itu lebih daripada 6.3 bilion pertanyaan setiap hari.

Apabila orang menaip istilah carian ini ke dalam kotak pertanyaan, enjin carian menyediakan senarai URL yang paling sesuai dengan kata kunci. Halaman ini dipanggil Halaman Hasil Enjin Carian, atau singkatannya SERP.

Ya, enjin carian ialah cara pintar untuk mendorong trafik organik ke tapak web anda. Dan untuk sebahagian besar, ia berlaku. Tujuh puluh peratus daripada pemasar mengatakan bahawa SEO lebih berkesan dalam memacu jualan daripada PPC.
 

Hanya terdapat sebahagian masalah kecil.

Hampir 75 peratus pengguna tidak menatal melepasi halaman pertama SERP. Tambahan pula, 67 peratus daripada semua klik pergi ke lima hasil organik pertama. Akibatnya, anda mempunyai ratusan tapak web bersaing untuk satu kata kunci atau yang lain.

Di situlah penulisan SEO masuk. Menulis kandungan anda dengan enjin carian dan khalayak sasaran anda dalam fikiran memberi anda kelebihan berbanding pesaing anda. Inilah cara untuk melakukannya.


Bagaimanakah cara saya Membuat Salinan Mesra SEO?

Perkara pertama yang anda mahu lakukan ialah mencari kata kunci yang sesuai untuk tapak anda. Ini memerlukan memahami niche dan matlamat anda, kemudian membuat senarai topik yang berkaitan dengan matlamat tersebut. Seterusnya, kenal pasti frasa kunci atau kata kunci yang mencerminkan niat pencari dan taipkannya ke dalam alat kata kunci seperti πŸ‘‰ Ahrefs.

Kata kunci wujud dalam bentuk yang berbeza. Contohnya, jika pencari ingin mengetahui tentang kucing, mereka mungkin menaip kata kunci "kucing" ke dalam kotak pertanyaan.

Begitu juga, pembeli yang mencari kedai bunga terdekat boleh menaip frasa utama "kedai bunga di Johor Bahru."

Alat kata kunci akan memberitahu anda:

  •  Berapa banyak persaingan wujud untuk kata kunci
  •  Berapa ramai orang menggunakan kata kunci dalam pertanyaan carian


Daripada latihan ini, anda boleh menentukan sama ada anda boleh membuat ranking untuk kata kunci atau tidak.

Selepas memilih kata kunci sasaran anda, langkah seterusnya ialah menggunakannya dalam kawasan tertentu kandungan dan tapak web anda. Ini termasuk:

  •     Tajuk dan tajuk berita
  •      Sari kata
  •      Metadata halaman
  •      Dalam kandungan itu sendiri


Selain itu, anda boleh memaut ke tapak web lain yang berkaitan dengan kata kunci sasaran anda.

 

Bunyinya cukup mudah, betul tak? Ada lagi...



5 Tip dan Alat Penulisan SEO untuk Pemula

Berikut ialah lima tip penulisan kandungan SEO yang akan meningkatkan laman web anda pada SERP.


1. Fokus pada Khalayak (Pembaca)

Matlamat utama Google adalah untuk memberikan hasil yang paling relevan kepada penggunanya. Ini bermakna anda mesti menyediakan konten yang akan menarik minat pembaca blog anda.

Dalam erti kata lain, kandungan anda mesti menjawab soalan pembaca dalam niche anda atau secara langsung menangani isu mereka.

Apabila lebih ramai pembaca mencari jawapan kepada anda, enjin carian akan mengiktiraf tapak web dalam niche anda dan ini akan memberi ganjaran kepada anda dalam jangka waktu yang panjang (Long term).


2. Elakkan Pemadat Kata Kunci

Menggunakan frasa yang kaya dengan kata kunci dalam artikel anda adalah seperti pedang bermata dua.

Di satu pihak, ia boleh meningkatkan perkaitan kandungan artikel anda apabila digunakan dengan teliti. Dari sisi sebaliknya ialah penggunaan kata kunci yang berlebihan –seperti pemadat kata kunci – ini akan menyebabkan halaman artikel anda boleh dikenakan penalti oleh Google.

Oleh itu, gunakan kata kunci sebaik mungkin. Juga, ia mesti digabungkan secara semula jadi ke dalam konten.

Jika anda tidak pasti berapa kali menggunakan frasa kunci dalam siaran, pertimbangkan untuk menggunakan plugin WordPress seperti Yoast. Semak di πŸ‘‰ Yoast SEO Plugin.


3. Susun Siaran Artikel Anda

Struktur dalam penulisan SEO merujuk kepada menyediakan pengalaman membaca terbaik kepada pengguna.

Ia tidak mencukupi untuk kandungan anda relevan; anda perlu memudahkan manusia dan bot enjin carian membaca. Ini melibatkan pemecahan kandungan kepada perenggan yang lebih kecil dengan subtajuk yang menarik.

Ambil perhatian bahawa hierarki teg yang betul apabila menggunakan tajuk berita ialah H1 untuk tajuk, H2 untuk sari kata dan sebagainya.

Juga, gunakan bahasa semula jadi yang mudah difahami oleh pembaca, elakkan bahasa rojak yang sukar difahami.


4. Gunakan Imej untuk Menyokong Penulisan SEO

Penulis kandungan cenderung menganggap imej sebagai renungan, dan itu idea yang tidak baik.

Imej bukan sahaja memberi kesan yang besar tentang siaran anda, tetapi ia juga boleh membantu anda mendapat kedudukan dalam carian imej. Itu akhirnya boleh membawa lebih banyak trafik ke tapak web anda.

Jadi, tambahkan imej yang menyokong kandungan. Sama ada ilustrasi, imej yang ditampilkan, atau imej produk dan ia mesti meningkatkan pemahaman pengguna tentang siaran anda.

Selain itu, pertimbangkan untuk menambah teks alt untuk menerangkan maksud imej kepada pembaca blog anda.

Pembaca suka visual. Selain itu, imej adalah kandungan, dan anda harus mempertimbangkan semua kandungan sebagai sebahagian daripada strategi SEO anda.


5. Mempromosikan Pembinaan Pautan Semulajadi (Natural Link)

Pembinaan pautan telah berjalan jauh sejak ladang pautan dan pembelian pautan. Tetapi jangan silap, ia masih merupakan faktor kedudukan penting untuk SEO.

Dengan itu, pembinaan pautan mungkin menjadi cabaran untuk pemula.

Enam puluh lima peratus pemasar mengesahkan bahawa pembinaan pautan adalah taktik SEO yang paling sukar untuk diselesaikan. Juga, empat puluh satu peratus daripada pemasar korporat mendakwa pembinaan pautan adalah cabaran terbesar dalam SEO.

Bagaimana newbie seperti anda boleh membina pautan, anda tertanya-tanya?

😎 Akhir kata: cipta kandungan atau konten hebat yang ingin dikongsi kepada pembaca. Kerana apabila lebih ramai orang berkongsi siaran anda, anda akan mempunyai satu atau lebih pautan yang akan dipautkan akan membawa kembali semula kepada tapak web anda.

πŸ™ŒJuga, pertimbangkan untuk menggunakan alat seperti Ahrefs dan Semrush untuk menjejak profil pautan anda.
 

Baca Lagi: Penulisan SEO: 7 Langkah Untuk Mencipta Kandungan Dioptimumkan Carian.

Comments

  1. Bagus tips ni semuaaa 😍 Tapi tuhlah ...Masih jugak tak dapat fokus on SEO semata...Update bebas teruss.. haha

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah terima kasih kongsi ilmu..mudah dan senang faham

    ReplyDelete
  3. bagus tips ni boleh guna dari semasa ke semasa

    ReplyDelete
  4. Maaf..saya nak buat apps tapi saya xtahu caranya..blh bantu saya?

    ReplyDelete
  5. Terima kasih tuan..banyak nak belajar lagi ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Maklumat yang terkandung dalam laman Blog ini hanya untuk tujuan maklumat umum sahaja.

Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerosakan termasuk tanpa had, kehilangan atau kerosakan secara langsung atau tidak langsung atau apa-apa kerugian atau kerosakan yang timbul atau sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan laman web ini. Dilarang meniru, copy & paste kandungan dalam laman blog ini.

Komen akan ditapis untuk kesejahteraan bersama, spammer tidak dialu-alukan (spammers are not allowed).

Terima Kasih.

The Blogler (Aku Pakar Blogger).

Popular Posts

Apakah Maksud Kelajuan Internet Mbps dan Kbps

Cara Hack Wifi Password Guna Telefon/ Smartphone/ Apps

Bagaimana Ketahui Phone Kena Hacked

Cara Membuka UnLock Pattern Android, PIN Kata Laluan

Cara Padam Akaun Instagram